29 410
Hoger Onderwijs en Onderzoek Plan 2004

nr. 31
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 juli 2005

Hierbij bied ik u gaarne het Plan van Aanpak tot terugdringing van belemmeringen in het Hoger Onderwijs voor studenten met een handicap of chronische ziekte aan1. Het plan is tot stand gekomen na goed overleg met de HBO-raad, de VSNU en het Expertisecentrum handicap + studie en ook zijn de meest betrokkenen zelf geraadpleegd, studenten met een functiebeperking, hun adviseurs op de instelling en beleidsmedewerkers. Bij motie heeft uw Kamer gevraagd om een plan waaruit blijkt dat belemmeringen voor de student naar vermogen worden opgelost (motie-Van der Vlies, TK 29 410, nr. 13). Het streven van het voorliggende plan is daarom in de eerste plaats dat de verworvenheden van het beleid dat sedert 2002 geïntensiveerd is, waaronder met Impuls 2004, op de instellingen worden gecontinueerd en geconsolideerd. Hiertoe zullen in de periode 2006 t/m 2008 instellingsbeleidsplannen worden ontwikkeld en uitgevoerd. Ik acht het cruciaal dat de student met een functiebeperking op de instelling en opleiding van zijn of haar keuze alle noodzakelijke begeleiding, ondersteuning en voorzieningen vindt die tot gelijkwaardige deelname aan het onderwijs leiden, en de instelling moet zich daarvoor optimaal voorbereiden en toerusten. In overeenstemming met het algemene beleid gericht op deregulering en vergroting van autonomie van de instellingen moeten de instellingen hiervoor de verantwoordelijkheid willen en kunnen dragen. Naar verwachting is daarvoor meer kennis van en begrip voor de positie van een gehandicapte en van de mogelijke voorzieningen bij alle betrokkenen een noodzakelijke ondersteunende factor. Daarom is een informatiecampagne voorzien. Daarnaast heb ik tevens vastgesteld dat ook meer kennis nodig is om het beleid in de toekomst doelmatig en efficiënt in te kunnen richten; onderzoek zal daaraan moeten bijdragen.

Qua fasering houdt het plan rekening met het verloop van de algemene ondersteuningsactiviteiten in het kader van het project «Werken aan gelijke kansen» dat tot 1 januari 2007 loopt en met het verloop van het project Impuls 2004 en de afronding van de producten en andere resultaten in dat kader. Het plan past daarmee in de bestaande ontwikkelingslijnen, al heeft de opstelling van dit plan helaas meer tijd in beslag genomen dan ik in eerste instantie aan u heb toegezegd. Ik vertrouw erop dat met dit Plan van Aanpak een stap voorwaarts wordt gezet naar het wegnemen van belemmeringen en het verbeteren van de voorwaarden voor een inclusieve deelname aan het Hoger Onderwijs voor de student met een functiebeperking.

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

M. Rutte


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven