29 398 Maatregelen verkeersveiligheid

Nr. 450 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 5 maart 2015

Bij deze brief treft u een rapport aan met daarin analyses van de ongevallen die de afgelopen jaren in Nederland hebben plaatsgevonden met Langere en Zwaardere Vrachtvoertuigen (LZV’s), ook wel Ecocombi’s genoemd1.

Onderzocht is of de ongevallen verband houden met de specifieke kenmerken van LZV’s. Dit blijkt niet het geval te zijn.

Uw Kamer is voor het laatst op 19 mei 20112 op de hoogte gesteld van de stand van zaken. Er is toen geconcludeerd dat de inzet van LZV’s tot efficiënter en schoner vervoer leidt en dat er geen sprake is van extra veiligheidsrisico’s.

In het bijgaande rapport, waarin de ongevallencijfers over de laatste jaren zijn gebruikt, wordt dit laatste bevestigd.

Binnen Europa worden LZV’s slechts in een beperkt aantal lidstaten toegelaten. Nederland is op dit gebied een voorloper. Daarom worden alle monitoringsrapportages altijd integraal in het Engels vertaald om de positieve resultaten zoveel mogelijk ook internationaal onder de aandacht te kunnen brengen.

Mijn Belgische ambtsgenoot, Minister Weyts, toonde zich recent bijzonder geïnteresseerd in de Nederlandse ervaringen met de inzet van LZV’s. De positieve conclusie van bijgaand rapport kan wellicht helpen om in België, maar ook in andere landen, de zorg weg te nemen over de risico’s van LZV’s voor de verkeersveiligheid.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

X Noot
2

Kamerstuk 29 398, nr. 279.

Naar boven