Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 januari 2020
Hierbij geef ik aan hoe ik voornemens ben invulling te geven aan de gewijzigde motie1 van het lid Postma c.s. over het waar mogelijk standaard inzetten van matrixborden
om de juiste van toepassing zijnde snelheid aan te geven. Met deze motie wordt beoogd
de duidelijkheid voor weggebruikers bij verschillende en veranderende maximumsnelheden
te bevorderen.
Achtergrond
Matrixborden zijn elektronische signaalgevers en worden momenteel ingezet voor afwijkende
situaties, zoals een waarschuwing voor een nadere file. De snelheden op een matrixbord
gelden als maximale snelheden, niet als adviessnelheden.
Mogelijkheden om reguliere snelheidslimieten op matrixborden aan te geven
Naar aanleiding van de motie heb ik een inventarisatie laten uitvoeren naar de mogelijkheden
van de bestaande matrixborden. Ongeveer 15% van de matrixborden is geschikt om alle
maximumsnelheden te tonen. Overigens staan matrixborden op circa een derde van het
hoofdwegennet.
Een grote groep matrixborden (36%) kan niet meer dan 90 km/h weergeven. De inventarisatie
toont uiteindelijk aan dat er een beperkt aantal trajecten is waar de geldende maximumsnelheid
zowel overdag als ’s avonds kan worden weergegeven op de huidige matrixborden. Door
het gebruiken van matrixborden voor het weergeven van reguliere snelheidslimieten
zouden grote inconsistenties ontstaan in de manier waarop snelheden worden weergegeven.
Dit komt de duidelijkheid voor weggebruikers niet ten goede.
Hoewel ik het beoogde doel van de motie ondersteun, moet ik concluderen dat de inzet
van de matrixborden beperkte mogelijkheid biedt voor het bevorderen van de duidelijkheid
voor de weggebruiker. In mijn overweging neem ik ook mee dat de uitvoering van de
motie kan zorgen voor een verlies van de attentiewaarde van matrixborden bij de weggebruiker
door het permanent tonen van informatie, in plaats van bijzondere situaties. Dit kan
een negatief effect hebben op de verkeersveiligheid.
Huidige mogelijkheden
Ik zie tegelijkertijd andere manieren om de weggebruiker actief te informeren over
de geldende snelheid. Zo stelt Rijkswaterstaat informatie over actuele maximumsnelheden,
spitsstroken en matrixborden digitaal beschikbaar vanuit het programma Talking Traffic.
Sinds september 2019 wordt deze informatie weergegeven in de app van Flitsmeister
met circa 1,6 miljoen gebruikers. Actuele en betrouwbare informatie over de bijzondere
maximumsnelheden is op deze wijze beschikbaar op het gehele rijkswegennet, ook waar
geen matrixborden aanwezig zijn.
Toekomstige ontwikkelingen
Het vervangen van oude type matrixborden en wegkantstations, die de matrixborden aansturen,
gebeurt in de komende jaren. Deze nieuwere types kunnen de geldende snelheid wel doorgeven.
Dit proces zal echter niet eerder dan 2027 gereed zijn. De effecten hiervan op de
begrijpelijkheid voor weggebruikers en de verkeersveiligheid zullen te zijner tijd
nader moeten worden onderzocht.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga