29 385 Aanleg en de aanpassing van hoofdinfrastructuur

Nr. 112 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 juni 2021

In juni 2020 heb ik uw Kamer geïnformeerd over de vervanging en renovatie van de Van Brienenoordbrug in de A16 (Kamerstuk 29 385, nr. 110). Met deze brief wil ik u informeren over de ontwikkelingen rond dit project.

Binnen het project Van Brienenoordbrug wordt de westelijke boogbrug vervangen door een nieuwe brug, de oude westelijke boogbrug vernieuwd en uitgewisseld met de oostelijke boogbrug en wordt het beweegbare deel gerenoveerd. Het project is integraal opgenomen in het programma Vervanging en Renovatie Hoofdwegen. Inmiddels is de planfase doorlopen en is gestart met de voorbereiding van de realisatie.

Aangepaste planning

In juni 2020 is aan uw Kamer gemeld dat vervanging van de westelijke boogbrug is voorzien in de zomervakantie van 2025. Het omwisselen van de oostboog met de gerenoveerde westboog en de renovatie van de beweegbare delen zou dan plaatsvinden in en rond de zomervakanties van 2026 en 2027. Ik heb daarbij aangegeven dat de haalbaarheid hiervan nog zou worden onderzocht.

Inmiddels is de planning verder uitgekristalliseerd en heroverwogen. Mede naar aanleiding van een uitgevoerde risicoanalyse en de lopende marktconsultatie blijkt dat de planning van het project moet worden aangepast. In de nieuwe planning is de vervanging van de westelijke boogbrug gepland in en rond de zomer van 2026, de beweegbare delen in en rond de zomer van 2027 en de oostboog in en rond de zomer van 2028. De zomer van 2025 wordt beschikbaar gehouden voor voorbereidende werkzaamheden. De zomer van 2029 wordt aangehouden als reserveperiode. De uitwisselingsoperaties worden zoveel mogelijk in en rond de zomerperiodes gepland in verband met het lagere verkeersaanbod.

De vervanging van de Van Brienenoordbrug is een groot en complex project. Dat vraagt om een zorgvuldige en beheerste aanpak. Reden om de planning aan te passen is ten eerste dat er meer voorbereidingstijd nodig is. Deze tijd is nodig om het contract en het bijbehorende ontwerp integraal te kunnen opstellen. Ten tweede vraagt de markt om meer tijd om de bogen te realiseren en de uitwisselingen op een beheerste wijze voor te bereiden en uit te voeren.

De start van de aanbesteding verschuift daarmee van het voorjaar 2022 naar het najaar 2022. Hierdoor schuift de uitvoering van het project uiteindelijk een heel jaar op omdat de werkzaamheden alleen rond de zomermaanden zullen worden uitgevoerd om de verkeershinder te beperken.

Met de nieuwe planning krijgt de opdrachtnemer na gunning in 2023 meer tijd tot de start van de uitwisseling van de westelijke boogbrug. Met de aangepaste planning ontstaat er ongeveer een half jaar meer marge in de uitvoering, om de uitwisselingen op een beheerste manier voor te bereiden.

Omdat de uitwisselingsoperaties alleen in en rond zomerperiodes plaatsvinden, kan het optreden van onvoorziene risico’s voor de planning grote gevolgen hebben. Hiervoor neem ik beheersmaatregelen, zoals het inplannen van een reservejaar. De ervaring bij VenR projecten leert dat we altijd rekening moeten houden met onvoorziene situaties, waardoor planning en budget moeten worden aangepast.

Onderhoud tot aan de uitwisseling

Het verschuiven van de uitwisselingsoperaties leidt naar verwachting niet tot een verhoogd veiligheidsrisico voor het gebruik van de boogbruggen of het beweegbaar deel. Wel zullen er inspecties blijven plaatsvinden. Op grond van herberekeningen, de eerder uitgevoerde second opinion en expert judgement, is er geen aanleiding om te veronderstellen dat er voorafgaand aan de uitwisselingen een gebruiksbeperking noodzakelijk is. Indien nodig worden op een beheerste manier (nachtelijke) reparaties uitgevoerd.

Financieel

In mijn eerdere brief van juni 2020 heb ik indicatief een bandbreedte voor de raming aangegeven van € 380 – 600 mln. De huidige raming ligt aan de bovenkant van deze bandbreedte.

Raakvlakken met andere projecten

Er vindt afstemming plaats met werkzaamheden van andere projecten, waaronder het project A27 Houten Hooipolder. De Van Brienenoordbrug in de A16 en de A27 betreffen belangrijke Noord-Zuid-routes en liggen in elkaars omleidingsroute. In 2026 vinden de werkzaamheden van beide projecten in dezelfde zomer plaats. We beperken de gecombineerde hinder, die dit oplevert, door de werkzaamheden na elkaar te plannen.

Complexe opgave met hinder

De werkzaamheden gaan de nodige hinder voor het wegverkeer en de scheepvaart veroorzaken, die uitstraling zal hebben binnen en buiten de regio Rotterdam. Om deze hinder enigszins te beperken wordt samen met de Verkeersonderneming en de stakeholders een bereikbaarheidsplan uitgewerkt. Ik zet daarbij in op verkeersmaatregelen, mobiliteitsmanagement en communicatie.

De scheepvaart kan gebruik maken van een omvaarroute via de Oude Maas. Dit betekent en extra vaartijd van 1 à 2 uur. Ondanks de te nemen maatregelen zal de hinder groot blijven, zeker in de perioden dat gewerkt wordt aan de randen van de zomervakantie.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

Naar boven