nr. 100
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN JUSTITIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 maart 2009
1. Inleiding
De Inspectie voor de Sanctietoepassing (ISt) gebruikt voor doorlichtingen
van forensisch psychiatrische centra (fpc) een in 2008 vastgesteld toetsingskader.
Dit kader omvat vier aspecten: rechtspositie en bejegening van tbs-gestelden,
interne veiligheid, maatschappijbeveiliging en organisatieaspecten. De ISt
beoordeelt bij elk aspect de dimensies beleid, uitvoering en borging. Hierbij
zend ik uw Kamer de doorlichting van FPC Veldzicht, een rijksinstelling voor
tbs1. Hieronder treft u de belangrijkste bevindingen
en aanbevelingen van de ISt, gevolgd door mijn beleidsreactie.
2. Doorlichting
De doorlichting van FPC Veldzicht is in november 2008 uitgevoerd. De Inspectie
constateert dat het fpc in een overgang zit van een organisatie met medewerkers
die vooral gericht zijn op het toepassen van regels naar een organisatie die
meer eigen verantwoordelijkheid van de medewerkers vraagt. De Inspectie stelt
vast dat bij het FPC Veldzicht het beleid goeddeels voldoet, de uitvoering
iets minder goed voldoet en de borging het minst goed voldoet.
Op het terrein van de rechtspositie en bejegening van tbs-gestelden voldoet
Veldzicht op bijna alle criteria overwegend tot volledig met uitzondering
van het aanbod van trainingen en therapieën en de doorlooptijden van
beklagafhandeling.
Ook ten aanzien van het aspect interne veiligheid voldoet de uitvoering
van Veldzicht overwegend. De Inspectie beveelt aan het drugsgebruik in het
vervolg periodiek en systematisch te registreren zodat de effectiviteit van
het drugsbeleid kan worden getoetst.
Veldzicht voldoet overwegend op het aspect maatschappijbeveiliging. De
ISt constateert wel dat het personeel wordt toegelaten zonder controle met
metaaldetectie of beveiligingsapparatuur. De ISt acht dit een risico.
De Inspectie constateert voorts dat twee aanbevelingen uit een intern
toedrachtonderzoek na de ernstige recidive medio 2005, niet volledig zijn
uitgevoerd. Dit betreft het gebruik van een checklist per patiënt voorafgaand
aan verlof, en het systematisch vastleggen van een verlofevaluatie.
3. Beleidsreactie
Veldzicht is een instelling in transitie die een intensief verandertraject
is gestart. Dit traject heeft tot doel het behandelklimaat te versterken en
van Veldzicht een meer extern- en ketengerichte organisatie te maken. Dit
vergt veel van alle medewerkers. De directie, de patiëntenraad en de
ondernemingsraad hebben zich aan dit verandertraject gebonden. De veranderingen
in de cultuur van werken en behandelen worden gedragen door personeel en tbs-gestelden.
Ik ben verheugd dat de bevindingen en conclusies van de ISt dit verandertraject
in positieve zin ondersteunen. Het is een proces dat tijd vergt, zorgvuldigheid
vereist en gericht is op resultaat op termijn. Het uitvoeren van de aanbevelingen
van de ISt zal de organisatie verder verbeteren. De belangrijkste noem ik
hieronder.
Medio 2005 pleegde een tbs-gestelde uit FPC Veldzicht tijdens verlof een
ernstig delict. Dit incident veroorzaakte grote maatschappelijke onrust. Het
toedrachtsonderzoek naar aanleiding van dit incident liet tekortkomingen in
de verlofprocedure zien. Het fpc heeft de aanbevelingen uit het toedrachtsonderzoek
om tot een verbetering van de verlofverlening te komen, overgenomen. Ik betreur
het dat dit op twee onderdelen nog niet volledig is uitgevoerd. FPC Veldzicht
maakt van twee verschillende checklists gebruik om te voorkomen dat risicosignalen
voorafgaand aan verlof worden gemist. Deze twee lijsten zullen worden getransformeerd
tot één checklist die in de gehele kliniek zal worden toegepast.
Ook de dossieropbouw en continuïteit van dossierkennis wordt verbeterd.
Deze verbeteringen acht ik zeer noodzakelijk. Daarenboven leidt de invoering
van recente, generieke maatregelen in de tbs-sector, zoals het beveiligd verlof
en het Adviescollege verloftoetsing, ook in FPC Veldzicht tot een betere verlofpraktijk.
Ik volg de ontwikkelingen nauwlettend.
De tekortkoming in het trainings- en therapieaanbod wordt opgelost door
een herverdeling van ruimte en formatie. Hierdoor krijgt iedere patiënt
minimaal 30 uur dagbesteding per week. De overschrijding van doorlooptijden
van de afhandeling van beklagzaken is een probleem dat in meer fpc voorkomt
en vraagt daarom om een landelijke aanpak. Er worden procesafspraken gemaakt
met commissies van toezicht en de fpc zullen tijdiger reageren op verzoeken
om informatie voor beklagzaken.
De aanbeveling om het drugsgebruik periodiek en systematisch te registreren
wordt meegenomen in het plan van aanpak voor de bestrijding van middelengebruik
dat GGz Nederland met de fpc ontwikkelt. Dit is 1 juli 2009 gereed. Uitgangspunt
is dat middelengebruik in de fpc niet toelaatbaar is.
Evenals FPC De Rooyse Wissel zal FPC Veldzicht de toegangscontrole voor
inrichtingspersoneel vooralsnog op het huidige niveau handhaven. De algemene
wenselijkheid van toegangscontrole op personeel zal ik bezien na voltooiing
van de inspectiedoorlichting van de overige fpc. GGz Nederland maakt momenteel
in samenwerking met de fpc een plan van aanpak middelengebruik dat 1 juli
2009 gereed is. In dat kader zal ik met hen spreken over het vraagstuk van
de toegangscontrole van personeel. Niet alleen vanuit het perspectief
van het middelengebruik maar ook vanuit het perspectief van het algemene veiligheidsbeleid.
De staatssecretaris van Justitie,
N. Albayrak