29 398 Maatregelen verkeersveiligheid

Nr. 254 MOTIE VAN DE LEDEN MONASCH EN DIJKSMA

Voorgesteld 9 december 2010

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende, dat scooters prachtige machines zijn om op te rijden, zolang je je maar aan de verkeersregels houdt;

overwegende, dat het fenomeen scooteroverlast hand over hand toeneemt;

overwegende, dat er veel overlast van scooterbestuurders is die te hard rijden en agressief rijgedrag vertonen, waardoor de verkeersveiligheid in gevaar is;

overwegende, dat door het forse aantal ongevallen tussen scooters en de zogenaamde zwakke verkeersdeelnemers het gevoel van onveiligheid en overlast toeneemt;

overwegende, dat er meer scooters worden gestolen dan personenauto's en die scooters dikwijls worden misbruikt voor overvallen en straatroof;

verzoekt de regering met een actieplan te komen voor de scooteroverlast, waarin de volgende drie elementen zijn verwerkt:

  • - een scherper «lik-op-stukbeleid» door invoering van het principe «twee keer fout is einde verhaal"; als tweemaal een zware overtreding wordt begaan, krijgt men een rijontzegging en wordt de scooter in beslag genomen. Daarnaast moet er betere handhaving komen door het vaker en sneller bekeuren bij snelheidsovertredingen;

  • - een brede aanpak van de voertuigcriminaliteit. Hiervoor gaat de minister samen met haar collega van Veiligheid en Justitie en met de VNG in overleg om te komen tot een efficiënte en heldere aanpak van de voertuigcriminaliteit en het minder toegankelijk maken van winkelgebieden voor scooters;

  • - de positie van snorscooters op het fietspad nader bekijken en bezien of er mogelijkheden zijn om tot een landelijke regeling te komen waarbij (snor)scooters vaker van het fietspad worden geweerd,

en gaat over tot de orde van de dag.

Monasch

Dijksma

Naar boven