29 398 Maatregelen verkeersveiligheid

Nr. 451 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 februari 2015

In het Algemeen Overleg Verkeersveiligheid van donderdag 12 februari 2015 heb ik u toegezegd een brief te sturen met de kosten van de kentekenplicht voor tractoren.

De totale kosten van de kentekening bestaan uit het inschrijven en het op naam zetten van het voertuig bij de RDW, het kopen en monteren van kentekenplaten, en de uren (in geld uitgedrukt) die betrokkene moet investeren in deze handelingen. De eerdere schatting op basis van gegevens uit 2010 ging uit van 250.000 bestaande voertuigen, inclusief 50.000 aanhangwagens en jaarlijks 2.500 nieuwe voertuigen en 3.000 overschrijvingen. Een kostenpost van ca. 48 miljoen euro, ongeveer 600 euro per bedrijf. Uit recent onderzoek van de RDW blijkt dat het om ruim twee maal zoveel voertuigen gaat: 430.000 bestaande voertuigen en 150.000 aanhangwagens. Indertijd waren de motorvoertuigen met beperkte snelheid en een deel van de aanhangwagens niet meegenomen in de berekening.

Om de kosten te reduceren heb ik een aantal keuzen gemaakt: voor het bestaande voertuigenpark kan zowel de inschrijving als de tenaamstelling digitaal plaatsvinden en hoeven de bestaande voertuigen niet gekeurd te worden. Op de oudere voertuigen, die geen kentekenplaatverlichting hebben, hoeft deze niet alsnog te worden aangebracht, moderne kentekenplaten reflecteren voldoende. Tenslotte hoeft er geen kentekenplaat aan de voorzijde van het voertuig, vergelijkbaar met landen als Frankrijk, Polen, Noorwegen en Groot Brittannië. Hiermee komen de totale kosten op ca. 31,5 miljoen euro, ongeveer 450 euro per bedrijf.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven