29 362
Modernisering van de overheid

nr. 57
BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 september 2005

In het kader van het programma Andere Overheid hebben alle departementen een departementale takenanalyse uitgevoerd. In die takenanalyses heeft de vraag centraal gestaan of de rijksoverheid de goede dingen doet en zo ja, of die dingen op de goede manier worden gedaan. Vijf onafhankelijke visitatiecommissies hebben de departementale analyses begeleid en van commentaar voorzien. De visitatiecommissies zijn geclusterd geweest rond een aantal departementen. De takenanalyses van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, van Economische Zaken en van Financiën zijn begeleid door een commissie onder leiding van prof. dr. M. Scheltema. Bij brief van 18 oktober 2004 heeft de minister voor BVK uw Kamer geïnformeerd over dit proces en over de samenstelling van de commissies (TK, 2004–2005, 29 362, nr. 22).

Bijgaand bied ik u, mede namens staatssecretaris Van Hoof, de eindrap- portage aan van de departementale takenanalyse SZW1. Tevens is voor uw informatie bijgevoegd het eindoordeel van de visitatiecommissie1. De eindrapportage verwijst naar een aantal achterliggende bijlagen. Deze zijn integraal beschikbaar via de website van SZW, onder het kopje Officiële Publicaties.

SZW heeft de takenanalyse uitgevoerd langs drie sporen. Het eerste spoor betrof een systematische takenanalyse per hoofddoelstelling van beleid (VBTB-niveau), aangevuld met een negental aanvullende verkenningen. Het tweede spoor betrof een specifieke analyse van een viertal onderwerpen dat betrekking heeft op het realiseren van een modern en solide stelsel op het terrein van arbeidsmarkt en sociale zekerheid. Het derde spoor was van een andere orde en betrof de werkwijze van SZW als organisatie.

De takenanalyse heeft laten zien dat op vrijwel alle terreinen van SZW hervormingen op de agenda zijn gezet, die nauw aansluiten op de kabinetsvisie «Andere Overheid». Centraal staan daarbij sturingsvormen waarbij de eigen verantwoordelijkheid van de samenleving sterker wordt gemobiliseerd. Uiteraard begint SZW niet bij nul, de afgelopen periode zijn grote complexen onder de loep genomen en aangepakt. Dit is ook terug te vinden in het Actieplan Vereenvoudiging SZW-regelgeving (Kamerstukken II 2003/04, 28 600 XV, nr. 24), dat in 2002 is gestart (over de voortgang hiervan ontvangt u separaat een brief). Genoemde hervormingen zijn samengevat in de Hervormingsagenda SZW. Deze omvat op hoofdlijnen hervormingen op het terrein van de arbeidsmarkt en bijstand, arbeidsverhoudingen, arbeidsomstandighedenbeleid, sociale zekerheid en het emancipatiebeleid. In bijgevoegde eindrapportage ga ik hierop uitvoeriger in.

De visitatiecommissie herkent in zijn eindoordeel de redenering van de hervormingsagenda. De hervormingen passen in de tendens om de verantwoordelijkheidsverdeling tussen overheid en samenleving èn tussen overheden onderling te herijken. De commissie waardeert de aandacht voor het thema «Langetermijnperspectief op de sociale zekerheid» en gaat tenslotte meer in detail in op een aantal nadere verkenningen. De meest actuele stand van zaken met betrekking tot de hervormingsagenda van SZW en diverse beleidsmatige thema's van de verkenningen treft u aan in de memorie van toelichting bij de SZW-Begroting. Met betrekking tot het thema lange termijnperspectief op de sociale zekerheid heb ik bij brief van 1 juli jongstleden voorgesteld uw Kamer vóór de zomer van 2006 een integrale notitie over de toekomst van het stelsel van arbeidsmarkt en sociale zekerheid aan te bieden.

De takenanalyse bevestigt dat de hervormingen op het terrein van SZW en de doelstellingen van het programma Andere Overheid voor een belangrijk deel in elkaars verlengde liggen. De hervormingen vullen de kabinetsvisie Andere Overheid concreet in op sociaal-economisch terrein. De takenanalyse is een momentopname. De hervormingen en daaruit volgende acties lopen uiteraard door, waarbij de nadruk het komende jaar vooral ligt op het succesvol implementeren van de maatregelen die in gang zijn gezet. Veel van de hervormingen zullen in 2006 hun beslag moeten krijgen (hoofdstuk 2 van de memorie van toelichting bij de begroting van SZW: de Beleidsagenda licht dit uitvoerig toe).

Het programma Andere Overheid richt zich op een betere dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen, op minder regels en meer kwaliteit. Dit streven houdt niet op met de afronding van de takenanalyse. Het ministerie van SZW participeert daarom volop in verschillende onderdelen van het Programma Andere Overheid. Over de voortgang van de verschillende projecten wordt u geïnformeerd door de minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties bij de voortgangsrapportage van PAO in april 2006.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

A. J. de Geus


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven