29 517 Veiligheidsregio’s

Nr. 54 BREIF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 november 2011

In de afgelopen week is een aantal berichten in de media verschenen over het brandweerbeleid, meer concreet eventueel sluiten van brandweerkazernes, in de gemeente Maas en Peel. Dit vond plaats naar aanleiding van het vaststellen van het van het brandweerbeleidsplan en het daarbij behorende dekkingsplan door het besuur van de veiligheidsregio Limburg-Noord waar gemeente Maas en Peel onderdeel van uitmaakt.

Middels deze brief ga ik achtereenvolgens in op de vigerende wettelijke kaders die landelijk geldend, de rol die het bestuur van de veiligheidsregio heeft in het vaststellen van het regionale beleid en het onderzoek dat de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) op mijn verzoek momenteel uitvoert naar de dekkingsplannen in de vijfentwintig veiligheidsregio’s.

Landelijke wettelijke kaders

In artikel 3.2.1 van het Besluit veiligheidsregio’s zijn opkomsttijden vastgesteld voor verschillende type gebouwen. Die opkomsttijden gelden als normtijden, waaraan moet worden voldaan.

Per 1 juli 2011 moeten alle veiligheidsregio’s beschikken over een risicoprofiel, een beleidsplan en afgeleide daarvan een regionaal dekkingsplan. Daarin staan voor de brandweer geldende opkomsttijden en een beschrijving van de voorzieningen en maatregelen, noodzakelijk om daaraan te kunnen voldoen (artikel 14 van de Wet veiligheidsregio’s).

Regionale beleid

Het bestuur van elke veiligheidsregio dient zich te houden aan de wettelijke regels voor het bepalen van dekkingsplannen en de daarin vastgestelde normtijden voor de brandweer. Artikel 3.2.1 van het Besluit veiligheidsregio’s stelt het bestuur van de veiligheidsregio in staat om voor een bepaalde locatie een opkomsttijd vast te stellen die afwijkt van de tijdsnorm uit het Besluit veiligheidsregio’s. Deze afwijkingsmogelijk is ingesteld om het bestuur van de veiligheidsregio een brandveiligheidsafweging te kunnen laten maken. Het bestuur van de veiligheidsregio mag ervoor kiezen om af te wijken van de opkomsttijden en een bestuurlijke afweging te maken in de kosten en baten. Indien het bestuur van een veiligheidsregio voor bepaalde locaties opkomsttijden vaststelt die afwijken van de Wet, dan is voorgeschreven dat afwijkingen per object inzichtelijk gemaakt moeten worden en dat tevens dan duidelijk moet zijn wat de precieze mate van afwijking is.

Dat betekent dat in een bestuurlijk geaccordeerd dekkingsplan de locatie en mate van afwijking dienen te zijn gemotiveerd en dat compenserende maatregelen inzichtelijk zijn gemaakt.

Met de afwijkingsbevoegdheid uit het Besluit veiligheidsregio’s is het niet mogelijk dat de opkomsttijden generiek en voor (hele gebieden in) de veiligheidsregio naar boven worden bijgesteld.

Onderzoek IOOV

Zoals ook aangegeven in mijn brief aan Uw Kamer 1, is de IOOV op mijn aangeven een grootschalig en diepgravend onderzoek gestart naar de daadwerkelijke opkomsttijden en dekkingsplannen van alle veiligheidsregio’s. Dat onderzoek moet in februari 2012 gereed zijn en u wordt te zijner tijd over de uitkomsten ervan geïnformeerd.

Ik wil vooruitlopend op het onderzoek dat de IOOV uitvoert niet nu ingaan op de dekkingsplannen en discussies van afzonderlijke gemeenten. Ik wacht het onderzoek van de IOOV af. Indien noodzakelijk zal ik op basis van de uitkomsten van dat uitvoerige onderzoek actie ondernemen.

De minister van Veiligheid en Justitie,

I. W. Opstelten


X Noot
1

Plan van aanpak onderzoek Opkomsttijden brandweer van de Inspectie OOV – kenmerk 29 517-51

Naar boven