29 398 Maatregelen verkeersveiligheid

Nr. 1104 BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 april 2024

Tijdens het Tweeminutendebat Verkeersveiligheid op 8 februari jl. heeft het lid El Abassi (DENK) een motie ingediend over de verhoging van de verkeersboetes. De motie verzoekt de regering om de hoogte van de verkeersboetes met 4,3% te verlagen en verkeersboetes niet meer te gebruiken om gaten in de begroting te dekken (Kamerstuk 29 398, nr. 1094).

Eerder heb ik aangekondigd dat de verkeersboetes op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften per 1 maart 2024 met 10% zijn verhoogd. Daarvan betreft 5,7% de reguliere jaarlijkse indexering aan de hand van de consumentenprijsindex. De overige 4,3% is bedoeld om invulling te geven aan de taakstelling die JenV, net als alle andere departementen, ten behoeve van de besluitvorming bij Voorjaarsnota 2023 opgelegd kreeg. Zoals ik eerder met de Kamer heb gedeeld vind ik het verhogen van de verkeersboetes om deze reden ook onwenselijk. Het kabinet stond in aanloop naar de Voorjaarsnota 2023 echter voor uitzonderlijk grote financiële uitdagingen en daarom moesten er lastige keuzes gemaakt worden. Met de aanvullende verhoging van 4,3% van de verkeersboetes, zijn bezuinigingen op het Openbaar Ministerie, de politie, de jeugdbescherming, de rechtsbijstand, de rechtspraak, en andere uitvoeringsinstanties voorkomen, aangezien de oplossing voor de taakstelling binnen de eigen begroting van JenV gevonden moest worden. De lasten worden op deze manier alleen bij verkeersovertreders gelegd. De (verhoogde) kosten van een verkeersboete zijn te vermijden door je aan de verkeersregels te houden. Dit komt bovendien ook de veiligheid van jezelf en de mensen om je heen in het verkeer ten goede.

In verschillende debatten heb ik met uw Kamer reeds gesproken over deze beleidsmatige verhoging van de verkeersboetes. Ik heb daarbij steeds aangegeven dat ik zonder een deugdelijk alternatief dekkingsvoorstel, dit besluit tot verhoging van de verkeersboetes niet terug kan draaien. Het indexeringsbesluit, waar deze verhoging in is opgenomen, is bij uw Kamer voorgehangen en vervolgens besproken tijdens het Commissiedebat Strafrechtelijke onderwerpen op 5 oktober 2023. Bij de begrotingsbehandeling van JenV begin februari is geen amendement ingediend waarmee dit besluit kan worden teruggedraaid. Ook de motie van de heer El Abassi bevat helaas geen alternatief dekkingsvoorstel. Het gaat om een bedrag van 40 miljoen euro per jaar dat ik niet zomaar ergens anders op mijn begroting kan vinden zonder pijnlijke bezuinigingen op de eerder genoemde organisaties door te voeren. Ik kan daarom geen uitvoering geven aan het eerste deel van deze motie.

Het tweede deel van de motie roept op de verkeersboetes niet meer te gebruiken om gaten in de begroting te dekken. Zoals eerder aangegeven ben ik er ook geen voorstander van om de verkeersboetes om deze reden te verhogen. Ik kan echter geen garantie geven dat een toekomstige Minister niet voor een soortgelijke moeilijke keuze komt te staan als ik dit jaar. Ook aan het tweede deel van de motie kan ik daarom geen uitvoering geven.

De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius

Naar boven