29 362 Modernisering van de overheid

Nr. 189 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN, LANDBOUW EN INNOVATIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 mei 2011

Hierbij bied ik u de jaarrapportage burgerbrieven voor 2010 van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) aan. De rapportages zijn afzonderlijk toegevoegd per ministerie, het voormalige Economische Zaken en het voormalige Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

De minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,

M. J. M. Verhagen

Rapportage burgerbrieven voormalig Economische Zaken

Hierbij de rapportage over de afhandeling van burgerbrieven in 2010 door het voormalige minister van Economische Zaken.

Toelichting registratie methodieken

De gegevens voor het kerndepartement, waarop deze resultaten gebaseerd zijn, komen uit het digitale archiefsysteem van het voormalige ministerie van Economische Zaken. De afhandeldatum is daarin de datum waarop de behandelaar van het stuk, het stuk op afgehandeld zet. Dit kan dus later zijn dan de datum waarop het stuk daadwerkelijk behandeld en afgerond is. Ook is de peildatum 31-12-2010 gehanteerd. Dit betekent dat ook verzoeken die nog binnen de termijn beantwoord zijn, terwijl ze op die datum nog niet geregistreerd stonden als afgehandeld, zijn meegerekend als niet afgehandeld.

AgentschapNL is het uitvoeringsagentschap van Economische Zaken, waarin SenterNovem, de EVD en het Octrooicentrum zijn opgegaan. Waar specifiek voor één van deze drie wordt gerapporteerd, wordt dit zo vermeld.

Aanvragen (subsidieverzoek, vergunningsaanvraag)

Organisatie

Aantal verslagjaar -1 (2009)

Aantal verslagjaar (2010)

Percentage binnen de basis wettelijke termijn (zonder opschorting) verslagjaar

Percentage afgedaan binnen verdaagde wettelijke termijn

Aantal ontvangen ingebrekestellingen

Aantal

betaalde

dwangsommen

Kerndepartement

1 375

2 131

84,42%

0

0

0

AgentschapNL (alleen SenterNovem)

127 379

196 094

    

AgentschapNL (alleen Octrooi-centrum, octrooiaanvragen):

Octrooiaanvragen

2 854

2 772

100%

0%

0

0

ABC aanvragen

63

41

100%

0%

0

0

Aanvraag topografie

9

4

100%

0%

0

0

Agentschap Telecom

5 459

6 783

7 173*

5 558**

93%

X Noot
*

Agentschap Telecom rapporteert intern niet op het aantal vergunningaanvragen. In het overzicht is het aantal uitgegeven vergunningen in 2009 en 2010 weergegeven. Het percentage voor 2010 betreft het aantal aanvragen dat geleid heeft tot een vergunning (norm was 95%).

X Noot
**

In 2010 zijn 5 558 registraties uitgegeven.

Toelichting

Agentschap Telecom

Toelichting verslagjaar -1: 5459 vergunningen uitgegeven en 6783 registraties.

Het feit dat de norm van 95% niet wordt gehaald, komt grotendeels door veel frequentiecoördinaties met het buitenland, de gelegenheid die aanvragers gekregen hebben om aanvullende informatie aan te leveren (verzuimherstel) en groepsaanvragen voor meerdere evenementenvergunningen in het jaar. Coördinatie met het buitenland brengt een wachttijd met zich mee. Dit heeft logischerwijs consequenties voor de doorlooptijden. Agentschap Telecom ontvangt steeds vaker onvolledige aanvragen voor de vergunningcategorieën van regionale en landelijke mobiele netwerken. Het agentschap geeft de mogelijkheid tot verzuimherstel, echter de administratieve te bemeten doorlooptijd wordt niet opgeschort.

Bezwaarschriften

Organisatie

Aantal verslagjaar -1 (2009)

Aantal verslagjaar (2010)

Percentage binnen de basis wettelijke termijn (zonder opschorting) verslagjaar

Percentage afgedaan binnen verdaagde wettelijke termijn

Aantal ontvangen ingebrekestellingen

Aantal Betaalde dwangsommen

Kerndepartement

59

320*

15,9%

56,8% (en 27,2% met instemming later beslist)**

  

Uitvoerende dienst: AgentschapNL

2 180

2 920

83,4%

88%

2

0

Agentschap Telecom

170

197

100%

0

0

X Noot
*

waaronder 37 bezwaarschriften Bergermeerzaak en 240 in de Pieterburenzaak

X Noot
**

van de 27,2% met instemming later verzonden beslissingen lag dat in 66,4% van de gevallen aan EL&I en 33,6% bezwaarmakers

Klaagschriften

Organisatie

Aantal verslagjaar -1 (2009)

Aantal verslagjaar (2010)

Percentage binnen de basis wettelijke termijn (zonder opschorting) verslagjaar

Verdaagde wettelijke termijn

Kerndepartement

1

3

2 afgedaan (66,67%)

 

Uitvoerende dienst : AgentschapNL

23

49

74%

100%

Agentschap Telecom

7

14

83%

n.v.t.

Toelichting Agentschap Telecom:

Van de veertien klachten die in 2010 binnengekomen zijn, zijn er twaalf afgehandeld. Tien zijn binnen de wettelijke termijn afgehandeld; twee niet. Een klacht is behandeld in de periode rondom de zomervakantie en bovendien diende voor deze klacht ook nog een hoorzitting georganiseerd te worden. De tweede klacht die niet conform de termijn is afgehandeld, betrof een klager die in het buitenland woont en veel op reis is. Hierdoor verliep de communicatie tussen klager en klachtbehandelaar langzamer dan gebruikelijk.

Een aantal klachten hing samen met de wettelijke verankering van het Antenneregister. Aangezien het Antenneregister een nieuw fenomeen is, hangt de stijging van het aantal klachten hier – in elk geval voor een deel – mee samen.

Wob-verzoeken

Organisatie

Aantal verslagjaar -1 (2009)

Aantal verslagjaar (2010)

Percentage binnen de basis wettelijke termijn (zonder opschorting) verslagjaar

Percentage afgedaan binnen verdaagde wettelijke termijn

Percentage afgedaan binnen verdaagde wettelijke tweede termijn

Aantal ontvangen ingebrekestellingen

Aantal betaalde dwangsommen

Kern-departement

39

56*

14%

36%

43%

0

0

Agentschap Telecom

77

52

 

100%

 

0

0

X Noot
*

4 verzoeken zijn nog in behandeling

Totaal aantal betaalde dwangsommen voor het ministerie: 0

Totaal van het bedrag aan betaalde dwangsommen voor het ministerie: 0

Burgerbrieven

Burgerbrieven

Aantal verslagjaar 2010

Afgehandeld

Openstaand

Tijdig afgehandeld

Niet tijdig afgehandeld

Kerndepartement

1 005

986

19

53,75%

45,37%

Agentschap Telecom

3

    

Toelichting kerndepartement:

De gegevens voor het kerndepartement, waarop deze resultaten gebaseerd zijn, komen uit het digitale archiefsysteem van het voormalige ministerie van Economische Zaken. De afhandeldatum is daarin de datum waarop de behandelaar van het stuk, het stuk op afgehandeld zet. Dit kan dus later zijn dan de datum waarop het stuk daadwerkelijk behandeld en afgerond is

Toelichting Agentschap Telecom:

In 2010 heeft het agentschap rechtstreeks 3 burgerbrieven ontvangen en behandeld. De behandelingstermijn van 1 brief is in overleg met de afzender verlengd.

E-mails

 

Postbus 51

Overige e-mails minus Postbus 51

2009

345

330

2010

265

83 afgehandeld door Postbus 51

 

Rapportage burgerbrieven voormalig Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Hierbij de rapportage over de afhandeling van burgerbrieven in 2010 door het voormalige minister van Economische Zaken.

Toelichting registratie methodieken

De gegevens voor het kerndepartement, waarop deze resultaten gebaseerd zijn, komen uit een digitale archiefsysteem. De uitrol van dit systeem binnen de beleidskern is gestart op 4 oktober 2010 en afgerond in februari 2011.

Gelet hierop is het opleveren van een betrouwbare rapportage over het verslagjaar 2010 niet goed mogelijk.

Helaas is het niet voor alle directies mogelijk geweest om de gegevens voor 2010 aan te leveren.

Bij een volgende rapportage zal dit wel mogelijk zijn.

In de tabellen zijn de gegevens opgenomen die wel beschikbaar waren bij de directies.

Aanvragen (subsidieverzoek, vergunningsaanvraag)

Organisatie

Aantal verslagjaar -1 (2009)

Aantal verslagjaar (2010)

Percentage binnen de basis wettelijke termijn (zonder opschorting) verslagjaar

Percentage afgedaan binnen verdaagde wettelijke termijn

Aantal ontvangen ingebrekestellingen

Aantal betaalde dwangsommen

Kerndepartement

61

    

Dienst Regelingen

86 645*

78 896

76%**

19%**

5

0

X Noot
*

Dit betreft het totale aantal aanvragen voor de bedrijfstoeslagregeling (BTR), Programma Beheer (PB), Subsidieregeling Natuur- en Landschapsbeheer (SNL) en Regeling LNV-subsidies (RLS).

X Noot
**

Dit betreft het gemiddelde percentage.

Bezwaarschriften

Organisatie

Aantal verslagjaar -1 (2009)

Aantal verslagjaar (2010)

Percentage binnen de basis wettelijke termijn (zonder opschorting) verslagjaar

Percentage afgedaan binnen verdaagde wettelijke termijn

Aantal ontvangen ingebrekestellingen

Aantal betaalde dwangsommen

Kerndepartement

6

50%

50%

  

Dienst Regelingen

9 123

11 028

87%

Zie toelichting*

8

2

X Noot
*

In het afhandelpercentage van 87% is geen onderscheid gemaakt tussen afgehandeld binnen wettelijke, danwel verdaagde wettelijke termijn.

Klaagschriften

Organisatie

Aantal verslagjaar -1 (2009)

Aantal verslagjaar (2010)

Percentage binnen de basis wettelijke termijn (zonder opschorting) verslagjaar

Verdaagde wettelijke termijn

Kerndepartement

1

83%

0

Uitvoerende dienst :

Dienst Landelijk Gebied

 

12

83%

 

Dienst Regelingen

46

46

82%

0%

Wob-verzoeken

Organisatie

Aantal verslagjaar -1 (2009)

Aantal verslagjaar (2010)

Percentage binnen de basis wettelijke termijn (zonder opschorting) verslagjaar

Percentage afgedaan binnen verdaagde wettelijke termijn

Percentage afgedaan binnen verdaagde wettelijke tweede termijn

Aantal ontvangen ingebrekestellingen

Aantal betaalde dwangsommen

Kerndepartement

171

318

97%

86%

46%

89

23

Dienst Regelingen

2

6*

100%

0%

0%

X Noot
*

Dienst Regelingen heeft in totaal 116 Wob-verzoeken ontvangen, waarvan er 110 zijn doorgezonden aan Directie Juridische Zaken voor een primair besluit

Totaal aantal betaalde dwangsommen voor het ministerie: 0

Totaal van het bedrag aan betaalde dwangsommen voor het ministerie: € 19 470,–

Burgerbrieven

Burgerbrieven

Aantal verslagjaar

2010

Afgehandeld

Openstaand

Gemiddelde behandeltijd verslagjaar 2010

Kerndepartement

161

   

Uitvoerende dienst:

Dienst Landelijk Gebied

2

2

0

 

Dienst Regeling

Niet exact geregistreerd*

 

Niet exact geregistreerd

Niet exact geregistreerd

Uitvoerende dienst: nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit:

Brieven Trace

128

  

31,9

Brieven Anoniem

15

  

31,9

Systeem brieven (overschrijding afdoeningstermijn)

3 323

   
X Noot
*

Exacte cijfers ontbreken, aangezien «overige brieven» (denk aan: informatieverzoeken, verzoeken om hulp, bedankjes) over het algemeen samenhangen met aanvraag-, bezwaar-, beroeps- of klachtprocedures, zodat afhandeling van de overige brieven in deze procedures worden geïntegreerd.

E-mails

nieuwe Voedsel en Waren autoriteit
 

Postbus 51

Overige e-mails minus Postbus 51

LNV-loket

2009

215

11 531

25

2010

383

11 571

23

    

Dienst Landelijk Gebied

2010

 

175*

 
X Noot
*

Het aantal e-mails in 2010 is een schatting op basis van de e-mails die zijn binnengekomen bij het informatiecentrum van de Dienst Landelijk Gebied.

Telefonisch

nieuwe Voedsel en Waren autoriteit

2009

2010

Telefonische verzoeken

14 984

16 202

Naar boven