29 347
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2003 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

  Blz.
   
A.ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL2
   
 Wetsartikelen 1 en 22
   
B.BEGROTINGSTOELICHTING3
   
1.Leeswijzer3
2.Het beleid3
2.1.Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties3
2.2.De artikelen6
 1: Grondwet en democratie6
 2: Politie7
 3: Rampenbeheersing en brandweer9
 4: Partners in veiligheid10
 5: Nationale Veiligheid12
 6: Functioneren Openbaar Bestuur13
 7: Informatiebeleid Openbare Sector14
 8: Integratie Minderheden16
 9: Grotestedenbeleid17
 10: Arbeidszaken overheid18
 11: Kwaliteit Rijksdienst19
 12: Algemeen21
 13: Nominaal en onvoorzien22
 14: Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid23
3.De overzichtsconstructie Extra-comptabel overzicht Grotestedenbeleid24

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 en 2

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2003 wijzigingen aan te brengen in:

a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

J. W. Remkes

De Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties,

Th. C. de Graaf

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

Inhoud 2e suppletore begroting

Deze suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2003. In de begrotingstoelichting worden de majeure beleidsmatig relevante mutaties in de overzichtstabel gepresenteerd en toegelicht. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden alle mutaties, zowel beleidsmatige als technische mutaties opgenomen.

Opbouw 2e suppletore begroting

De suppletore begroting bestaat uit:

A. Artikelsgewijze toelichting bij het begrotingswetsvoorstel

B. Begrotingstoelichting

1. Leeswijzer

2. Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

2.2 De beleidsartikelen

2.3 De niet-beleidsartikelen

3. De overzichtsconstructie Extra-comptabel overzicht Grotestedenbeleid

2. Het beleid

2.1. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x € 1 000)

Totaal begrotingArt.nrVerplichtingenUitgavenOntvangsten
Stand ontwerp-begroting 2003 4 685 2964 917 380207 472
Nota van wijziging 2003 – 147 994– 147 994– 1 588
Amendement 2003 – 20 000– 20 000 
1e suppletore mutaties: 317 250318 750– 1 976
Belangrijkste2e suppletore mutaties:    
1) Meerkosten asiel2.215 11115 111 
2) Einddeclaratie Enschede4.52 4002 400 
3) Specifieke onderuitputtingDiv.–37 204– 37 204 
4) Overige mutatiesDiv.–104 034– 94 00014 128
Stand 2e suppletore begroting 2003 4 710 8254 954 443218 036

1) Meerkosten asiel

De kosten voor de asielprocedures vallen hoger uit dan geraamd (€ 15,1 mln) omdat de afbouw van de werkvoorraad bij de regiokorpsen van de asielprocedures trager verloopt dan eerder geraamd.

2) Einddeclaratie Enschede

In maart 2003 heeft de eindafrekening van de vuurwerkramp in Enschede plaatsgevonden. De vergoeding aan de gemeente Enschede, zijnde € 13,6 mln, is volledig betaald ten laste van de BZK-begroting. In de middelen, die bij Voorjaarsnota 2003 aan de BZK-begroting zijn toegevoegd voor de einddeclaratie Enschede, was de vergoeding van de kosten van eerste noodhulp en de overbruggingsuitkering voor levensonderhoud, alsmede van de eerste kosten van herinrichting (tezamen € 2,4 mln) nog niet opgenomen.

3) Specifieke onderuitputting

Op verschillende onderwerpen wordt voor 2003 onderuitputting voorzien doordat er vertraging is ontstaan in de uitvoering van het beleid (zie tabel). Bij de Voorjaarsnota zal het kabinet aangeven hoe met deze onderwerpen zal worden omgegaan.

Specifieke onderuitputting (x € 1 000)

Art.nrOnderwerpBedrag
1.1Team 2004 Voorzitterschap Europa100
1.1Onderzoeksbudget CZW80
1.1Voorlichting verkiezingen Europees parlement100
1.1Juristenpool200
2.4Terreurbestrijding2 700
3.3NBC4 000
3.3Bewust Veiliger500
4.1Project DG Eenheid Bewaking en Beveiliging500
6.2Benchmarking350
6.2Gekozen burgemeester190
7.4EID/Biometrie1 000
10.4BIA425
10.4IKP530
12.1Centrale staf1 529
Totaal 12 204

Hieronder worden de belangrijkste mutaties kort toegelicht:

– Terreurbestrijding (artikel 2.4). Vanwege vertraging in het aanbestedingstraject is de aanschaf van terreurbestrijdingsvoertuigen vertraagd.

– NBC (artikel 3.3). Ten behoeve van de actiepunten met betrekking tot Nucleair, Biologische en Chemisch terrorisme als onderdeel van een actieprogramma van de Ministeriële Stuurgroep Terrorisme en Veiligheid, die naar aanleiding van de aanslagen van 11 september 2001 is ingevoerd, zijn in 2002 extra middelen voor NBC-terrorisme beschikbaar gekomen. Bij 1e suppletore begroting 2003 zijn de in 2002 niet uitgegeven middelen ad € 8,4 mln weer aan de begroting voor 2003 toegevoegd. Doordat pas op een laat moment zekerheid werd verkregen over de toevoeging van het middelen aan de begroting is (wederom) vertraging in de uitputting ontstaan. Bepaalde aankopen moeten Europees worden aanbesteed wat de nodige tijd vergt. Naar verwachting zal € 4 mln niet in 2003 tot besteding komen.

– Bewust Veiliger (artikel 3.3). Als een van de actiepunten uit het actieprogramma «Bewust Veiliger» is uitvoering gegeven aan het Nationaal Voorlichtingsprogramma Brandveiligheid. In februari 2003 is daartoe een voorgestelde kasschuif (€ 1 mln van 2004 is een jaar naar voren gehaald) toegekend. Het is echter niet mogelijk gebleken het beschikbare budget voor dit doel volledig te realiseren. In mei 2003 is de opdracht tot uitvoering van het Nationaal Voorlichtingscampagne Brandveiligheid Europees aanbesteed, wat pas in september heeft geresulteerd in de keuze van een opdrachtnemer. Dit jaar kan € 0,5 mln voor dit doel worden uitgegeven. De resterende activiteiten voor de Voorlichtingscampagne Brandveiligheid lopen in 2004 door.

– Project DG Eenheid Bewaking en Beveiliging (EBB) (artikel 4.1). Het project beveiliging en crisisbeheersing is per 1 juli 2003 afgerond. Het project heeft onder andere geresulteerd in de nota «Nieuw stelsel bewaken en beveiligen» die op 20 juni 2003 aan de Tweede Kamer is aangeboden. Voor het nieuwe stelsel zijn de aanbevelingen van de commissie feitenonderzoek veiligheid en beveiliging Pim Fortuyn richtinggevend geweest. De functie van Nationaal Coördinator Bewaking en Beveiliging (NCBB) wordt gecontinueerd, valt gezagsmatig onder de Ministers van BZK en van Justitie en wordt beheersmatig bij BZK ondergebracht. De NCBB laat zich bij de uitvoering van zijn taken bijstaan door EBB die in totaal 10 fte's zal omvatten, inclusief de NCBB zelf. De EBB in oprichting is inmiddels operationeel. De komende maanden zal de formatie op volle sterkte worden gebracht. De verwachting is dat het budget in 2003 niet volledig zal worden uitgeput.

– EID/Biometrie (artikel 7.4). De mutatie wordt veroorzaakt door een vertraging in besluitvorming over Biometrie.

– Centrale staf (artikel 12.1). Als gevolg van de vertraging opgelopen door de organisatieverandering (onder de titel Leeuwensprong), de oprichting van het SSC HRM en de vertraging in de (Europese) aanbestedingstrajecten wordt € 1,229 mln niet in 2003 betaald.

Op het gebied van arbeidsvoorwaarden is er een specifieke onderuitputting van € 25 mln. De onderuitputting doet zich voor op de volgende onderwerpen:

– Artikel 11.3 (–€ 11,606 mln). Vooruitlopend op de invulling van de taakstelling voor 2004 en latere jaren op het terrein van arbeidsmarkt- en informatieterrein is in 2003 het programma Modernisering Beloningstelsel stopgezet.

– Artikel 11.4 (–€ 13,394 mln). Vooruitlopend op de invulling van de taakstelling voor 2004 en latere jaren op het terrein van arbeidsmarkt- en informatieterrein zijn in 2003 een aantal beleidsprogramma's stopgezet of getemporiseerd (x € 1 000):

– Stopzetting programma HRM-academie1 870
– Stopzetting verdere financiering Reïntegratie & Preventie2 385
– Stopzetting programma Expertprojecten998
– Stopzetting financiering beloning specialisten/managers4 841
– Heroverweging Merkencampagne2 700
– Heroverweging overig programma600
Totaal onderuitputting13 394

Bijdragebesluit kosten ruiming explosieven Tweede Wereldoorlog

Op basis van het Bijdragebesluit kosten ruiming explosieven Tweede Wereldoorlog kunnen gemeenten een beroep doen op het Rijk voor een bijdrage ter zake van de kosten van opsporing van explosieven die na de Tweede Wereldoorlog zijn achtergebleven. Op de begroting van BZK is hiervoor een budget beschikbaar van € 30 mln. Gemeenten komen alleen voor een bijdrage in aanmerking indien de kosten hoger zijn dan het drempelbedrag per gemeente, dat gebaseerd is op € 2,50 per inwoner. Aan deze hogere kosten levert BZK sinds 1 januari 2003 een bijdrage tot maximaal 80%. Voor projecten die gestart zijn voor 2003 geldt een maximale bijdrage tot 90%.

Jaarlijks wordt op 1 oktober bezien voor welk totaal bedrag een bijdrage wordt gevraagd. Aan de hand daarvan wordt het uitkeringspercentage berekend. Wanneer het totaal aangevraagde bedrag het beschikbare budget overschrijdt, wordt het uitkeringspercentage naar rato verlaagd.

Naar huidig inzicht kunnen de betreffende gemeenten die voor 2003 een beroep doen op het Bijdragebesluit een bijdrage tegemoet zien van circa 60%. In de correspondentie richting de gemeenten is sinds begin 2003 een passage opgenomen waarbij wordt gewezen op de mogelijkheid van een substantieel lager uitkeringspercentage. De VNG is inmiddels bij brief (kenmerk EB2003/83 055, onderwerp Bijdragebesluit kosten ruiming explosieven Tweede Wereldoorlog Uitkeringspercentage 2003) geïnformeerd over de laatste stand van zaken.

Motie Van Aartsen

Bij de Algemene Politieke Beschouwingen is de Motie-Van Aartsen c.s. (Tweede Kamer 2003–2004, 29 200, nr. 14) aangenomen, waarin de regering wordt verzocht de tijdelijke afname van de politiesterkte ongedaan te maken. In de motie wordt uitgesproken dat het gewenst is om afvloeiend defensiepersoneel om te scholen tot politieagenten. Van de kant van de regering is toegezegd dat zal worden bezien hoe de overgang van overtollig defensiepersoneel naar de politie kan plaatsvinden. En tevens dat de financiële consequenties hiervan bij de Najaarsnota zullen worden betrokken.

De Ministers van BZK en van Defensie hebben afspraken gemaakt over de overgang van defensiepersoneel naar de politie. Deze afspraken richten zich op de werving, selectie en opleiding van 250 extra aspiranten onder overtollig defensiepersoneel. Deze aspiranten zullen in 2004 bij de politiekorpsen in dienst treden. Bij een functionele inzetbaarheid van aspiranten van 40% leidt dit tot een additionele sterktegroei ter grootte van 100 fte's in dat jaar. De hieruit voortvloeiende uitgaven worden geraamd op ca. € 29 mln incidenteel (inclusief salarissen en materieel, exclusief eventuele loonsuppletie); deze zullen worden gedekt uit de besparingen op de defensiebegroting voor personeelsuitgaven. De noodzakelijke begrotingsmutaties zullen worden verwerkt bij de Voorjaarsnota 2004.

2.2. De artikelen

BELEIDSARTIKEL 1: GRONDWET EN DEMOCRATIE

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

1: Grondwet en democratieStand ontwerpbegroting 2003(1)Stand 1e suppletore begroting 2003(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting 2003(4)=(2+3)
Verplichtingen5 4286 178– 1 3464 832
1. apparaat5 4286 178– 1 3464 832
a. verkiezingen Europees Parlement  – 1 000 
b. attachés Brussel  50 
c. technische bijstelling    
• voorlichting verkiezingen Europees Parlement  – 100 
• juristenpool  – 200 
• onderzoeksbudget CSW  – 80 
• team 2004 voorzitterschap EU  – 100 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  119 
• reallocatie  – 35 
     
Uitgaven5 4287 678– 1 3466 332
1. apparaat5 4287 678– 1 3466 332
a. verkiezingen Europees Parlement  – 1 000 
b. attachés Brussel  50 
c. technische bijstelling    
• voorlichting verkiezingen Europees Parlement  – 100 
• juristenpool  – 200 
• onderzoeksbudget CZW  – 80 
• team 2004 voorzitterschap EU  – 100 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  119 
• reallocatie  – 35 
     
Ontvangsten7070070

BELEIDSARTIKEL 2: POLITIE

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

2: PolitieStand ontwerpbegroting 2003(1)Stand 1e suppletore begroting 2003(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting 2003(4)=(2+3)
Verplichtingen3 640 3133 686 610145 1083 831 718
1. apparaat11 66911 6523 98415 636
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  3 218 
• reallocatie (diversen)  766 
2. politie op regionaal niveau2 903 1972 929 405101 7243 031 129
a. meerkosten asiel  15 111 
b. stelsel bewaking en beveiliging (Van den Haak)  1 114 
c. technische bijstelling    
• Irak beveiliging diplomatieke diensten  5 000 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  94 268 
• taken Vreemdelingendienst (overboeking naar Justitie)  – 9 800 
• KLPD aspiranten (reallocatie naar 2.3)  – 3 418 
• reallocatie (diversen)  – 551 
3. politie op bovenregionaal en landelijk niveau362 622369 98239 194409 176
a. stelsel bewaking en beveiliging (Van den Haak)  1 786 
b. technische bijstelling    
• Irak opstart LSGBO  42 
• Irak handboek veiligheidsbeleid  6 000 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  8 496 
• loonbijstelling (overboeking van Financiën)  2 500 
• BVOM (KLPD) (overboeking van Justitie)  2 244 
• LRT (overboeking van Justitie)  2 529 
• KLPD aspiranten (reallocatie van 2.2)  3 418 
• verdeling gebruikersvergoeding VROM (reallocatie van 12.1)  932 
• bijdrage Justitie voor KLPD (desaldering met 2.0)  8 595 
• overboeking  1 466 
• reallocatie (diversen)  1 186 
4. prestatievermogen van de politie58 85260 133– 4 81355 320
a. technische bijstelling    
• aanschaf en onderhoud groot materieel Politie  – 2 700 
• financiering WAS, Territoriale congruentie (reallocatie naar 3.3)  – 1 274 
• reallocatie (diversen)  – 839 
5. adequaat niveau van politiepersoneel303 973315 4385 019320 457
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  4 607 
• overboeking  489 
• reallocatie (diversen)  – 77 
     
Uitgaven3 681 7683 728 065145 1083 873 173
1. apparaat11 66911 6523 98415 636
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  3 218 
• reallocatie (diversen)  766 
2. politie op regionaal niveau2 945 2122 971 420101 7243 073 144
a. meerkosten asiel  15 111 
b. stelsel bewaking en beveiliging (Van den Haak)  1 114 
c. technische bijstelling    
• Irak beveiliging diplomatieke diensten  5 000 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  94 268 
• taken Vreemdelingendienst (overboeking naar Justitie)  – 9 800 
• KLPD aspiranten (reallocatie naar 2.3)  – 3 418 
• reallocatie (diversen)  – 551 
3. politie op bovenregionaal en landelijk niveau361 704369 06439 194408 258
a. stelsel bewaking en beveiliging (Van den Haak)  1 786 
b. technische bijstelling    
• Irak opstart LSGBO  42 
• Irak handboek veiligheidsbeleid  6 000 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  8 496 
• loonbijstelling (overboeking van Financiën)  2 500 
• BVOM (KLPD) (overboeking van Justitie)  2 244 
• LRT (overboeking van Justitie)  2 529 
• KLPD aspiranten (reallocatie van 2.2)  3 418 
• verdeling gebruikersvergoeding VROM (reallocatie van 12.1)  932 
• bijdrage Justitie voor KLPD (desaldering met 2.0)  8 595 
• overboeking  1 466 
• reallocatie (diversen)  1 186 
4. prestatievermogen van de politie58 32559 606– 4 81354 793
a. technische bijstelling    
• aanschaf en onderhoud groot materieel Politie  – 2 700 
• financiering WAS, Territoriale congruentie (reallocatie naar 3.3)  – 1 274 
• reallocatie (diversen)  – 839 
5. adequaat niveau van politiepersoneel304 858316 3235 019321 342
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  4 607 
• overboeking  489 
• reallocatie (diversen)  – 77 
     
Ontvangsten172 250168 668126168 794
a. uitname schommelfonds  – 8 469 
b. technische bijstelling    
• bijdrage Justitie voor KLPD (desaldering met 2.3)  8 595 

2.2.c./2.3.b.

Irak: In verband met de oorlog in Irak zijn er extra kosten gemaakt. Het betreft kosten voor intensivering van bewaking en beveiliging zowel bij het KLPD als bij de regiokorpsen (waaronder de intensivering van de beveiliging van diplomatieke vestigingen), opschaling van het NCC, extra kosten AIVD, alsmede kosten van de zogeheten veiligheidsmonitor. De totale kosten hiervan, die zijn toegerekend aan de periode van de Irak-oorlog, bedragen € 12,232 mln. Het aandeel van politie hierin bedraagt € 11,042 mln ten behoeve van intensivering bewaking en beveiliging, zowel bij het KLPD als de regiokorpsen (zie tevens artikel 4.1.b, 4.2.b., 5.1.c., 12.1.a. en 13.3.b.).

2.2.c.

Taken vreemdelingendienst: Dit betreft de overheveling naar Justitie van asieltaken van de politie naar de IND.

2.2.c./2.3.b.

KLPD aspiranten: Het KLPD stuurt voortaan ook aspiranten naar de politieopleiding. Voordien nam het KLPD enkel (bij de korpsen) opgeleide agenten aan. Vandaar de reallocatie vanuit het korpsenbudget.

2.3.b.

BVOM: Dit betreft de bijdrage van Justitie (OM) voor snelheidshandhaving door het KLPD.

2.3.b.

LRT: Dit betreft de overheveling van Justitie voor de bijdrage aan het Landelijk Rechercheteam. Bij 1e suppletore begroting 2004 zal deze overboeking structureel worden gemaakt. In het verleden werd de bijdrage van Justitie jaarlijks via verrekening geboekt.

2.3.b./2.b.

Bijdrage Justitie voor KLPD: Justitie draagt jaarlijks bij in de kosten van het KLPD. Via een desaldering worden deze ontvangsten ook aan de uitgavenkant toegevoegd.

2.4.a.

Financiering Waarschuwingsstelsel (WAS) en Territoriale congruentie (TC): Ten behoeve van het waarschuwingsstelsel WAS (extra meldpalen i.v.m. verdichting; circa € 2 mln) en frictiekosten op het terrein van territoriale congruentie (circa € 1 mln) zijn in 2003 extra kosten gemaakt voor in totaal circa € 3,0 mln. Deze kosten zijn opgevangen binnen de begroting door herprioritering op de artikelen 2 (circa € 1,4 mln), 3 (circa € 0,3 mln) en 4 (circa € 1,4 mln).

BELEIDSARTIKEL 3: RAMPENBEHEERSING EN BRANDWEER

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

3: Rampenbeheersing en brandweerStand ontwerpbegroting 2003(1)Stand 1e suppletore begroting 2003(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting 2003(4)=(2+3)
Verplichtingen137 780161 7161 637163 353
1. apparaat6 2246 0445 35111 395
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  2 826 
• inhuur pers. tijdelijke extra werkzaamheden (reallocatie van 3.2 en 3.3)  1 436 
• reallocatie (diversen)  1 089 
2. ondersteunen brandweer7 9728 6401 75510 395
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  102 
• reallocatie (diversen)  1 443 
• desaldering  210 
3. ondersteunen partners in rampenbestrijding123 584147 032– 5 469141 563
a. technische bijstelling    
• NBC  – 4 000 
• bewust veiliger  – 500 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  21 
• financiering WAS, Territoriale congruentie (reallocatie van 2.4 en 4.1 t/m 4.5)  2 718 
• inhuur pers. tijdelijke extra werkzaamheden (reallocatie naar 3.1)  – 1 273 
• extra kosten Nibra (reallocatie naar 3.2)  – 1 606 
• overboeking (diversen)  – 65 
• reallocatie (diversen)  – 764 
     
Uitgaven138 435162 3711 637164 008
1. apparaat6 2246 0445 35111 395
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  2 826 
• inhuur pers. tijdelijke extra werkzaamheden (reallocatie van 3.2 en 3.3)  1 436 
• reallocatie (diversen)  1 089 
2. ondersteunen brandweer8 0008 6681 75510 423
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  102 
• reallocatie (diversen)  1 443 
• desaldering  210 
3. ondersteunen partners in rampenbestrijding124 211147 659– 5 469142 190
a. technische bijstelling    
• NBC  – 4 000 
• bewust veiliger  – 500 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  21 
• financiering WAS, Territoriale congruentie (reallocatie van 2.4 en 4.1 t/m 4.5)  2 718 
• inhuur pers. tijdelijke extra werkzaamheden (reallocatie naar 3.1)  – 1 273 
• extra kosten Nibra (reallocatie naar 3.2)  – 1 606 
• overboeking (diversen)  – 65 
• reallocatie (diversen)  – 764 
     
Ontvangsten4040210250
a. technische bijstelling    
• desaldering  210 

3.3.a.

Financiering Waarschuwingsstelsel (WAS) en Territoriale congruentie (TC): Ten behoeve van het waarschuwingsstelsel WAS (extra meldpalen i.v.m. verdichting; circa € 2 mln) en frictiekosten op het terrein van territoriale congruentie (circa € 1 mln) zijn in 2003 extra kosten gemaakt voor in totaal circa € 3,0 mln. Deze kosten zijn opgevangen binnen de begroting door herprioritering op de artikelen 2 (circa € 1,4 mln), 3 (circa € 0,3 mln) en 4 (circa € 1,4 mln).

BELEIDSARTIKEL 4: PARTNERS IN VEILIGHEID

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

4: Partners in veiligheidStand ontwerpbegroting 2003(1)Stand 1e suppletore begroting 2003(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting 2003(4)=(2+3)
Verplichtingen179 810198 039– 43 581154 458
1. apparaat5 3466 3947987 192
a. stelsel bewaking en beveiliging (Van den Haak)  200 
b. technische bijstelling    
• Irak opschaling NCC  145 
• project DG EBB  – 500 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  748 
• reallocatie (diversen)  205 
2. integraal veiligheidsbeleid4 5806 6572 5989 255
a. stelsel bewaking en beveiliging (Van den Haak)  1 800 
b. technische bijstelling    
• Irak veiligheidsmonitor  460 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  48 
• reallocatie (diversen)  290 
3. ICT-infrastructuur80 92281 654– 781 647
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  867 
• reallocatie (diversen)  – 874 
4. netwerk C200087 61889 690– 52 87636 814
a. projectorganisatie  – 50 000 
b. bijstelling verplichtingen  – 6 047 
c. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  4 246 
• reallocatie (diversen)  – 1 075 
5. projecten1 34413 6445 90619 550
a. stelsel bewaking en beveiliging (Van den Haak)  500 
b. bijstelling verplichtingen centrum reïntegratie en nazorg  3 000 
c. einddeclaratie Enschede  2 400 
d. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  11 
• reallocatie  – 5 
     
Uitgaven268 296286 525– 40 534245 991
1. apparaat5 3466 3947987 192
a. stelsel bewaking en beveiliging (Van den Haak)  200 
b. technische bijstelling    
• Irak opschaling NCC  145 
• project DG EBB  – 500 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  748 
• reallocatie (diversen)  205 
2. integraal veiligheidsbeleid4 5806 6572 5989 255
a. stelsel bewaking en beveiliging (Van den Haak)  1 800 
b. technische bijstelling    
• Irak veiligheidsmonitor  460 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  48 
• reallocatie (diversen)  290 
3. ICT-infrastructuur80 92281 654– 781 647
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  867 
• reallocatie (diversen)  – 874 
4. netwerk C2000176 104178 176– 46 829131 347
a. projectorganisatie  – 50 000 
c. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  4 246 
• reallocatie (diversen)  – 1 075 
5. projecten1 34413 6442 90616 550
a. stelsel bewaking en beveiliging (Van den Haak)  500 
c. einddeclaratie Enschede  2 400 
d. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  11 
• reallocatie  – 5 
     
Ontvangsten 000

4.1.b./4.2.b.

Irak: In verband met de oorlog in Irak zijn er extra kosten gemaakt. Het betreft kosten voor intensivering van bewaking en beveiliging zowel bij het KLPD als bij de regiokorpsen (waaronder de intensivering van de beveiliging van diplomatieke vestigingen), opschaling van het NCC, extra kosten AIVD, alsmede kosten van de zogeheten veiligheidsmonitor. De totale kosten hiervan, die zijn toegerekend aan de periode van de Irak-oorlog, bedragen € 12,232 mln. Het aandeel van dit artikel hierin bedraagt € 0,605 mln ten behoeve van opschaling NCC en kosten veiligheidsmonitor (zie tevens artikel 2.2.c., 2.3.b., 5.1.c., 12.1.a. en 13.3.b.).

4.4.b.

Bijstelling verplichtingen: Om in de komende jaren het beschikbare budget op artikel 4.4. C2000 zowel aan de kas- als verplichtingzijde synchroon te laten lopen is deze mutatie noodzakelijk. Hiermede worden de kas en de verplichting gelijk getrokken.

4.5.b.

Bijstelling verplichtingen centrum reïntegratie en nazorg (CRN): Op aandringen van de Departementale Auditdienst is voor het CRN een meerjarige verplichting ingesteld voor de jaren 2003 tot en met 2006. Door de bijstelling van de verplichtingen wordt de verplichtingenruimte van de jaren 2004 tot en met 2006 ten behoeve van het CRN naar voren gehaald. Dit resulteert in 2003 in een verhoging van de verplichtingenruimte met € 3 mln en een verlaging van de verplichtingenruimte in 2004 met € 1 mln, in 2005 met € 1 mln en in 2006 met € 1 mln.

BELEIDSARTIKEL 5: NATIONALE VEILIGHEID

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

5: Nationale VeiligheidStand ontwerpbegroting 2003(1)Stand 1e suppletore begroting 2003(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting 2003(4)=(2+3)
Verplichtingen71 00474 7613 16377 924
1. apparaat68 00471 3663 13574 501
a. stelsel bewaking en beveiliging (Van den Haak)  1 000 
b. technische bijstelling    
• Irak veiligheid  385 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  1 598 
• overboeking  200 
• reallocatie (diversen)  – 325 
• desaldering  277 
2. geheime uitgaven3 0003 395283 423
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  28 
     
Uitgaven71 00474 7613 16377 924
1. apparaat68 00471 3663 13574 501
a. stelsel bewaking en beveiliging (Van den Haak)  1 000 
b. technische bijstelling    
• Irak veiligheid  385 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  1 598 
• overboeking  200 
• reallocatie (diversen)  – 325 
• desaldering  277 
2. geheime uitgaven3 0003 395283 423
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  28 
     
Ontvangsten917522771 029
a. technische bijstelling    
• desaldering  277 

5.1.c.

Irak: In verband met de oorlog in Irak zijn er extra kosten gemaakt. Het betreft kosten voor intensivering van bewaking en beveiliging zowel bij het KLPD als bij de regiokorpsen (waaronder de intensivering van de beveiliging van diplomatieke vestigingen), opschaling van het NCC, extra kosten AIVD, alsmede kosten van de zogeheten veiligheidsmonitor. De totale kosten hiervan, die zijn toegerekend aan de periode van de Irak-oorlog, bedragen € 12,232 mln. Het aandeel van dit artikel hierin bedraagt € 0,385 mln ten behoeve van extra kosten AIVD (zie tevens artikel 2.2.c., 2.3.b., 4.1.b., 4.2.b., 12.1.a. en 13.3.b.).

BELEIDSARTIKEL 6: FUNCTIONEREN OPENBAAR BESTUUR

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

6: Functioneren Openbaar BestuurStand ontwerpbegroting 2003(1)Stand 1e suppletore begroting 2003(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting 2003(4)=(2+3)
Verplichtingen38 84738 529– 6 86731 662
1. apparaat8 2417 8264028 228
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctiex  231 
• herschikkingen DGOB  171 
• reallocatie (diversen)  0 
2. inrichting en werking openbaar bestuur14 76414 751– 8 6946 057
a. verplichtingen Den Haag  – 11 000 
b. correctie verplichtingen Den Haag  11 000 
c. technische bijstelling    
• herschikkingen DGOB  – 3 971 
• benchmarking  – 350 
• gekozen burgemeester  – 190 
• integratie minderheden (overboeking naar Justitie)  – 3 350 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  39 
• overboeking (diversen)  – 584 
• reallocatie (diversen)  – 833 
• desaldering  545 
3. rechtspositie en arbeidsvoorwaardenbeleid politieke ambtsdragers5 5675 6771 6007 277
a. professionaliseringsfonds burgemeesters  1 400 
b. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  162 
• overboeking (diversen)  38 
4. faciliteren politieke partijen10 27510 275– 17510 100
a. verplichtingen subsidie politieke partijen  – 508 
b. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  333 
     
Uitgaven38 84738 529– 7 75930 770
1. apparaat8 2417 8264028 228
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  231 
• herschikkingen DGOB  171 
• reallocatie (diversen)  0 
2. inrichting en werking openbaar bestuur14 76414 751– 8 6946 057
c. technische bijstelling    
• herschikkingen DGOB  – 3 971 
• benchmarking  – 350 
• gekozen burgemeester  – 190 
• integratie minderheden (overboeking naar Justitie)  – 3 350 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  39 
• overboeking (diversen)  – 584 
• reallocatie (diversen)  – 833 
• desaldering  545 
3. rechtspositie en arbeidsvoorwaardenbeleid politieke ambtsdragers5 5675 6772005 877
b. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  162 
• overboeking (diversen)  38 
4. faciliteren politieke partijen10 27510 27533310 608
b. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  333 
     
Ontvangsten172172545717
a. technische bijstelling    
• desaldering  545 

6.2.a./b.

Herindeling Den Haag: In 2002 zijn de betalingen voor de Haagse deelgemeenten versneld uitgevoerd. Om voor dit bedrag de totale verplichting aan te maken in het financiële systeem was een intertemporele schuif van de verplichtingenruimte van 2003 en 2004 naar 2002 nodig. Wegens een foutieve boeking in het systeem is teveel verplichtingenruimte naar voren gehaald. Hierdoor ontbreekt in 2003 en 2004 verplichtingenruimte om uitgaven te doen. Vandaar deze correctie.

BELEIDSARTIKEL 7: INFORMATIEBELEID OPENBARE SECTOR

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

7: Informatiebeleid Openbare SectorStand ontwerpbegroting 2003(1)Stand 1e suppletore begroting 2003(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting 2003(4)=(2+3)
Verplichtingen61 23470 20246 974117 176
1. apparaat2 2312 451612 512
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  61 
• reallocatie (diversen)  0 
2. publieke dienstverlening en toegankelijkheid overheidsinformatie9 4998 61531 38840 003
a. verplichtingen IOS  7 637 
b. verplichtingen IOS-deel  7 500 
c. bijstelling verplichtingen EGEM  7 500 
d. kiezen op afstand  – 3 800 
e. technische bijstelling    
• correctie kiezen op afstand  3 345 
• NAP  6 232 
• omhanging IOS  – 4 189 
• herschikkingen DGOB  1 645 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  99 
• correctie ontvangsten NAP (reallocatie van 7.3)  4 189 
• overboeking (diversen)  1 077 
• reallocatie (diversen)  153 
3. informatie-infrastructuur binnen openbare sector15 33815 53820 69736 235
a. verplichtingen IOS  10 198 
b. verplichtingenruimte CAS  15 021 
c. correctie meerjarige verplichtingen  – 7 326 
d. technische bijstelling    
• omhanging IOS  4 189 
• herschikkingen DGOB  2 115 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  198 
• correctie ontvangsten NAP (reallocatie naar 7.2)  – 4 189 
• reallocatie (diversen)  491 
4. reisdocumenten en GBA-stelsel34 16643 598– 5 17238 426
a. bijdrage aan BPR  – 900 
b. technische bijstelling    
• correctie kiezen op afstand  – 3 345 
• EID/BIOMETRIE  – 1 000 
• herschikkingen DGOB  40 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  18 
• overboeking  – 29 
• reallocatie  44 
     
Uitgaven61 23470 2026 44476 646
1. apparaat2 2312 451612 512
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  61 
• reallocatie (diversen)  0 
2. publieke dienstverlening en toegankelijkheid overheidsinformatie9 4998 6158 75117 366
d. kiezen op afstand  – 3 800 
e. technische bijstelling    
• correctie kiezen op afstand  3 345 
• NAP  6 232 
• omhanging IOS  – 4 189 
• herschikkingen DGOB  1 645 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  99 
• correctie ontvangsten NAP (reallocatie van 7.3)  4 189 
• overboeking (diversen)  1 077 
• reallocatie (diversen)  153 
3. informatie-infrastructuur binnen openbare sector15 33815 5382 80418 342
d. technische bijstelling    
• omhanging IOS  4 189 
• herschikkingen DGOB  2 115 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  198 
• correctie ontvangsten NAP (reallocatie naar 7.2)  – 4 189 
• reallocatie (diversen)  491 
4. reisdocumenten en GBA-stelsel34 16643 598– 5 17238 426
a. bijdrage aan BPR  – 900 
b. technische bijstelling    
• correctie kiezen op afstand  – 3 345 
• EID/BIOMETRIE  – 1 000 
• herschikkingen DGOB  40 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  18 
• overboeking  – 29 
• reallocatie  44 
     
Ontvangsten31 19829 0006 23235 232
a. technische bijstelling    
• NAP (desaldering met 6.2)  6 232 

7.2.a.

Verplichtingen IOS: In 2003 is de meerjarige verplichting aangelegd voor ELO, SDU, OPN en Superpilots Den Haag en Enschede. De verplichtingen met betrekking tot ELO, SDU en OPN komen tot betaling in 2004, 2005 en 2006. De verplichtingen van superpilots komen in 2004 tot betaling. Deze mutatie betreft een technische exercitie.

7.2.b./c.

Verplichtingen IOS-deel/Bijstelling verplichtingen EGEM: In 2003 zijn meerjarige verplichtingen aangelegd voor EGEM; voor zowel deel BZK als deel VNG. De verplichtingen komen tot betaling in 2004, 2005, 2006 en 2007. Ook deze mutatie betreft een technische exercitie.

7.2.e./7.4.b.

Kiezen op Afstand (KOA): Bij 1e suppletore begroting 2003 is de smarge 2002 met betrekking tot KOA abusievelijk op artikel 7.4 geboekt in plaats van artikel 7.2. Door middel van deze correctie vindt overboeking naar het juiste artikel plaats.

7.2.e. /7.a.

NAP: De desalderingsboeking NAP heeft betrekking op de ontvangsten (en uitgaven) van gelden van EZ voor de volgende programma's OL2000, officiële publicaties, X-pin regeling, veegactie, decentrale wettenbank, rijksproductencatalogus, testbed, PKI en RYX.

7.2.e./7.3.d.

Correctie desaldering NAP: Bij ontwerp-begroting 2004 is abusievelijk een deel van de desaldering van NAP (ter grootte van € 4,189 mln.) op 7.3 geboekt in plaats van 7.2. Deze omissie wordt door middel van deze reallocatie rechtgezet.

7.3.a.

Verplichtingen IOS: In 2003 is voor het RYX programma meerjarige verplichtingruimte naar voren gehaald. De verplichtingen komen tot betaling in 2004 en 2005. Deze mutatie betreft een technische exercitie.

7.3.b.

Verplichtingenruimte CAS: Door middel van een overeenkomst tussen DGOB en het agentschap CAS is zekerheid verschaft aan CAS voor de jaren 2003 tot en met 2006 conform de in de begroting vastgelegde bedragen. In de meerjarige reeks in de begroting 2003 is voor CAS een reeks opgenomen kas=verplichtingen. Door de afspraak tussen DGOB en CAS zijn de in 2003 tot en met 2006 verschuldigde bedragen echter al in 2003 verplicht. Deze verplichtingenmutatie legt de actuele situatie vast.

7.3.c

Correctie meerjarige verplichtingen: In 2003 zijn verplichtingen aangemaakt in het financiële systeem die blijkens een onlangs uitgevoerde doorlichting pas in 2004–2006 hadden moeten worden vastgelegd. Door middel van deze mutatie wordt deze omissie waar het gaat om het jaar 2003 verholpen.

BELEIDSARTIKEL 8: INTEGRATIE MINDERHEDEN

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

8: Integratie MinderhedenStand ontwerpbegroting 2003(1)Stand 1e suppletore begroting 2003(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting 2003(4)=(2+3)
Verplichtingen163 8151 600– 1 6000
1. apparaat3 0810 0
2. positieverbetering etnische minderheden27 7980 0
3. coördineren inburgering nieuwkomers en oudkomers74 402430– 4300
a. technische bijstelling    
• overboeking  – 430 
4. huisvesting statushouders door gemeenten25 8720 0
5. remigratieregeling32 6621 170– 1 1700
a. technische bijstelling    
• overboeking  – 1 170 
     
Uitgaven163 8151 600– 1 6000
1. apparaat3 0810 0
2. positieverbetering etnische minderheden27 7980 0
3. coördineren inburgering nieuwkomers en oudkomers74 402430– 4300
a. technische bijstelling    
• overboeking  – 430 
4. huisvesting statushouders door gemeenten25 8720 0
5. remigratieregeling32 6621 170– 1 1700
a. technische bijstelling    
• overboeking  – 1 170 
     
Ontvangsten1 5880 0

BELEIDSARTIKEL 9: GROTESTEDENBELEID

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

9: GrotestedenbeleidStand ontwerpbegroting 2003(1)Stand 1e suppletore begroting 2003(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting 2003(4)=(2+3)
Verplichtingen68 75884 271– 50 66933 602
1. apparaat3 6053 9943554 349
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  105 
2. coördineren grotestedenbeleid5 0699 817– 1 7778 040
a. bijstelling verplichtingen  – 2 156 
b. jaarboek GSB  612 
c. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  53 
• reallocatie (diversen)  – 286 
3. sociale integratie en veiligheid G2560 08470 460– 49 24721 213
a. bijstelling verplichtingen Montfrans, buurt aan zet, 24-uurs opvang  – 52 700 
b. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  3 692 
• overboeking  – 239 
     
Uitgaven147 716163 2293 575166 804
1. apparaat3 6053 9943554 349
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  105 
• reallocatie (diversen)  250 
2. coördineren grotestedenbeleid5 0699 817– 2339 584
c. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  53 
• reallocatie (diversen)  – 286 
3. sociale integratie en veiligheid G25139 042149 4183 453152 871
b. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  3 692 
• overboeking  – 239 
     
Ontvangsten00 0

9.3.a.

Bijstelling verplichtingen Montfrans, buurt aan zet, 24-uurs opvang: Bij 2e suppletore begroting 2002 is besloten om het geheel van GSB-regelingen overzichtelijker te maken door de verplichtingen opnieuw aan te maken, maar dan per stad. In latere jaren leidt dit tot een neerwaartse bijstelling van de verplichtingen.

BELEIDSARTIKEL 10: ARBEIDSZAKEN OVERHEID

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

10: Arbeidszaken overheidStand ontwerpbegroting 2003(1)Stand 1e suppletore begroting 2003(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting 2003(4)=(2+3)
Verplichtingen29 78231 906– 57731 329
1. apparaat12 97612 92611813 044
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  306 
• overboeking (diversen)  – 198 
• reallocatie (diversen)  10 
2. arbeidsmarktpositie collectieve sector8 94211 145– 48110 664
a. technische bijstelling    
• vertraging project IKP  – 530 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  104 
• reallocatie  – 55 
3. ambtelijk overlegstelsel en integriteitsvraagstukken6 6286 6091986 807
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  143 
• reallocatie  55 
4. Nederlandse Presentie in organen van de EU1 2361 226– 412814
a. technische bijstelling    
• vertraging project BIA  – 425 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  13 
     
Uitgaven29 78231 906– 57731 329
1. apparaat12 97612 92611813 044
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  306 
• overboeking (diversen)  – 198 
• reallocatie (diversen)  10 
2. arbeidsmarktpositie collectieve sector8 94211 145– 48110 664
a. technische bijstelling    
• vertraging project IKP  –530 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  104 
• reallocatie  – 55 
3. ambtelijk overlegstelsel en integriteitsvraagstukken6 6286 6091986 807
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  143 
• reallocatie  55 
4. Nederlandse Presentie in organen van de EU1 2361 226– 412814
a. technische bijstelling    
• vertraging project BIA  – 425 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  13 
     
Ontvangsten2929029

BELEIDSARTIKEL 11: KWALITEIT RIJKSDIENST

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

11: Kwaliteit RijksdienstStand ontwerpbegroting 2003(1)Stand 1e suppletore begroting 2003(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting 2003(4)=(2+3)
Verplichtingen141 276147 689– 51 97295 717
1. apparaat9 45011 19878911 987
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  265 
• reallocatie (diversen)  341 
• desaldering (diversen)  183 
2. topmanagers rijksdienst6 5243 872– 2553 617
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  156 
• reallocatie  – 411 
3. concurrerende arbeidsvoorwaarden sector rijk67 72566 216– 24 54841 668
a. technische bijstelling    
• invulling taakstelling arbeidsmarkt informatiebeleid  – 6 679 
• programma arbeidsvoorwaarden  – 11 606 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  745 
• hoger opgeleiden (diverse overboekingen)  – 5 483 
• waarderen en belonen (diverse overboekingen)  – 1 889 
• overboeking  364 
4. samenstelling en effectieve organisatie van de rijkssector57 57766 403– 27 95838 445
a. HRM stelsel  – 38 000 
b. technische bijstelling    
• HRM stelsel  25 000 
• programma arbeidsvoorwaarden overig  – 13 394 
• loonbijstelling herverdeling TOD  8 729 
• herverdeling toelage en TOD (diverse overboekingen)  – 8 962 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  727 
• overboeking (diversen)  – 2 096 
• desaldering  38 
     
Uitgaven141 276147 689– 51 97295 717
1. apparaat9 45011 19878911 987
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  265 
• reallocatie (diversen)  341 
• desaldering (diversen)  183 
2. topmanagers rijksdienst6 5243 872– 2553 617
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  156 
• reallocatie  – 411 
3. concurrerende arbeidsvoorwaarden sector rijk67 72566 216– 24 54841 668
a. technische bijstelling    
• invulling taakstelling arbeidsmarkt informatiebeleid  – 6 679 
• programma arbeidsvoorwaarden  – 11 606 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  745 
• hoger opgeleiden (diverse overboekingen)  – 5 483 
• waarderen en belonen (diverse overboekingen)  – 1 889 
• overboeking  364 
4. samenstelling en effectieve organisatie van de rijkssector57 57766 403– 27 95838 445
a. HRM stelsel  – 38 000 
b. technische bijstelling    
• HRM stelsel  25 000 
• programma arbeidsvoorwaarden overig  – 13 394 
• loonbijstelling herverdeling TOD  8 729 
• herverdeling toelage en TOD (diverse overboekingen)  – 8 962 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  727 
• overboeking (diversen)  – 2 096 
• desaldering  38 
     
Ontvangsten4618042211 025
a. technische bijstelling    
• desaldering (diversen)  221 

11.3.a.

Beloning hoger opgeleiden: In de arbeidsvoorwaardenovereenkomst 2001–2002 is geld gereserveerd voor extra beloning van hoger opgeleiden die wordt gekoppeld aan de resultaten van deze categorie ambtenaren. Deze middelen worden (loonsomevenredig vanaf schaal 15) verdeeld over de departementen in het kader van bewust variabel belonen ter stimulering van resultaatgericht werken.

11.4.a.

HRM-stelsel: In het kader van de vernieuwing van het HRM-stelsel Rijk (HRM is Human Resource Management) heeft BZK € 38 mln beschikbaar gesteld voor de programmakosten van de inrichting van een Shared Service Center HRM. Door de gefaseerde invoering hiervan zijn deze bedragen de komende jaren gespreid benodigd, waardoor deze vanuit 2003 meerjarig beschikbaar komen in de jaren 2004–2007.

11.4.b.

HRM-stelsel: Vanuit de arbeidsvoorwaardenruimte Rijk zijn, voortvloeiend uit de CAO-Rijk afspraken 2002, in 2003 middelen toegevoegd aan de BZK-begroting voor beleid onder andere op het gebied van vernieuwing van het HRM-stelsel.

11.4.b.

Herverdeling TOD: In de arbeidsvoorwaardenovereenkomst 2002–2003 zijn enkele wijzigingen afgesproken met betrekking tot de toelage onregelmatige diensten (TOD). Omdat een loonsomevenredige verdeling over de departementen niet mogelijk was, is het in de CAO gereserveerde budget op de begroting van BZK geplaatst en thans wordt dit herverdeeld over de departementen naar rato van het aantal personen dat recht heeft op TOD.

NIET-BELEIDSARTIKEL 12: ALGEMEEN

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

12: AlgemeenStand ontwerpbegroting 2003(1)Stand 1e suppletore begroting 2003(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting 2003(4)=(2+3)
Verplichtingen143 734144 96816 377161 345
1. apparaat71 40971 8736 11277 985
a. Irak opschaling NCC  200 
b. technische bijstelling    
• projecten centrale staf  – 1 529 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  3 556 
• ontvangsten centrale staf (desaldering met 12.0)  3 917 
• reallocatie (diversen)  – 32 
2. niet aan doelen toe te rekenen (rechtspositionele) regelingen72 32573 09510 26583 360
a. bijstelling verplichtingen werkgelegenheidsimpuls  5 835 
b. technische bijstelling    
• uitgaven APPA pensioenwaarde (desaldering met 12.0)  2 600 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  1 808 
• overboeking  42 
• reallocatie  – 20 
(garantieverplichtingen)*(1 574)(1 574)–(99)(1 475)
     
Uitgaven166 264167 49810 542178 040
1. apparaat71 40971 8736 11277 985
a. Irak opschaling NCC  200 
b. technische bijstelling    
• projecten centrale staf  – 1 529 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  3 556 
• ontvangsten centrale staf (desaldering met 12.0)  3 917 
• reallocatie (diversen)  – 32 
2. niet aan doelen toe te rekenen (rechtspositionele) regelingen94 85595 6254 430100 055
b. technische bijstelling    
• uitgaven APPA pensioenwaarde (desaldering met 12.0)  2 600 
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  1 808 
• overboeking  42 
• reallocatie  – 20 
     
Ontvangsten1 5734 3736 51710 890
a. technische bijstelling    
• ontvangsten centrale staf (desaldering met 12.1)  3 917 
• uitgaven appa pensioenwaarde (desaldering met 12.2)  2 600 

* garantieverplichtingen zijn niet meegenomen in de totaaltelling

12.1.a.

Irak: In verband met de oorlog in Irak zijn er extra kosten gemaakt. Het betreft kosten voor intensivering van bewaking en beveiliging zowel bij het KLPD als bij de regiokorpsen (waaronder de intensivering van de beveiliging van diplomatieke vestigingen), opschaling van het NCC, extra kosten AIVD, alsmede kosten van de zogeheten veiligheidsmonitor. De totale kosten hiervan, die zijn toegerekend aan de periode van de Irak-oorlog, bedragen € 12,232 mln. Het aandeel van dit artikel hierin bedraagt € 0,2 mln ten behoeve van opschaling NCC (zie tevens artikel 2.2.c., 2.3.b., 4.1.b., 4.2.b., 5.1.c. en 13.3.b.).

12.1.b./12.a.

Desalderingen centrale staf: Het betreft ontvangsten van die dienen ter dekking van de reguliere uitgaven. Het gaat onder andere om verrekening van opleidingen, subsidies, helpdesk en postkamer. Daarnaast gaat het om verrekeningen met Justitie voor de centrale meldkamer, de beveiliging en de telefooncentrale.

12.2.a.

Correctie verplichtingenruimte werkgelegenheidsimpuls: Voor de annuïteiten van de werkgelegenheidsimpuls (WI) is er jaarlijks een kasbeslag beschikbaar, maar geen verplichtingenruimte (als gevolg van onmogelijkheden in het financiële systeem). Om de (meerjaren)verplichtingen goed in te boeken is € 5,835 mln nodig.

12.2.b/12.a.

APPA: In het kader van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (APPA) kunnen personen die een politieke functie (minister of staatssecretaris) gaan vervullen de waarde van elders opgebouwde pensioenaanspraken laten overdragen aan het Rijk. Hiertegenover kunnen zij dan extra APPA-aanspraken krijgen. Deze waarde overname wordt gestort bij het ABP die op haar beurt deze overmaakt naar BZK. De Appa-regeling is een begrotingsgefinancierd omslag stelsel. Dit jaar heeft het ABP grote bedragen overgemaakt in het kader van de waarde-overname die hebben plaatsgevonden.

NIET-BELEIDSARTIKEL 13: NOMINAAL EN ONVOORZIEN

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

13: Nominaal en onvoorzienStand ontwerpbegroting 2003(1)Stand 1e suppletore begroting 2003(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting 2003(4)=(2+3)
Verplichtingen– 2 454180 404– 180 434– 30
1. loonbijstelling0155 453– 155 4530
a. technische bijstelling    
• HRM stelsel  – 25 000 
• loonbijstelling doorloop CAO politie  – 5 586 
• loonbijstelling herverdeling TOD  – 8 729 
• verdeling loonbijstelling  – 114 878 
• reallocatie  – 1 260 
2. prijsbijstelling– 2 46312 940– 12 979– 39
a. technische bijstelling    
• verdeling prijsbijstelling  – 13 679 
• reallocatie  700 
3. onvoorzien912 011– 12 0029
a. subsidies BZK  107 
b. technische bijstelling    
• Irak verdeling  – 12 232 
• verdeling subsidie politieke partijen  123 
• verdeling taakstelling inhuur externen  700 
• reallocatie  – 700 
     
Uitgaven– 2 454180 404– 180 434– 30
1. loonbijstelling0155 453– 155 4530
a. technische bijstelling    
• HRM stelsel  – 25 000 
• loonbijstelling doorloop CAO politie  – 5 586 
• loonbijstelling herverdeling TOD  – 8 729 
• verdeling loonbijstelling  – 114 878 
• reallocatie  – 1 260 
2. prijsbijstelling– 2 46312 940– 12 979– 39
a. technische bijstelling    
• verdeling prijsbijstelling  – 13 679 
• reallocatie  700 
3. onvoorzien912 011– 12 0029
a. subsidies BZK  107 
b. technische bijstelling    
• Irak verdeling  – 12 232 
• verdeling subsidie politieke partijen  123 
• verdeling taakstelling inhuur externen  700 
• reallocatie  – 700 

13.3.b.

Irak: In verband met de oorlog in Irak zijn er extra kosten gemaakt. Het betreft kosten voor intensivering van bewaking en beveiliging zowel bij het KLPD als bij de regiokorpsen (waaronder de intensivering van de beveiliging van diplomatieke vestigingen), opschaling van het NCC, extra kosten AIVD, alsmede kosten van de zogeheten veiligheidsmonitor. De totale kosten hiervan, die zijn toegerekend aan de periode van de Irak-oorlog, bedragen € 12,232 mln (zie tevens artikel 2.2.c., 2.3.b., 4.1.b., 4.2.b., 5.1.c. en 12.1.a.).

BELEIDSARTIKEL 14: TOEZICHT EN ONDERZOEK OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

14: Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheidStand ontwerpbegroting 2003(1)Stand 1e suppletore begroting 2003(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting 2003(4)=(2+3)
Verplichtingen5 9697 679607 739
1. Inspectie Openbare orde en Veiligheid3 5193 429853 514
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  101 
• reallocatie  – 16 
2. Ongevallenraad2 4504 250– 254 225
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  25 
• reallocatie  – 50 
     
Uitgaven5 9697 679607 739
1. Inspectie Openbare orde en Veiligheid3 5193 429853 514
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  101 
• reallocatie  – 16 
2. Ongevallenraad2 4504 250– 254 225
a. technische bijstelling    
• toedeling loon-, prijsbijstelling, ww en ww-correctie  25 
• reallocatie  – 50 

3. De overzichtsconstructie Extra-comptabel overzicht Grotestedenbeleid

Stand 2e suppletore begroting 2003

Categorie A steden zijn geadresseerden bedragen x € 1 000

  2001200220032004200520062007Toelichting
Totaal GSB-breedtotaal beleidsterrein3 091 3023 298 1813 404 7793 510 7883 052 5293 007 4813 004 692Niet alle onderliggende budgetten zijn voor alle
(excl. EU)totaal G251 871 9521 822 1771 958 815851 549329 572240 429246 826jaren bekend (zie p.m.-en).
          
I Totaal pijler Werk en totaal beleidsterrein1 885 5341 648 2301 587 7771 595 4231 624 3081 650 5491 649 249  
Economietotaal G251 156 3671 003 5901 049 40412 810p.m.p.m. p.m.  
          
II Totaal pijler Fysieke totaal beleidsterrein180 123421 443627 921869 854781 406708 849720 260  
Infrastructuurtotaal G2598 87296 337264 227463 644146 27658 29064 880 
          
III Totaal pijler Sociale totaal beleidsterrein1 025 6451 228 5081 189 0811 045 511646 815648 083635 183  
Infrastructuurtotaal G25616 713722 250645 185375 095183 296182 139181 946  
          
IV Totaal pijler EUtotaal beleidsterrein287 054292 806298 028275 831282 294287 144p.m.  
 totaal G25283 958289 710294 902272 916279 288284 077p.m. 

bedragen x € 1 000

    2001200220032004200520062007Toelichting
I Pijler Werk en Economietotaal beleidsterrein1 885 5341 648 2301 587 7771 595 4231 624 3081 650 5491 649 249Niet alle onderliggende budgetten
   G251 156 3671 003 5901 049 40412 810p.m.p.m.p.m.zijn voor alle jaren bekend (zie p.m.-en).
            
SZWart. 3Instroom- en totaal beleidsterrein871 000968 044938 603    Met ingang van 1 januari 2004 wordt
  doorstroombanenG25573 322681 815641 575    dit onderdeel vervangen door/opge- nomen in het flexibel (bruto bedra- gen) reïntegratiebudget FWI.
            
SZWart. 2Sluitende aanpaktotaal beleidsterrein139 040      Het budget sluitende aanpak is nu
  (incl. inverdieneffecten)G25p.m.      een ongeoormerkt onderdeel van Gemeentelijk Werkfonds/Wiw. Met ingang van 1 januari 2004 gaat dit vervolgens weer op in het flexibel reïntegratiebudget
            
SZWart. 2Gemeentelijk totaal beleidsterrein870 100665 000634 406    Met ingang van 1 januari 2004 wordt
  Werkfonds/WIWG25578 468307 134393 878    dit onderdeel vervangen door/opge- nomen in het flexibel reïntegratiebudget FWI.
SZWart. 2Fonds Werk en totaal beleidsterrein   1 582 6131 613 0081 631 3491 616 349De verdeling van het flexibel rëinte-
  Inkomen: Flexibel reïntegratiebudgetG25   p.m.p.m. p.m. p.m.gratiebudget is nog niet bekend. De verdeling zal gemaakt worden met behulp van een objectief verdeelmodel.
            
EZart. Stadseconomie, totaal beleidsterrein47 27031 43836 03941 92411 30019 20032 900Het totale beleidsterrein bevat de
 3.10niet-fysieke deelG254 57714 64113 95112 810p.m.p.m. p.m.budgetten voor de stadseconomie, fysiek én niet-fysiek. Omdat in GSB III (2005–2009) de relatie van fysieke stadseconomie met VROM wordt losgelaten wordt de raming voor deze periode hier op het niet-fysieke deel weergegeven.

bedragen x € 1 000

    2001200220032004200520062007Toelichting
II Pijler Fysieke Infrastructuurtotaal beleidsterrein180 123421 443627 921869 854781 406708 849720 260Niet alle onderliggende budgetten
   G2598 87296 337264 227463 644146 27658 29064 880zijn voor alle jaren bekend (zie p.m.-en).
            
VenWart. 2Haven interne totaal beleidsterrein7 38615 85210 01114 00613 05413 12413 869In 2001 geen uitgave rechtstreeks
  projectenG25 4 6742 2532 5593 459p.m.p.m.aan steden. In eerdere ECO's werd deze regeling Zeehavenontwikkeling genoemd en zat hij in de pijler Werk en Economie.
            
VROMp.m. Budget investeringen totaal beleidsterrein 47 000p.m. p.m. p.m. p.m.p.m.In 2003 vinden er naar alle waar
  ruimtelijke kwaliteit (BIRK)G25 0p.m. p.m. p.m. p.m.p.m.schijnlijkheid geen betalingen uit BIRK plaats. Indien dit wel het geval is, dan zal het niet om substantiële bedragen gaan. Er is inmiddels wel een aantal reserveringen en toe- zeggingen gedaan (zgn. «oude» projecten). Er vindt hierover nog overleg plaats. Er valt dan nu ook nog niet te zeggen wanneer welke bedragen ter beschikking worden gesteld.
           Dit jaar zijn een groot aantal project- voorstellen ten behoeve van BIRK ingediend op grond van de subsi- dieregeling (zgn. «nieuwe» projec- ten). In november zal een adviescommissie zich over deze voorstellen buigen. Naar verwachting zal de minister begin volgend jaar een besluit nemen over het wel of niet honoreren van de aanvragen. Op dat moment is er meer bekend over de besteding van de BIRK-gelden.
            
VROMart.Nieuwe Sleutel-totaal beleidsterrein  028 10043 70052 90056 700Voor Nieuwe Sleutelprojecten is een
 06.14.02projectenG25  018 60034 20043 40047 200reeks beschikbaar in het FES. Deze reeks is ooit indicatief vastgesteld. Indien er geen uitgaven plaatsvinden worden de budgetten doorgeschoven naar latere jaren. Dit is ook gebeurd in 2003. Op grond van de huidige stand van zaken van de verschillende NSP is een nieuwe kasprognose gemaakt. Ook dit is weer een indicatie, maar wel op basis van de fases waarin de NSP zich nu bevinden. Pas als er daad- werkelijk uitvoeringsovereenkom- sten met de gemeenten zijn geslo- ten, zal er zicht zijn op een definitieve kasreeks.
            
VROMart. Investeringen totaal beleidsterrein 123 506399 869625 888437 042367 113370 18 0Genoemde bedragen zijn inclusief
 04.10.58Stedelijke vernieuwing (ISV)G25 47 287225 726406 34376 877p.m.p.m.de bijdrage van LNV en EZ aan ISV 1 en inclusief de specifieke middelen voor het Noorden des Lands (de zgn. commissie Langman middelen). In 2005 begint de nieuwe conve- nantsperiode en ISV II
            
EZ, art. Stadseconomie, Totaal beleidsterrein47 27031 43836 03941 9240p.m.p.m.Het gaat hier (tot 2005) om de
 3.10fysiekG2541 87616 25221 27129 1140p.m.p.m.bijdrage van EZ aan VROM. De mid- delen worden door VROM middels het ISV aan de steden betaald. In 2001 zijn er drie kasschuiven geweest m.b.t. de budgetten voor de G25 (fysieke én niet-fysieke stads- economie). Twee van 2002 naar 2001 en èèn van 2005 naar 2001. Over de jaren heen opgeteld is het budget voor de G25 gelijk gebleven. Het totale beleidsterrein bevat de bud- getten voor de stadseconomie, fysiek én niet-fysiek.
LNV, art. 1Groen in de stadtotaal beleidsterrein11 6947503 4073 634p.m. p.m.p.m.Het betreft hier de bijdrage van LNV
   G254 9626 4133 1013 307p.m.p.m. p.m.aan VROM voor Groen in de Stad. Eenzelfde deel wordt door VROM bijgelegd. In 2002 heeft een kas- schuif plaatsgevonden van 2002 naar 2001 van 6,2 mln. Het totaal beleidsterrein is meerjarig niet gewijzigd.
            
VROMart. 4Stimulering herstruc-totaal beleidsterrein26 96416 431     Deze regeling is opgegaan in het ISV.
  turering woningvoor- raadG2521 34413 235       
            
VROMart. 4Stadsvernieuwingtotaal beleidsterrein90 753      Deze regeling is opgegaan in het ISV
   G2570 788        
            
VROMart.Innovatiebudget totaal beleidsterrein16 50030 47747 81245 57084 52869 55858 629De regeling IPSV houdt met ingang
 04.10.59Stedelijke Vernieuwing (IPSV)G25p.m. p.m. p.m. p.m. p.m. p.m.p.m.van 2005 als aparte regeling op te bestaan. In het kader van deze en 05.13.04 regeling worden dus met ingang van 2005 geen nieuwe verplichtingen aangegaan. In het kader van ISV 2 (2005 t/m 2009) worden vanaf 2005 de nog verplichte middelen ingezet. Tot en met 2004 kunnen steden en niet-winstbeogende instellingen projecten indienen. Voor de grote IPSV-projecten geldt vanaf 2003 dat deze alleen door de G30 kunnen worden aangevraagd.
            
VROMart.Subsidies bodem-totaal beleidsterrein 133 463122 399108 615155 422158 720164 386De voormalige regeling Bodem-
 07.18.04sanering WBBG25 24 39121 25821 19216 780p.m.p.m.bescherming is opgegaan in de wet Bodembescherming. Het onderdeel «stedelijk» (Vinex) van de oude regeling Bodemsanering is opge- gaan in ISV. De bodemsanering in stedelijk gebied is hierin niet opgenomen de middelen voor dit deel zijn ondergebracht in het ISV. Van de 24,343 miljoen uitgaven in 2002 aan de G25 is 12,953 miljoen in het kader van het meerjarenprogramma bodemsanering uitgekeerd In 2005 begint een nieuw meerjaren programma bodemsanering.
OCWart. Besluit Rijks-totaal beleidsterrein38 52054 71447 83047 67547 66047 43456 496Emmen en Lelystad (beide G5)
 14.04subsidiëring Restauratie MonumentenG256 7406 75014 99014 95014 96014 89017 680hebben geen eigen budget, maar vallen onder de provincie.

Categorie A steden zijn geadresseerden bedragen x € 1 000

    2001200220032004200520062007Toelichting
III Pijler Sociale Infrastructuurtotaal beleidsterrein1 025 6451 228 5081 189 0811 045 511646 815648 083635 183Niet alle onderliggende budgetten
   G25616 712722 250645 186375 095183 296182 139181 946zijn voor alle jaren bekend (zie p.m.-en).
            
BZKart.Bijdrageregelingtotaal beleidsterrein157 123195 225192 96191 52769 74769 74769 747In het kader van de verlenging van
 9.3Sociale integratie en veiligheid G25G25107 000110 901132 52186 231p.m.p.m. p.m.de convenanten GSB II wordt deze regeling verlengd tot eind 2004. Daarna zullen de budgetten opgaan in de brede doeluitkeringen beho- rende bij GSB III.
           De verdeling vanaf 2005 is nog niet bekend.
 bzkLeefbaarheidsfondstotaal beleidsterrein12 25214 52122 36422 36422 36422 36422 364 
   G2511 11713 38720 69020 690p.m.p.m. p.m.  
            
 bzkInburgering oudkototaal beleidsterrein64 874102 92877 821    De budgetten Oudkomers staan
  mersG2520 94124 79325 413    vanaf 2004 op de begroting van Justitie/VenI en maken geen onderdeel meer uit van de regeling.
            
 bzk24-uursstructuurtotaal beleidsterrein7 2157 2157 2157 2157 2157 2157 215 
   G257 2157 2157 2157 215p.m.p.m. p.m.  
            
 bzkVeiligheidsbeleid: Van totaal beleidsterrein35 16835 16835 16835 16835 16835 16835 168 
  Montfransgelden (projecten jeugd en veiligheid)G2531 85631 85631 85631 856p.m.p.m. p.m.  
            
 ocwTegengaan voortijdig totaal beleidsterrein21 78021 78021 78021 780    
  schoolverlaten in vo en mboG2521 78021 78021 78021 780    
            
 bzkOnze Buurt Aan Zet totaal beleidsterrein13 61313 61313 613     
  (OBAZ)G2511 87011 87011 870     
            
  Extra bijdrage 2001totaal beleidsterrein2 221       
   G252 221        
 bzkRietkerk-middelentotaal beleidsterrein  5 0005 0005 0005 0005 000In totaal is voor de G5 en de G25 in
   G25  4 6914 691p.m.p.m. p.m.2003 5 mln. structureel en eenmalig 10 mln. vrijgemaakt voor het amen- dement Rietkerk (opvang dak- en thuislozen) respectievelijk voor ID-banen. Deze middelen worden voor de G25 via de bijdrageregeling SIV uitbe- taald en voor de G5
            
 bzkID-banentotaal beleidsterrein  10 000    Via de bijdrageregeling Leefbaarheid
   G25  9 007    Partiële steden.
            
OCenWart. Reservering totaal beleidsterrein    21 78021 78021 780Voorheen stonden de budgetten
 4.3Tegengaan voortijdig schoolverlaten in vo en boG25    p.m.p.m. p.m.(totale en G25) genoemd onder de noemer Regeling Sociale integratie en veiligheid G25. Momenteel wordt nieuw beleid ontwikkeld voor deze middelen. De verdeling over de steden is daarom nog niet bekend.
            
Jusart. Regelingen Oudko-totaal beleidsterrein64 874102 92877 82192 51095 74199 59786 697 
 6.4.5mers 54 gemeentenG2524 24524 24524 24557 440p.m.p.m. p.m.  
            
BZKart. Digitale trapveldentotaal beleidsterrein       Het budget is uitgekeerd in 2000.
 9.3 G25         
            
BZKart. Digitale broed-totaal beleidsterrein7 280      Het beleid heeft betrekking op de
 9.3plaatsenG257 280      periode 2001 tot en met 2004. Het budget is in 2001 uitgekeerd.
            
VWSart. Sociaal beleid: «Heel totaal beleidsterrein681      De regeling liep tot en met 2001
 8.1de buurt»G25500        
            
SZWart. 2Kinderopvang en totaal beleidsterrein 68 90068 90084 500   Als gevolg van het strategisch
  naschoolse activiteitenG25 46 72945 900p.m.   akkoord van het kabinet Bakenende I is Kinderopvang met ingang van medio 2002 overgeheveld van VWS naar SZW. SZW draagt voortaan zowel de financiële als beleidsmatige verant- woordelijkheid voor kinderopvang. Het budget voor Tieneropvang, dat tot die datum onderdeel uitmaakte van het budget voor Kinderopvang
SZWart. 11Kinderopvang en totaal beleidsterrein 152 691147 271131 483   van VWS blijft op de begroting van
  naschoolse activiteitenG25 46 72945 901p.m.   VWS staan. Vanaf 2005 bestaat de WBK en is er geen specifieke uitkering voor gemeenten meer. De WBK zal wor- den uitgevoerd door de Belastingdienst. Besluitvorming daarover moet nog plaatsvinden.
VWSart 7.1Tieneropvang totaal beleidsterrein141 3623 3152 120    De regeling loopt tot en met 2003
  (voorheen Kinderopvang)G2542 7161 033675      
            
VWSart.Breedtesporttotaal beleidsterrein10 48713 39216 90516 65215 69915 98015 980De regeling loopt af. Wanneer
 9.1 G254 0923 9682 9751 9451 3501930steden eenmaal een aanvraag hebben gedaan, kan niet weer een beroep gedaan worden op deze regeling. Vandaar de afname van het budget voor de GSB steden. Het grootste deel van de steden heeft tussen 1999–2003 gebruikt gemaakt van deze regeling.
            
OCWart.GOAtotaal beleidsterrein 132 118186 631164 920118 247118 247118 247Vanaf 1-8-2002 is sprake van èèn
 1.1 G25 86 884134 159p.m.p.m. p.m. p.m.nieuw GOA-budget: de «oude» middelen voor GOA worden samengevoegd met de middelen voor onderwijskansen en VVE.
           De taakstelling voor 2004 e.v. van structureel ca. 93 mln. uit het hoofdlijnenakkoord is verwerkt.
            
  Gemeentelijke totaal beleidsterrein82 737      De verdeling naar de steden is
  onderwijsachterstandenbeleidG2556 652      daardoor echter nog niet bekend.
            
  Vroeg- en voortotaal beleidsterrein79 43259 429      
  schoolse educatie (VVE)G2542 56828 446       
            
  Onderwijskansen,totaal beleidsterrein30 95131 417      
  voorschoolse opvangG2516 07912 761      
            
OCWart. Onderwijs in totaal beleidsterrein64 68669 21475 36745 875   In augustus 2004 komt OALT te
 1.1allochtone levende talen (OALT)G2545 16147 84248 82530 365   vervallen als gevolg van het strate- gisch akkoord in 2002.
            
OCWart 1.1Schoolbegeleidings-totaal beleidsterrein54 37057 21158 87058 832   Vanaf 2005 wordt deze regeling
  diensten (SBD's)G2514 50015 15614 89614 896   gedecentraliseerd. De middelen worden dan dus direct aan de scholen/instellingen overgemaakt. De bedragen voor 2004 zijn nog niet definitief. Deze worden in december 2003 (wanneer het bedrag per leerling bekend is) vastgesteld.
JUSart. CRIEM         
 6.4.5Antillianentotaal beleidsterrein2 7232 7232 7232 723    
   G252 2712 2712 2712 271    
            
  Preventiebeleidtotaal beleidsterrein11 34510 8097 4817 481    
   G253 6454 99100     
            
OCWart. 4Inburgering nieuwko-totaal beleidsterrein102 200117 032     De WIN is bij 1e suppl. begroting
  mers (educatieve component)G2548 80061 843     2003 overgegaan naar VenI.
            
VWSart. Inburgering nieuwko-totaal beleidsterrein58 60663 159     De WIN is bij 1e suppl. begroting
 8.1mers (welzijnscompo- nent)G2528 84435 205     2003 overgegaan naar VenI.
            
JUSart. Wet inburgeringtotaal beleidsterrein  177 397117 89194 48491 61591 615De Win-bijdragen voor 2004 worden
 6.4.5nieuwkomersG25  p.m.p.m. p.m. p.m. p.m.momenteel uitgerekend en in de eerste helft van november gepubliceerd. Gemeenten krijgen dan ook een beschikking. Ze zijn begin oktober geïnformeerd dat de toeken- ning van de bijdragen dit jaar wat langer op zich laat wachten.
            
VWSart. Maatschappelijke totaal beleidsterrein191 233221 126220 680220 680220 680220 680220 680  
 3.1opvang, vrouwenopvang en verslavingszorgG25153 271171 963171 963171 509171 509171 509171 509  
            
VWSart. Algemeen maat-totaal beleidsterrein11 74012 22412 224    De regeling loopt tot en met 2003
 3.1schappelijk werkG253 4993 6503 650      
            
VWSart.Experiment Heroïne-totaal beleidsterrein2 4235 4845 484p.m. p.m. p.m.p.m.Met het Hoofdlijnenakkoord van
 3.1verstrekkingG252 4235 4845 484p.m.p.m. p.m. p.m.Balkenende II is besloten deze regeling te continueren. De regeling loopt in ieder geval door tot en met 2004.
            
SZWart. 2Subs. alg: stimule- totaal beleidsterrein5 8302 6023 630     
  ringsprojecten alloch- tone groepenG252 7301 7121 283      
            
BZKart.Regelingen leefbaartotaal beleidsterrein10 43710 43710 43710 43710 43710 43710 437Het betreft een annuïteitenregeling
 9.3heid, veiligheid, stadseconomieG2510 43710 43710 43710 43710 43710 43710 437uit GSB I

Categorie A steden zijn geadresseerden bedragen x € 1 000

    2001200220032004200520062007Toelichting
EU-pijler (rechtstreeks naar steden)totaal beleidsterrein287 054292 806298 028275 831282 294287 144p.m. 
   G25283 958289 710294 902272 916279 288284 077p.m. 
            
  Doelstelling 2 van detotaal beleidsterrein32 06632 06632 37630 18531 12630 757 Op basis van de uitvoering van
  StructuurfondsenG2528 97028 97029 25027 27028 12027 690 programma's zullen de bedragen voor de steden worden vastgesteld
            
  Urban 2totaal beleidsterrein4 4005 1404 9404 5405 2405 540p.m. 
   G254 4005 1404 9404 5405 2405 540p.m. 
            
  ESFtotaal beleidsterrein250 588255 600260 712241 106245 928250 847p.m. 
   G25250 588255 600260 712241 106245 928250 847p.m. 

Categorie B. budgetten naar regio's bedragen x € 1 000

    2001200220032004200520062007Toelichting
I Pijler Werk en Economietotaal beleidsterrein5 4455 4459 2129 2129 212136136 
   G255 4455 4459 2129 2129 212136136 
            
OCWart. 5Technocentratotaal beleidsterrein5 4455 4459 2129 2129 212136136Er is 9,2 mln. beschikbaar gekomen
   technocentra in G255 4455 4459 2129 2129 212136136voor de jaren 2003–2005.

bedragen x € 1 000

    2001200220032004200520062007Toelichting
II Pijler Fysieke Infrastructuurtotaal beleidsterrein1 899 0872 244 7432 305 0002 105 9702 047 9852 200 1762 407 149Niet alle onderliggende budgetten
   G251 157 5831 808 7291 787 2261 739 2321 615 5951 655 9871 871 373zijn voor alle jaren bekend (zie p.m.-en).
            
VenWart. 5 Bijdrage exploitatieTotaal beleidsterrein1 323 2551 563 1561 619 7551 449 5011 411 7881 416 3081 379 944 
 en art. 7openbaar vervoer, veilig pers. vv. klant- gerichte pers. vv marktG251 152 1321 206 2001 174 2221 108 4831 095 4311 100 3541 074 106  
            
VenWIF Regionale/lokaletotaal beleidsterrein367 670370 338406 450127 153176 734340 140555 552De TK heeft niet ingestemd met het
 01.03.01 en IF 01.03.02infrastructuur subsi- dies (verkenning en realisatie) = RWS excl. BTWG25p.m.326 067391 400116 600126 100271 600490 000voorgenomen decentralisatiebesluit. Als gevolg hiervan zijn de bedragen bij 1e suppletore begroting weer aangepast. Uitgangspunt is nu decentralisatie per 1 januari 2004. De MIT-lijst met projecten moet opnieuw worden vastgesteld. De verdeling over de G5 en G25 is daardoor nog niet duidelijk. Bovendien vindt er een herprioritering van de MIT plaats als gevolg van de ombuigingen uit het hoofd- lijnenakkoord.
            
VenWIF Regionale/lokale totaal beleidsterrein191 026170 739113 174408 617294 312281 114304 300De TK heeft niet ingestemd met het
 01.03.05infrastructuur gebundeldeG25p.m.168 266113 174408 617294 312281 144304 300voorgenomen decentralisatiebesluit. Als gevolg hiervan zijn doeluitkering de bedragen bij 1e suppletore begro- ting weer aangepast. Uitgangspunt is nu decentralisatie per 1 januari 2004.
            
VenWIFBodemsanering bij totaal beleidsterrein9 9831 14736 4172 659    
 04.02aanleg overige projectenG25p.m. 1 061p.m. p.m.     
            
VenWIFIntermodaal vervoer totaal beleidsterrein3 9032 4583 8656 7707 0661 005 De looptijd van de regeling is tot 31
 04.03(terminals en knooppunten)G252 2012 0370p.m.301p.m. december 2003. De gehonoreerde projecten lopen door tot 2006 afhankelijk van de realisering van het project kan betaling plaatsvinden.
            
VROMart. Subsidies bodem-totaal beleidsterrein 133 463122 399108 615155 422158 720164 386De bodemsanering in stedelijk
 07.18.04saneringprovincies 101 656105 490102 87696 788p.m.p.m.gebied zijn hierin niet opgenomen de middelen voor dit deel zijn onder- gebracht in het ISV. Van de 23,343 miljoen uitgaven aan de G25 is 12,953 miljoen in het kader van het meerjarenprogramma bodemsanering uitgekeerd
            
LNVart. 1Kwaliteitsimpulstotaal beleidsterrein3 2503 4422 9402 6552 6632 8892 967 
  Groene Hartlandelijke gebieden3 2503 4422 9402 6552 6632 8892 967 

Categorie B. budgetten naar regio's bedragen x € 1 000

    2001200220032004200520062007Toelichting
III Pijler Sociale Infrastructuurtotaal beleidsterrein3 457 9953 669 9643 852 7823 815 1313 867 1003 997 8673 990 818 
   gebieden met G253 143 0313 324 3603 372 0703 349 1163 395 5163 506 9523 503 729 
            
JUSart.3.1.12Justitie in de buurttotaal beleidsterrein4 8466 8486 9006 1896 2594 2612 262 
   gebieden met G254 8466 8486 9006 1896 2594 2612 262 
            
JUSart. CRIEM – individuele totaal beleidsterrein5 4747 1758 4288 5608 1458 0668 066 
 3.4.8trajectbegeleidinggebieden met G255 4747 1758 4288 5608 1458 0668 066 
            
JUSart. CRIEM – wijkgerichte totaal beleidsterrein6611 5571 5611 5271 5311 5321 532 
 3.1.12preventieve opvoedingsondersteuninggebieden met G256611 5571 5611 5271 5311 5321 532 
            
JUSart. Strafrechtelijke totaal beleidsterrein13 20022 94821 50024 70026 50031 10031 100 
 5.1.2Opvang Verslaafden (SOV)gebieden met G2513 20022 84821 50024 70026 50031 10031 100 
            
OCWart. Tegengaan voortijdig totaal beleidsterrein10 22010 55610 88310 88310 88310 88310 883 
 4.3schoolverlaten in vo & bo(RMC)gebieden met G2510 22010 55610 88310 88310 88310 88310 883 
            
VWSart. Stelsel Jeugdzorg, totaal beleidsterrein713 032713 032712 674712 612712 549712 549712 549  
 7.1doeluitkering jeugd- hulpverleningprovincies713 032713 032712 674712 612712 549712 549712 549  
            
BZK2.2Politietotaal beleidsterrein2 703 6622 903 9963 087 1763 050 2993 101 2333 229 4763 224 426Dit zijn de meest recente cijfers
   gebieden met G252 388 6982 562 3442 610 1242 584 6452 629 6492 738 5612 737 337waarbij een verdeling naar de korpsen bekend is (circulaire juni 2003). De gevolgen van het hoofdlijnenakkoord zijn dus nog niet verwerkt. De cijfers in 2008 zijn een voorlopige raming.
            
SZWart. 12Stimuleringsregelingtotaal beleidsterrein6 9003 8523 660361   Regeling loopt in 2003 af. In 2004
  (experimenten, projecten)gebieden met G256 900p.m.p.m.p.m.   betreft het alleen nog afrekening van oude projecten.

Categorie C, beleidsmatige relaties

In dit ECO kunnen geen onderwerpen worden vermeld in deze categorie. De beleidsonderwerpen die relevant zijn voor GSB (categorie c) worden momenteel in kaart gebracht.

De departementen waar dit betrekking op heeft zijn EZ, OCW, SZW, VROM, Justitie, BZK, LNV, VWS en V&W.

Naar boven