nr. 41
BRIEF VAN DE MINISTERS VAN VERKEER EN WATERSTAAT EN VAN VOLKSHUISVESTING,
RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 oktober 2008
Op 21 april 2008 heeft de Commissie Versnelling Besluitvorming Infrastructurele
Projecten haar advies «Sneller en Beter» gepresenteerd (29 385,
nr. 18). De Commissie doet een groot aantal aanbevelingen die het samen mogelijk
maken de besluitvorming over infrastructurele projecten te versnellen en tegelijkertijd
een forse kwaliteitsslag te maken.
In het op 23 mei 2008 uitgebrachte Kabinetsstandpunt (29 385,
nr. 19) heeft het kabinet de intentie uitgesproken om de aanbevelingen uit
het advies van de Commissie integraal over te nemen. Inmiddels is het kabinet
aan de slag gegaan. Deze week heeft de regering het wetsvoorstel «Versnelling
besluitvorming wegprojecten» aan uw Kamer aangeboden. Dit wetsvoorstel
moet het mogelijk maken, door middel van vereenvoudiging van de onderzoeksmethoden,
vanaf 2009 besluiten over wegverbredingen te nemen en tot realisatie
van projecten over te gaan.
Vandaag bieden wij het Actieplan »Sneller en Beter» aan1, waarin we een groot aantal acties formuleren die bij
elkaar moet leiden tot een halvering van de gemiddelde doorlooptijd van nieuwe
infrastructurele projecten, in lijn met het advies van de commissie. Bestaande
projecten worden zoveel als mogelijk versneld.
In dit Actieplan zetten we in op fundamentele veranderingen in het denken
en handelen van alle betrokkenen:
1. Naar getrechterde besluitvorming; het traject van besluitvorming wordt
afgebakend met nieuwe elementen als een startbesluit, een voorkeursbesluit
en een opleveringstoets. Het traject wordt gekoppeld aan duidelijke termijnen.
Daarmee is het voor een ieder overzichtelijk en helder wat er gebeurt.
2. Naar brede en vroegtijdige participatie; alle betrokkenen kunnen evenwichtig
en vroegtijdig meedoen in de besluitvorming.
3. Naar een betere voorbereiding; de bestuurlijke en ambtelijke voorbereiding wordt verbeterd. Er wordt minder gehandeld vanuit vaste procedures
en meer vanuit de specifieke situatie.
4. Naar een helder budgettair kader; er komt een flexibel en helder budgettair
kader voor een project inclusief inpassingsmaatregelen gebaseerd op adequate
afwegingsmethoden.
5. Naar zinvolle effectbepaling; er wordt anders gerekend gericht op het
nemen van besluiten.
Gezien de urgentie hebben we ertoe besloten deze stappen gelijktijdig
op te pakken. Ook de structurele wijziging van de Tracéwet loopt hieraan
parallel. Dit najaar krijgt u de wetgevingsnota als start van het wetgevingstraject.
De voortgang van het kabinet wordt kritisch gevolgd door een critical
supportteam dat onafhankelijk oordeelt over de inhoudelijke ontwikkeling en
snelheid van de verandering. Het critical supportteam rapporteert aan de ministers
van VROM en VenW.
Naast de versnelling die voortvloeit uit het wetsvoorstel «Versnelling
besluitvorming wegprojecten», zal ook de toepassing van zinvolle effectbepaling/vuistregels
voor luchtkwaliteit leiden tot verbetering en versnelling van de procedures.
Dit maakt ook deel uit van het Advies van de Commissie Meten en Berekenen
Luchtkwaliteit. Dit advies, dat binnenkort zal worden gepresenteerd, zal aanbevelingen
bevatten hoe de luchtkwaliteit op eenvoudiger wijze berekend kan worden. Ook
de adviezen van deze Commissie Meten en Berekenen Luchtkwaliteit zullen op
korte termijn worden uitgewerkt en waar mogelijk gelijk toegepast.
Verder zal bij de lopende projecten gekeken worden naar alternatieve mogelijkheden
om te versnellen. Dit door bijvoorbeeld te bezien in hoeverre binnen de projecten
het aantal uit te werken alternatieven kan worden gereduceerd.
Tot slot worden nieuwe verkenningen zo ingericht dat ze bijdragen aan
een snellere en betere besluitvorming. Nieuwe verkenningen beginnen met een
startbesluit, dat de scope van de verkenning qua inhoud en proces bepaalt.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings
De minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
J. E. Cramer