29 398 Maatregelen verkeersveiligheid

Nr. 411 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 24 april 2014

Ingevolge aanwijzing 6a van de Aanwijzingen voor subsidieverstrekking (verder: As)1 doe ik u hierbij toekomen het ontwerp van de Subsidieregelingen SWOV 2014 en VVN 2014 houdende bepalingen inzake het verstrekken van subsidie aan de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en de Vereniging Veilig Verkeer Nederland (VVN) voor de boekjaren 2015 tot en met 20192. De ontwerpregeling gaat vergezeld van een daarbij behorende toelichting.

Uit Aanwijzing 6a, derde lid, van de As vloeit voort dat een regeling die strekt tot het verstrekken van subsidie onder in belangrijke mate dezelfde criteria voor in belangrijke mate dezelfde activiteiten als een eerdere – vervallen – regeling, waarbij een periode van vijf jaar wordt overschreden, aan Uw Kamer dient te worden overgelegd. Van deze situatie is in het onderhavige geval sprake.

SWOV in de afgelopen jaren

De SWOV ontvangt reeds gedurende tientallen jaren financiële bijdragen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) waarvan sinds eind jaren 90 van de vorige eeuw subsidie. Mijn voornemen is om ook de komende jaren een bijdrage te leveren – in de vorm van een subsidie – aan de activiteiten van de SWOV. De bijgevoegde regeling zal daar als formele grondslag voor dienen.

De SWOV is een gerespecteerd onafhankelijk nationaal wetenschappelijk onderzoeksinstituut. De stichting doet wetenschappelijk onderzoek op het gebied van verkeersveiligheid en verspreidt deze kennis ten behoeve van het verkeersveiligheidsbeleid van het IenM. De werkzaamheden van de SWOV dragen bij aan de uitvoering van de beleidsdoelen van mijn departement. Door de SWOV uitgevoerd onderzoek wordt breed gedeeld met andere overheden en nationale en internationale kennisinstituten.

Gezien het belang voor Nederland van onderzoek naar verkeersveiligheid en gezien de goede ervaringen met de SWOV vind ik het van belang dat de SWOV haar werkzaamheden ook in de komende vijf jaar kan continueren.

Doel van de SWOV is om met kennis uit wetenschappelijk onderzoek bij te dragen aan de verbetering van de verkeersveiligheid. De SWOV initieert onderzoek naar veilig gedrag, veilige infrastructuur en veilige voertuigen. Onderzoeken en projecten die de SWOV de afgelopen jaren heeft opgeleverd, of waaraan door de SWOV een bijdrage is geleverd, zijn onder andere het verbeteren van de verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers en ouderen, maar ook motorrijders.

VVN in de afgelopen jaren

VVN krijgt reeds gedurende tientallen jaren subsidie vanuit mijn departement. Mijn voornemen is om ook de komende jaren een bijdrage te leveren – in de vorm van een subsidie – aan de activiteiten van VVN. De bijgevoegde regeling zal daar als formele grondslag voor dienen.

VVN richt zich op het verhogen van de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers van jong tot oud. De activiteiten, campagnes en diensten die VVN hiervoor ontplooit zijn afgestemd op de verschillende levensfasen van de verkeersdeelnemers, zoals kinderen, jongeren, oudere jongeren en senioren. In iedere levensfase is aandacht voor verkeersveiligheid; dat past bij de kenmerken van de betreffende levensfase. De inzet die VVN pleegt sluit aan bij het nationale verkeersveiligheidsbeleid zoals neergelegd in de beleidsimpuls verkeersveiligheid.

De kracht van VVN is dat met de inzet van VVN burgers en andere partijen worden aangespoord om zelf werk te maken van verkeersveiligheid. De inzet van deze vrijwilligers reikt tot in de haarvaten van de samenleving, dit zorgt voor een brede inzet en zichtbaarheid in heel Nederland. Het meldpunt voor verkeersveiligheid is een instrument dat VVN hiervoor inzet.

Gezien de bijdrage van VVN aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en de goede ervaringen met VVN vind ik het van belang dat VVN ook de komende 5 jaren haar werkzaamheden kan continueren.

Bijdragen voor de komende jaren

Mijn doel is om met bijgevoegde regeling de formele grondslag te creëren voor een bijdrage vanuit IenM aan de werkzaamheden van de SWOV en VVN voor de komende jaren. Hiermee beoog ik een continuering van de waardevolle activiteiten van de SWOV en VVN. Het totaal beschikbare bedrag voor de SWOV is € 3.723.487,90 per jaar, excl. loon- en/of prijscompensatie. Dit bedrag is voor VVN € 3.617.068,75.

Ingevolge aanwijzing 6a, derde lid, van de As zal ik deze regeling niet eerder vaststellen dan vier weken na de datum van toezending van het ontwerp van deze regeling aan Uw Kamer.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Hoofddoel van Aanwijzing 6a is dat in subsidieregelingen een vervaldatum wordt opgenomen, welke maximaal vijf jaar na de datum van inwerkingtreding ligt.

X Noot
2

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven