29 372
Wijziging van de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet ter uitvoering van richtlijn nr. 2003/54/EG, (PbEG L 176), verordening nr. 1228/2003 (PbEG L 176) en richtlijn nr. 2003/55/EG (PbEG L 176), alsmede in verband met de aanscherping van het toezicht op het netbeheer (Wijziging Elektriciteitswet 1998 en Gaswet in verband met implementatie en aanscherping toezicht netbeheer)

nr. 43
GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID DE KROM C.S. TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 32

Ontvangen 26 mei 2004

De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:

I

Artikel I, onderdeel WW wordt gewijzigd als volgt:

In artikel 77i, eerste lid, onderdeel b, wordt voor «93b», ingevoegd: 86f,.

II

Artikel I, onderdeel CCCa, wordt gewijzigd als volgt:

1. In artikel 86d, aanhef, wordt «kunnen bij of krachtens algemene maatregel van bestuur» vervangen door: zullen bij of krachtens algemene maatregel van bestuur.

2. Na artikel 86e wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 86f

1. Onze Minister wijst een of meer rechtspersonen aan die tot taak hebben een beurs tot stand te brengen en in stand te houden. Onze Minister kan regels stellen in verband met de procedure voor aanwijzing van een beurs.

2. Een rechtspersoon, bedoeld in het eerste lid, stelt een beursreglement op. Het beursreglement behoeft de goedkeuring van Onze Minister. Van het besluit tot goedkeuring wordt mededeling gedaan in de Staatscourant.

3. De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet is verplicht aan de rechtspersoon, bedoeld in het eerste lid, de gevraagde medewerking te verlenen, voor zover deze medewerking noodzakelijk is voor een goede uitvoering van de aan deze rechtspersoon opgelegde taak. Onze Minister kan nadere regels stellen over de door de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet te verlenen medewerking.

4. De rechtspersoon, bedoeld in het eerste lid, die bij de uitvoering van zijn taak de beschikking krijgt over gegevens waarvan hij het vertrouwelijke karakter kent of redelijkerwijs moet vermoeden, is verplicht tot geheimhouding van die gegevens, behoudens voor zover de artikelen van deze wet hem tot mededeling verplichten of uit zijn taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit.

5. Producenten, leveranciers, handelaren, verbruikers en aandeelhouders onthouden zich van elke bemoeiing met de uitvoering van de taak die is opgedragen aan de rechtspersoon, bedoeld in het eerste lid.

III

Artikel II, onderdeel UU, wordt gewijzigd als volgt:

In artikel 60ad, eerste lid, onderdeel b, wordt voor «72» ingevoegd: 66c, .

IV

Artikel II, onderdeel YYa, wordt gewijzigd als volgt:

1. In artikel 66a, aanhef, wordt «kunnen bij of krachtens algemene maatregel van bestuur» vervangen door: zullen bij of krachtens algemene maatregel van bestuur.

2. Na artikel 66b wordt ingevoegd een nieuw artikel, luidende:

Artikel 66c

1. Onze Minister wijst een of meer rechtspersonen aan die tot taak hebben een beurs tot stand te brengen en in stand te houden. Onze Minister kan regels stellen met betrekking tot de procedure voor aanwijzing van een beurs.

2. Een rechtspersoon, bedoeld in het eerste lid, stelt een beursreglement op. Het beursreglement behoeft de goedkeuring van Onze Minister. Van het besluit tot goedkeuring wordt mededeling gedaan in de Staatscourant.

3. De netbeheerder van het landelijk gastransportnet is verplicht aan de rechtspersoon, bedoeld in het eerste lid, de gevraagde medewerking te verlenen, voor zover deze medewerking noodzakelijk is voor een goede uitvoering van de aan deze rechtspersoon opgelegde taak. Onze Minister kan nadere regels stellen over de door de netbeheerder van het landelijk gastransportnet te verlenen medewerking.

4. De rechtspersoon, bedoeld in het eerste lid, die bij de uitvoering van zijn taak de beschikking krijgt over gegevens waarvan hij het vertrouwelijke karakter kent of redelijkerwijs moet vermoeden, is verplicht tot geheimhouding van die gegevens, behoudens voor zover de artikelen van deze wet hem tot mededeling verplichten of uit zijn taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit.

5. Producenten, leveranciers, handelaren, verbruikers en aandeelhouders onthouden zich van elke bemoeiing met de uitvoering van de taak die is opgedragen aan de rechtspersoon, bedoeld in het eerste lid.

Toelichting

Een beurs is van groot belang voor de vergroting van de liquiditeit en transparantie van de handel in elektriciteit en gas. Dit amendement geeft de Minister de bevoegdheid een marktplaats aan te wijzen. Wettelijke verankering zorgt voor het benodigde vertrouwen van marktpartijen. Een onbalansmarkt is hét aangewezen instrument om flexibiliteitsdiensten op een transparante en marktconforme manier aan de markt aan te bieden. Beschikbaarstelling van flexibiliteit op transparante en marktconforme wijze bevordert de concurrentie op de gasmarkt, verlaagt de toetredingsdrempels tot de Nederlandse gasmarkt en verbetert de aansluiting op de elektriciteitsmarkt. Tevens stelt een onbalansmarkt marktpartijen in staat hun eigen balanspositie te handhaven, en de TSO de balans in het net te handhaven tegen marktconforme kosten. Op dit moment bestaat er geen marktplaats met een publiekrechtelijke basis in Nederland. In een aantal wettelijke regelingen vervult de APX al wel een rol. Zo zijn partijen die elektriciteit importeren op de dagveiling op grond van de Elektriciteitswet 1998 verplicht de met deze capaciteit geïmporteerde en in Nederland getransporteerde elektriciteit op de beurs aan te bieden. De door een noodleverancier bij afnemers in rekening te brengen prijs voor geleverde elektriciteit wordt gebaseerd op de APX-prijs. Aangezien voor het goed functioneren van een beurs de medewerking van de systeembeheerder nodig is, is voorzien in een samenwerkingsverplichting. In verband met een goede werking van de beurs is het partijen met een commercieel belang niet toegestaan zich met de bedrijfsvoering van de beurs te bemoeien. Een beurs werkt alleen goed als daarop voldoende wordt verhandeld. Om dat te verzekeren is in artikel 86d van de Elektriciteitswet 1998 en artikel 66a van de Gaswet tot uitdrukking gebracht dat, indien noodzakelijk, maatregelen zullen moeten worden getroffen in het kader van transparantie en liquiditeit. Daaronder wordt tevens verstaan dat bij algemene maatregel van bestuur aanbieders kunnen worden verplicht minimumhoeveelheden via de beurs aan te bieden. Met deze wijziging wordt enerzijds duidelijk dat het opstellen van de hierin bedoelde besluit niet vrijblijvend is, maar anderzijds tot uitdrukking gebracht dat hiertoe alleen wordt overgegaan indien dit nodig is voor het bereiken van een transparante en liquide markt en marktpartijen kennelijk niet of onvoldoende zelf actie ondernemen met het oog op een transparante en liquide markt.

De Krom

Hessels

Crone

Naar boven