Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 april 2024
Sinds maandag 5 april tot en met begin september wordt er door Rijkswaterstaat gewerkt
aan de Korporaal van de mariniers Jeroen Houwelingbrug in de A7 nabij Purmerend. Uit
inspecties is namelijk gebleken dat de brug versterkt moet worden. Om deze reden is
er sinds oktober 2022 een gewichtsbeperking van 30 ton ingesteld op de brug. Hiermee
was de situatie op de brug tijdelijk veiliggesteld. Een snelle aanpak van de brug
is noodzakelijk en wenselijk om zo snel mogelijk de gewichtsbeperking voor het vrachtverkeer
van 30 ton op te kunnen heffen. Over deze werkzaamheden heeft de Kamer eerder vragen
gesteld, over onder meer de hinder die daar mee gepaard gaat en de gevolgen voor transportsector.1
Rijkswaterstaat doet er alles aan om de hinder, samen met alle publieke en private
partners in de regio te beperken. Rijkswaterstaat heeft daarbij de uitvoeringsperiode
weten in te korten van 7 naar 5 maanden.
Tijdens het eerste deel van de werkzaamheden wordt het verkeer in beide richtingen
met versmalde rijstroken over één helft van de brug geleid, terwijl de andere helft
van de brug versterkt wordt. Het verkeer wordt daarmee tijdens het eerste deel van
de werkzaamheden over een nog niet versterkt deel van de brug geleid. Hierdoor wordt
deze helft van de brug zwaarder belast en geldt er gedurende deze situatie, op basis
van berekeningen van belasting, een verdere gewichtsbeperking van 25 ton.
Uit monitoring is inmiddels gebleken dat deze gewichtsbeperking door het zwaar verkeer
massaal genegeerd wordt. Zo rijden er dagelijks circa 350 voertuigen over de brug
die zwaarder zijn dan 25 ton met uitschieters tot boven de 40 ton. Dit ondanks de
intensieve handhaving met staande houdingen en weegbruggen van de politie in samenwerking
met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Daarnaast heeft Rijkswaterstaat
hiervoor aandacht gevraagd via de branchevereniging en de media bij de transportsector.
Dit heeft er niet toe geleid dat te zwaar verkeer geen gebruik meer maakt van de brug,
daarmee is er sprake van een onveilige situatie op de brug.
Rijkswaterstaat heeft daarom de start van de boorwerkzaamheden die nodig zijn om het
extra staal aan te brengen, opgeschort. De reden hiervoor is dat door de boorwerkzaamheden
de brug extra verzwakt wordt. Dit zou zorgen voor een onveilige situatie voor het
personeel van de aannemer dat aan de brug werkt, maar ook voor het verkeer dat van
de brug gebruik maakt.
Aangezien bovenstaande maatregelen helaas onvoldoende effect hebben, heeft Rijkswaterstaat
besloten tot een verbod voor vrachtauto’s en bussen, dat maandag 29 april van kracht
wordt. Concreet betekent dit dat er sprake is van een verbod voor vrachtverkeer en
bussen om gebruik te maken van de brug over de A7 nabij Purmerend totdat de brug versterkt
is. Het gaat hier niet om OV-bussen omdat deze al geen gebruik maken van de brug.
Deze maatregel moet voorkomen dat er te zwaar verkeer over de brug rijdt.
Dit is een ingrijpende maatregel maar helaas onvermijdelijk. Het gevolg is dat het
vrachtverkeer met een gewicht onder de 25 ton, dat eerder nog gebruik kon maken van
de brug, nu genoodzaakt is om om te rijden en de maatregel voor hen tot extra hinder
leidt.
Verder uitstel van de boorwerkzaamheden zou leiden tot aanzienlijke vertraging van
alle werkzaamheden aan de brug. De eerdere versnelde uitvoeringsperiode zou hiermee
ook onder druk komen te staan. Ook zorgt vertraging van de werkzaamheden aan de brug
voor overlap met andere voorziene werkzaamheden in de regio, waardoor de hinder toeneemt.
De aannemer zal vanaf maandag 29 april de werkzaamheden weer aanvangen.
Overigens is op donderdagochtend 25 april aan het licht gekomen dat tijdens zaagwerkzaamheden
de bestaande wapening is geraakt. Om een onveilige situatie te voorkomen is per direct
het fietspad ten noorden van het kanaal en een deel van de Zuiddijk afgesloten. Hier
wordt een hulpconstructie geplaatst. Dit duurt enkele dagen. Hierna kunnen de weg
en het fietspad onder de brug weer veilig gebruikt worden. Het verkeer op de brug
ondervindt geen hinder en kan veilig over de brug. Of dit gevolgen heeft voor de planning
van het werk, wordt nog in kaart gebracht.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers