29 515
Kabinetsplan aanpak administratieve lasten

nr. 100
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 28 oktober 2005

Inleiding

Conform mijn toezegging tijdens het AO administratieve lasten op 26 januari 2005 (29 515, nr. 56) informeer ik u hierbij over de voortgang van het project aanpak strijdige regels. Dit project is gericht op de brede toepassing van de ervaringen en resultaten van de 8 sectorgerichte werkgroepen strijdige regels in verschillende gemeenten1.

Van belang is dat de oplossingen en werkwijzen uit de werkgroepen landelijk worden opgepakt en toegepast. Daar heeft de ondernemer in Nederland direct profijt van. Zo zijn in het kader van de gemeentewerkgroepen zeer concrete oplossingen gevonden voor problemen waar ondernemers tegenaan liepen. Ik noem er hier slechts twee: Voor café eigenaren zijn hele concrete oplossingen met voorbeeld bouwtekeningen gevonden voor het probleem hoe om te gaan met nooddeuren van cafés. Bakkers hoeven niet meer wekelijks een computeruitdraai te maken van dataloggers in vriezers en deze ondertekend te bewaren omdat volstaan, kan worden met het op verzoek van de inspectie dienst doen van een uitdraai2.

Daarnaast hebben de gemeentelijke werkgroepen tot een structurele aanpak geleid doordat ondernemers, brancheorganisaties en betrokken overheidsdiensten regelmatig bijeenkomen om knelpunten te bespreken en op te lossen en om informatie uit te wisselen. De spin-off van deze aanpak is bovendien dat ondernemers een duidelijk aanspreekpunt hebben binnen gemeenten.

Daarom wil ik gemeenten verder stimuleren tot en ondersteunen bij de versterking van de publieke dienstverlening aan de ondernemer o.a. door stroomlijning van processen en eenduidige communicatie. Ik heb hiervoor in samenwerking met andere departementen (met name VROM en SZW), Rijksinspectiediensten en gemeenten een aantal instrumenten ontwikkeld:

A een database met oplossingen,

B accountmanagement en

C een sectorwijzer.

A. Database met oplossingen

In 2004 zijn de 800 meldingen behandeld. Het resultaat is een database met concrete oplossingen voor gemelde strijdigheden (zie ook: www.strijdigeregels.nl). Deze database is zowel door ondernemers als door (gemeente) ambtenaren te raadplegen op sector, wetgeving, thema en handhavende instantie. De oplossingen zijn landelijk afgestemd in het convenantenoverleg. Daarmee wordt bevorderd dat niet alleen alle rijksinspecteurs maar ook gemeentelijke handhavers deze oplossingen (interpretaties) hanteren, zodat landelijk een uniforme toepassing is geborgd. Ondernemers worden opgeroepen afwijkingen van deze oplossingen te rapporteren bij het meldpunt.

Nieuwe meldingen en oplossingen uit het meldpunt of gemeentelijke werkgroepen worden aan de database toegevoegd. Ondernemers kunnen dan ook nog steeds hun ervaringen met strijdige regels melden bij het meldpunt. Het nut van de website www.strijdigeregels.nl blijkt uit de bezoekersaantallen. Gemiddeld wordt de website zo'n 1400 keer per maand bezocht.

B. Accountmanagement

Een gemeentelijke accountmanager is het aanspreekpunt voor de ondernemers vanaf de intake tot de vergunningverlening. Hij coördineert het vergunningenproces in de back-office en koppelt de afgestemde integrale besluitvorming terug naar de ondernemer. Uit de gemeentelijke werkgroepen en een expertmeeting bleek accountmanagement een aansprekend en effectief instrument om strijdigheden te voorkomen. Kernwoorden hierbij zijn een goede coördinatie en afstemming van eisen en procedures tussen gemeentelijke diensten. Ook tijdige en gerichte communicatie met de ondernemer, waarin doorgevraagd wordt en welke wet- en regelgeving daarbij komt kijken, voorkomt veel irritaties en ervaring van strijdigheid bij de ondernemer.

De belangstelling bij gemeenten om de dienstverlening richting ondernemers te verbeteren is groot. Niet alleen vanwege de aanpak van strijdige regels, maar ook om pro-actief in te spelen op de komst van de nieuwe omgevingsvergunning van het ministerie van VROM. Het ministerie van VROM is daarom nauw betrokken bij de ontwikkeling van accountmanagement.

Veel gemeenten zien het nut van accountmanagement in, maar geven tevens aan te worstelen met de invoering ervan. Het blijkt met name lastig de interne organisatie in de nieuwe werkwijze mee te krijgen. Gemeenten hebben dan ook aangegeven behoefte te hebben aan ondersteuning en aan onderlinge uitwisseling van hun ervaringen. Om de invoering van accountmanagement in gemeenten te stimuleren en te ondersteunen en is een aantal instrumenten ontwikkeld:

– Leidraad accountmanagement,

– Workshop accountmanagement voor gemeenten,

– Platform accountmanagement.

Leidraad accountmanagement

Om gemeenten te ondersteunen bij de oriëntatie en implementatie van accountmanagement voor ondernemers, is in samenwerking met 12 gemeenten en VROM de leidraad accountmanagement ontwikkeld (beschikbaar op www.strijdigeregels.nl). Hierin staat een omschrijving van accountmanagement, afwegingen die bij invoering een rol kunnen spelen en mogelijke manieren voor implementatie. De leidraad is opgesteld op basis van kennis en ervaringen van gemeenten die al met accountmanagement werken.

De leidraad is geen blauwdruk, maar is bedoeld als ondersteuning voor zowel diegene, die overweegt om accountmanagement in te voeren als diegene die daadwerkelijk zorg moet dragen voor de implementatie van accountmanagement.

Praktijkbijeenkomsten accountmanagement

Om gemeenten te stimuleren aan de slag te gaan met accountmanagement, heeft op 28 juni jl. een workshop accountmanagement plaatsgevonden. De bijeenkomst had tot doel ervaringen uit te wisselen over vormen van accountmanagement, voorbeelden, «best practices» etc. De belangstelling voor de workshop overtrof de verwachtingen: zo'n 60 gemeenteambtenaren hebben deelgenomen aan de bijeenkomst. Op 11 oktober is een tweede workshop georganiseerd waaraan 45 gemeenten deelnamen. Op verzoek van de aanwezige gemeenten worden gedurende een jaar kleinschalige verdiepingsbijeenkomsten georganiseerd, waarin specifieke thema's als intern draagvlak, aanpassing van processen en werkwijzen en functie van het bedrijvenloket bij accountmanagement, de mogelijkheden van kleine gemeenten als ook communicatie richting de ondernemer worden uitgediept.

Platform accountmanagement

Om de invoering van accountmanagement in gemeenten verder te stimuleren en te ondersteunen, is het Platform accountmanagement ingesteld. Het platform is een besloten omgeving op de website www.strijdigeregels.nl dat accountmanagers benutten om:

– informatie over accountmanagement te verkrijgen

– inzicht in ervaringen van andere gemeenten te verkrijgen

– contact te leggen met andere gemeentelijke accountmanagers

– eigen ervaringen op de site te zetten (wat werkt, nuttige tips en signalen etc.)

– vragen voor te leggen en met elkaar in discussie te gaan.

– Op dit besloten digitale platform kunnen gemeenten niet alleen onderling ervaringen uitwisselen maar kunnen ook ervaringen en vragen tussen gemeenten en Rijksinspecties uitgewisseld worden.

Het platform draagt zo bij aan het voorkomen van strijdige regels. Inmiddels hebben ruim 60 gemeenten en 3 Rijksinspectiediensten toegang tot het platform.

C. Sectorwijzer

Wanneer ondernemers onvoldoende en te laat zicht hebben op de eisen die op hen van toepassing zijn, krijgen zij het gevoel – zoals ook omschreven door de Commissie Stevens – dat er sprake is van een continue stroom aan aanvullende eisen, die nooit ophoudt. In het ergste geval is er zelfs sprake van desinvesteringen.

Een oplossing die door departementen, gemeenten, ondernemers en brancheorganisaties als veelbelovend wordt gezien is de sectorwijzer. Deze gedigitaliseerde wegwijzer kan een belangrijke rol spelen bij een goede voorbereiding van de ondernemer. Het geeft hem een helder beeld van de eisen die op zijn plannen van toepassing zijn en waar hij rekening mee moet houden voor het doen van investeringen.

Door tijdig en helder inzicht te bieden in de regels, eisen en vergunningen die voor de ondernemer relevant zijn, ervaren ondernemers minder strijdigheden en onduidelijkheden. Daarom is besloten met gemeenten, provincies, brancheorganisaties, departementen en Rijksinspectiediensten dit instrument uit te werken. Tevens kunnen de gemeentelijke accountmanagers de sectorwijzer benutten bij een intakegesprek met de ondernemer.

Er is begonnen met een sectorwijzer voor de Horeca, die onder regie van mijn departement wordt gebouwd in samenwerking met Koninklijke Horeca Nederland, enkele vertegenwoordigers uit gemeenten, Rijksinspecties (VWA, ARBO-Inspectie en VI) en relevante departementen.

Deze sectorwijzer zal uiterlijk mei 2006 gereed zijn. Vervolgens zullen in overleg met het MKB Nederland en het VNO-NCW meerdere (digitale) sectorwijzers opgesteld worden voor verschillende sectoren. Daarbij kan gedacht worden aan de sectoren voor de detailhandel, de metaalsector en de bouwsector.

Gemeenten

Zoals beschreven door de Commissie Jorritsma1 zijn gemeenten voor ondernemers vaak de toegangspoort tot de overheid. Gemeenten hebben daarom een belangrijke rol in snelle en effectieve dienstverlening en eenduidige eisen aan de ondernemer.

Onder meer via de Conferentie op 1 februari 2005, het G31-overleg eind april en de nieuwsbrief strijdige regels zijn gemeenten geïnformeerd en aangemoedigd om in hun gemeente strijdige regels aan te pakken en daarbij gebruik te maken van ervaringen en oplossingen van de gemeentelijke werkgroepen strijdige regels en de ontwikkelde instrumenten.

Naar aanleiding van deze informatie hebben circa 40 gemeenten contact opgenomen voor meer informatie. Uit gesprekken met gemeenten komt het volgende beeld naar voren:

– Het project aanpak strijdige regels heeft een grote bekendheid bij gemeenten.

– Gemeenten zijn zich bewust van het belang van een goede publieke dienstverlening en het voorkomen van strijdigheden. Uit contact met gemeenten blijkt dat men graag met het aanpakken van regeldruk, administratieve lasten en strijdige regels aan de slag wil. Zeker bij de kleinere gemeenten vormt de beschikbare ambtelijke capaciteit echter vaak een knelpunt.

– Ook dit jaar zijn er gemeenten die om het ondernemersklimaat in hun gemeente te verbeteren een traject gestart zijn om knelpunten te inventariseren en te analyseren en van daaruit te zoeken naar concrete oplossingen voor ondernemers. Voorbeelden daarvan zijn de gemeenten Zaanstad en Nunspeet.

– Gemeenten als Doetinchem, Groningen, Emmen, Haarlem en Deventer blijken zeer goede voorbeelden te zijn voor een effectieve aanpak van het verbeteren van de dienstverlening aan ondernemers.

– Tenslotte is een aantal grotere gemeenten reeds volop op eigen kracht bezig met trajecten waarin de aanpak van Strijdige Regels wordt meegenomen.

Het is van belang om inzicht te krijgen in de diverse gemeentelijke trajecten en de voortgang daarvan. Daarom worden dit najaar 100 gemeenten, groot en klein en verspreid over het land, geïnterviewd. Zo wordt duidelijk waar nog extra kansen liggen om het ondernemersklimaat te verbeteren.

Begin 2006 zal ik u nader informeren over de resultaten van dit onderzoek en de vervolgacties.

Convenant met de G-31 gemeenten

Gemeenten en de rijksoverheid hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het verbeteren van het ondernemersklimaat. Om de dienstverlening richting ondernemers verder te verbeteren is het nodig de inzet op de aanpak van strijdige regels, de vereenvoudiging van vergunningen en het opzetten van een (digitaal) bedrijvenloket zowel op Rijks- als op decentraal niveau te stroomlijnen.

Een convenant tussen vooralsnog de G-31 gemeenten en het Ministerie van Economische Zaken op deze drie terreinen geeft een duidelijke impuls aan het waarmaken van de gezamenlijke verantwoordelijkheid. Ik acht het daarom zeer wenselijk om spoedig een dergelijk convenant met de G-31 gemeenten en vervolgens alle gemeenten overeen te komen.

De Staatssecretaris van Economische Zaken,

C. E. G. van Gennip


XNoot
1

Eind 2004 hebben de sectorgerichte werkgroepen die in 8 gemeenten hebben gewerkt aan de aanpak van strijdige regels, hun eindrapportage opgeleverd. Hierover heb ik u in mijn brief van 17 januari 2005 geïnformeerd: TK 2004–2005, 29 515, nr. 49.

XNoot
2

Alle meldingen en oplossingen zijn terug te vinden op de website www.strijdigeregels.nl.

XNoot
1

De VNG heeft onder voorzitterschap van burgemeester Jorritsma een tijdelijke Commissie Gemeentelijke Dienstverlening (Commissie Jorritsma) ingesteld die zich richt op het verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening en die een visie ontwikkelt over hoe gemeentelijke dienstverlening er over tien jaar uit zou moeten zien. Zie voor nadere informatie: www.vng.nl.

Naar boven