Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 juni 2019
Hierbij bied ik u, mede namens de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
(BZK), het bijgaande rapport aan van de Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed over
de naleving van de Archiefwet BES.1 2 Het rapport, opgesteld in februari jl., biedt een beeld van het informatiebeheer
bij de openbare lichamen Bonaire, Saba en Sint Eustatius op basis van een bezoek door
de Inspectie ter plaatse in april 2018.
Het rapport doet uit oogpunt van de overheidsadministratie en het belang van het erfgoed
een aantal aanbevelingen dat zowel gericht is aan de bestuurscolleges als aan de rijksoverheid.
In de aanbevelingen kan ik mij vinden.
Wat betreft de verantwoordelijkheid van de bestuurscolleges maken deze aanbevelingen
volgens de Inspectie-OE bij voorkeur onderdeel uit van een eilandgebonden plan van
aanpak. Uit oogpunt hiervan zal ik samen met de Staatssecretaris van BZK nagaan in
hoeverre een dergelijke aanpak samen kan gaan met reeds bestaande plannen, zoals de
gezamenlijke huisvesting van rijksambtenaren en het openbaar lichaam Sint Eustatius,
en welke kansen zich voordoen op de andere eilanden. Dit betreft met name de mogelijkheid
van samenwerking op het gebied van overheidsinformatie tussen de openbare lichamen
en de rijksdiensten.
Ten aanzien van de aanbeveling aan het Rijk voor het treffen van basale voorzieningen
voor archiefruimten en archiefbewaarplaatsen wil ik, in nauw overleg met de betrokken
colleges, de mogelijkheden nader onderzoeken. Hierbij wil ik tevens het Nationaal
Archief inzetten, dat reeds eerder bijdroeg aan kennisuitwisseling en training op
de eilanden alsmede aan conservering en digitalisering van historisch materiaal. Deze
basale voorzieningen zijn vanwege de samenhang in het informatiebeheer niet goed los
te zien van de hiervoor genoemde plannen van aanpak en lokale betrokkenheid. Ook vormen
zij een belangrijke voorwaarde voor een goede publieke toegang tot het cultureel erfgoed.
Over de specifieke aanbevelingen in het rapport (3.2.3; 3.2.4) over de staat van de
akten van de burgerlijke stand is te melden, dat digitalisering van de akten en gezinskaarten
op Bonaire inmiddels is afgerond en dat aan een zelfde traject voor Sint Eustatius
en Saba binnenkort begonnen zal worden. Net als op Bonaire zullen deze akten met middelen
van BZK en mijn departement worden gerestaureerd en gedigitaliseerd, een en ander
onder begeleiding van het Nationaal Archief.
Wat betreft de kadastrale registers kan worden opgemerkt, dat het Kadaster Nederland
zich bewust is van de slechte staat van deze registers en deze dienst de openbare
lichamen nu reeds bijstaat bij de digitalisering hiervan. Deze activiteit wordt voortgezet
en het verdere vooruitzicht is dat na inwerkingtreding van de Kadasterwet BES (uiterlijk
1-1-2020) deze problematiek zal zijn opgelost.
Tevens wil ik het onderwerp informatiebeheer en archiefzorg bespreken tijdens het
bezoek dat ik voornemens ben te brengen aan de eilanden dan wel op andere momenten.
Met de Inspectie-OE onderschrijf ik het belang dat ook de burgers op Caribisch Nederland
goede toegang hebben tot de openbare archieven, zowel uit oogpunt van transparantie
van bestuur als kennis van de eigen geschiedenis.
Van de voortgang van de verschillende acties zal ik uw Kamer op de hoogte houden.
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,
A. Slob