29 517 Veiligheidsregio’s

26 956 Beleidsnota Rampenbestrijding

Nr. 106 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 15 december 2015

In de procedurevergadering van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu van 25 november 2015 verzoekt de commissie om een brief met een reactie ten aanzien van de brand en het daarmee gepaard gaande affakkelen bij Shell in Moerdijk op 11 november 2015.

In deze brief informeer ik u op basis van gegevens van de Omgevingdienst Midden- en West-Brabant (OMWB), gemandateerd uitvoerder voor toezicht en handhaving Brzo 2015 (Besluit risico’s zware ongevallen) namens het bevoegd gezag, de provincie Noord-Brabant.

Brand en affakkelen

Op 11 november 2015 om 22:30 uur is er bij Shell Moerdijk een brand geweest in de compressorruimte van de MLO fabriek (Moerdijk Lower Olefins). Deze brand was na ongeveer een kwartier onder controle door snel ingrijpen van de medewerkers van de MLO fabriek, de bedrijfsbrandweer van Shell en de Brandweer Midden- en West-Brabant.

Als gevolg van de brand in de compressorruimte, het hart van de MLO fabriek, heeft Shell alle processen gecontroleerd stilgelegd via veiligheidssystemen, waaronder de fakkel. Hierdoor moest product uit de krakerinstallatie (MLO) afgevoerd worden via de fakkel met als gevolg licht- en geluidsoverlast in de omgeving.

Directe gevolgen en acties

Bij dit incident zijn geen slachtoffers gevallen. Bij de OMWB zijn 19 meldingen van overlast binnengekomen en ook meldingen met verzoeken om nadere informatie.

Indien er ongewone voorvallen plaatsvinden met grote gevolgen voor de omgeving geeft Shell informatie via de eigen website1.

De geconsigneerde klachtendienstmedewerkers van de OMWB zijn de eerste uren betrokken geweest bij dit incident. Nadien is de opvolging door de Brzo-toezichthouders, namelijk OMWB, de Inspectie SZW, en de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant, overgenomen.

Bij Shell is direct na aankomst door de klachtendienstmedewerker deelgenomen aan een overleg met de overheidsbrandweer en de bedrijfsbrandweer van Shell. De eerste informatie is tijdens dit overleg gewisseld en er zijn afspraken gemaakt over vervolgacties en in- en externe communicatie.

De Veiligheidsregio en de gemeente hebben communicatie naar de omgeving opgestart en ook de buurregio in Zuid-Holland is geïnformeerd. Ook de gemeentelijke website gaf direct informatie en de website van de OMWB kreeg een speciale verwijzing naar die van de gemeente.

De volgende ochtend is in de directe omgeving gekeken of er sprake was van roetdeeltjes of roetaanslag op oppervlakken nabij scholen en speeltoestellen. Er zijn geen aanwijzingen gevonden dat in de dorpskern van Moerdijk roetdeeltjes naar beneden zijn gekomen.

Huidige stand van zaken en onderzoek

De eerste dagen na het incident heeft Shell met regelmaat de OMWB geïnformeerd over de status van de fabriek. Uiteindelijk is de hele krakerinstallatie voor reparatie van de compressor uit bedrijf genomen waarna in week 48 (23 tot en met 28 november) het fakkelen zo ver mogelijk gereduceerd is. De reparaties aan de compressor zijn in het weekend van 28 en 29 november afgerond.

Het onderzoek naar het technisch falen is nog niet volledig afgerond, maar uit de eerste bevindingen lijkt de onderliggende oorzaak een mechanisch falen te zijn in de compressor. Dit heeft verhoogde trillingen in de compressor veroorzaakt waardoor een smeerolieleiding is losgekomen. De lekkende smeerolie is op een heet onderdeel terecht gekomen en is daar ontstoken. Daarnaast is de compressor uitgevallen met als gevolg dat de productie is gestopt.

Voor de opstart van de fabriek begin week 49 (vanaf 30 november) zijn technische maatregelen aan het compressorsysteem genomen om herhaling van dit incident te voorkomen. Tevens zijn deze maatregelen bij vergelijkbare machines in de fabriek doorgevoerd.

Shell heeft bovenstaande bevindingen op 1 december 2015 met de OMWB en de Inspectie SZW gedeeld.

Inmiddels wordt de fabriek weer in verschillende stappen in bedrijf genomen. De eerste fornuizen zijn weer aangezet. Hierbij is wederom gefakkeld.

Shell heeft de omgeving geïnformeerd met advertenties in de Moerdijkse Bode, het Kompas en BNdeStem Moerdijk.

Ongewoon voorval

Met deze brand en de gevolgen is er sprake van een ongewoon voorval zoals dat bedoeld is in de Wet milieubeheer en het Brzo 2015. Het is op grond van deze regelgeving aan het bedrijf om een dergelijk voorval te onderzoeken om er lessen uit leren en verbeteringen aan te brengen om dergelijke voorvallen in de toekomst te voorkomen. Het onderzoek naar dit incident is nog gaande.

De OMWB zal als toezichthouder en handhaver het onderzoek beoordelen en eventuele te implementeren verbeteringen volgen en indien nodig handhaven.

De omgevingsvergunning schrijft voor dat Shell een rapportage conform artikel 17 van de Wet milieubeheer opstelt. Deze moet het bedrijf aan het bevoegd gezag zenden en door het bevoegd gezag moet het worden doorgestuurd naar de Inspectie Leefomgeving en Transport.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

Naar boven