Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 februari 2015
In het Algemeen Overleg Verkeersveiligheid van donderdag 12 februari 2015 heb ik u
toegezegd een brief te sturen met de kosten van de kentekenplicht voor tractoren.
De totale kosten van de kentekening bestaan uit het inschrijven en het op naam zetten
van het voertuig bij de RDW, het kopen en monteren van kentekenplaten, en de uren
(in geld uitgedrukt) die betrokkene moet investeren in deze handelingen. De eerdere
schatting op basis van gegevens uit 2010 ging uit van 250.000 bestaande voertuigen,
inclusief 50.000 aanhangwagens en jaarlijks 2.500 nieuwe voertuigen en 3.000 overschrijvingen.
Een kostenpost van ca. 48 miljoen euro, ongeveer 600 euro per bedrijf. Uit recent
onderzoek van de RDW blijkt dat het om ruim twee maal zoveel voertuigen gaat: 430.000
bestaande voertuigen en 150.000 aanhangwagens. Indertijd waren de motorvoertuigen
met beperkte snelheid en een deel van de aanhangwagens niet meegenomen in de berekening.
Om de kosten te reduceren heb ik een aantal keuzen gemaakt: voor het bestaande voertuigenpark
kan zowel de inschrijving als de tenaamstelling digitaal plaatsvinden en hoeven de
bestaande voertuigen niet gekeurd te worden. Op de oudere voertuigen, die geen kentekenplaatverlichting
hebben, hoeft deze niet alsnog te worden aangebracht, moderne kentekenplaten reflecteren
voldoende. Tenslotte hoeft er geen kentekenplaat aan de voorzijde van het voertuig,
vergelijkbaar met landen als Frankrijk, Polen, Noorwegen en Groot Brittannië. Hiermee
komen de totale kosten op ca. 31,5 miljoen euro, ongeveer 450 euro per bedrijf.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus