29 385 Aanleg en de aanpassing van hoofdinfrastructuur

Nr. 89 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 juni 2016

Op 16 maart 2016 heeft mijn Duitse collega Minister Dobrindt het ontwerp Bundesverkehrswegeplan 2030 (BVWP) en het Umweltbericht zum Bundesverkehrswegeplan bekend gemaakt. Op het BVWP zijn de bepalingen voor de milieu effect rapportage van toepassing. Mijn collega heeft alle betrokkenen, waaronder de buurlanden, dan ook opgeroepen in te spreken.

Op 10 juni 2016 heb ik, mede namens de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, per brief mijn positie aangegeven. Deze brief treft u bijgaand aan1.

In mijn reactie heb ik mijn waardering uitgesproken voor het omvangrijke en ambitieuze BVWP. Ik heb mij daarbij vooral gericht op de grensoverschrijdende verbindingen en de Trans-Europese Netwerken, in het bijzonder de twee TEN-T corridors Rijn – Alpine en Noordzee – Baltica, die onze beide landen verbinden.

Mijn Duitse collega maakt in zijn voornemen een keuze tussen onderhoud en instandhouding enerzijds en aanleg anderzijds en een keuze voor het beter en slimmer benutten van bestaande infrastructuur. Keuzes die vanuit Nederlands perspectief herkenbaar zijn.

Ik heb mijn collega specifiek gevraagd om meer aandacht te geven in het BVWP voor vaarwegprojecten op de Rijn en aansluitende waterwegen. Mede vanwege toenemende droogteperiodes is het van belang dat meer werk wordt gemaakt van de vaardiepte op een aantal trajecten.

Bij het spoorvervoer heb ik om meer aandacht gevraagd voor een aantal grensoverschrijdende trajecten, in het bijzonder ook voor de spoorverdubbeling nabij Kaldenkirchen, direct over de grens bij Venlo.

Nu de termijn van inspreken is verlopen zal het Duitse kabinet spoedig een standpunt innemen. Daarna volgt behandeling van het BVWP in de Bondsdag en de Bondsraad.

Ik heb de mogelijkheid open gehouden om op een later moment terug te komen als voornemens uit het BVWP in concrete projecten ter besluitvorming worden voorgelegd.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven