29 398 Maatregelen verkeersveiligheid

Nr. 368 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 24 april 2013

Hierbij informeer ik u over het aantal verkeersdoden in 2012. Het aantal is afgenomen van 661 in 2011 tot 650 in 2012 (-1,7%). De stijging van het aantal verkeersdoden in 2011 heeft zich gelukkig in 2012 niet doorgezet. Nederland is en blijft hiermee één van de meest verkeersveilige landen ter wereld. We blijven op koers om de doelstelling van maximaal 500 verkeersdoden in 2020 te behalen.

In de bijlage treft u tabellen met uitsplitsingen van de cijfers naar leeftijdgroep, vervoerwijze, maximale snelheid van de weg en wegbeheerder. Ik benoem hier enkele opvallende zaken. Het is lastig voor de meest opvallende dalingen en stijgingen een verklaring te vinden. Hiervoor zijn nadere analyses nodig. Ik zal, net als in voorgaande jaren, de SWOV vragen dit op te pakken:

  • Het aantal ouderen (65-plus) dat omkomt in het verkeer blijft hoog: 244 van de 650. Dit geldt in het bijzonder voor ouderen op de fiets. Meer dan de helft van het aantal verkeersdoden op de fiets was een 65-plusser: 128 van de 200.

  • Een zeer scherpe daling komt voor rekening van de leeftijdsgroep 80-plus. Het aantal verkeersdoden is met 31 gedaald van 126 tot 95. Juist deze leeftijdgroep had in 2011 een vergelijkbare stijging (+32), waardoor het weer op hetzelfde niveau is als 2010. Het lijkt erop dat het aantal in 2011 een vreemde uitschieter was.

  • De meeste verkeersdoden vallen nog steeds op het onderliggende wegennet; gemeenten 60%, provincies 21% en waterschappen 3%. Het aantal verkeersdoden op Rijkswegen is 16% van het totaal aantal verkeersdoden. Bij alle wegbeheerders samen is een stijging van het aantal verkeersdoden te zien op 60, 100 en 120 km/u-wegen.

  • Het aantal verkeersdoden op een 130km/u-weg geregistreerd door de politie is 2. In 2011 was dit 1 verkeersdode. De processen verbaal laten zien dat de twee ongevallen niet gerelateerd zijn aan de snelheidsverhoging. Het betrof een botsing met een kraanwagen op de toerit van een snelweg en een ongeval waarbij een auto met het linkerwiel in de berm kwam, draaide en botste met een andere auto.

  • Het aantal verkeersdoden naar vervoerwijze laat geen bijzondere verschuivingen zien. Het aantal fietsers dat is omgekomen in het verkeer blijft hoog met 200. De meeste verkeersdoden vallen in een personenauto (232).

Er kan worden geconstateerd dat 2010 en 2011 uitzonderlijke jaren zijn gebleken, met achtereenvolgens opmerkelijke uitschieters in positieve danwel negatieve zin. Het totaal aantal verkeersdoden in 2012 past in de trendmatige ontwikkeling. De komende jaren zal moeten blijken of deze positieve trend zich blijft voortzetten. Met de acties uit de Beleidsimpuls verkeersveiligheid en de vele onderzoeken die ik heb uitgezet naar nieuwe maatregelen voor de verbetering van fietsveiligheid zet ik hiervoor alles op alles, samen met de decentrale overheden en maatschappelijke partners.

Daarnaast zorg ik ervoor dat met de maatregelenpakketten Meer Veilig 2 en 3 de snelwegen nog veiliger worden. Doelstelling hiervan is het reduceren van het aantal verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden op het Rijkswegennet. Het pakket Meer Veilig 2 heeft een looptijd van 2011 tot 2014 en een omvang van 54,3 mln euro. Het pakket Meer Veilig 3 kent een budget van 40 mln euro en zal vanaf 2015 verder uitgevoerd gaan worden. Ik wil daarbij overigens opmerken dat de snelwegen in Nederland tot de veiligste van Europa behoren. Ik heb als doel om uiterlijk in 2020 het gehele rijkswegennet op het niveau van minimaal 3 RPS sterren (Eurorap) te hebben. Op dit moment voldoet al ruim 99% aan dit doel.

In het najaar maak ik het aantal ernstig verkeersgewonden bekend. Hiervoor heb ik de ziekenhuisgegevens nodig, die in het najaar beschikbaar komen. Verder kan ik u melden dat Ambulancezorg Nederland heeft ingestemd met mijn verzoek een deel van haar gegevens beschikbaar te stellen voor verkeersveiligheidsonderzoek. Ik heb SWOV, RIVM en Rijkswaterstaat gevraagd dit jaar nog uit te zoeken welke aanvullende informatie dit biedt, met focus op de risicogroepen fietsers en ouderen.

De minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Bijlage: ontwikkelingen met betrekking tot de verkeersdoden

Tabel 1. Verdeling naar leeftijdsgroepen (2008–2012)1

Leeftijdsklasse

2008

2009

2010

2011

2012

0–4

5

2

4

5

6

5–11

7

8

7

5

8

12–15

18

17

9

17

14

16–17

28

23

18

11

12

18–24

107

128

98

89

81

25–29

55

49

42

36

39

30–39

96

83

69

58

64

40–49

89

69

78

73

77

50–59

95

68

72

67

70

60–64

36

37

34

31

35

65–79

133

129

115

143

149

80+

81

107

94

126

95

Totaal

750

720

640

661

650

X Noot
1

Bron: CBS

Tabel 2. Verdeling naar vervoerwijzen (2008–2012)1

Vervoerswijze

2008

2009

2010

2011

2012

Personenauto

317

296

246

231

232

Fiets

181

185

162

200

200

Voetganger

62

68

72

74

68

Motor

67

70

63

52

54

Bromfiets & Snorfiets

54

52

39

43

44

Gemotoriseerd invalidevoertuig

21

15

23

31

29

Bestelauto

28

24

22

18

12

Overig en onbekend

6

6

7

8

3

Vrachtauto

11

4

5

4

7

Bus

3

0

1

0

1

Totaal

750

720

640

661

650

X Noot
1

Bron: CBS

Tabel 3. Verdeling naar maximum snelheid van de weg (2008–2012)1

Maximum snelheid weg

(Geregistreerde aantallen)2

2008

2009

2010

2011

2012

15 km

1

2

2

5

0

30 km

33

30

32

25

35

50 km

213

196

162

200

174

60 km

68

82

56

53

87

70 km

12

20

15

17

18

80 km

239

216

174

166

162

90 km

3

3

4

0

1

100 km

35

35

31

14

27

120 km

60

48

33

28

39

130 km

     

1

2

Onbekend

13

12

28

37

17

Totaal

677

644

537

546

562

X Noot
1

Bron: Rijkswaterstaat

X Noot
2

Bij de verdeling naar wegtypen en wegbeheerder is het totaal aan doden in 2012 88 lager dan bij de verdeling naar leeftijd en vervoerwijzen. Oorzaak hiervan is dat voor de cijfers naar wegtype en wegbeheerder gebruik wordt gemaakt van de politieregistratie, terwijl voor de cijfers naar leeftijd en vervoerwijze gebruikt wordt gemaakt van de werkelijke omvang verkeersdoden (CBS). De politieregistratie is toegenomen van 82,6% in 2011 tot 86,5% in 2012 tov de werkelijke omvang.

Tabel 4. Percentage verkeersdoden naar wegbeheerder (2008–2012)1

Wegbeheerder

(geregistreerde aantallen)

2008

2009

2010

2011

2012

Rijk

16%

16%

15%

12%

16%

Provincies

24%

24%

25%

22%

21%

Gemeenten

58%

57%

56%

63%

60%

Waterschappen

2%

3%

4%

3%

3%

Totaal

100%

100%

100%

100%

100%

X Noot
1

Bron: Rijkswaterstaat

Naar boven