Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 juli 2023
Op 1 juli 2015 werd het T-rijbewijs geïntroduceerd voor bestuurders van landbouw-
en bosbouwtrekkers (LBT) en motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS). Uit de evaluatie
in 20181 is gebleken dat het T-rijbewijs een positieve invloed heeft op de verkeersveiligheid
doordat speciale vaardigheden en kennis voor het besturen van een T-voertuig worden
getoetst. Zoals toegezegd in de Kamerbrief over stand van zaken verkeersveiligheid
najaar 20222 sturen we u nu dit rapport toe.
Enkele belangenorganisaties hebben aangegeven dat het examen voor het T-rijbewijs
met trekker en aanhangwagen niet proportioneel is voor de kleinere voertuigen binnen
deze diverse voertuiggroep. Agrarische oldtimers en kleine MMBS-voertuigen zoals grasmaaiers
zijn voorbeelden van voertuigen die vallen in deze groep. In 2020 volgde een haalbaarheidsstudie3 naar de mogelijkheid lichtere eisen te stellen voor het besturen van lichte T-voertuigen.
In deze studie werd het advies gegeven de verkeersveiligheidsrisico’s van het besturen
van lichte T-voertuigen met een B-rijbewijs te onderzoeken. Dit onderzoek «verkeersveiligheid
besturen lichte T-voertuigen met B-rijbewijs» is afgerond en is als bijlage bij deze
brief toegevoegd.
Uit het rapport blijkt dat het slechts een minimaal negatief effect op de verkeersveiligheid
heeft wanneer lichte voertuigen uit de T-rijbewijscategorie door bestuurders met een
B-rijbewijs mogen worden bestuurd. De geïdentificeerde risico’s hebben voornamelijk
betrekking op beperkt zicht, manoeuvres met uitrustingsstukken en kantelgevaar voor
een deel van de lichte T-voertuigen. Het onderzoek benadrukt dat deze voertuigen voornamelijk
in een werkomgeving worden gebruikt.
Aangezien de meeste vereiste kennis en vaardigheden zijn geborgd via de Arbowet, zijn
de veiligheidsrisico’s in veel situaties afgedekt. Echter, voor bestuurders die deze
voertuigen voor privégebruik aanschaffen of huren en niet onder deze wet vallen, blijven
risico’s bestaan. Er wordt aanbevolen om te onderzoeken of het mogelijk is om voertuigspecifieke
kennis en vaardigheden verplicht over te dragen via instructie of training bij de
aanschaf of huur van een voertuig. Dit wordt door het ministerie verder bestudeerd.
Gezien de resultaten van het rapport op verkeersveiligheidsrisico’s en de verwachte
vermindering van administratieve lasten voor burgers, verkent het ministerie hoe deze
maatregel kan worden ingevoerd. Op dit moment wordt er in samenwerking met het Centraal
Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), de Dienst Wegverkeer (RDW), de Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en brancheorganisaties gestart met een verkenning
naar de aanpassing van het Reglement Rijbewijzen zodat de gestelde rijbewijseisen
in verhouding staan tot het gebruik van lichte T-voertuigen. Hierbij zal met name
aandacht worden besteed aan de afbakening van de lichte groep voertuigen en welke
aanpassingen er nodig zijn in de bestaande wetgeving voor het B-rijbewijs. Dit omvat
onder andere de maximale massa, afmetingen, snelheid van de T-voertuigen om tot de
lichte groep te behoren, evenals de leeftijd van de bestuurders. Hiermee wordt beoogd
om de risico’s voor de verkeersveiligheid als geïdentificeerd in het onderzoek te
mitigeren.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers