Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 januari 2024
Tijdens het mondelinge vragenuur van dinsdag 12 december 2023 is aan het lid Olger
van Dijk (NSC) toegezegd om de Kamer voor de begrotingsbehandeling van Infrastructuur
en Waterstaat te informeren over het eerste beeld dat is opgehaald bij de gemeente
Amsterdam omtrent de uitbreiding met 10% van het percentage weglengte 30 km/u binnen
de bebouwde kom. Hierbij wordt de Kamer hierover geïnformeerd. De raadsinformatiebrief
die ik van de gemeente Amsterdam heb ontvangen, inclusief de bijlage waarin de gemeente
Amsterdam ingaat op enkele vragen die zijn gesteld tijdens het mondelinge vragenuur,
zijn toegevoegd als bijlage van deze Kamerbrief.1,
2
Eerste beeld maatregel gemeente Amsterdam
Op vrijdag 8 december 2023 heeft de gemeente Amsterdam het percentage weglengte van
30 km/u wegen binnen de bebouwde kom vergroot van 70% naar 80%. De gemeente Amsterdam
heeft hierbij het doel om de verkeersveiligheid te verbeteren, met deze lagere snelheid
verwachten zij 20 tot 30% minder ernstige ongevallen.
Op 12 januari 2024 heeft de gemeente Amsterdam de gemeenteraad via een raadsinformatiebrief
geïnformeerd over het eerste beeld dat zij zien. In deze brief geeft de gemeente Amsterdam
het volgende aan: uit het eerste beeld blijkt dat er geen incidenten zijn geweest,
dat veel mensen positief reageren en er tegelijkertijd ook minder enthousiaste verkeersdeelnemers
zijn en dat er geen bijzonderheden zijn gemeld vanuit de nood- en hulpdiensten en
het GVB. De gemeente Amsterdam heeft eerder aan de gemeenteraad van Amsterdam toegezegd
na een half jaar een eerste evaluatie te publiceren over de maatregel.3
Ondersteuning aan gemeenten
Gemeenten kunnen bij de wegen binnen de bebouwde kom waar zij wegbeheerder zijn besluiten
om op een weg 30 km/u in te voeren via een verkeersbesluit. Gemeenten worden in dit
proces op verschillende manieren ondersteund met het doel om de verkeersveiligheid
te verbeteren. Zo bevat het Afwegingskader 30 km/u handvatten voor gemeenten in welke
situaties binnen de bebouwde kom de maximumsnelheid 30 km/u toe te passen en welk
wegtype hierbij passend is.4 Daarnaast bevat de handreiking van CROW over de inrichtingskenmerken van de gebiedsontsluitingsweg
30 km/u (GOW30) handvatten voor gemeenten hoe het nieuwe wegtype GOW30 in te richten.5 Deze handreiking is mede opgesteld met het oog op het creëren van een geloofwaardige
inrichting, wat betekent dat de maximumsnelheid aansluit bij de verwachtingen van
het wegbeeld. Gemeenten hebben daarnaast in de eerste twee tranches van de Investeringsimpuls
verkeersveiligheid cofinanciering kunnen aanvragen voor infrastructurele maatregelen
om een bestaande erftoegangsweg 30 km/u (ETW30) veiliger in te richten of een GOW50
weg om te vormen tot een ETW30-inrichting. De wens van gemeenten om het wegtype GOW30
toe te voegen aan het overzicht van maatregelen waarvoor cofinanciering kan worden
aangevraagd bij de Investeringsimpuls verkeersveiligheid, wordt betrokken bij de nadere
uitwerking van de vormgeving van de derde tranche. De inzet blijft om zo samen met
de gemeenten de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom te verbeteren.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers