29 398 Maatregelen verkeersveiligheid

Nr. 1142 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 december 2024

Op 25 november 2024 heeft de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat (IenW) mij verzocht om een reactie te geven op een brief van MENSenSTRAAT en Wandelnet. Deze stichtingen vragen om een rapport van VeiligheidNL over voetgangersongevallen te betrekken bij het commissiedebat verkeersveiligheid. Dit onderzoeksrapport is op 30 september 2024 gepubliceerd op de website van de rijksoverheid. Het rapport is als bijlage bij deze brief gevoegd en kan daarmee betrokken worden bij het eerstvolgende commissiedebat verkeersveiligheid.

In het rapport gaat VeiligheidNL zowel in op verkeersongevallen als op «enkelvoudige ongevallen». MENSenSTRAAT en Wandelnet vragen in hun brief met name aandacht voor de laatste groep. Dit betreft een categorie die volgens de internationale definitie niet onder de noemer verkeersongeval valt, omdat er geen rijdend voertuig bij betrokken is. Desalniettemin behoeft ook deze groep de nodige aandacht. Het onderzoek van VeiligheidNL bevestigt het grote aantal slachtoffers door enkelvoudige voetgangersongevallen en geeft inzicht in de achtergronden.

Het Ministerie van IenW zet daarom in op het verbeteren van de voetgangersveiligheid in de brede zin. Zo werkt het ministerie aan voetgangersveiligheid binnen het platform Ruimte voor Lopen1, samen met medeoverheden en maatschappelijke partners. Ook ondersteunt en faciliteert het Ministerie van IenW medeoverheden via kennisontwikkeling over veilig lopen en toegankelijkheid. Gemeenten en provincies zijn primair aan zet voor voetgangersveiligheid. Zij hebben een belangrijke rol bij preventie van voetgangersongevallen, door het verbeteren van wegen en de openbare ruimte en interventies op het gebied van menselijk gedrag.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Madlener

Naar boven