29 389 Vergrijzing en het integrale ouderenbeleid

Nr. 45 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 december 2012

In een ordedebat van 8 november 2012 heeft het Kamerlid Agema (PVV) verzocht om een brief over de sluiting van het verzorgingshuis Zuilenstein in Nieuwegein. Deze sluiting zou het gevolg zijn van de maatregelen uit het Begrotingsakkoord 2013 en het regeerakkoord. In uw brief van 8 november 2012 (met kenmerk 2012Z19008) vraagt u mij of ik aan dat verzoek kan voldoen. In deze brief zal ik ingaan op de betreffende vraag.

In de komende jaren zullen de lichtere zorgzwaartepakketten (ZZP’s) voor nieuwe cliënten gefaseerd worden geëxtramuraliseerd. Voor nieuwe cliënten (ouder dan 22 jaar) geldt voor de sector verpleging en verzorging het hiernavolgende invoeringsscenario:

  • Per 1-1-2013 wordt gestart met het extramuraliseren van ZZP VV 1 en VV 2;

  • Per 1-1-2014 volgt een vervolgstap met het extramuraliseren van ZZP VV 3;

  • Voor ZZP VV 4 is uit hoofde van het regeerakkoord invoering voorzien per 2016.

Het extramuraliseren van de zorgzwaartepakketten sluit aan bij de wens van de cliënt om zo lang mogelijk in zijn eigen huis te kunnen blijven wonen en zorg en ondersteuning te ontvangen. De afgelopen jaren blijven cliënten dan ook al langer thuis wonen. De cliënten die wel naar een AWBZ-instelling gaan, zijn gemiddeld genomen de cliënten met een zwaardere zorgvraag. Extramuralisering van de lichtere zorgzwaartepakketten bevordert dat cliënten langer de regie over eigen leven kunnen voeren en er een meer gevarieerd en meer op de wensen van cliënten toegespitst extramuraal woon- en zorgaanbod zal gaan ontstaan.

Nieuwe cliënten – die voorheen in aanmerking kwamen voor een licht ZZP – kunnen er in de toekomst voor kiezen om samen met andere ouderen in een geclusterde setting te gaan wonen; dat kan ook een plek zijn in een verzorgingshuis, waar zij in dat geval hun eigen kamer of appartement huren en ter plekke extramurale zorg ontvangen. De zelfverkozen plek in het verzorgingshuis vormt in dat geval het thuis van de cliënt.

Ook in het geval van verzorgingshuis Zuilenstein zou dat een optie kunnen zijn; het verhuren van appartementen aan cliënten met een extramurale zorgbehoefte.

Het verzorginghuis heeft echter geconstateerd dat het gebouw al langer functioneel verouderd is en niet geschikt is om als appartementen aan particulieren te verhuren.

Ook voor het leveren van zorg aan de zwaardere doelgroepen is het gebouw functioneel verouderd. De locatie stond al langer op de nominatie om gesloopt te worden. Er vonden gesprekken plaats met de woningcorporatie en de gemeente over nieuwbouw.

Zorgspectrum (de organisatie waarvan Zuilenstein onderdeel uitmaakt) heeft vanwege de functionele veroudering besloten om voor deze locatie per 1 januari 2013 een opnamestop in te voeren (niet alleen voor bewoners met ZZP VV 1 en 2, maar ook voor cliënten met een hoger ZZP). Ik zie – gezien de functionele veroudering van het gebouw – geen verband tussen de gekozen opnamestop en de maatregelen uit het Begrotingsakkoord 2013 of de maatregelen uit het regeerakkoord.

De huidige bewoners van het verzorgingshuis Zuilenstein kunnen blijven wonen waar ze nu wonen. De zorgorganisatie wil de huidige bewoners een veilige en prettige woon- en zorgsituatie blijven bieden. Indien dit op enig moment niet meer lukt, bijvoorbeeld doordat er te veel woningen leeg komen te staan, zal de zorgorganisatie verschillende mogelijkheden aanbieden om elders binnen de organisatie een geschikte woning (met zorg) te vinden. Zorgspectrum zal hierover in gesprek treden met de individuele bewoners en hun mantelzorgers om in gezamenlijkheid te zoeken naar een passende oplossing. De bewoners zullen te zijner tijd ook een verhuisvergoeding ontvangen.

De staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn

Naar boven