29 385 Aanleg en de aanpassing van hoofdinfrastructuur

Nr. 113 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 november 2021

In juni 2021 zijn tijdens een inspectie van de Calandbrug in de N15 bij Rozenburg scheuren in één van de rijstroken van het rijdek geconstateerd. Om de brug veilig te kunnen blijven gebruiken zijn deze scheuren diezelfde maand gelast. Vervolgens is echter opnieuw scheurvorming opgetreden. Naar aanleiding daarvan heeft Rijkswaterstaat nader onderzoek gedaan naar de toestand van het rijdek. Met deze brief informeer ik u over de resultaten van het onderzoek en de als gevolg daarvan te nemen maatregelen op korte en langere termijn.

De Calandbrug

De Calandbrug is gebouwd in 1969 als rijksweg en spoorbrug over het Calandkanaal en vormt een verbinding naar de Europoort. De brug is in beheer van ProRail en het rijdek is in beheer van Rijkswaterstaat. Voor het wegverkeer is de brug vooral belangrijk als route voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, die niet door de naastgelegen Thomassentunnel mogen.

Verder rijden vanaf 8 november 2021 de goederentreinen niet meer over de Calandbrug, maar over het nieuwe Theemswegtracé. Vanaf 2025 staat de renovatie van de brug gepland. Deze zal door ProRail – als beheerder van de brug – worden uitgevoerd. Daarna wordt de brug, gelet op het vervallen van de spoorfunctie, overgedragen aan Rijkswaterstaat.

Uitkomsten onderzoek en maatregelen

Rijkswaterstaat heeft op basis van het onderzoek geconcludeerd dat de scheuren in het rijdek niet meer gelast kunnen worden. Door diverse eerdere lassen is het staal bros geworden. Als herstelmaatregel is het mogelijk de zwakke delen van het rijdek te verwijderen en op die plekken nieuwe staalplaten aan te brengen, zogenaamde inzetstukken. Deze werkzaamheden zijn vanwege de benodigde afstemming met de stakeholders over de hinder en vanwege de benodigde voorbereidingstijd echter niet op korte termijn – dat wil zeggen binnen enkele maanden- te plannen en uit te voeren.

Om veilig gebruik te kunnen blijven maken van de brug is het, tot aan het herstel van het wegdek, noodzakelijk om voor de richting Rozenburg/Rotterdam de rechterrijstrook af te sluiten. De afsluiting wordt in het weekend van 27 en 28 november in werking gesteld. Daarnaast zal Rijkswaterstaat de staat van het rijdek van de brug blijven monitoren.

Vervolg

Hoewel het nemen van maatregelen altijd vervelend is voor de weggebruiker is de verwachting dat de hinder voor het verkeer beperkt zal zijn. Rijkswaterstaat heeft inmiddels met de stakeholders, zoals gemeenten, nood- en hulpdiensten, bedrijven en transportsector overleg gevoerd over de nadere uitwerking van de te nemen maatregel. Er zijn daarbij afspraken gemaakt over de breedte van de andere rijstrook, die open blijft voor het verkeer. Ook heeft Rijkswaterstaat toegezegd het verkeer visueel te monitoren en zo nodig regelscenario’s voor te bereiden om in te zetten mocht de verkeershinder groter zijn dan verwacht. De stakeholders zullen op de hoogte worden gehouden van verdere ontwikkelingen.

Na afsluiting van de strook is het mogelijk om het rijdek of in 2022 te repareren, of in 2025 in combinatie met de geplande door ProRail uit te voeren renovatie van de Calandbrug. Daarbij moeten kosten van en hinder als gevolg van de reparatie in 2022 worden afgewogen tegen de hinder als gevolg van het afsluiten van de rijstrook tot 2025. De genoemde stakeholders zullen worden betrokken bij deze afweging. Zodra er meer duidelijkheid is over de planning van het herstel zal ik u daar nader over informeren. Ik zal u ook informeren indien uit de monitoring nieuwe feiten blijken.

De Minister van infrastructuur en waterstaat, B. Visser

Naar boven