nr. 2
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 augustus 2004
Met veel interesse heb ik het verslag gelezen van het werkbezoek van een
delegatie van de commissie OCW aan Schotland (kamerstuk 29 510, nr. 1).
Zoals toegezegd in het algemeen overleg over het Deltaplan bèta/techniek
(kamerstuk 29 200 VIII, nr. 140) geef ik een korte reactie op het reisverslag
voor wat betreft het bèta/techniek deel.
Zoals in het verslag wordt geconstateerd zijn er verschillende elementen
in het Schotse beleid die in meer of mindere mate op het Nederlandse beleid
lijken.
Net als in Schotland bestaat hier het besef dat het natuur- en techniekonderwijs
aan een «revisie» toe is. Het moet praktischer zijn en meer aansluiten
bij andere vakgebieden en maatschappelijke toepassingen. Bovenal moet het
aansluiten bij de belevingswereld van leerlingen.
Een tweede element is de noodzaak van een integrale aanpak. Dat wil zeggen
dat de aanpak betrekking moet hebben op alle onderwijssoorten, maar ook op
vormen van educatie daarbuiten. Een specifiek punt daarin vormt de aanbeveling
van een Schotse adviesraad om voor leerlingen die geen bèta/techniek
richting volgen, wel een Science-cursus te ontwikkelen. In Nederland bestaat
het vak ANW dat voor alle leerlingen in de tweede fase tot nu toe verplichte
stof is. In de aanpassingsvoorstellen profielen blijft dat zo in het vwo,
terwijl voor het havo toch wordt getracht de kernelementen van het ANW te
behouden.
Een derde punt betreft de inrichting van een centraal expertise punt.
Dit is vergelijkbaar met het Deltapunt bèta/ techniek dat met ingang
van 1 juli 2004 is gestart. Daaraan voorafgaand bestond – zij het
met een wat beperktere invalshoek – AXIS.
In Schotland wordt terecht veel aandacht besteed aan het vergroten van
de deskundigheid van leraren op bètatechniek gebied. In Nederland is
met het uitbrengen van het Deltaplan Bètatechniek hiermee een begin
gemaakt. Binnen het Nationaal actieplan verbreding techniek basisonderwijs
(VTB) worden twee wegen bewandeld. Er is een plan opgesteld om techniek binnen
alle PABO's te verankeren in doelstellingen, curricula, modules en post-initiële
opleidingen. Daarnaast worden leraren in staat gesteld om techniekcoördinator
te worden en zo kennis te verzamelen en te verspreiden onder de leraren van
de betreffende school. Naast deze twee wegen beschikken de scholen over een
nascholingsbudget, dat ze specifiek kunnen inzetten voor Bètatechniek.
In Jet-Net – het Jongeren en Technologie Netwerk Nederland –
is veel aandacht voor ondersteuning en professionalisering van de docenten
in het voortgezet onderwijs. Alle betrokken bedrijven organiseren docentenworkshops.
Zo blijven docenten op de hoogte van de actuele ontwikkelingen op hun vakgebied.
Daarnaast wordt in het Deltaplan bètatechniek ingezet op een andere
organisatie van het bèta/techniekonderwijs op havo/vwo. Samenwerking
tussen docenten van verschillende bèta/techniekvakken en de inzet van
onderwijsassistenten schept mogelijkheden om het bèta/techniek onderwijs
aantrekkelijker te maken voor leerlingen.
De komende jaren worden de inspanningen van de PABO's en de scholen op
dit gebied nauwgezet gevolgd.
Het opzetten van diverse buitenschoolse projecten, met name zogenaamde
science-wedstrijden, is ook een belangrijk onderdeel van de schotse aanpak.
Tijdens het overleg over het Deltaplan met de Vaste Kamercommissies is dit
onderwerp ook uitvoerig besproken.
In Nederland worden ook al een aantal prijzen uitgereikt die met wetenschap
of wetenschapspopularisering te maken hebben, voor jongeren valt dit binnen
het beleid voor wetenschap- en techniekcommunicatie. Onderstaand treft u een
(niet uitputtend) overzicht aan van prijzen voor jongeren:
W&T Wedstrijden voor jeugd/jongeren
| Naam | bestemming | bijzonderheden | Website |
|---|
| De Jonge Onderzoeker | onderzoek door scholieren | + lesmateriaal | www.djo.nl |
| Thinkquest | educatieve
websites | | www.thinkquest.nl |
| Olympiades | informatica,
natuurkunde, wiskunde, scheikunde, biologie, aardrijkskunde | | www.phys.uu.nl/~non/ |
| Van Melsen Prijs | profielwerkstuk | KUN | www.exo.sci.kun.nl/ prijs/prijs.html |
| Wiskunde Kangoeroe | reken-
en wiskunde wedstrijd | KUN, gelijktijdig in 28 landen | www.math.kun.nl/
kangoeroe |
Daarnaast zijn er techniekprijzen voor innovatie die niet alleen voor
jongeren bestemd zijn: Ei van Columbus, Wubbo Ockels prijs, Ode aan de Techniek,
ID-NL Jaarprijs, Intertraffic Innovation Award, Overijssel Innovation Award,
Maritime Innovation Award. In het licht hiervan lijkt het mij niet wenselijk
om als overheid hier nog een prijs aan toe te voegen.
Tenslotte valt mij op in het verslag dat er geen melding wordt gemaakt
van de betrokkenheid van het bedrijfsleven in Schotland. Een element dat in Nederland een belangrijke rol speelt bij de stimulering van deelname
aan techniek- en bètaopleidingen.
Het bereiken van de Lissabon doelstelling om de uitstroom uit hogere bèta-
en techniekopleidingen te verhogen is zeer gediend met het uitwisselen van
kennis en informatie over beleidsmaatregelen en «good practices»
tussen lidstaten. Uw studiereis vormt daarvan een goed voorbeeld. Ook ik wil
hier de komende tijd verder aan werken. Op initiatief van OCW wordt er bijvoorbeeld
in OESO-verband in het najaar van 2005 in Nederland een conferentie georganiseerd
die als onderwerp de internationaal teruglopende belangstelling in bèta
en techniek opleidingen heeft. Een internationale werkgroep onder Nederlands
voorzitterschap zal zich het komende jaar buigen over deze probleemstelling
en over mogelijk beleid om de trend te keren.
Verder heeft RAND-europe in opdracht van OCW een beleidsvergelijking van
zes Europes landen uitgevoerd naar het stimuleren van bèta/techniek
in het hoger onderwijs. Dit rapport zal u binnenkort toegezonden worden.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
M. J. A. van der Hoeven