29 515
Kabinetsplan aanpak administratieve lasten

nr. 284
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARISSEN VAN FINANCIËN EN VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 februari 2009

Hierbij ontvangt u de beknopte voortgangsrapportage van februari over de reductie van Administratieve Lasten (AL) voor bedrijven.

De aanpak van regeldruk voor bedrijven bestaat uit het terugbrengen van Administratieve Lasten (AL), Nalevingskosten, Toezichtslasten en het verbeteren van de dienstverlening. Door middel van voortgangsrapportages informeren wij u elk halfjaar (in mei en november) over de voortgang van het reductieprogramma. Aanvullend op deze halfjaarlijkse integrale voortgangsrapportages ontvangt u in augustus en februari een kwartaalrapportage over gerealiseerde AL-reducties. Op deze manier wordt de Kamer viermaal per jaar geïnformeerd over de kwantitatieve voortgang van de beoogde 25% reductie van AL. Hiermee wordt gevolg gegeven aan de motie Blanksma-Van den Heuvel1 over de frequentie van de rapportages.

Per 31 december 2008 bedraagt de door dit kabinet gerealiseerde netto reductie € 812 miljoen. Dat is conform de planning in de voortgangsrapportage van november jl. Hiermee is cumulatief 9.2% (netto) van de nulmeting per 1 maart 2007 gereduceerd. Die reductie is volgens onderstaande tabel opgebouwd.

Netto Al reductie, periode 1 maart 2007 – 31 december 2008, in miljoenen

 OntwikkelingResultaat
Nul-meting120074e kw 2008geheel 2008Cumulatief
%%%%
8 810– 439– 5,0%– 91,1– 1,0%– 373– 4,2%– 812– 9,2%

1 Ná de najaarsrapportage is nog een kleine technische correctie (+ 8 miljoen) aangebracht.

De ontwikkeling van de Administratieve Lasten per departement in de eerste twee jaar van het programma is in een bijlage opgenomen.

De staatssecretaris van Financiën,

J. C. de Jager

De staatssecretaris van Economische Zaken,

F. Heemskerk

BIJLAGE

Ontwikkeling administratieve lasten

Tabel 1 Maatregelen in het 4de kwartaal van 2008

MinisterieMaatregelresultaat (M€)Datum
FinanciënElektronische facturering 2008– 58,231 dec 2008
VROMGebruiksbesluit (fase 1)– 26,31 nov 2008
FinanciënOvergang naar digitaal Eurovignet– 3,31 okt 2008
VROMWijziging hoofdstuk Afvalstoffen van de Wm m.b.t. diverse onderwerpen– 1,926 nov 2008
SZWWetsvoorstel verbetering ziekmeldingsproces– 1,523 okt 2008

Tabel 1 bevat de maatregelen in het 4de kwartaal van 2008 die groter zijn dan 1 miljoen. In dit kwartaal zijn geen maatregelen getroffen met toenames groter dan 1 miljoen.

Tabel 2 Ontwikkeling sinds 1/3/2007

 NulmetingGerealiseerde reductie (netto) 
Ministerie1-3-200720072008cumulatief %
Financiën4 059– 179,5– 87,9– 6,6%
Justitie1 221– 207,3– 0,3– 17,0%
VROM1 215+ 10,6– 261,3– 20,6%
SZW997– 17,9– 3,2– 2,1%
VWS452 + 1,5+ 0,3%
VenW374– 40,9– 3,5– 11,8%
LNV205– 1,1– 1,7– 1,4%
EZ255– 2,7– 15,3– 7,1%
JenG11,2   
BZK10,7– 0,1– 0,4– 4,6%
OCW10,5 – 0,6– 5,7%
Totaal8 810– 438,8– 372,6– 9,2%

Tabel 2 bevat de netto gerealiseerde vermindering van administratieve lasten van 1 maart 2007 tot en met 31 december 2008 in miljoen €. Toenames zijn daarbij in mindering gebracht op de reducties. Netto toenames worden met een «+» getoond.


XNoot
1

Kamerstukken 2007/08, 29 515, nr. 229: Motie Blanksma-Van den Heuvel.

Naar boven