nr. 16
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 november 2004
Tijdens de eerste termijn van de plenaire behandeling van de wijziging
van artikel 77 van de Luchtvaartwet (Kamerstukken II, 29 378) heeft het
lid Verdaas gevraagd of er in de geluidtarieven onderscheid gemaakt wordt
voor dag- en nachtvluchten. In het debat heeft de heer Verdaas aangegeven
voorstander te zijn van een dergelijke differentiatie. De heer Verdaas overweegt,
afhankelijk van het antwoord op de gestelde vraag, hiertoe een motie of amendement
in te dienen. Daarbij is mij om een reactie gevraagd.
In deze brief ga ik op bovenstaande vraag in. Daarnaast wil ik u informeren
over het huidige regime voor dag- en nachtvluchten en de mogelijkheden om
de geluidsheffingen voor de dag en de nacht te differentiëren.
Artikel 77 van de Luchtvaartwet
De geluidsheffing, bedoeld in artikel 77 van de Luchtvaartwet, is gebaseerd
op de geluidskarakteristieken van het vliegtuig. De wet maakt geen onderscheid
naar het tijdstip waarop het vliegtuig landt, noch in de grondslag noch in
de hoogte van het tarief.
De reden hiervoor is dat artikel 77 bedoeld is om de door de overheid
gemaakte kosten voor de geluidsisolatie op de luchtvaartsector te verhalen
en niet als sturingsinstrument voor de verdeling van het gebruik van de luchthaven
Schiphol over de dag en de nacht. De regeling van het gebruik van de luchthaven
is neergelegd in het Luchthavenverkeer-besluit Schiphol.
Het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol
Het luchthavenverkeerbesluit stelt kaders voor het gebruik van de luchthaven
en het luchtruim. Binnen deze kaders is het aan de luchtvaartsector het gebruik
van de luchthaven en het luchtruim te optimaliseren. Verschillende
bepalingen in het luchthavenverkeerbesluit stellen grenzen aan het nachtelijk
gebruik van de luchthaven:
• Van 11 uur 's avonds tot 6 uur 's ochtends gelden er operationele
beperkingen voor het gebruik van Schiphol. Bijvoorbeeld sluiting van bepaalde
start- en landingsbanen en een verplicht gebruik van geluidsvriendelijke vliegprocedures.
• Er is een aparte geluidsnorm (Lnight) voor de geluidsbelasting
in de periode van 11 uur 's avonds tot 7 uur 's ochtends.
• Nachtvluchten in de periode van 11 uur 's avonds tot 7 uur
's ochtends wegen tien maal zwaarder mee in de geluidsbelasting voor
het hele etmaal (Lden) dan dagvluchten.
Schiphol ontmoedigt het nachtelijk vliegverkeer door de havengelden te
differentiëren. De havengelden zijn in de nacht 20% hoger dan overdag.
De meest lawaaiige vliegtuigen, de zogenaamde hoofdstuk 3 vliegtuigen, zijn
in deze periode verboden.
Differentiatie geluidsheffingen naar dag- en nachtvluchten
Het is in beginsel juridisch mogelijk om de tarieven voor de geluidsheffing
te differentiëren voor de nacht en de dag. In het bovenstaande heb ik
evenwel aangegeven dat gekozen is voor een fundamenteel andere aansturing
van het gebruik van de luchthaveninfrastructuur. Indien de Kamer toch voornemens
is te vragen om, als aanvullend instrument, in de tariefstelling voor de geluidsheffing
onderscheid te maken tussen dag- en nachtvluchten, wil ik nog de volgende
overwegingen onder uw aandacht brengen:
1. De geluidsheffing beslaat gemiddeld genomen, ook na aanname van het
wetsvoorstel, slechts een relatief gering gedeelte (circa 9%) van de totale
luchthavengelden en overheidsheffingen. Dit betekent dat, wil een geluidsheffing
voor de nacht daadwerkelijk resulteren in minder nachtvluchten, het geluidtarief
voor de nacht, ten opzichte van het dagtarief, zeer fors moet worden verhoogd.
2. Voor de luchthaven Schiphol kan het in dat geval uit bedrijfseconomische
overwegingen rationeel zijn de havengelden voor de nacht te verlagen. Dit
zou het mogelijk effect op het aantal nachtvluchten teniet kunnen doen.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K. M. H. Peijs