29 435
Nota Ruimte

nr. 230
BRIEF VAN DE MINISTERS VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER, EN VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 3 april 2009

Op 18 november 2008 heeft uw Kamer de motie Van Heugten cs. (Kamerstuknummer 31 700 XI, nummer 16 herdruk) aangenomen. In deze motie verzoekt uw Kamer ons om aan 14 ruimtelijk-economische investeringsprojecten bijdragen toe te kennen voor een totaalbedrag van € 83,5 miljoen. Dekking van deze € 83,5 miljoen vindt plaats uit de middelen vrijgemaakt door de motie Van Geel cs. (Kamerstuknummer 31 700, nummer 10). In deze brief gaan wij in op de voortgang van de uitvoering van de motie Van Heugten cs. De in de motie Van Heugten cs. genoemde projecten zijn naar onze mening interessante gebiedsontwikkelingen die goed passen binnen ons beleid uit de Nota Ruimte en de Kabinetsreactie op de Taskforce (Her)ontwikkeling Bedrijventerreinen.

In het investeringspakket van het kabinet om de kredietcrisis te bestrijden, is gekozen om de investeringen zoals voorgesteld in de motie Van Geel cs. uit te voeren. Dit betekent dat de middelen zoals die in de motie Van Heugten worden aangewend door het kabinet ook beschikbaar zijn. Echter, bij besluitvorming over de Voorjaarsnota 2009 dient het kabinet nog een besluit te nemen over de uitvoering van deze motie en het overboeken van de financiële middelen naar de begrotingen van de ministeries van VROM en EZ. Pas na deze besluitvorming kan begonnen worden met het beschikbaar stellen van de bijdragen aan de projecten.

De afgelopen maanden hebben wij contact opgenomen met alle betrokken gemeenten en enkele provincies. In deze gesprekken hebben wij hen verzocht ons per brief te bevestigen dat de projecten voldoen aan de door uw Kamer gestelde eisen in de motie: een minstens gelijkwaardige cofinanciering van de andere publieke partijen en de start van de realisatie van het project binnen drie jaar. Deze inventarisatie hebben wij begin maart 2009 afgerond.

In deze brief schetsen wij kort onze conclusies over de projecten op basis van onze inventarisatie. Daarnaast willen wij u informeren over de wijze van afhandeling.

Conclusies over de projecten

Uit onze inventarisatie over de projecten is gebleken dat alle projecten voldoen aan de eisen in de motie. In alle gevallen is de regio bereid om het bedrag dat het Rijk beschikbaar stelt uit de motie Van Heugten cs. te cofinancieren voor minstens een gelijkwaardig deel. In sommige gevallen overschrijdt de publieke bijdrage uit de regio de rijksbijdrage aanzienlijk. Wij verwachten dat de meeste projecten in 2009 en 2010 hun bijdrage zullen ontvangen en van start zullen gaan.

Bij het project in Zwolle hebben wij geconstateerd dat er sprake is van een bedrijfsverplaatsing. Hier kan mogelijk ongeoorloofde staatssteun optreden. Daarom hebben wij met de betrokken overheden afgesproken dat wij de mogelijke bijdrage aan de totale gebiedsontwikkeling zullen geven en niet specifiek aan de genoemde bedrijfsverplaatsing. Aangezien de bedrijfsverplaatsing de hefboom is om het project van de grond te krijgen, blijft de bedrijfsverplaatsing, binnen de grenzen van het Europese staatssteunkader, echter wel een onderdeel van de totale gebiedsontwikkeling.

Wijze van afhandeling

Uit onze inventarisatie is ook gebleken dat voor bijna alle projecten er voldoende informatie in de vorm van een masterplan of projectplan beschikbaar is om snel van start te kunnen gaan. Wij hebben daarnaast geconstateerd dat van de 14 projecten, er drie in bestaande subsidietrajecten zitten. Het project Oude Rijnzône is een Nota Ruimteproject en voor de projecten De Wieken en Mercuriuspark-Oost ligt er al een Topperaanvraag. De bijdrage aan het project Oude Rijnzône wordt meegenomen binnen het Nota Ruimte traject. De bijdrage aan de projecten De Wieken en Mercuriuspark-Oost wordt verstrekt op basis van de al liggende Topperaanvragen en binnen de TOPPER-voorwaarden.

De overige 11 projecten worden afgehandeld door middel van een incidentele verhoging van het gemeentefonds (decentralisatie-uitkering). Hiervoor zullen de betrokken gemeenten een projectplan indienen. Na vaststelling van de voorjaarsnota 2009 zullen wij de betrokken gemeenten over de voorwaarden van deze projectplannen en het verdere proces informeren. Onze ambitie is om zoveel mogelijk bestaande plannen te gebruiken.

Taakverdeling

Voor de afhandeling van de projecten hebben wij een verdeling van de projecten gemaakt. De minister van Economische Zaken neemt de verantwoordelijkheid voor het afhandelen van de projecten De Wieken, IJmond-Noord, Zevenbergen-Noord, De Mars en Mercuriuspark-Oost. De minister van VROM neemt de verantwoordelijkheid voor het afhandelen van de overige projecten.

Ten slotte

Wij zijn van mening dat in deze tijd van economische crisis en de noodzaak van investeringen, deze investeringen nodig zijn. Wij doen er dan ook alles aan om de bijdrage aan deze projecten toe te kennen en daarmee snel de uitvoering te starten.

De minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J. M. Cramer

De minister van Economische Zaken,

M. J. A. Van der Hoeven

BIJLAGE 1

Projectbeschrijvingen

Revitalisering Integrale gebiedsontwikkeling Oude Rijnzône in Alphen aan de Rijn

Het project Oude Rijnzône zal in de periode tot 2020 uitvoering geven aan de realisatie van goed ontsloten (her-)ontwikkelingslocaties van wonen, werken en groen in het gebied tussen Leiden en Woerden. Het project voorziet daarmee in de ruimtelijke behoefte aan wonen, werken en recreëren in dit deel van het Groene Hart.

In de Oude Rijnzône zijn verouderde bedrijventerreinen met bedrijven uit de nijverheidssector kenmerkend. Deze verouderde terreinen zorgen voor verrommeling van het landschap. In dit gebied is een relatief groot potentieel aan te herontwikkelen bedrijventerrein. De herontwikkeling is niet alleen van regionaal belang maar ook van belang voor het Groene Hart. Naast herontwikkeling is er ruimte voor nieuwe uitleg van bedrijventerreinen. De provincie stelt een Regionale Bedrijventerreinenstrategie op om goed toepassing te geven aan de SER-ladder. Daarnaast is er een kwaliteitsopgave om de benodigde nieuwe uitleg voor wonen en werken goed landschappelijk in te passen.

Bedrijventerrein de Wieken in Hoogeveen

Het bedrijventerrein De Wieken in Hoogeveen is 408 hectare groot. Met 600 ondernemingen en 11 000 arbeidsplaatsen is De Wieken de op één na grootste werkplaats van Noord-Nederland. Het terrein is ontwikkeld vanaf de jaren 50 van de vorige eeuw. De Wieken is sinds haar ontstaan uitgegroeid tot een terrein met bedrijven van nationale en internationale betekenis.

Grote delen van het terrein zijn sterk verouderd. De ontsluiting van het terrein laat te wensen over. In 2005 is via een interactief proces met de ondernemers van De Wieken een revitaliseringplan opgesteld. De uitvoering van dit revitaliseringplan bestaat uit vier fasen en vergt een investering van ruim € 37 miljoen. Het revitaliseringsplan zet onder andere in op het verbeteren van de infrastructuur (herprofilering, verkeersveiligheid, aansluiting op de externe hoofdinfrastructuur).

Door de kwaliteit van het bedrijventerrein te verbeteren worden ondernemingen voor De Wieken behouden en wordt het terrein interessanter voor nieuwe investeringen en bedrijven. De aanleiding voor de gezamenlijke aanpak van de revitalisering is niet alleen de grote wens de uitstraling en de bereikbaarheid van De Wieken te verbeteren, maar ook om efficiënter om te gaan met de beschikbare ruimte en verloedering en slecht onderhoud van terreinen en de openbare ruimte tegen te gaan.

Voor de langere termijn wordt er naar gestreefd dat bedrijven bij bedrijfsuitbreiding op De Wieken een optimaal geschikte locatie kunnen blijven vinden, waarbij zuiniger en slimmer met ruimte, water en energie wordt omgegaan.

Herstructurering bedrijventerreinen IJmond-Noord

De herstructurering van het bedrijventerrein IJmond-Noord bestaat uit de herstructurering en intensivering van het ruimtegebruik in het Middenhavengebied. De omvorming van het Middenhavengebied tot een «Deepsea Intercontinental Frozenfish Centre of Europe («DIFE») is een ambitieus en realistisch programma met als doel in de komende jaren een deelgebied van 30 hectare nat bedrijventerrein te herstructureren. Daarmee wordt vorm gegeven aan een vernieuwde uitvalbasis voor de commerciële koel- en vriessector en kan de internationale concurrentiepositie van deze sector vanuit IJmuiden worden verstevigd.

Wanneer deze herstructurering nu met de financiële toezeggingen van de verschillende overheden ook uitgevoerd kan gaan worden, leidt dit tot een forse investeringsimpuls voor gevestigde en nieuw te vestigen bedrijven.

Het volume aan diepgevroren vis dat via de draaischijf IJmuiden loopt, gaat fors toenemen. Voorwaarde is de beschikbaarheid van voldoende kadelengte en terreinen achter die kaden. Door de herstructurering wordt hier invulling aan gegeven.

Met de herstructurering wordt ook de basis gelegd voor reders en koel- en vriesbedrijven om gezamenlijk te gaan investeren in extra opslagcapaciteit in het Middenhavengebied en in nieuwe short-seaverbindingen naar IJmuiden.

Herstructurering Hembrugterrein in Zaanstad

Het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf (GOB) van het rijk werkt samen met de gemeente Zaanstad, provincie Noord-Holland en de gemeente Amsterdam aan de herontwikkeling «Nieuw Hembrug».

Decennia lang was het Hembrugterrein een topgeheim: een munitiefabriek middenin de Stelling van Amsterdam. Ruim 45 hectare parkachtig terrein vol cultureel industrieel erfgoed en monumentale oude fabriekspanden, strategisch gelegen in het hart van de Amsterdamse metropool. Nieuw Hembrug biedt grote mogelijkheden. Om die te kunnen realiseren moeten forse knelpunten aangepakt worden. Beproefde oplossingen zijn veelal niet voldoende om de gewenste doelen te bereiken.

Het Hembrugterrein biedt bijzondere vestigingsmogelijkheden voor creatieve bedrijvigheid. Het moet een vliegwieleffect teweeg brengen in de Zaanstreek. Het terrein gaat toplocaties bieden voor werken, recreatie en toerisme en eventueel wonen. Monumenten krijgen een nieuw leven, de verontreiniging van de bodem en water wordt op een innovatieve manier aangepakt. Een natuurgebied wordt toegankelijk en er ontstaan nieuwe recreatiemogelijkheden. Door het Hembrugterrein ook met vervoer over water te ontsluiten worden deze ontwikkelingen versterkt.

Ontwikkeling stationsgebied en Poort van Veendam in Veendam

Door de komst van de treinverbinding met Groningen in april 2010 en de verdubbeling van de N33 is in Veendam de realisatie van projecten rond het station in een stroomversnelling geraakt en wordt bezien hoe de herstructurering van de verbindingszone tussen de N33 en het stationsgebied naar voren kan worden gehaald. Die verbindingszone wordt «de Poort van Veendam» genoemd. Uitgangspunt hierbij is dat de «Poort van Veendam» een afgerond deelproject wordt binnen de doelstellingen van het Masterplan Centrum Veendam, dat op 31 maart 2003 door de gemeenteraad is vastgesteld.

De Poort van Veendam en aangrenzende gebieden zijn op dit moment sterk verpauperd. Er zijn plannen voor woningen, bedrijven, zorgfuncties en recreatie ingebed in een groene, openbare ruimte van hoge kwaliteit. Een voorlopig ontwerp van het project «Poort van Veendam» zal in april 2009 beschikbaar zijn. Start van de uitvoering is voorzien eind 2009, begin 2010.

Gebiedsontwikkeling Zevenbergen Noord (verplaatsing Caldic Chemie)

Op 8 oktober 2007 hebben de ministers van Economische Zaken en VROM samen met de provincie Noord-Brabant en de gemeente Moerdijk de «Intentieovereenkomst Gebiedsontwikkeling Moerdijk» ondertekend. Na ondertekening zijn de partijen gaan werken aan de uitwerking van deze overeenkomst richting een bestuursakkoord. Dit moet uiterlijk in de zomer van 2009 gereed zijn. Het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf (GOB) vertegenwoordigt de beide rijkspartners bij deze uitwerking.

De intentieovereenkomst heeft betrekking op een programma met de volgende onderdelen:

– Ontwikkeling van een Logistiek Park van 150 ha.

– Herontwikkeling van de Noordrand Zevenbergen;

– Herontwikkeling van overige locaties in de gemeente Moerdijk;

– Reservering van insteekhaven Oost inclusief omlegging van de Roode Vaart;

– Intensivering en herstructurering van het bestaand bedrijventerrein Moerdijk (inclusief Shell).

Het programma heeft een looptijd van 2007 tot 2025. Vestiging van bedrijven op het terrein van Shell vanaf 2008 en op het Logistiek Park zijn vanaf 2010 voorzien.

Ten aanzien van deze gebiedsontwikkeling is de volgende dubbeldoelstelling vastgelegd:

– Het creëren van ruimte voor economie (regionaal en bovenregionaal) door optimaal gebruik te maken van het bestaande bedrijventerrein en ontwikkeling van een nieuw logistiek terrein.

– Het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving met name de leefbaarheid, het milieu en ruimtelijke kwaliteit.

Herstructurering/transformatie Kanaalzone Helmond

De Kanaalzone loopt over een afstand van enkele kilometers dwars door het centrum van Helmond. De ooit zo dominant aanwezige industrie is in de afgelopen decennia voor een deel reeds vertrokken en van het andere deel kan verwacht worden dat zij op overzienbare termijn eveneens zal vertrekken.

De transformatieopgave die dit in het stedelijk gebied oplevert omvat vele tientallen hectaren en is daarmee van grootstedelijke proporties. Om de kansen die het proces van transformatie biedt te kunnen benutten heeft de gemeente een businesscase voor de Kanaalzone ontwikkeld met daarin een aantal bouwstenen; twee ervan zijn momenteel reeds in uitvoering: de nieuwe wijk Suytkade en het Centrumplan voor de vernieuwing en uitbreiding van het Centrum.

De (voormalige) cacaofabriek staat op een strategische en beeldbepalende plek direct aan het kanaal op de overgang tussen beide gebieden. Het industriële monument «de Cacaofabriek» en 3 aanliggende percelen zullen volgens het plan van de gemeente moeten worden herontwikkeld tot culturele hotspot (met filmhuis, poppodium en het reeds gevestigde kunstenaarscollectief), aangevuld met horeca en circa 50 woningen. Het geheel is gericht op behoud van de monumentale waarde van de panden, gebruikmakend van de ligging aan het kanaal en met een stedelijke uitstraling.

Gebiedsontwikkeling Vliegbasis Soesterberg/Masterplan Dorp Soesterberg

Het dorp Soesterberg kent situaties van verpaupering, afname van draagvlak voor voorzieningen, een eenzijdig en verouderd woningbezit, een provinciale weg die het dorp in tweeën deelt en een verouderd bedrijventerrein Soesterberg-Noord op de verkeerde plaats. De ontwikkelingen van de afgelopen decennia en de ruimtelijke situatie houden verband met de aanwezigheid van de voormalige vliegbasis Soesterberg. De maatschappelijke opgave is om te zorgen voor een aantrekkelijker woon-, werk- en leefklimaat door de ruimtelijke relatie met de voormalige vliegbasis Soesterberg te herzien.

Het Masterplan Soesterberg kent onderdelen die elkaar onderling versterken:

– Aanpak barrièrewerking van de N237 door een verdiepte aanleg.

– Herstructurering Bedrijventerreinen Soesterberg-Noord met de transformatie naar een hoogwaardig woonwerkmilieu.

– Vernieuwing en uitbreiding van de woningvoorraad met onder andere duurzame, levensloopbestendige woningen.

– Kwaliteitsverbetering van de Dorpshart-Campuszone met clustering van winkels en andere voorzieningen.

– Het maken van een aantrekkelijke entree tot het voornamelijk als natuurgebied in te richten vliegbasisterrein met woningbouw langs de rand en een recreatieve infrastructuur.

De herontwikkeling dorpshart en de eerste fase van de herstructurering van het bedrijventerrein Soesterberg-Noord kunnen op korte termijn (tot 2015) hun beslag krijgen. Met het realiseren van deze ontwikkelingen ontstaat schuifruimte om vervolgens volgende ontwikkelingen te realiseren. Voor de totale uitvoering van het plan wordt uitgegaan van een periode van maximaal 15 jaar.

Gebiedsontwikkeling Corridor project in Noordoostpolder

In de gemeente Noordoostpolder wordt de Corridor Emmeloord-Kuinderbos ontwikkeld. Noordelijk Flevoland is van oudsher primair georiënteerd op landbouw en visserij. Om het gebied vitaal te houden zijn nieuwe impulsen nodig die kansen bieden voor verdere economische ontwikkeling. De ontwikkeling van de Corridor Emmeloord-Kuinderbos is zo’n nieuwe impuls.

De Corridor voorziet in een recreatief uitloopgebied bij Emmeloord: een recreatieve verbinding tussen de kern zelf en recreatiezone Kuinderbos. Deze locatie is zeer geschikt voor de gewenste toeristisch-recreatieve ontwikkelingen vanwege de ligging nabij Emmeloord en het natuurgebied Kuinderbos en de goede waterkwaliteit in het gebied. De Corridor combineert perspectieven voor landbouw, recreatie, toerisme, landschap en natuur met ruimte voor wonen en werken. Bij de ontwikkeling van de Corridor Emmeloord-Kuinderbos staat behoud van de unieke Flevolandse landschappelijke en cultuurhistorische karakteristieken voorop.

De ontwikkeling van de Corridor Emmeloord-Kuinderbos vindt plaats in negen deelprojecten waarvan er reeds drie zijn uitgevoerd: de Ecozone voor de rugstreeppad, de blauwgroene zone rond de Burchttocht en «De Terp» (9-holes golfbaan op de voormalige vuilstort). De recreatieplas «Burchtplas» en de Wellerwaard, een nieuwe woongebied omgeven door water, natuur en agrarisch gebied, zijn op dit moment in voorbereiding. De mogelijke bijdrage uit de motie Van Heugten zal worden ingezet voor de laatste vier deelprojecten: de tweede fase van de blauwgroene zone rond de Burchttocht, de recreatieve verbinding tussen De Terp en Emmeloord, de recreatieve verbinding tussen De Terp en de Burchttocht en tot slot de noodzakelijke basisinfrastructuur voor nieuwe toeristische vestigingen.

Herstructurering/transformatie Venekoten-Noord in Oosterwolde

Venekoten-Noord in de gemeente Ooststellingwerf is een verouderd bedrijventerrein. De economische vitaliteit is de laatste jaren drastisch afgenomen en de fysieke (bedrijfs)omgeving is kwalitatief gezien op een laag niveau terechtgekomen. In het gebied staan voornamelijk bedrijfsgebouwen. De sterke mate van veroudering, in combinatie met de ligging ten opzichte van het centrumgebied, is aanleiding geweest om in te steken op een totale transformatie van het bedrijventerrein.

Gezien de ligging van het gebied lijkt een transformatie tot woongebied logisch. Aan drie zijden grenst het gebied aan bestaande woonwijken. Het heeft een goede aansluiting op de voorzieningen in Oosterwolde. De gemeente heeft drie modellen ontwikkeld die alledrie uitgaan van een volledige transformatie met een deel woningbouw, en een deel voor hoogwaardige werkfuncties, detailhandel en sportvoorzieningen.

De raad heeft op 16 december 2008 het besluit genomen om het programma nader uit te werken en investeert € 5 miljoen, onder de voorwaarde dat de andere subsidies ook worden verstrekt.

Herstructurering bedrijventerrein De Mars in Zutphen

De Mars is een verouderd bedrijventerrein in Zutphen met een bruto omvang van 250 hectare. Op het terrein is een groot aantal regionale en nationaal werkende organisaties gevestigd, die werk bieden werk aan zo’n 6000 werknemers.

De revitalisering van de Mars richt zich op drie belangrijke pijlers:

• Het zo goed mogelijk benutten van de beschikbare ruimte door intensivering en herstructurering met name op de Mars-Noord. Op die manier hoeft omliggend gebied niet te worden opgeofferd voor bedrijven en woningen. Belangrijke projecten hierbij zijn de herstructurering van de Industriehaven, de herstructurering van de omgeving van de N348 en de transformatie van de voormalige stortplaats Fort de Pol tot 15 hectare bedrijventerrein.

• Het verbeteren van de bereikbaarheid van het terrein. Hiervoor wordt in het Noorden door de Provincie Gelderland de N348 over het terrein aangelegd. In het zuiden wordt een drukke spoorwegovergang gesloten en vervangen door een nieuwe verkeerstunnel en een voetgangers- en fietsers tunnel. Bij de Industriehaven en het Twentekanaal wordt de bereikbaarheid over water bevorderd.

• Transformeren van de Zuidzone, Noorderhaven en Spoorzone, tot een nieuw centrumstedelijk gebied voor wonen, werken en recreëren.

Op de Mars-Noord is de zware industrie tot categorie 5 gevestigd en moeten een flink aantal infrastructurele projecten worden verricht om daadwerkelijk herstructurering en intensivering van de grond te trekken en een betere en veiliger verkeerssituatie voor onder andere het vrachtverkeer te realiseren.

Herstructurering Mercuriuspark-Oost in Nijmegen

Met dit project wordt beoogd aansluitend aan de aanleg van de nieuwe stadsbrug een nieuwe, goed uitziende entree van het bedrijventerrein te realiseren. Het projectgebied is 3 hectare groot, maar het gebied Mercuriuspark waarvoor het een positieve uitstraling heeft, is 25 hectare groot.

Voor het bedrijventerrein Mercuriuspark geldt dat er sprake is van veroudering en slijtage. Met dit project beoogt men een intensievere benutting van het terrein, verbeterde uitstraling en waardestijging van het vastgoed. De herstructurering omvat de verwerving van de gronden, bedrijfsverplaatsing, sloop, herverkaveling, herinrichting en nieuwbouw. Bedrijven die moeten verplaatsen worden geholpen bij het vinden van een nieuwe locatie.

Het bedrijventerrein A73-zone heeft een meerwaarde op (boven)regionale schaal, gelet op de functie van het terrein als geheel en het grote aantal stuwende bedrijven dat hier gevestigd is. Door de uitvoering van dit project ontstaat opnieuw uitgeefbaar modern gemengd bedrijventerrein dat vestigingsmogelijkheden zal bieden voor bedrijven in milieucategorie 3. Voor dit type bedrijventerrein bestaat in de regio een aanbodtekort. Dit project levert dan ook een bijdrage aan het oplossen van de mismatch tussen vraag en aanbod voor dit type bedrijvigheid in de regio Nijmegen/Wijchen.

Herstructurering/transformatie locatie Schaepman in Zwolle

De locatie Schaepman (Zwolle) maakt onderdeel uit van een groter te herontwikkelen gebied, genaamd het «Kraanbolwerk». Het Kraanbolwerk heeft betrekking op de transformatie van een verouderd industriegebied naar een duurzaam binnenstedelijk milieu, waarbij slim wordt omgegaan met de beperkte ruimte. Diverse uitdagingen met betrekking tot bodemsanering in combinatie met Koude-Warmte-Opslag, maar ook het tot stand brengen van een kwaliteitsverbetering in de openbare ruimte en het creëren van een duurzame leefomgeving spelen een prominente rol in deze herontwikkelingsopgave.

Met de door het rijk beschikbaar gestelde financiële bijdrage van € 5 miljoen ontstaat voor de bovengenoemde onderdelen een concrete mogelijkheid om daadwerkelijk over te gaan tot de herontwikkeling van dit gebied. Zwolle en de betrokken partijen zullen zich actief inzetten om binnen een termijn van 3 jaar te kunnen starten met de sloop en de bodemsanering.

Oldenzaal – Centraal

Het project behelst de herontwikkeling van oude bedrijventerreinen en de spoorzone tot hoogwaardige woonmilieus met voorzieningen in de nabijheid van het spoor en het centrum van Oldenzaal, inclusief het haalbaarheidsonderzoek voor het verdiept aanleggen van het spoor. Als dit niet haalbaar is zal de aanpak zich richten op verschillende (nieuwe) spoorse kruisingen, de nieuwe groene noord-zuid verbindingen, inclusief spoorse kruisingen, het herontwikkelen van de groene openbare ruimte en het borgen van de maatschappelijk eenheid van de wijk Zuid Berghuizen met de stad Oldenzaal.

De provincie Overijssel heeft voor 8 projecten, waaronder het project Oldenzaal Centraal, € 25 miljoen gereserveerd. Met de provincie vinden nu gesprekken plaats om voor het project Oldenzaal Centraal concrete afspraken over de bijdrage van de provincie in convenantvorm vast te leggen.

Naar boven