Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 september 2024
Bijgevoegd vindt u het adviesrapport van het Adviescollege ICT-toetsing (AcICT) over
het programma uitrol intelligente wegkantstations (iWKS) van Rijkswaterstaat. Met
het programma beoogt Rijkswaterstaat de bestaande wegkantstations te vervangen om
de continuïteit van de verkeerssignalering op het hoofdwegennet zeker te stellen.
Het gaat om zo’n 4200 wegkantstations waarvan de vervangingskosten in eerste instantie
zijn begroot op 250 miljoen euro. In deze brief wordt de hoofdlijn van het advies
beschreven en komende maatregelen aan bod die worden genomen om het programma conform
advies te laten doorgaan.
De verkeerssignalering op het hoofdwegennet in Nederland bestaat uit de centrale systemen
voor de verkeerscentrales en de systemen langs de kant van de weg, de wegkantsystemen.
Deze wegkantsystemen bestaan uit wegkantstations, matrixborden, detectiestations en
-lussen die de snelheid van het verkeer meten. Het wegkantstation verzorgd hierin
de aansturing van de matrixborden en de communicatie met de verkeerscentrales. Met
iWKS wordt een vierde generatie wegkantstations uitgerold ter vervanging van de bestaande
en verouderde wegkantstations.
De iWKS heeft dezelfde functionaliteit als de voorgaande en heeft Rijkswaterstaat
zelf ontwikkeld. Omdat het is gebouwd met moderne technologie, zijn ze beter te onderhouden
en flexibel aan te passen aan toekomstige eisen en wensen. Dit maakt bijvoorbeeld
de transitie van informeren en waarschuwen langs de weg, naar in-car informeren en
waarschuwen mogelijk en zal zowel bijdragen aan veiligheid als duurzaamheid (via energiebesparing
en betere verkeersverdeling).
Het AcICT vindt het positief dat Rijkswaterstaat met het programma iWKS een eigen
oplossing heeft ontwikkeld. Zij constateren echter dat de budgetten behorende bij
de opdracht niet voldoende zijn voor de grootschalige uitrol van iWKS en dat de financiële
dekking voor de grootschalige uitrol nog niet geregeld is. Ook vindt het college dat
de iWKS-oplossing zelf verder ontwikkeld moet worden. Ten slotte is het college van
mening dat de uitrol te complex georganiseerd is.
AcICT adviseert daarom door te gaan met het programma iWKS maar daarbij invulling
te geven aan een aantal voorwaarden. Een drietal aanbevelingen is hiertoe geformuleerd:
organiseer een gerichte uitrolstrategie, inclusief financieel kader, verbeter de iWKS-oplossing
en stroomlijn de operationele uitrol.
De bevindingen in het advies worden door Rijkswaterstaat onderschreven en de aanbevelingen
van AcICT zullen worden overgenomen.
Gedurende de uitvoering van het programma zijn de kosten aanzienlijk gestegen. Hierdoor
is het tekort ontstaan waaraan AcICT in haar conclusie refereert. Dit kent verschillende
oorzaken, zoals sterk gestegen personeels- en materiaalkosten, capaciteitstekort en
uitgesteld onderhoud op het areaal. Als onderdeel van het herontwerp verkeersmanagement
in het kader van basiskwaliteitsniveau RWS-netwerken1 zal een toekomstbeeld van verkeersignalering en de bijbehorende kosten worden bepaald.
Dit heeft ook invloed op de verdere uitrol en budgettering van het project.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Madlener