29 398 Maatregelen verkeersveiligheid

Nr. 355 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 29 januari 2013

Naar aanleiding van de moties Van Bemmel, kamerstuk nummers 29398–304/306, kan ik u het volgende berichten.

Sinds 2006 voert de RDW bij de import van een voertuig vanuit een andere EU lidstaat, alleen nog maar een identiteitscontrole uit. Op grond van de regels van de interne markt heeft het Europese Hof geoordeeld dat een complete keuring van het voertuig niet is toegestaan omdat dat voor binnenlandse overschrijvingen ook niet wordt vereist. De RDW voert nog wel een identiteitscontrole uit. Hierbij wordt gekeken of het voertuig overeenkomt met de overhandigde documenten. Indien het voertuig ernstig beschadigd is dan geeft de RDW wel het kenteken af maar zet een signaal in het register dat het kenteken gedeeltelijk ongeldig is verklaard (WOK = wachten op keuren). Pas na een technische keuring bij de RDW kan deze ongeldig verklaring worden opgeheven.

Op mijn verzoek heeft de RDW onderzoek verricht naar de mogelijkheden schadevoertuigen bij import nog beter in de gaten te houden en zo diverse vormen van fraude lastiger te maken. Dit onderzoek heeft de volgende verbetermaatregelen opgeleverd die de RDW dit jaar zal implementeren:

  • 1. De criteria voor een schadevoertuig zullen consequent worden toegepast door de RDW keuringsstations zodat voor alle schadevoertuigen die kunnen worden geregistreerd daadwerkelijk het WOK-signaal wordt geplaatst. Ook voor overige voertuigen met ernstige verkeersonveilige schade wordt na registratie een WOK-signaal geplaatst.

  • 2. Bij weigering van het kentekenbewijs bij import zullen gegevens zoals het VIN (chassisnummer) van het aangeboden voertuig worden vastgelegd en voor zover mogelijk worden verstrekt aan andere toelatingsautoriteiten zodat probeergedrag («shoppen») wordt bemoeilijkt.

  • 3. Van alle ter import aangeboden voertuigen met schade zal de RDW foto’s maken. Deze foto’s zullen beschikbaar worden gesteld aan publieke partijen en nader aan te wijze private partijen, zoals b.v. de verzekeraars. Hiermee wordt vastgelegd in welke staat een voertuig met schade in het Nederlandse register wordt opgenomen.

De Belastingdienst onderzoekt de mogelijkheid of informatie in het kader van de vermindering van BPM bij geïmporteerde gebruikte motorvoertuigen uitgewisseld kan worden.

De minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven