29 398 Maatregelen verkeersveiligheid

Nr.716 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 juni 2019

Bijgaand informeer ik u graag over een aantal onderwerpen dat ook geagendeerd staat op het AO verkeersveiligheid van 13 juni.

Rij- en rusttijden touringcarsector.

De heer van Aalst (PVV) heeft een vraag gesteld over de toepassing van de regelgeving rond de reguliere wekelijkse rust van 45 uur voor het wegvervoer in de touringcarsector. Ook voor deze sector geldt het verbod op slapen in de cabine. Voor de touringcarsector geldt echter in de Verordening een bijzondere regeling: artikel 8, lid 6 bis van Verordening (EU) 561/2006 bevat een uitzondering voor internationaal touringcarvervoer. Onder bepaalde voorwaarden mag de normale wekelijkse rusttijd met maximaal 12 opeenvolgende perioden van 24 uur worden uitgesteld. In de sector staat deze uitzondering ook wel bekend als de 12-dagen-regeling. Vooralsnog is deze uitzonderingsmogelijkheid in de voorstellen van het Mobiliteitspakket niet gewijzigd. Nationaal zie ik ook geen reden om deze 12-dagen-regeling te wijzigen.

Snelheidslimiet bij slecht weer

In het VAO Verkeersveiligheid van 17 januari (Handelingen II 2018/19, nr. 42, item 4) heb ik aan het lid Kröger toegezegd om in kaart te brengen hoe in een aantal andere landen wordt omgegaan met de snelheidslimiet in relatie tot de weersomstandigheden. Uit inventarisatie door Rijkswaterstaat blijkt dat in een aantal Europese landen, zoals België, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, en Kroatië geen specifieke lagere snelheden gelden die vast aan de weersomstandigheden zijn gekoppeld, maar vaak wel algemene bepalingen op basis waarvan weggebruikers hun snelheid moeten aanpassen aan de (weers-) omstandigheden. In Denemarken bijvoorbeeld moeten bestuurders bij een nat wegdek hun snelheid zodanig aanpassen dat andere weggebruikers geen last hebben van opspattend water. In sommige andere landen, zoals Frankrijk, Italië en Luxemburg geldt bij neerslag structureel een lagere maximumsnelheid. In Duitsland verschilt de situatie per deelstaat, zo kan bij zicht minder dan 50 meter, door bijvoorbeeld mist of neerslag, een limiet van 50 km/u gelden.

Hoewel in de meeste lidstaten geen bijzondere bepalingen met betrekking tot slecht weer zijn opgenomen in de regelgeving, worden in de praktijk bij extreem weer wel lagere snelheden ingesteld door midden van matrixboren. Dit gebeurt ook in Nederland.

Daarnaast geldt in Nederland ook de algemene bepaling dat de bestuurder in staat moet zijn om zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is (artikel 19 RVV). Hieruit volgt ook de plicht om de snelheid aan te passen aan de weersomstandigheden. De meeste andere landen kennen ook dergelijke bepalingen. Voorts zijn er in Nederland op verschillende locaties op het hoofdwegennet door middel van onderborden maximumsnelheden ingesteld die specifiek gelden bij nat wegdek.

Truckparkings

Tijdens het AO Transportraad van 22 mei jl. is de toezegging gedaan de Kamer te informeren over de stand van zaken m.b.t. de private truckparkings. Hierover kan het volgende worden gemeld: in totaal zijn er momenteel zo’n 44 geregistreerde commerciële Truckparkings, sommige gecertificeerd, de meeste niet gecertificeerd. Deze bieden ca. 4200 parkeerplekken. De laatste jaren zijn vooral grotere, beveiligde Truckparkings gerealiseerd met vaak 200 of meer parkeerplekken. Voorbeelden hiervan zijn: Maasvlakte Plaza, Rotterdam (350 plekken), Hazeldonk, Breda (200 plekken), Deventer (100 plekken), Duiven (200 plekken) en Venlo James Cookweg (200 plekken).

Op dit moment is de opgave om ruim 2.000 nieuwe parkeerplekken te realiseren langs de goederencorridors. Deze opgave is gebaseerd op het aantal chauffeurs dat op en rond de verzorgingsplaatsen langs de goederencorridors geparkeerd staan omdat de private truckparkings grotendeels of volledig bezet zijn. Van die 2000 plekken worden er de komende jaren, mede met financiële steun vanuit Europa (CEF-subsidie), ruim 800 beveiligde langparkeerplekken gerealiseerd op vier locaties aan de zuidoostelijke goederenvervoercorridors: uitbreiding Maasvlakte Plaza, Dordtse Kil, Asten-Nobis en uitbreiding Venlo James Cook. Voor de overige 1200 worden op dit moment locaties gezocht en plannen voorbereid.

Niet inbegrepen in deze opsomming zijn parkeerplekken op de verzorgingsplaatsen langs het hoofdwegennet die in beheer zijn van Rijkswaterstaat. Deze zijn alleen voor kort parkeren bedoeld, niet voor nachtrust.

Hardheidsclausule WRM

Kamerlid Dijkstra verzoekt in de motie met Kamerstuk 34 182, nr. 23 de regering in de Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993 een hardheidsclausule c.q. ontheffingsmogelijkheid op te nemen. Op dit moment bevat de geldende WRM 1993 reeds een dergelijke clausule. De gewijzigde wet die de Kamer heeft aangenomen bevat dezelfde clausule. In artikel 12b, lid 3 is geregeld dat bij of krachtens algemene maatregel van bestuur regels worden gesteld met betrekking tot een mogelijke verlenging van de WRM-bevoegdheid als vanwege bijzondere omstandigheden niet voldaan kan worden aan de bijscholingsverplichtingen. Dit is nader uitgewerkt in het Besluit rijonderricht motorrijtuigen (art. 12b) en de Regeling rijonderricht motorijtuigen (art. 8). Er is een eenmalige verlenging mogelijk van de geldigheidsduur van het WRM-certificaat van maximaal 12 maanden in het geval van verschoonbare bijzondere omstandigheden. Dit kunnen medische omstandigheden zijn, maar het is niet daartoe beperkt. Het exameninstituut heeft sinds de ingangsdatum van de wijziging WRM 1993 in 2009 in bijzondere gevallen daadwerkelijk ook deze verlenging verstrekt, afhankelijk van de ernst variërend van 4 tot 12 maanden. In het examenreglement van het exameninstituut is uitgewerkt hoe de beoordeling van een verlengingsverzoek wordt behandeld.

Beantwoording Kamerbrief Benchmarkonderzoek kostprijzen en verkooptarieven verkeer- en vervoersvergunningen

In de brief van 22 mei 2019 verzoekt de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat mij het benchmarkonderzoek naar de kostprijzen en verkooptarieven van verschillende verkeer- en vervoervergunningen toe te sturen vooraf aan het algemeen overleg Verkeersveiligheid van 13 juni 2019.

Op 23 januari 2019 heb ik vragen beantwoord van de leden Stoffer (SGP) c.s. over de nieuwe prijsverhoging voor tachograafkaarten (Aanhangsel Handelingen II 2018/19, nr. 1288). Hierbij heb ik aangegeven uw Kamer na afronding van de internationale benchmark naar de tarieven in de transportsector te informeren over de uitkomsten.

Ik had uw Kamer graag vooraf aan het algemeen overleg Verkeersveiligheid geïnformeerd. Het onderzoek waarin tarieven van Nederland met de tarieven van België, Duitsland (Noordrijn-Westfalen), Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk worden vergeleken zal echter pas rond de zomer zijn afgerond. Dan zal ik ook uw Kamer hierover informeren.

Stand van zaken slimme tachograafkaarten

Kiwa heeft naast de eerder verstrekte 500 Kroatische kaarten inmiddels 100 extra werkplaatskaarten uitgeven. Deze kaarten zijn afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk. Alle aangevraagde tachograafkaarten die vóór 22 juni 2019 in moeten gaan (hetzij verlengingen, hetzij nieuwe aanvragen en daarom dus voorzien moeten zijn van een G2 slimme tachograafkaart) worden maandag 3 juni in productie genomen. Dat zijn bestuurderskaarten, bedrijfskaarten, werkplaatskaarten en de personen die eerder een G1 kaart hebben gekregen die moet worden omgeruild voor een Britse G2 slimme tachograafkaart. Dat zijn er in totaal zo’n 500. Houders van deze kaarten kunnen vanaf donderdag 6 juni een afspraak maken voor bezorging van de kaart op de eerstvolgende dag.

In dezelfde week zullen de kaarten die tussen 21 juni en 1 juli hun geldigheid verliezen worden geproduceerd. Dat zijn er op dit moment zo’n 600. Hiermee kan iedereen die een slimme tachograafkaart nodig heeft op tijd een kaart krijgen en wordt voorkomen dat mensen zonder geldige kaart komen te zitten. Deze Britse kaarten hebben dezelfde geldigheidsduur en functionaliteit als een Nederlandse kaart zou hebben. Op het moment dat de Nederlandse kaart beschikbaar is zal over worden gegaan op de uitgifte van Nederlandse kaarten. Kiwa is op dit moment in afwachting van de laatste processtappen om Nederlandse kaarten uit te kunnen geven. Ik verwacht uw Kamer tijdens het AO Verkeersveiligheid te kunnen vertellen wanneer de Nederlandse kaarten precies beschikbaar komen.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

Naar boven