29 385 Aanleg en de aanpassing van hoofdinfrastructuur

Nr. 91 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 24 januari 2017

Hierbij doe ik u de door mij heden ondertekende Startbeslissing Knooppunt A67/A73 Zaarderheiken toekomen1.

De Startbeslissing vloeit voort uit de door mij hierover met de provincie Limburg gesloten bestuursovereenkomst van 23 juni 2014. In die overeenkomst heb ik met de provincie de realisatie van een aantal mogelijke maatregelen afgesproken bij het Knooppunt Zaaderheiken, waaronder allereerst de aanleg van een extra strook op de parallelbaan van de A73 in noordelijke richting. Overige maatregelen, waarvoor geen tracéwetprocedure behoeft te worden gevoerd, komen aan de orde indien daarvoor voldoende budget resteert na aanleg van de thans genoemde extra strook.

Op de parallelbaan in noordelijke richting treedt dagelijks congestie op. De voornaamste oorzaak is dat de parallelbaan slechts één doorgaande strook bevat. De intensiteit in m.n. de ochtendspits is te hoog om het verkeer te verwerken. Daarnaast leidt het bochtige tracé en het ontbreken van verkeerssignalering tot onveiligere situtaties op de A73. Vanuit het oogpunt van doorstroming, robuustheid en verkeersveiligheid is de aanpak van het probleem daarom urgent.

In de bestuursovereenkomst van 2014 is een budget van € 4,7 mln afgesproken, waarvan de helft wordt gefinancierd door de provincie en de andere helft door het ministerie. De kosten voor de extra strook worden voorlopig geraamd op € 3,337 mln.

Alhoewel de extra aan te leggen strook het gebied waarvoor ik op 12 oktober 2016 de Startbeslissing A67 Leenderheide – Zaarderheiken ondertekende gedeeltelijk overlapt (Kamerstuk 29 385, nr. 90), maakt de thans door mij ondertekende Startbeslissing géén onderdeel uit van dit project. In procedurele, financiële en organisatorische zin gaat het om twee aparte projecten. Het project A67 Leenderheide – Zaarderheiken heeft een bredere probleemstelling en benadering en de regie vindt ook – anders dan bij de A67/A73 Zaarderheiken – plaats door de Programmaraad van SmartwayZ.nl (voorheen: Programma Bereikbaarheid Zuid-Nederland).

In de Startbeslissing is aangegeven dat qua procedure wordt gekozen voor een tracéwetprocedure zonder structuurvisie. Het ontwerptracébesluit is gepland in 2018 en het tracébesluit in 2019.

Voor het overige verwijs ik – kortheidshalve – naar de Startbeslissing.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven