29 515 Aanpak regeldruk en administratieve lasten

Nr. 402 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 april 2017

In de regeling van werkzaamheden van 11 april jl. (Handelingen II 2016/17, nr. 66, Regeling van werkzaamheden) ben ik verzocht een reactie te geven op het bericht «Onzichtbare regeldruk van honderden miljoenen euro’s teistert het bedrijfsleven» (FD, 10 april 2017). Dit artikel is gebaseerd op een advies van Actal over beleidsregels.

Volgens dit onderzoek lijken veel beleidsregels aanvullende verplichtingen voor bedrijven te bevatten. Daarmee veroorzaken beleidsregels volgens Actal extra regeldruk die niet eerder in wet- en regelgeving is voorzien.

Beleidsregels

Zoals Actal in haar advies stelt, hebben beleidsregels een verhelderende functie. Zij stellen de uitvoeringsorganisaties en toezichthouders in staat om duidelijkheid te bieden over de wijze waarop zij invulling geven aan bestaande beleidsruimte. Het gaat hierbij om een nadere uitwerking van de regelgeving, zonder dat daarbij sprake mag zijn van aanvullende verplichtingen. Zodoende hoeven overheidsorganisaties bij het nemen van veel voorkomende beslissingen niet telkens het beleid uit te leggen, maar kunnen zij verwijzen naar de betreffende beleidsregel. Dit geeft bovendien de mogelijkheid om regelgeving nader uit te leggen aan specifieke doelgroepen. In sommige gevallen vragen bedrijven zelf om beleidsregels om daarmee meer duidelijkheid over open normen in wet- en regelgeving te verkrijgen. Voor bedrijven is dit relevant omdat op deze manier de door hen ervaren regeldruk wordt verminderd.

Desondanks stelt Actal in haar advies dat veel beleidsregels aanvullende verplichtingen voor bedrijven te bevatten. Het adviescollege pleit daarbij voor meer eenduidigheid bij het opstellen van beleidsregels en voor het screenen van bestaande beleidsregels op minder belastende alternatieven. Ik onderschrijf dit. Het uitgangspunt dient te zijn dat er geen extra verplichtingen in beleidsregels opgenomen worden en dat deze regels alleen worden gebruikt conform art. 1:3, lid 4 Algemene wet bestuursrecht (Awb), met als doel de voorspelbaarheid van overheidshandelen voor bedrijven en burgers te vergroten. De aandacht voor de regeldrukeffecten als gevolg van beleidsregels sluit goed aan op de aanpak van het kabinet om bijvoorbeeld bij de maatwerktrajecten te kijken naar de merkbare regeldruk en niet alleen te sturen op de kwantitatieve doelstelling van 2,5 miljard euro regeldrukvermindering.

Met de maatwerkaanpak regeldruk bedrijven zet het kabinet in op het oplossen van door het bedrijfsleven aangedragen knelpunten. Het betreft hier knelpunten op alle mogelijke niveaus van regelgeving, waaronder de beleidsregels waarover in het onderzoek wordt gesproken.

Zo wordt in het advies gerefereerd aan de casus over de hygiënecode van de bakkers om aan te tonen dat een beleidsregel tot merkbare regeldruk kan leiden. In dit geval betreft het de verplichting voor een bakkersbedrijf om een schoonmaakregistratie bij te houden. Echter, de hygiënecode is juist een goed voorbeeld van hoe middels de maatwerkaanpak Winkelambacht knelpunten naar aanleiding van deze verplichting door de Nederlandse Brood- en banketbakkers Ondernemersvereniging (NBOV) en de NVWA gezamenlijk worden opgelost. Formeel worden deze oplossingen met het vaststellen van de nieuwe hygiënecode in 2018 van kracht.

Hoewel terecht aandacht wordt gevraagd voor beleidsregels die in de praktijk kunnen leiden tot merkbare regeldruk voor bedrijven, plaats ik wel enkele kanttekeningen bij de manier waarop wordt omgegaan met het gebruik van de definitie van beleidsregels en het tot stand komen van de door Actal genoemde 500 miljoen euro aan niet voorziene extra regeldruk voor bedrijven. Dit bedrag is gebaseerd op onderzoek naar een vijftal casus waarin de regeldrukeffecten van aanvullende verplichtingen uit beleidsregels zijn gekwantificeerd. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest deze berekeningen met Actal te bespreken of te verifiëren, maar ik ben hier graag toe bereid.

Regeldrukaanpak

De suggestie wordt gewekt dat de kwantitatieve regeldrukeffecten van beleidsregels de afgelopen jaren ten onrechte niet zijn meegenomen in de voortgangsrapportages regeldruk. Uw Kamer is de afgelopen vier jaar tweemaal per jaar geïnformeerd over de voortgang van de kwantitatieve regeldrukverminderingsdoelstelling van 2,5 miljard euro. Actal heeft daarbij altijd de consistentie van de rapportages, de gehanteerde definities en de methodiek scherp in het oog gehouden. In dat kader acht ik het van belang dat het kabinet de kwantitatieve regeldrukvermindering op de huidige, consistente wijze in kaart blijft brengen.

Tot slot

Ik ben Actal erkentelijk voor de adviezen om te voorkomen dat beleidsregels zouden kunnen leiden tot extra regeldruk. Het onderzoek toont het belang aan om blijvend in te zetten op merkbare regeldrukvermindering.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp

Naar boven