
Kamerstuk
29 398 Maatregelen verkeersveiligheid
Nr. 333 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 juli 2012
Het lid De Jong (PVV) heeft mij de cijfers over alcoholgerelateerde verkeersongevallen met betrekking tot personen uit Midden- en Oost-Europa gevraagd. Hij verwijst daarbij naar een uitzending van RTL nieuws van augustus 2010 en cijfers van de SWOV. Ik beschik echter niet over wetenschappelijk verantwoorde cijfers over de relatie tussen alcohol en nationaliteit bij verkeersongelukken. Zie hierover ook de brief van de SWOV (bijlage)1.
Over de betrokkenheid van personen uit Midden- en Oost-Europa bij verkeersongevallen in algemene zin is wel enige informatie beschikbaar. In het databestand van de Dienst Verkeer en Scheepvaart van Rijkswaterstaat, dat bestaat uit de door de politie geregistreerde verkeersongevallen, is de nationaliteit van de bestuurder bij ongevallen vastgelegd. Deze cijfers kennen beperkingen:
-
▪ slechts een beperkt gedeelte van alle verkeersongevallen wordt door de politie geregistreerd. De politie kan niet bij alle ongevallen ter plaatsen komen (bijvoorbeeld bij eenzijdige ongevallen). De minister van Veiligheid en Justitie heeft uw Kamer toegezegd de politieregistratie te verbeteren
-
▪ de bestuurders zijn niet noodzakelijkerwijs allen veroorzakers
-
▪ het is onduidelijk hoe wordt omgegaan met dubbele nationaliteit
In onderstaande tabellen zijn de absolute cijfers weergegeven uit de politieregistratie voor het aantal betrokken bestuurders bij een verkeersongeval uitgesplitst naar nationaliteit. Het aantal betrokken personen uit Midden- en Oost-Europa ten opzichte van het totaal aantal bestuurders dat betrokken is bij een verkeersongeval is toegenomen. Dit blijkt ook uit de grafiek van de SWOV, waarin zij op basis van dezelfde politiecijfers het relatieve aandeel van personen uit Midden en Oost-Europa weergeeft. Op basis van deze cijfers kan echter niet worden geconcludeerd dat personen uit Midden- en Oost-Europa (relatief) vaker betrokken zijn bij een verkeersongeval dan iemand van een andere nationaliteit.
Het aantal betrokken bestuurders2 bij een verkeersongeval naar nationaliteit 2005–2011, waarbij 1 of meer dodelijke slachtoffer is gevallen
Nationaliteit |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nederland |
1 134 |
1 065 |
1 090 |
1 001 |
972 |
815 |
845 |
Midden- en Oost-Europa |
10 |
7 |
13 |
19 |
17 |
21 |
18 |
Overige landen |
52 |
52 |
52 |
44 |
38 |
38 |
32 |
Het aantal betrokken bestuurders bij een verkeersongeval naar nationaliteit 2005–2011, waarbij 1 of meer slachtoffers in het ziekenhuis is opgenomen
Nationaliteit |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nederland |
14 158 |
13 746 |
14 789 |
14 130 |
10 552 |
6 301 |
2 954 |
Midden- en Oost-Europa |
44 |
53 |
70 |
97 |
124 |
102 |
41 |
Overige landen |
315 |
340 |
331 |
363 |
350 |
232 |
116 |
De minister van Infrastructuur en Milieu, M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus