29 515
Kabinetsplan aanpak administratieve lasten

nr. 315
BRIEF VAN DE MINISTERS VAN FINANCIËN EN VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 2 maart 2010

Hierbij ontvangt u de beknopte voortgangsrapportage van februari 2010 over de reductie van Administratieve Lasten (AL) voor bedrijven.

Uit onderstaand overzicht blijkt dat het kabinet met de aanpak van de administratieve lastenreductie bedrijven vrijwel op koers ligt bij het realiseren van de doelstelling voor 2011 (zie de grafiek in de bijlage).

Aanleiding

De aanpak van regeldruk voor bedrijven bestaat uit het terugbrengen van Administratieve Lasten (AL), Nalevingskosten, Toezichtslasten en het verbeteren van de dienstverlening. Door middel van voortgangsrapportages informeren wij u elk halfjaar (in mei en november) over de voortgang van het reductieprogramma. Aanvullend op deze halfjaarlijkse integrale voortgangsrapportages ontvangt u in augustus en februari een kwartaalrapportage over gerealiseerde AL-reducties. Op deze manier wordt de Kamer viermaal per jaar geïnformeerd over de kwantitatieve voortgang van de beoogde 25% reductie van AL conform de motie Blanksma-Van den Heuvel1.

Stand van zaken

Per 31 december 2009 bedraagt de door dit kabinet gerealiseerde netto reductie € 1 064 miljoen euro. Hiermee is (netto) 11,6% van Administratieve Lasten zoals vastgelegd in de nulmeting gereduceerd. Die reductie is volgens de onderstaande tabel opgebouwd.

Al reductie, periode 1 maart 2007 – 31 december 2009, in miljoenen

Nul-meting200720082009Resultaat
K1–K3K4
in % – 5,0%– 4,0%– 1,6%0,9%– 11,6%
in milj. €9 158– 461– 368151– 84– 1 064

De ontwikkeling van de Administratieve Lasten per departement in de eerste drie jaar van het programma is in een bijlage opgenomen.

De minister van Financiën,

J. C. de Jager

De minister van Economische Zaken,

M. J. A. van der Hoeven

BIJLAGE

Ontwikkeling administratieve lasten

Tabel 1

Ministerie Maatregelen in het 4de kwartaal van 2009 EffectDatum
FinanciënIngroei-effect van elektronisch factureren. Elektronisch rekeningen versturen was al mogelijk, maar hiervoor golden strenge echtheidsregels. Deze regels gelden vanaf nu niet meer voor facturen binnen Nederland. Nederland is daarmee voorloper in Europa. Zo kunnen veel bedrijven voortaan elektronische facturen vormvrij verzenden. Bijvoorbeeld als een pdf-bestand per e-mail. Hiervoor wordt ook voorlichting gegeven over de tools die hiervoor kunnen worden gebruikt of nog worden ontwikkeld, zoals een XBRL taxonomie.– 5831 dec
    
FinanciënIngroei-effect van de elektronische aangifte omzetbelasting. De elektronische BTW aangifte is sneller een eenvoudiger. Het is al sinds 1 april 2008 mogelijk om de BTW-aangifte (inclusief ICL) met gebruikmaking van XBRL direct vanuit de administratie in te dienen. – 431 dec
    
VROMDe verbruiksdoelstellingen voor bestrijdingsmiddelen en voor meststoffen in substraatteelt in de Glastuinbouw zijn geschrapt. Verder zijn voorschriften m.b.t. het registreren van bestrijdingsmiddelen, rapportage-onderdelen uit de jaarrapportage en analyse grondmonster vervallen. Deze twee aanpassingen leiden tot een merkbare lastenvermindering voor bedrijven. – 41 okt
    
VenWAcht bestaande wetten voor waterbeheer zijn vervangen door één Waterwet. De nieuwe wet zorgt voor minder regels, vergunningstelsels en administratieve lasten. Een ander voordeel is dat de huidige zes vergunningstelsels voor waterbeheer worden gebundeld tot één watervergunning. Bedrijven kunnen deze vergunning op een eenvoudige (eventueel digitale) manier aanvragen. – 1922 dec
    
MEZColporteurs hoeven overeenkomsten die via colportage tot stand zijn gekomen niet meer door de Kamer van Koophandel van een gewaarmerkte dagtekening te laten voorzien– 0,628 dec
    
MEZHet Handelsregister geeft na het uitbreiden van de populatie informatie over alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland. Het Handelsregister zal onderdeel uitmaken van het stelsel van basisregistraties. Hiermee wordt op termijn dubbele uitvraag vermeden. De inschrijvingsplicht wordt o.a. uitgebreid voor eenmanszaken, land- en tuinbouwbedrijven, vrije beroepen, kerkgenootschappen en vereniging van eigenaars. + 231 dec
    
LNVMet het Vleeskuikenbesluit worden minimumnormen ter bescherming van vleeskuikens gesteld. Hoe hoger een veehouder de bezettingsdichtheid van vleeskuikens wil opvoeren, aan des te meer voorschriften de vleeskuikenhouders dienen te voldoen. Ze moeten eenmalig gegevens vastleggen over voeding, vocht, huisvesting, ventilatie, soort, hoeveelheid en sterfte. + 2,71 okt

Tabel 1 bevat maatregelen die het 4de kwartaal van 2009 zijn ingegaan met afnames of toenames groter dan ± 1 miljoen euro.

Tabel 2 Ontwikkeling administratieve lasten sinds 1/3/2007

Ministerie nulmetingt/m 20081 t/m 3e K20094de K2009Resultaat
Financiën4 116 – 266 – 71 – 62 -399– 10%
Justitie1 298 – 208 – 2  209– 16%
VROM1 258*– 251 – 8 – 8 267– 21%
SZW1 054 – 19 – 2  21– 2%
VWS481 + 1 – 12  11 – 2%
VenW424*– 66 – 16 – 19 101 – 24%
EZ290 – 18 – 36 + 2 52 – 18%
LNV205 – 3 – 3 + 3 4 – 2%
JenG11,2   0% 
BZK10,7– 0,2 – 0,2– 2% 
OCenW10,5– 0,6– 0,2 – 0,8– 8%
Totaal9 158 829 151 84 1 064– 12%

* Door de vereenvoudiging van de vergunningstelsels voor waterbeheer was een technische aanpassing nodig van de nulmeting. De nulmeting is bij VROM verhoogd met 44 miljoen en bij VenW verlaagd met datzelfde bedrag. Een bijbehorende reductie van 12 miljoen zal in 2010 bij VROM (voorheen VenW) worden gerealiseerd.

Tabel 2 bevat de netto gerealiseerde vermindering van administratieve lasten van 1 maart 2007 tot en met 31 december 2009 in miljoen €. Toenames zijn daarbij in mindering gebracht op de reducties. Een netto toename wordt met een «+» getoond. In tabel 2 zijn enkele correcties doorgevoerd ten opzichte van de voortgangsrapportage van november jl.

Grafiek: Oorspronkelijke planning en realisatie van de reductie administratieve lasten voor bedrijven

kst-29515-315-1.png

XNoot
1

Kamerstukken 2007/08, 29 515, N° 229: Motie Blanksma-Van den Heuvel.

Naar boven