29 398 Maatregelen verkeersveiligheid

Nr. 500 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 april 2016

Hierbij informeer ik u over het aantal verkeersdoden in 2015. Nadat we de afgelopen jaren een daling hebben gehad van het aantal verkeersdoden is het aantal in 2015 gestegen naar 621. Dat zijn er 51 meer dan in 2014. Het is niet aan te geven of met deze stijging sprake is van een eenmalige piek. Op basis van de ingezette trend van afgelopen jaren blijf ik vasthouden aan de doelstelling van maximaal 500 doden in 2020 (zie grafiek 1 in bijlage).

Bijgaand treft u aanvullende informatie met verdelingen naar leeftijdsklassen, vervoerswijzen, wegbeheerder en maximum snelheid van de weg voor de periode 2009–2015. Enkele zaken zijn opvallend:

  • De meeste dodelijke slachtoffers vallen nog steeds op de gemeentelijke wegen, gevolgd door de provincies, het Rijk en de Waterschappen.

  • Al jaren valt een groot deel van de slachtoffers op de 50 km en 80 km wegen: 51% van het totaal aantal dodelijke slachtoffers valt op deze beide wegen.

  • Er is een stijging van het aantal verkeersdoden op de Rijkswegen.

  • De meeste verkeersdoden zijn gevallen onder inzittenden van personen- auto’s. Daarnaast is onder de gemotoriseerde invalidenvoertuigen (scootmobiel) een stijging te zien. In de laatste categorie waren alle slachtoffers boven de 60 jaar.

  • Het aantal dodelijke fietsongevallen is, ondanks de stijging van het totale aantal verkeersdoden, constant gebleven.

  • Ook het aantal dodelijke ongevallen in de leeftijdsklassen onder 30 jaar is nagenoeg gelijk gebleven. De stijging bevindt zich vooral in de groep boven de 30 jaar, waarvan een flink aantal boven de 80 jaar.

Vervolg

De toename onderstreept nogmaals het belang van de nieuwe aanpak, waar ik uw kamer in november over heb geïnformeerd. We richten ons, samen met de decentrale overheden en maatschappelijke partners, op het verzamelen van meer data en het vormgeven van een risicogestuurde aanpak.

Door deze aanpak wordt het mogelijk om risicofactoren, zoals alcoholgebruik en snelheid, in kaart te brengen en vervolgens gerichter maatregelen te nemen.

Op basis daarvan verwachten we met vereende krachten meer proactief de verkeersveiligheid te kunnen verbeteren. De eerste stappen zijn gezet om deze aanpak verder vorm te geven en ik zal u hier verder over informeren in het najaar.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Bijlage Ontwikkeling verkeersdoden

Tabel 1. Verdeling naar leeftijdsklassen (2009 -2015)

Leeftijdsklasse

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

0–4

2

4

5

6

2

3

4

5–11

8

7

5

8

3

9

5

12–15

17

9

17

14

6

9

11

16–17

23

18

11

12

12

15

13

18–24

128

98

89

81

83

68

75

25–29

49

42

36

39

47

41

41

30–39

83

69

58

64

38

42

54

40–49

69

78

73

77

56

58

55

50–59

68

72

67

70

68

57

73

60–64

37

34

31

35

25

25

40

65–79

129

115

143

149

129

140

131

80+

107

94

126

95

101

103

119

Totaal

720

640

661

650

570

570

621

Bron CBS

Tabel 2. Verdeling naar vervoerwijzen, inclusief de ontwikkeling per leeftijdklasse voor specifieke doelgroepen(2009–2015)

Vervoerswijze

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Personenauto

296

246

231

232

193

187

224

w.v. 18 – 24 jaar

79

57

52

54

54

44

45

Fiets

185

162

200

200

184

185

185

w.v. 65+

104

93

128

128

113

113

121

Voetganger

68

72

74

68

56

49

57

w.v. 65+

28

29

36

28

29

21

20

Motor/scooter

70

63

52

54

29

55

47

Bromfiets & snorfiets

52

39

43

44

48

43

42

w.v. 16 – 17 jaar

12

7

4

2

5

8

3

Brommobiel

3

4

2

6

5

4

3

Gemotoriseerd invalidenvoertuig

12

19

29

23

32

27

41

w.v. 65+

10

13

25

20

30

26

35

Bestelauto

24

22

18

12

15

8

12

Overig en onbekend

6

7

8

3

1

5

2

Vrachtauto

4

5

4

7

7

7

7

Bus

0

1

0

1

0

0

1

Totaal

720

640

661

650

570

570

621

Grafiek 1. Ontwikkeling verkeersdoden in relatie tot de doelstelling

Grafiek 1. Ontwikkeling verkeersdoden in relatie tot de doelstelling
Tabel 3.a Verdeling naar wegbeheerder (2009–2015)

Wegbeheerder (geregistreerde aantallen)

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Rijk

103

81

67

90

58

63

82

Provincies

152

134

119

120

100

103

110

Gemeenten

366

303

346

335

306

293

323

Waterschappen

22

19

14

15

11

15

16

Overige instanties

1

0

0

2

1

2

0

Totaal

644

537

546

562

476

476

531

Tabel 3.b Verdeling naar wegbeheerder (2009–2015)

Wegbeheerder (geregistreerde aantallen)

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Rijk

16%

15%

12%

16%

12%

13%

15%

Provincies

24%

25%

22%

21%

21%

22%

21%

Gemeenten

57%

56%

63%

60%

64%

62%

61%

Waterschappen

3%

4%

3%

3%

2%

3%

3%

Totaal

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Bron RWS-WVL

Tabel 4a. Verdeling naar maximum snelheid van de weg (2009–2015)

Maximum snelheid weg (geregistreerde aantallen)

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

15 km

2

2

5

0

3

1

0

30 km

30

32

25

35

46

26

40

50 km

196

162

200

174

151

124

127

60 km

82

56

53

87

70

75

90

70 km

20

15

17

18

3

9

14

80 km

216

174

166

162

123

111

145

90 km

3

4

0

1

2

0

0

100 km

35

31

14

27

24

21

19

120 km

48

33

28

39

23

26

30

130 km

1

2

12

10

32

Onbekend

12

28

37

17

19

73

34

Totaal

644

537

546

562

476

476

531

Bron RWS-WVL

Tabel 4b. Verdeling naar maximum snelheid van de weg (2009–2015)

Maximum snelheid weg (geregistreerde aantallen)

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

15 km

0%

0%

1%

0%

1%

0%

0%

30 km

5%

6%

5%

6%

10%

5%

8%

50 km

30%

30%

37%

31%

32%

26%

24%

60 km

13%

10%

10%

15%

15%

16%

17%

70 km

3%

3%

3%

3%

1%

2%

3%

80 km

34%

32%

30%

29%

26%

23%

27%

90 km

0%

1%

0%

0%

0%

0%

0%

100 km

5%

6%

3%

5%

5%

4%

4%

120 km

7%

6%

5%

7%

5%

5%

6%

130 km

0%

0%

0%

0%

3%

2%

6%

Onbekend

2%

5%

7%

3%

4%

15%

6%

Totaal

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Naar boven