Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 april 2021
Onze chauffeurs vervullen een belangrijke rol, door onder meer onze winkels en apotheken
te bevoorraden. Het is van belang dat deze beroepsgroep zijn werk op een verantwoorde
manier kan uitvoeren. Net als uw Kamer heb ook ik verschillende signalen vanuit chauffeurs
ontvangen over de gevolgen van de pandemie. Naar aanleiding van deze signalen heb
ik de afgelopen periode diverse acties ondernomen. De leden van Dijk (PvdA) en Laçin
(SP) hebben de regering in een motie van 19 november 2020 (Kamerstuk 35 570 XII, nr. 46) verzocht de effecten van de coronamaatregelen op arbeidsomstandigheden en veiligheid
op truckparkings in kaart te brengen en waar nodig direct maatregelen te nemen.
Naar aanleiding van deze motie en de signalen uit de sector heb ik onderzoeksbureau
Panteia gevraagd onderzoek te doen naar de arbeidsomstandigheden en de veiligheid
op truckparkings en te komen met voorstellen voor een mogelijk handelingsperspectief
voor de overheid. Het gevraagde onderzoek biedt een integraal beeld. U treft het rapport
als bijlage bij deze brief1. In deze brief licht ik toe hoe uitvoering is gegeven aan de motie.
Maatregelen
Het is van groot belang dat chauffeurs in hun basisbehoeften voorzien blijven: schoon
sanitair, voldoende rust en de mogelijkheid een warme maaltijd te nuttigen. Daarom
ondersteun ik het «Coronaprotocol Transport en Logistiek» dat in april 2020 (Kamerstukken
35 300 XII en 25 295, nr. 95) is opgesteld, door o.a. TLN, Evofenedex, VERN, STL, FNV en CNV, waarin algemene
adviezen omtrent corona zijn opgenomen voor werknemers (chauffeurs), werkgevers en
opdrachtgevers (klanten). Ik heb de afgelopen periode regelmatig actie ondernomen
om publiekelijk aandacht te vragen voor de afspraken uit het protocol. Ook heb ik
mij achter oproepen en campagnes vanuit de sector zelf geschaard, bijvoorbeeld de
TLN-campagne «Een schoon toilet voor iedereen».
Daarnaast is mijn ministerie in gesprek gegaan met onder meer de vertegenwoordigers
van de transportsector en de vakbonden, mede naar aanleiding van de signalen die onder
meer via het online meldpunt van Chauffeursnieuws binnenkwamen dat niet alle ondernemers
hun faciliteiten open hielden voor de chauffeurs. Met hen is afgesproken dat zij contact
opnemen met hun leden om de situatie aan te kaarten, bij signalen dat deze bedrijven
hun faciliteiten niet openen voor chauffeurs. Dit hebben zij gedaan en de reacties
hierop zijn overwegend positief te noemen. Veel ondernemers hebben aangegeven verbetering
aan te zullen brengen in de omstandigheden voor de chauffeur. Ik heb met de sector
afgesproken dat we ook de komende periode scherp in de gaten houden of er voldoende
faciliteiten voor de chauffeurs beschikbaar zijn. Ook is, naar aanleiding van het
Panteia-rapport, met de sector afgesproken dat indien de sector aangeeft dat er op
specifieke locaties geen of onvoldoende sanitaire aanwezig zijn, een sanitaire voorziening
geplaatst kan worden. Vooralsnog zijn er geen specifieke locaties door de sector aangedragen.
Coronabeleid
De avondklok is een ingrijpende maatregel die de hele bevolking treft. Met de koude
winterweken in februari heb ik het mogelijk gemaakt om tijdens de avondklok de verkoop
van warme dranken toe te staan. De sector ziet graag dat tijdens de avondklok het
voor chauffeurs mogelijk is eten te kopen en zou graag zien dat de wegrestaurants
voor chauffeurs worden geopend, zoals ook vermeld in het Panteia-rapport. Een versoepeling
van de huidige maatregelen is in de huidige epidemiologische situatie echter nog niet
verstandig. Daarbij blijft het voor chauffeurs wel mogelijk onderweg een warme maaltijd
te krijgen; door deze zelf mee te nemen of door deze onderweg af te halen bij – bijvoorbeeld
– een wegrestaurant en is de aanvang van de avondklok van 21.00 naar 22.00 uur geschoven.
Tot slot
Ik doe een dringende oproep aan iedereen die chauffeurs ontvangt om hen te behandelen
met het respect dat zij verdienen. Daarnaast roep ik chauffeurs op misstanden te melden
bij de vakbonden of andere organisaties, zodat deze aangepakt kunnen worden. Mijn
Ministerie zal samen met deze partijen de bedrijven en distributeurs die chauffeurs
geen toegang verlenen tot toereikende faciliteiten daarop blijven aanspreken.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga