29 398 Maatregelen verkeersveiligheid

Nr. 1130 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 oktober 2024

Op 25 september jongstleden heeft de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat (IenW) mij gevraagd te reageren op een brief van de Koepel Rijopleiding en Verkeerseducatie (KRV), mede namens BOVAG en ANWB, met betrekking tot de petitieaanbieding door Klankbordgroep Rij-instructie «Onaanvaardbare wachttijden bij het CBR». Het terugdringen van de reserveringstermijnen voor de praktijkexamens auto bij het CBR heeft de aandacht, wat hier nader wordt toegelicht.

De KRV geeft in de brief van 14 september jongstleden aan teleurgesteld te zijn over de petitie die door Klankbordgroep Rij-instructie op 16 augustus 2024 aan u is aangeboden. De petitie vraagt aandacht voor de reserveringstermijnen voor de praktijkexamens auto bij het CBR en roept op om de reserveringstermijnen te verkorten omdat leerlingen, rijschoolhouders en rij-instructeurs hierdoor worden benadeeld.

Momenteel vinden er gesprekken plaats tussen het CBR en de rijschoolbranche over hoe om te gaan met de reserveringstermijnen voor de praktijkexamens. De KRV geeft, mede namens BOVAG en de ANWB, aan in een stevig en positief overleg te zijn met het CBR over de wachttijden, waarbij de KRV begrip toont voor de uitdagingen van het CBR zoals tekorten aan examinatoren. Uit de brief van de KRV blijkt daarnaast een constructieve en positieve insteek jegens het CBR, in de hoop gezamenlijk naar structurele oplossingen te kunnen zoeken. Deze positieve grondhouding verdient waardering. De petitie van Klankbordgroep Rij-instructie is een aanmoediging om blijvende inspanningen te leveren om de reserveringstermijnen terug te dringen.

Het is belangrijk is dat leerlingen die er klaar voor zijn snel examen kunnen doen. Daarnaast hoeven rijscholen dan minder ver vooruit de praktijkexamens in te plannen voor de kandidaten, waarbij ze een inschatting moeten maken van het moment waarop de kandidaten examengereed zijn. Dit vraagt de komende tijd inspanning van het CBR. Het inzetten van een tijdelijke noodmaatregel zoals het tijdelijk schrappen van de tussentijdse toetsen heeft momenteel niet de voorkeur, omdat deze toetsen bijdragen aan een examengerede kandidaat, dat ten goede komt aan de slagingspercentages.

De reserveringstermijnen bij het CBR zijn vanwege de coronalockdowns opgelopen. Als gevolg van de lockdowns vanaf 2020 konden ruim 300.000 praktijkexamenmomenten niet doorgaan. Sinds praktijkexamens weer mogen, werkt het CBR er hard aan om de reserveringstermijnen weer terug te brengen op de afgesproken «key perfomance indicator» (kpi) van 7 weken. Vanaf het einde van de coronamaatregelen zijn de reserveringstermijnen fors gedaald. Op dit moment zijn de reserveringstermijnen echter nog niet terug op het gewenste niveau en de onderlinge verschillen tussen CBR-locaties kunnen groot zijn. Eind juni jongstleden lagen de reserveringstermijnen gemiddeld op 11,5 weken, medio oktober jongstleden liggen de reserveringstermijnen op een gemiddelde van 8,4 weken. Het wegwerken van de achterstand vergt een lange adem en gaat stap voor stap. Het CBR werft nieuwe examinatoren en leidt hen op. Daarnaast wordt overgewerkt en aan gepensioneerde examinatoren wordt gevraagd om langer door te werken. Naast het reguliere overwerk worden in het najaar, net zoals dit voorjaar, een aantal «Super Saturday» georganiseerd. Op vrijwel alle examenlocaties worden dan op zaterdag examens afgenomen. Hier mogen alleen leerlingen van rijscholen aan meedoen met een gemiddeld slagingspercentage vanaf 40%.

Het CBR informeert het ministerie regelmatig over de reserveringstermijnen en uw Kamer ontvangt elk kwartaal een rapportages over de ontwikkeling van de reserveringstermijnen. Deze rapportages blijft u ontvangen zolang de gemiddelde reserveringstermijnen niet conform kpi zijn. De prognose is dat de gemiddelde reserveringstermijnen eind 2024 weer rond de vastgelegde kpi zijn (7 weken).

Het CBR geeft aan dat van de opleiders wordt gevraagd om bij het plannen van het examen rekening te houden met de huidige situatie en kandidaten goed voor te bereiden op het examen. Het is niet altijd gemakkelijk voor de rijschoolbranche om dit zo goed mogelijk op te pakken en daarvoor is grote waardering voor de inspanningen van de rijschoolbranche op zijn plaats. Dit geldt ook voor de slagingspercentages; de rijschoolbranche werkt er hard aan om een hoger slagingspercentage te realiseren maar helaas leidt dit nog niet tot een structurele verbetering van de slagingspercentages. Een stijging van het slagingspercentage helpt bij het terugdringen van de reserveringstermijnen omdat kandidaten dan gemiddeld minder vaak langs hoeven te komen. Een verbetering van het slagingspercentage met 1% scheelt circa 8.000 examens per jaar, dat komt overeen met bijna 1 week reserveringstermijn.

De reserveringstermijnen die het CBR deelt op haar website zijn gemiddelden en worden berekend op basis van meerdere meetmomenten in een week. Per dag (en zelfs op een dag) verschillen de reserveringstermijnen omdat er continu nieuwe capaciteit wordt bijgezet. Deze wordt dan ook weer snel door opleiders weggekocht. Deze systematiek brengt met zich mee dat de rijschoolbranche regelmatig het reserveringssysteem moet raadplegen om te kijken of er examenplekken zijn bijgekomen die eerder in de tijd liggen. De wachttijd op een locatie is dus niet statisch en verandert continu. Dit is geen ideale situatie voor de rijscholen, het betekent dat het soms lastig plannen van examens is.

Dit najaar deel ik de CBR kwartaalrapportage examenafname van het derde kwartaal 2024 met u. Tevens wordt u dan over de stand van zaken rondom de problematiek bij het CBR geïnformeerd, gelet op het commissiedebat over het CBR dat op 28 november aanstaande is gepland.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Madlener

Naar boven