29 398 Maatregelen verkeersveiligheid

Nr. 1088 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 januari 2024

Tijdens het mondelinge vragenuur van dinsdag 12 december 2023 is aan het lid Olger van Dijk (NSC) toegezegd om de Kamer voor de begrotingsbehandeling van Infrastructuur en Waterstaat te informeren over het eerste beeld dat is opgehaald bij de gemeente Amsterdam omtrent de uitbreiding met 10% van het percentage weglengte 30 km/u binnen de bebouwde kom. Hierbij wordt de Kamer hierover geïnformeerd. De raadsinformatiebrief die ik van de gemeente Amsterdam heb ontvangen, inclusief de bijlage waarin de gemeente Amsterdam ingaat op enkele vragen die zijn gesteld tijdens het mondelinge vragenuur, zijn toegevoegd als bijlage van deze Kamerbrief.1, 2

Eerste beeld maatregel gemeente Amsterdam

Op vrijdag 8 december 2023 heeft de gemeente Amsterdam het percentage weglengte van 30 km/u wegen binnen de bebouwde kom vergroot van 70% naar 80%. De gemeente Amsterdam heeft hierbij het doel om de verkeersveiligheid te verbeteren, met deze lagere snelheid verwachten zij 20 tot 30% minder ernstige ongevallen.

Op 12 januari 2024 heeft de gemeente Amsterdam de gemeenteraad via een raadsinformatiebrief geïnformeerd over het eerste beeld dat zij zien. In deze brief geeft de gemeente Amsterdam het volgende aan: uit het eerste beeld blijkt dat er geen incidenten zijn geweest, dat veel mensen positief reageren en er tegelijkertijd ook minder enthousiaste verkeersdeelnemers zijn en dat er geen bijzonderheden zijn gemeld vanuit de nood- en hulpdiensten en het GVB. De gemeente Amsterdam heeft eerder aan de gemeenteraad van Amsterdam toegezegd na een half jaar een eerste evaluatie te publiceren over de maatregel.3

Ondersteuning aan gemeenten

Gemeenten kunnen bij de wegen binnen de bebouwde kom waar zij wegbeheerder zijn besluiten om op een weg 30 km/u in te voeren via een verkeersbesluit. Gemeenten worden in dit proces op verschillende manieren ondersteund met het doel om de verkeersveiligheid te verbeteren. Zo bevat het Afwegingskader 30 km/u handvatten voor gemeenten in welke situaties binnen de bebouwde kom de maximumsnelheid 30 km/u toe te passen en welk wegtype hierbij passend is.4 Daarnaast bevat de handreiking van CROW over de inrichtingskenmerken van de gebiedsontsluitingsweg 30 km/u (GOW30) handvatten voor gemeenten hoe het nieuwe wegtype GOW30 in te richten.5 Deze handreiking is mede opgesteld met het oog op het creëren van een geloofwaardige inrichting, wat betekent dat de maximumsnelheid aansluit bij de verwachtingen van het wegbeeld. Gemeenten hebben daarnaast in de eerste twee tranches van de Investeringsimpuls verkeersveiligheid cofinanciering kunnen aanvragen voor infrastructurele maatregelen om een bestaande erftoegangsweg 30 km/u (ETW30) veiliger in te richten of een GOW50 weg om te vormen tot een ETW30-inrichting. De wens van gemeenten om het wegtype GOW30 toe te voegen aan het overzicht van maatregelen waarvoor cofinanciering kan worden aangevraagd bij de Investeringsimpuls verkeersveiligheid, wordt betrokken bij de nadere uitwerking van de vormgeving van de derde tranche. De inzet blijft om zo samen met de gemeenten de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom te verbeteren.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Raadsbrief gemeente Amsterdam, Eerste indrukken 30km/u in de stad, 12 januari 2024.

X Noot
2

Bijlage raadsbrief gemeente Amsterdam, brief aan demissionair Minister Harbers, Eerste beeld invoering 30km/u in Amsterdam n.a.v. Vragenuur Tweede Kamer, 12 januari 2024.

X Noot
3

Raadsbrief gemeente Amsterdam, Voortgang van het programma «30km/u in de stad», 6 december 2023.

X Noot
4

CROW 2021, Afwegingskader 30 km/h.

X Noot
5

CROW 2023, Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30.

Naar boven