Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 29515 nr. 271 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 29515 nr. 271 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 november 2008
Ook op het terrein van de zorg is het wegnemen van overbodige regeldruk en administratieve lasten voor bedrijven, zorginstellingen en bovenal cliënten van groot belang. Misschien wel juist in de zorg, waarin mensen die zorg nodig hebben centraal horen te staan en procedures, regels, instituties daaraan dienend behoren te zijn. In deze brief lichten de staatssecretaris en ik het programma vermindering regeldruk van VWS voor deze kabinetsperiode toe. De brief is de VWS-uitwerking van de kabinetsbrieven over de aanpak van regeldruk (Tweede Kamer 29 515, nr. 202 en nr. 244). De brief sluit nauw aan bij de algemene brief die de staatssecretarissen van Economische Zaken en Financiën een dezer dagen naar de kamers hebben gezonden.
In de vorige kabinetsperiode hebben onze ambtsvoorgangers een grote bijdrage geleverd aan het rijksbreed verminderen van administratieve lasten voor het bedrijfsleven. De geïdentificeerde administratieve lasten (AL) die op bedrijven en instellingen op VWS terrein drukten (in geld uitgedrukt € 3,2 miljard) zijn in die periode met ca. 22 procent gereduceerd. Hoewel iets lager dan de doelstelling van 25% gaat het om een substantiëel resultaat, te meer omdat 60 procent van de AL op VWS-terrein een Europese grondslag had die slechts in gezamenlijk Europees verband kon worden aangepakt. Meest in het oog springend is de gehele stelselwijziging in de gezondheidszorg, die rond de introductie van de Zorgverzekeringswet in 2006 tot stand is gebracht. Daarbij zijn voorschriften en regels zoveel mogelijk beperkt en is een deel van de verantwoordelijkheden overgelaten aan veldpartijen.
Daarnaast is in de vorige kabinetsperiode het zgn. dor hout uit de regelgeving gekapt en het zgn. laaghangend fruit geplukt.
Dit betekent dat het realiseren van de doelstelling van dit kabinet op het terrein van VWS, 25% vermindering van de gemeten administratieve lasten van € 452 miljoen, geen geringe opgave is. Bij verdergaande inspanningen wordt steeds meer geraakt aan de kern van wat aan regulering en lastendruk maatschappelijk wenselijk of zelfs noodzakelijk wordt geacht.
Met des te meer vreugde kunnen wij melden dat wij een programma tot vermindering van AL hebben vastgesteld dat voornemens bevat die gezamenlijk leiden tot een reductie van AL van meer dan 26%.
Bij het serieus beoordelen van de wetten en regels op het VWS-beleidsterrein met het oog op de mogelijkheden die er zijn om te komen tot reductie van administratieve lasten en onnodige regeldruk doen zich regelmatig, zo niet standaard, dilemma’s voor. Er is een inherente spanningsverhouding tussen presterende regelgeving – waarin aanspraken, rechten en plichten van cliënten en zorginstellingen en ondernemingen zijn vastgelegd – en vermindering van regeldruk. Daar komt bij dat wij hebben ingezet op thema’s als kwaliteit, veiligheid, beperking van tariefregulering en transparantie, die noodzakelijkerwijs gepaard gaan met verantwoordingsgegevens, afspraken en regels. Ditzelfde geldt ook onze ambitie om meer te investeren in preventie in de sfeer van gezond leven. Het is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van regering en Staten-Generaal om ervoor te waken dat wij in reactie op de dynamische ontwikkelingen op het VWS-beleidsterrein niet telkens schieten in de reflex van regelgeving, lastendruk en informatieverplichtingen. Het besef dat de overheid daarmee problemen niet altijd en slechts gedeeltelijk kan oplossen vormt mede een basis voor de beleidslijn om bedrijven en instellingen vertrouwen te schenken bij het realiseren van goede producten en diensten.
In het programma1 is naast aandacht voor vermindering van de administratieve lasten ook beschreven welke ontwikkelingen er op de overige onderdelen van regeldruk te verwachten zijn.
Het programma bevat tal van maatregelen, die in totaal ca. € 60 miljoen AL reductie opleveren. Dit is een besparing van zo’n 26 procent. Drie maatregelen zijn cruciaal omdat zij zorgen voor de meest omvangrijke verminderingen van AL.
Ten eerste gaat het om het afschaffen de kaderregeling Administratieve Organisatie/Interne Controle (AO/IC)2 in zowel de care als cure. Deze activiteit valt binnen het programma Wegnemen Administratieve Lasten Zorgautoriteit (WALZ) van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De NZa is met VWS en de zorgaanbieders en zorgverzekeraars in overleg hoe de AO/IC geborgd kan worden als dit niet meer door overheidsregels in de vorm van nadere regels van de NZa is belegd. Deze maatregel levert een reductie op van ca. € 32 miljoen, een besparing van ongeveer een derde deel van de berekende administratieve lasten van € 97 miljoen3.
Ten tweede wordt de ingezette vermindering van lasten voor de instellingen door de ontwikkeling van het jaardocument maatschappelijke verantwoording (JMV) voortgezet. Zo zal de aanlevering van gegevens voor nacalculatie – nodig voor de definitieve vaststelling van budgetten – niet meer separaat, maar als onderdeel van deze jaarverantwoording gaan gelden. Inzet van VWS is om waar mogelijk informatieverplichting aan de jaarverantwoording te koppelen. Dit levert een mogelijke reductie op van ca. € 16 miljoen.
Ten derde kan worden genoemd de invoer van XBRL1 in de zorg (een voorzichtige raming komt uit op een reductie van € 3 miljoen).
Daarnaast zullen ontwikkelingen op het terrein van de zorgregistratie2 mogelijk voor een verdere vermindering van de administratieve lasten zorgen, net zoals dit ook het geval is bij de grotere betrokkenheid van de professional bij indicatiestelling en worden mogelijkheden bezien om bij verantwoording van gegevens meer vertrouwen te geven (één jaar goed, één jaar niet). Ook verdient vermelding de afschaffing van het bouwregime met het bijbehorend vergunningstelsel van de WTZi per 1 januari 2009. Ook zal in het voorjaar van 2009 de wijziging van de Drank- en horecawet aan de Tweede Kamer worden aangeboden. Deze wijziging houdt onder meer in dat het vergunningstelsel wordt vereenvoudigd en komt hiermee zoveel mogelijk tegemoet aan de wensen van de branche.
Zoals reeds genoemd, is het evident dat een deel van onze beleidsvoornemens, zoals het transparant maken van kwaliteit van huisartsenzorg en fysiotherapie, ook gepaard zullen gaan met een – zoveel mogelijk beperkte – toename van de administratieve lasten. Compensatie van deze lasten zal worden gevonden binnen het geheel van de verdere AL-vermindering.
In onderstaande tabel geven wij een kort overzicht.
Tabel 1. Programma administratieve lasten
Lopende activiteiten | effect | mln |
---|---|---|
Besluit houdende wijziging van het Besluit zorgaanspraken AWBZ in verband met beperking van de aanspraak op extramurale ondersteunende begeleiding | afname | – 4,00 |
Wet ambulancezorg | afname | – 3,00 |
Wet cliëntenrechten zorg/WTZi | afname | – 2,90 |
Wijziging van de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (voorwaardelijke machtiging en dwangbehandeling) | afname | 2,90 |
DHW (meldingsplicht ipv vernieuwen vergunning) | afname | – 0,45 |
Wijziging van de Zvw ivm verstrekking van bijdragen aan zorgaanbieders die inkomsten derven wegens zorg aan illegalen en van de AWBZ mhoo verzekering van groepen minderjarigen | toename | 0,05 |
Besluit uitvoering en rapportage orgaandonatieprocedures | toename | 0,20 |
Wijziging van de regeling verpakkingen en gebruiksartikelen Warenwet | toename | 0,30 |
Wijziging van de Zvw en de wet op zorgtoeslag ivm structurele maatregelen wanbetalers Zvw (bronheffing) | toename | 0,60 |
Wijziging van de Nadere regels attractie- en speeltoestellen | toename | 1,50 |
Wet gebruik burgerservicenummer in de zorg | toename | 2,50 |
Besluit zorgplan AWBZ-zorg | toename | 8,80 |
Totaal lopende dossiers | toename | 0,70 |
Reductiepotentieel | effect | mln |
---|---|---|
Volledige afschaffing AO/IC | afname | – 32,00 |
Integratie nacalculatie in JMV | afname | – 15,90 |
Verminderen regeldruk mbt productieafspraken | afname | – 4,00 |
Invoeren XBRL voor de zorg | afname | – 3,00 |
Melden doodsoorzaak in het kader van de Wet op de lijkbezorging door middel van ICT. | afname | – 0,40 |
Totaal reductiepotentieel | afname | – 60,30 |
Totaal lopende dossiers en reductiepotentieel | afname | – 59,60 |
Binnen VWS komt de AL uit Europese regelgeving uit geneesmiddelen- en Warenwetregulering.
Het realiseren van een reductie van administratieve lasten die voortvloeien uit Europese wet- en regelgeving ligt buiten het bereik van een enkele lidstaat. Nederland zal samen met de andere lidstaten voorstellen moeten ontwikkelen die leiden tot reductie. Dat is gelet op de inbreng van verschillende lidstaten geen gemakkelijke opgave.
De Europese Commissie heeft op 30 oktober 2008 een wetgevingspakket farmaceutische zorg gepresenteerd. Dit pakket bestaat uit drie onderdelen: geneesmiddelenbewaking, namaakgeneesmiddelen en informatie aan patiënten over geneesmiddelen. VWS heeft de indruk dat het nieuwe wetgevingspakket zal leiden tot uitbreiding van de administratieve lasten. In lijn met de Nederlandse inbreng in de eerder genoemde consultaties op deze gebieden zal VWS in de Raadswerkgroepen die het wetgevingspakket gaan behandelen tegengas hiertegen geven.
In het EU-actieprogramma ter vermindering van de regeldruk voor bedrijven is voedselveiligheidswetgeving één van de prioritaire gebieden. Hierin werd bijvoorbeeld de richtlijn etikettering voedingsmiddelen genoemd als één van de richtlijnen waarop de Europese Commissie vereenvoudingsvoorstellen moest doen. Het nieuwe Commissievoorstel voedselinformatie (ter vervanging van deze richtlijn) bevat onvoldoende vereenvoudigingen zodat binnen het domein van etikettering geen substantiële reductie van de administratieve lasten voor het betrokken bedrijfsleven (met name het MKB) wordt gerealiseerd.1
Op basis van de resultaten van de EU nulmeting administratieve lasten, en op basis van eerdere metingen in Nederland (Tweede Kamer, vergaderjaar 2006–2007, 29 515 en 26 991, nr. 172) zullen voorstellen worden geformuleerd voor aanpak van zuivere EU regelgeving die tot onnodige administratieve lasten leiden. De Europese Commissie zal voorjaar 2009 een brief van het kabinet krijgen met daarin concrete suggesties voor aanpak van Europese Regeldruk op het terrein van voedselveiligheid.
Regeldruk gaat over gevoel en feiten. Vaak komen deze niet met elkaar overeen. Bij zorginstellingen en bedrijfsleven wordt regeldruk ook ervaren als de dienstverlening van de overheid niet goed is of als de ratio achter het leveren van gegevens niet wordt uitgelegd of begrepen. De ervaring leert dat wat als een last wordt ervaren vaak niet onder de in dit kader gehanteerde definitie van administratieve lasten valt2.
Om deze reden heeft VWS al in de vorige kabinetsperiode, naast de vermindering van administratieve lasten zoals bedoeld in die definitie, ingezet op het verminderen van ervaren lasten. In de bijlage gaan wij in op de voortgang van de vermindering van ervaren regeldruk op drie terreinen: de AWBZ, de curatieve zorg en gezondheidsbescherming.
Het verminderen van nalevingskosten
VWS wil waar mogelijk graag bijdragen aan het verminderen van buitenproportionele nalevingskosten. Uit een eerste inventarisatie, uitgevoerd door een onderzoeksbureau in opdracht van het ministerie van Financiën, is overigens gebleken dat hier binnen de domeinen van VWS nauwelijks sprake van is. Uit die inventarisatie is wel gebleken dat er bij de uitvoering van de Zorgverzekeringswet sprake is van aanzienlijke nalevingskosten. In een in opdracht van het ministerie van Financiën uit te voeren nader onderzoek, dat naar verwachting in februari 2009 zal starten, wordt bezien welke mogelijkheden er zijn deze te verminderen.
Het verminderen van toezichtslasten
Toezicht vindt plaats op het terrein van de Warenwet, de Drank- en horecawet en de Tabakswet door de Voedsel- en warenautoriteit (VWA) en binnen de gezondheidszorg door de Inspectie Gezondheidszorg (IGZ). Hierbij zijn de volgende ontwikkelingen te melden.
Binnen de ruimte die de Europese wetgever ons biedt gaan we meer gebruik maken van andere vormen van toezicht. Daar waar bedrijven hun zaken goed op orde hebben kan het toezicht worden verminderd. Bedrijven die voedingsmiddelen produceren en verhandelen investeren veel inzelfcontrolesystemen, bijvoorbeeld door certificering van kwaliteitssystemen en audits door derden. Een veel gehoorde klacht is dat VWA controleurs het werk van interne kwaliteitscontroleurs over zouden doen en onvoldoende gebruik maken van de private certificering. Als dergelijke systemen goed werken kan dat leiden tot een aanpassing in het toezicht. Deze vernieuwde vorm van toezicht doet geen afbreuk aan de eindverantwoordelijkheid van de producent voor de kwaliteit en veiligheid van de producten. Dit blijft wettelijk zo geregeld.
Of andere vormen van toezicht kunnen worden ingezet verschilt van sector tot sector. De organisatiegraad van de sector, en de lopende initiatieven van bedrijven bij sector eigen of bedrijfseigen controle systemen zijn van belang, en uiteraard de mogelijkheden die de Europese wetgever ons biedt. Vooral de gedetailleerdheid van wetgeving kan daarbij soms erg bepalend zijn, zo wordt voor slachterijen op EU-niveau minuscuul afgesproken op welke wijze overheidstoezicht moet worden ingevuld en is bij andere sectoren de nationale overheid veel vrijer zijn toezichtsbeleid in te vullen. Deze werkwijze heeft voor overheid en bedrijfsleven veel voordelen. In de eerste plaats passen de overheidscontroles beter bij eigen bedrijfsvoering. Bedrijven die hun controlesystemen goed op orde hebben, zullen minder vaak worden gecontroleerd en de overheid kan de beschikbare controlecapaciteit gebruiken voor de «achterblijvers».
De IGZ ontwikkelt zich in de komende jaren tot een moderne handhavingsorganisatie. De IGZ zet daarbij onder meer in op proactieve (i.p.v. reactieve) handhaving via indicatorenbeleid en thematische onderzoeken, het houden van toezicht door middel van het hanteren van (in overleg met het veld te ontwikkelen) kwaliteitskaders met normen en prestatie-indicatoren voor alle sectoren en intensivering van de samenwerking met andere inspecties. Naast een efficiëntere inzet van de IGZ-medewerkers leidt dit ook tot vermindering van de toezichtlast voor de zorg naar de mate waarin de zorg er in slaagt de eigen verantwoordelijkheid ter zake meer gestalte te geven.
Het verbeteren van de kwaliteit van dienstverlening
Bij kwaliteit van de dienstverlening gaat het om de mate waarin regelgeving en administratieve lasten voor bedrijven, zorginstellingen en bovenal cliënten het verlenen van goede zorg dienen en niet in de weg staan.
VWS werkt er hard aan om ervoor te zorgen dat zorgprofessionals, instellingen, bedrijven en cliënten verschoond blijven van onnodige (administratieve) handelingen en waar dit noodzakelijk is, deze goed uit te leggen en tijdig te communiceren. Binnen de AWBZ is daarom een traject gestart, gericht op helder taalgebruik en klantgerichtheid.
Hiertoe hebben het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ), het Centraal Administratiekantoor Bijzondere Ziektekosten (CAK-BZ), het Univé Zorgkantoor Noord-Holland Noord, de VGZ/Trias Zorgkantoren en VWS een intentieverklaring ondertekend, waarin verbeteringen zijn afgesproken.
Op dit moment hebben alle zbo’s hun websites en brochures, etc. getest op klantvriendelijk/duidelijk taalgebruik en worden hier verbeterafspraken over gemaakt. Parallel hieraan is ook een afstemmingsoverleg geformeerd met relevante stake-holders vanuit uitvoeringsbranche en cliëntorganisaties om werkafspraken te maken over de onderwerpen die eenduidige communicatie behoeven in het kader van de toekomstagenda AWBZ. In de bijlage wordt hierop verder ingegaan.
Daarnaast is ervoor gekozen om – parallel aan de elektronische overzichtsite Regelhulp – ook op in de vorm van een flyer bondig te beschrijven hoe de AWBZ-keten er uit ziet en waar je als cliënt kunt aankloppen bij een vraag. Dit om burgers tegemoet te komen die niet het internet raadplegen. Deze flyer moet straks deel uitmaken van brochures die de actoren in de AWBZ keten hanteren.
Stroomlijning indicatieprocessen
Veel mensen moeten stapels formulieren invullen en zijn veel tijd kwijt met het aanvragen van voorzieningen uit de zorg en de sociale zekerheid. Dit is een overbodige en zware administratieve belasting. Mensen moeten dezelfde gegevens bij verschillende overheidsinstanties aanleveren. Om die reden is VWS samen met het ministerie van SZW gestart met het Programma Stroomlijning Indicatieprocessen in Zorg en Sociale Zekerheid. In dat programma is één aanvraagformulier per cliënt ontwikkeld, waar alle betrokken instanties (UWV, CWI en CIZ) gebruik van maken. Dit is toegankelijk gemaakt via www.regelhulp.nl, waar informatie over de indicatieprocessen in zorg en sociale zekerheid en de mogelijkheid om voorzieningen digitaal aan te vragen, samen komt. UWV, CIZ en CWI zijn op Regelhulp aangesloten. Sinds enkele maanden vindt de aansluiting van gemeenten op Regelhulp plaats. Regelhulp maakt tevens deel uit van het Nationaal uitvoeringsprogramma voor de e-overheid (NUP). Het voornemen is om per 2010 ook alle gemeenten aangesloten te hebben.
Het programma is daarnaast gericht op verbetering van de samenwerking in de uitvoeringspraktijk van de indicatiestelling. Het project Gezamenlijke beoordeling zal leiden tot verbetering van de samenwerking tussen instanties en daarmee tot grotere efficiency en een lagere administratieve lastendruk voor de burger. Tot slot wordt onderzocht of het mogelijk is een centraal, digitaal indicatiedossier te ontwikkelen waar alle instanties gebruik van kunnen maken.
Vereenvoudiging indicatiestelling AWBZ-zorg
Informatie over de wijze waarop ik de indicatiestelling in de AWBZ-zorg wil vereenvoudigen is opgenomen in de bijlage.
Het niet begrijpen van wet- en regelgeving leidt vaak tot onbegrip of niet bewuste overtredingen. Compliance assistance (CA) zorgt er voor dat regels meer inzichtelijk worden gemaakt en uitgelegd, zodat misverstanden en vergissingen worden voorkomen.
Binnen de Warenwet wordt door de toezichthoudende Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) een begin gemaakt met CA. De VWA gaat bedrijven meer hulp bieden om te komen tot betere naleving. Door uitleg te geven over regels en het terugkoppelen van inspectieresultaten die niet aan de norm voldoen, helpt de VWA bedrijven hun eigen verantwoordelijkheid goed op te pakken. Juist startende ondernemers kunnen hierbij veel hulp ondervinden. In 2009 start de VWA met een startersdesk voor ondernemers in de horeca en bij ambachtelijke bedrijven. Een startende ondernemer kan een bezoek van een VWA-medewerker aanvragen waarbij hulp en advies over de regels wordt gegeven. Dit leidt tot een betere serviceverlening aan ondernemers en geeft de toezichthouder meer gelegenheid zich te richten op «bewuste» overtreders.
Om tegemoet te komen aan de signalen van bedrijven en instellingen dat wijzigingen van wetgeving op verschillende momenten gedurende een jaar plaatsvinden, heeft het kabinet besloten dat met ingang van 1 januari 2009 wetten en algemene maatregelen van bestuur voortaan op twee vaste data inwerkingtreden: 1 januari en 1 juli. Daarnaast wordt een minimum invoeringstermijn van drie maanden tussen publicatie en daadwerkelijke invoering gehanteerd. Het beleid kent overigens een viertal uitzonderingen:
– (Hoge c.q. buitensporige) private of publieke kosten van vertragingen of vervroeging van invoering;
– Incidenten en crises (noodwetgeving);
– Reparaties (bijvoorbeeld koopkrachtplaatjes of indien rechterlijke uitspraken daartoe nopen);
– Europese of andere internationale regelgeving.
VWS zet voluit in op een integrale toepassing van dit beleid binnen haar wetgeving. Daarnaast zal het een bijdrage leveren aan de doorontwikkeling van het systeem, zodat in de toekomst ook op lagere regelgeving het principe van de vaste verandermomenten toegepast zal worden.
Voorkomen is beter dan genezen
Met het voorliggend reductieprogramma wordt invulling gegeven aan de aanpak van regeldruk, zoals door dit kabinet beoogd en vastgelegd in het coalitieakkoord. Om te waarborgen dat de beoogde vermindering niet wordt tenietgedaan door een toename van regeldruk, hebben wij een aantal (organisatorische) maatregelen genomen.
Departementale stuurgroep regeldruk
Om de aandacht voor regeldruk vast te houden, is er een departementale stuurgroep opgericht, onder gecombineerd voorzitterschap van de plaatsvervangend secretaris-generaal en de directeur-generaal langdurige zorg. Deze stuurgroep, waarin alle relevante beleidsdirecties vertegenwoordigd zijn, initieert en beoordeelt voorstellen die bijdragen kunnen leveren aan de vermindering van regeldruk.
Omdat wij het belangrijk vinden om ontwikkelingen op het gebied van regeldruk niet slechts vanuit de geëigende invalshoeken te bekijken, is een externe commissie ingesteld onder voorzitterschap van mevrouw mr. W. Sorgdrager. Deze Commissie heeft als doel voorstellen uit zowel het reductieprogramma als nog te ontwikkelen voorstellen te toetsen, maar ook om gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen, met als doel de regeldruk merkbaar te verminderen.
Positionering programma regeldruk
Tot 1 januari 2008 was het regeldrukdossier belegd bij een afzonderlijk daartoe ingericht Programmabureau. Mede ter invulling van de taakstelling zijn de inhoudelijke activiteiten belegd als reguliere activiteiten bij de beleidseenheden en is ten behoeve van de «concernbrede» zaken op centraal niveau een klein aanjaagteam opgericht.
Dit waarborgt enerzijds dat aandacht voor regeldruk integraal onderdeel uitmaakt van beleidsontwikkeling in een zo vroeg mogelijk stadium en anderzijds dat het verspreiden van kennis, instrumenten en hulpmiddelen en de advisering van directies over nieuwe regels en bijbehorende regeldrukaspecten op een goede manier geborgd is.
Op het beleidsterrein van VWS bestaan ruim 60 wetten. Deze wetten zijn vrijwel voortdurend aan wijziging onderhevig onder invloed van het Europees recht, politiek-beleidsmatige wensen en ontwikkelingen in rechtspraak en samenleving. In het wetgevingsproces bij VWS wordt gebruik gemaakt van de startnota wetgeving. Een gedragen en analytisch heldere startnota kan veel winst opleveren voor het vervolg van het beleids- en wetgevingsproces. Ook is de startnota behulpzaam bij het voorkomen van het te vroeg of onnodig inzetten van het wetgevingsinstrument en bij het voorkomen van overregulering bij nieuwe beleidsvoornemens. Daarnaast achten wij van belang dat wetgeving minder verkokerd per deelterrein wordt vormgegeven. De recent tot stand gekomen Wet publieke gezondheid – die drie oude wetten vervangt – en de op een integrale aanpak gerichte voornemens inzake de wetgeving cliëntenrechten in de zorg illustreren die domeingerichte benadering. Ook via deze meer systeemgerichte benadering van wetgeving kunnen onnodige regeldruk en administratieve lasten worden voorkomen.
Met het reductieprogramma beoogt VWS een substantiële bijdrage te leveren aan de kabinetsdoelstelling de administratieve lasten met 25 procent te verminderen en streeft er naar het gehele regeldrukcomplex op dusdanige wijze te organiseren, dat verantwoordingsgegevens, afspraken en regels door onze professionals, instellingen en burgers als nuttig en noodzakelijk worden ervaren.
Bij de invoering van DBC’s zijn eisen gesteld aan de wijze waarop de processen rond de registratie, validatie en facturering moet worden ingericht. Voor instellingen beoogt deze overheidsregeling een waarborg voor interne beheersing te zijn.
Door een onderzoeksbureau is geconcludeerd dat de administratieve lasten van deze kaderregeling – op basis van de kabinetsdefinitie van administratieve lasten – ca. € 97 miljoen bedragen.
De Zorgregistratie staat voor AWBZ-brede Zorgregistratie (AZR) en is een landelijke systematiek voor het registreren en uitwisselen van berichten tussen het indicatieorgaan, het zorgkantoor en de zorgaanbieder (de ketenpartners). Met de Zorgregistratie zijn de ketenpartners in staat het proces van zorgtoewijzing en zorglevering te ondersteunen om zo de cliënten zo goed en efficiënt mogelijk van de geïndiceerde zorg te voorzien. Verbetering van dit systeem zorgt voor minder gebruik van formulieren en snellere afwikkeling en dus vermindering van administratieve lasten.
De definitie gaat uit van te leveren informatie aan de overheid op basis van wet- en regelgeving. Daarbij wordt gekeken naar het (loonkosten)niveau van de uitvoerend functionaris en vermenigvuldigd met het tijdsbeslag van de handeling en de frequentie op jaarbasis.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29515-271.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.