29 515 Aanpak regeldruk en administratieve lasten

Nr. 479 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 24 mei 2022

U heeft mij gevraagd om een reactie op de petitie «»Verscheurkalender»» voor het commissiedebat Acute zorg / Eerstelijnszorg / Bloedvoorziening / Medisch zorglandschap / Medisch specialistische zorg / Mondzorg / Zwangerschap en geboorte d.d. 25 mei 2022.

Op 23 februari jl. is de verscheurkalender ook persoonlijk aan mij overhandigd door de Haagse huisartsen Daisy Pors en Isabel van Hövell. Ik waardeer en ondersteun dit initiatief. De verscheurkalender onderschrijft nogmaals het belang van het blijven aanpakken van regeldruk. De Minister voor Langdurige Zorg en Sport komt voor de zomer met de vervolgaanpak op het programma [Ont]Regel de Zorg. Daarnaast is regeldruk een belangrijk thema in de totstandkoming van het integraal zorgakkoord. In mijn recente brief over de voortgang van het integraal zorgakkoord heb ik uw Kamer nader geïnformeerd over de contouren van en het proces rondom het integraal zorgakkoord1.

Het programmateam [Ont]Regel de Zorg heeft ook een aantal keren contact gehad met de initiatiefnemers van de Verscheurkalender. In de Verscheurkalender is voor elke week een nieuwe casus opgenomen, waarmee de initiatiefnemers laten zien hoeveel tijd huisartsen kwijt zijn aan in hun ogen onzinnige handelingen en onnodige administratie. Zo valt er bijvoorbeeld in de Verscheurkalender te lezen dat huisartsen regelmatig worden gevraagd om een nieuwe verwijzing nadat de patiënt een jaar niet door een medisch specialist is gezien, terwijl de patiënt niet was terugverwezen naar de huisarts. Dan hoeft er geen nieuwe verwijzing gemaakt te worden. Een ander voorbeeld is de terminaliteitsverklaring. Die is afgeschaft2, behalve indien de zorg wordt gefinancierd uit een persoonsgebonden budget. Maar toch wordt de huisarts nog gevraagd om zo’n verklaring in te vullen.

De Verscheurkalender bevat zowel nieuwe signalen als signalen waarover in het verleden al afspraken zijn gemaakt of die op misverstanden berusten. Mede aan de hand van de Verscheurkalender is het programma [Ont]Regel de Zorg aan het bekijken hoe we de misverstanden over reeds afgeschafte regels uit de wereld kunnen helpen door hier gericht over te communiceren. Zo is in de Verscheurkalender te lezen dat de huisarts regelmatig gevraagd om een verklaring in te vullen voor de gemeente, bijvoorbeeld omdat de patiënt aanvullende afvalvoorzieningen nodig heeft in verband met een stoma. De gemeente kan de huisarts niet vragen om zo’n verklaring in te vullen, dat verloopt via een door de gemeente gecontracteerde GGD-arts of medisch adviseur (arts). Om dit soort misverstanden weg te nemen heeft het programma [Ont]Regel de Zorg extra gecommuniceerd over de afgesproken werkwijze, maar ook de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) gaat haar leden opnieuw op deze afspraken wijzen.

Verder gebruik ik de Verscheurkalender als bron van nieuwe signalen om administratieve lasten in de huisartsenzorg verder terug te dringen. De werkgroep Bureaucratie en Administratieve Lasten, waarin vertegenwoordigers van huisartsen, zorgverzekeraars en de overheid samenwerken aan het verminderen van regeldruk voor huisartsen, neemt de signalen uit de Verscheurkalender expliciet mee bij het bepalen van de prioriteiten voor de komende periode.

Tot slot: naast concrete voorbeelden over onnodige administratie of onzinnige handelingen, gaat de Verscheurkalender ook in op voorbeelden waarin de samenwerking tussen de huisartsenzorg en andere sectoren of domeinen te wensen overlaat. Ook dit legt (onnodig) veel druk op de huisartsenzorg en belemmert het leveren van de juiste zorg op de juiste plek. In mijn recente brief aan uw Kamer3 ben ik ingegaan op de druk op de huisartsenzorg en de stappen die ik zet om hierover afspraken met partijen te maken in het kader van het integraal zorgakkoord.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.J. Kuipers

Naar boven