Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 december 2021
De vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft tijdens de
procedurevergadering van 1 december jl. gevraagd om een reactie op de brief van Veilig
Verkeer Nederland (VVN) inzake «de bevordering van de verkeersveiligheid» en in het
bijzonder de vraag om een afwegingskader voor 15 km/h-zones.
Parallel hieraan heeft de vaste Kamercommissie IenW ook gevraagd om een reactie op
de brief van MENSenSTRAAT met betrekking tot «maximaal 15 km/h in woonstraten zonder
voetpaden». MENSenSTRAAT en VVN verzoeken om te komen met een helder kader voor 15-kilometer-zones
met als suggestie om als algemene regel te hanteren dat daar waar in woonstraten trottoirs
met voldoende loopruimte ontbreken, de maximumsnelheid 15 km/h zou moeten zijn. Dit
zou ook in de officiële snelheidskaarten, zoals gebruikt in rijassistentiesystemen
als Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) opgenomen moeten worden.
Aangezien de inhoud van deze brieven grotendeels met elkaar overlapt en in de brief
van MENSenSTRAAT ook verwezen wordt naar het standpunt van VVN inzake 15 km/h, bevat
deze brief een reactie op beide brieven.
Zoals aangegeven tijdens het Commissiedebat Verkeersveiligheid van 2 december jl.
is het kennisplatform CROW bezig met een verkenning naar de problematiek rond (woon)straten
zonder trottoirs en de behoefte bij gemeenten en andere stakeholders aan 15 km/h (woon)straten
en een mogelijk nieuwe invulling van het begrip woonerf1. VVN en MENSenSTRAAT worden hierbij betrokken. Er heeft inmiddels een gesprek plaatsgevonden
met MENSenSTRAAT en VVN wordt door CROW op de korte termijn uitgenodigd voor een overleg.
Naar verwachting zal dat overleg in januari 2022 plaatsvinden. Deze verkenning wordt
voor de zomer van 2022 afgerond. Op basis van de resultaten van de verkenning wordt
bekeken welke vervolgacties nodig zijn en welke rol mijn ministerie hierin kan spelen.
Er wordt door VVN en MENSenSTRAAT ook gevraagd om een doorvertaling van het 15 km/h
snelheidsregime naar snelheidskaarten. Deze kaarten worden momenteel door het ministerie
in de nauwe samenwerking met decentrale overheden, gedigitaliseerd. Dit houdt ook
in dat, indien het snelheidsregime middels een verkeersbesluit is aangepast, deze
limiet ook meteen is aangepast in de digitale snelheidskaarten.
Voor het Commissiedebat Verkeersveiligheid medio 2022 zal uw Kamer worden geïnformeerd
over de resultaten van de verkenning van CROW en mogelijke vervolgacties.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Visser