29 398 Maatregelen verkeersveiligheid

Nr. 1079 BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 oktober 2023

Hierbij stuur ik u, zoals door de Minister voor Rechtsbescherming is toegezegd tijdens het tweeminutendebat Strafrechtelijke onderwerpen van 18 oktober jl. (Handelingen II 2023/24, nr. 14), de schriftelijke appreciatie op de motie van het lid Mutluer (Kamerstuk 29 279, nr. 818). De motie vraagt te onderzoeken in hoeverre in het verkeershandhavingsbeleid van de afgelopen vijf jaar de hoogte van het verkeersboetebedrag heeft bijgedragen aan de vergroting van de verkeersveiligheid.

Ik ontraad de motie. Het algemene effect van de hoogtes van boetes op overtredingen is al vaker onderzocht1. In algemene zin leiden hogere boetes tot lagere aantallen overtredingen, al zit daar wel een omslagpunt in. Het kabinet ziet geen meerwaarde in een onderzoek dat zich specifiek richt op de vraag in hoeverre in het verkeershandhavingsbeleid van de afgelopen vijf jaar de hoogte van het verkeersboetebedrag heeft bijgedragen aan de vergroting van de verkeersveiligheid. De verkeersveiligheid is van vele factoren afhankelijk, waaronder bijvoorbeeld de drukte op wegen, preventieve maatregelen en maatschappelijke ontwikkelingen zoals meer of minder alcoholgebruik in het verkeer. De boetes voor overtredingen zijn daar slechts een klein onderdeel van. Een onderzoek dat specifiek kijkt naar dat onderdeel zal dus weinig bruikbare conclusies opleveren.

Het deel van de motie dat verzoekt om voorstellen te doen hoe verkeershandhaving het beste kan bijdragen aan de verkeersveiligheid en de Kamer hierover te informeren wordt standaard uitgevoerd. Ik informeer uw Kamer schriftelijk in het kader van de voorbereiding van de halfjaarlijkse Commissiedebatten Verkeersveiligheid over mijn inspanningen om met de verkeershandhaving bij te dragen aan de verkeersveiligheid.

De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius


X Noot
1

Progressief boetestelsel en verkeersveiligheid, SWOV, Den Haag, 2017, pag. 20–21 (Bijlage bij Kamerstuk 29 398, nr. 563).

Naar boven