29 385 Aanleg en de aanpassing van hoofdinfrastructuur

Nr. 93 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 april 2017

De vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu heeft mij om een reactie gevraagd op het artikel «En weer moest de Botlekbrug een dag dicht» dat op 4 april 2017 in Trouw is gepubliceerd. Deze reactie treft u hierbij aan. Tevens maak ik van de gelegenheid gebruik u te informeren over de uitkomsten van de onderzoeken naar de mogelijkheden om de prestaties van de Botlekbrug verder te verbeteren. Hiermee kom ik de toezegging na die ik heb gedaan in antwoord op schriftelijke vragen van de leden Hoogland (PvdA) en Visser (VVD) over aanhoudende problemen met de Botlekbrug en de Spijkenisserbrug, d.d. 20 juni 2016 (Aanhangsel Handelingen II 2015/16, nr. 2895).

Reactie op het artikel

In het artikel in Trouw wordt gemeld dat de stremming van de Botlekbrug op 1 april jongstleden het gevolg was een «tegenstribbelend» omloopwiel. Op die dag is inderdaad een omloopwiel vervangen waardoor de brug gestremd was voor het verkeer. Het ging hierbij echter niet om een onverwachte storing, maar om een geplande, preventieve vervanging van een omloopwiel.

In januari 2017 is een preventief wisselschema gestart om omloopwielen die een verhoogd risico op uitval hebben, te vervangen. Hiertoe is besloten nadat in mei 2016 mechanische schade is ontstaan aan de wielen en uit nader onderzoek is gebleken dat sprake is van voortdurende verslechtering van de lagers van de wielen. Inmiddels zijn 5 omloopwielen vervangen (de laatste keer in het eerste weekend van april). De komende periode verwacht Rijkswaterstaat nog een aantal keer een omloopwiel te moeten vervangen.

Verbetermaatregelen

Eind 2015 is door een onafhankelijke commissie een review uitgevoerd op de storingen en storingsafhandeling van de nieuwe Botlekbrug. De aanbevelingen uit de review die betrekking hebben op het optimaliseren van het proces van storingsafhandeling en het dynamisch maken van het onderhoudsproces zijn direct geïmplementeerd door de opdrachtnemer, het consortium A-Lanes, en Rijkswaterstaat.

De aanbevelingen uit de review die toezien op mogelijke prestatieverbeteringen van de Botlekbrug zijn in 2016 nader uitgewerkt. Daarvoor is onder meer nog een aanvullende onafhankelijke review uitgevoerd. Op basis hiervan zijn in de loop van 2016 onder andere verbeteringen doorgevoerd aan de datacommunicatieverbinding tussen de verkeerscentrale in Rhoon en de Botlekbrug en aan de zogenaamde «single point failures».

De belangrijkste aanbeveling zag toe op de grendels van de brug. Om het aantal storingen aan de grendels verder te beperken heeft A-Lanes constructieve verbetermaatregelen uitgewerkt. Inmiddels zijn 9 van de 12 grendels omgebouwd. De omgebouwde grendels laten, in vergelijking met de niet-aangepaste grendels, een meer gecontroleerd en voorspelbaar gedrag zien, waardoor de betrouwbaarheid is toegenomen. Medio 2017 zullen alle grendels zijn aangepast.

Effect van de maatregelen

De getroffen maatregelen hebben een positief effect op het aantal storingen en de beschikbaarheid van de (vaar)weg voor de gebruikers. Tot op heden (d.d. 2 april 2017) hebben zich in totaal 85 storingen voorgedaan die hebben geleid tot hinder voor de scheepvaart en/of het wegverkeer. Traden er in de laatste 6 maanden van 2015 51 storingen op (gemiddeld ca. 9 per maand); over de laatste 6 maanden is dat aantal afgenomen tot 13 storingen (gemiddeld ca.2 per maand). De laatste drie maanden is de niet-beschikbaarheid voor het wegverkeer afgenomen tot ca. 0,4%. Het streven is om het prestatieniveau van de Botlekbrug de komende jaren verder te verbeteren. Dit heeft de permanente aandacht van A-Lanes en Rijkswaterstaat.

Dit jaar start de afbouw van het spoorse deel van de Botlekbrug. Dit is een complex proces en dit vergt een nauwe samenwerking met Prorail. Deze samenwerking heeft al duidelijk vorm gekregen in de gezamenlijke voorbereiding van de opdracht aan A-Lanes B.V. voor de realisatie van het spoorse deel. Nadat het spoor afgebouwd is kan de langzaamverkeerverbinding worden gerealiseerd en kan de oude Botlekbrug worden gesloopt. Alle realisatiewerkzaamheden in het kader van dit project zijn dan afgerond. Ik zie deze stappen met vertrouwen tegemoet.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven