Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 29517 nr. 70 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 29517 nr. 70 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 mei 2013
Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen van de vaste commissie voor Veiligheid en Justitie over de Veiligheidsregio Groningen in relatie tot de aardbevingen als gevolg van de gaswinning.
1.
Is de veiligheidsregio Groningen voldoende toegerust om grote rampen te bestrijden of is er versterking nodig? Zo ja, aan welke termijn wordt gedacht?
De voorzitter van het bestuur van de veiligheidsregio Groningen heeft mij bericht dat de Veiligheidsregio Groningen over het algemeen goed is voorbereid op het bestrijden van rampen. De voorzitter geeft aan dat het onderzoek van de Staatstoezicht op de Mijnen (SodM), waarin werd geconcludeerd dat zwaardere bevingen mogelijk zijn, tot een nieuwe situatie in de veiligheidsregio Groningen heeft geleid. De veiligheidsregio heeft daarover haar zorg uitgesproken en daarbij aangegeven dat ze kennis wil gaan opbouwen. Onder regie van het ministerie van Economische Zaken worden momenteel diverse onderzoeken uitgevoerd naar de situatie rond de aardbevingen in Groningen. Aan de hand van de uitkomsten kan de veiligheidsregio bezien of zij voldoende is toegerust of dat aanvullende expertise nodig is.
Voorts brengt de Inspectie VenJ de «Staat van de rampenbestrijding» uit, waarin per veiligheidsregio een beeld wordt geschetst van de voorbereiding op rampenbestrijding en crisisbeheersing Dit rapport wordt dit voorjaar verwacht.
2.
Wordt er op dit moment gewerkt aan een inventarisatie van eventuele rampen, zoals overstromingsgevaar, blootstelling aan gevaarlijke stoffen en explosies, gekoppeld aan concrete actie en evaluatieplannen?
Elke veiligheidsregio dient conform artikel 15 van de Wet veiligheidsregio te beschikken over een risicoprofiel waarin een overzicht is opgenomen van alle risicovolle situaties en mogelijke soorten branden, rampen of crises die zich kunnen voordoen, inclusief een inschatting van de gevolgen daarvan. Op basis van het risicoprofiel moet elke regio een beleidsplan opstellen (artikel 14 Wet veiligheidsregio’s) waarin de operationele prestaties van de diensten en organisaties zijn beschreven.
Voor de inrichtingen met een hoger risico wordt apart ook een rampbestrijdingsplan opgesteld, waarin maatregelen zijn opgenomen die bij een ramp in een van die inrichtingen moeten worden genomen.
De veiligheidsregio Groningen heeft een taskforce opgericht waarin de crisispartners (als ook de NAM) zijn vertegenwoordigd.
3.
Wat wordt er op dit moment in de veiligheidsregio proactief gedaan aan eenduidige en betrouwbare informatie aan bewoners (en met een luisterend oor voor al hun zorgen)? Wordt er gewerkt aan één centraal aanspreekpunt, conform het advies van de Nationale Ombudsman?
Er zijn vanuit de betrokken gemeenten, provincie, EZ en de NAM diverse initiatieven die zorgen voor een actieve, eenduidige en betrouwbare informatie naar de inwoners van het betrokken gebied. Informatiebehoefte van inwoners wordt structureel getoetst om de communicatie aanpak op af te stemmen. Communicatiemedewerkers van het ministerie van EZ, provincie, gemeentelijke kolom, brandweer, Veiligheidsregio en de NAM komen maandelijks bij elkaar met als doel regelmatig en in goede afstemming concrete en eenduidige informatie te verstrekken richting bewoners.
Op 21 februari is er in het gemeentehuis van Loppersum een regionaal informatiepunt gaswinning Groningen geopend met informatie van de verschillende organisaties: NAM, KNMI, SodM. Sinds de opening zijn ruim 150 personen gesproken en geholpen. Om te horen wat er leeft zijn de verschillende partijen van plan om regelmatig «ronde tafel» gesprekken te organiseren om te horen wat er leeft. NAM geeft, in samenwerking met onder meer de veiligheidsregio, inwoners van de regio gerichte voorlichting over maatregelen die bewoners zelf kunnen nemen om de gevolgen van aardbevingen te verkleinen. Vanuit de veiligheidsregio worden initiatieven gericht op de actualisatie van de risicokaart (onder verantwoordelijkheid van de provincie), het risicoprofiel en de risicowijzer.
Voorts wordt een centraal punt ingesteld waarbij klachten over lopende schadeclaims gemeld kunnen worde. Hierbij wordt een onafhankelijke ombudsman benoemd
4.
Hoe is de onderlinge taakverdeling en verantwoordelijkheidsverdeling tussen de ministeries van Economische Zaken en van Veiligheid en Justitie precies geregeld? Zijn er aanvullende, situatie specifieke afspraken gemaakt tussen beide ministeries.
Het dossier gaswinning/aardbevingen in Groningen valt onder de verantwoordelijkheid van de minister van EZ. Tussen EZ en VenJ is contact over dit dossier vanuit de verantwoordelijkheid van VenJ voor het stelsel van rampenbestrijding- en crisisbeheersing.
De Minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29517-70.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.