29 321
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2003 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 10 december 2003

De vaste commissie voor Defensie1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.

Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.

De voorzitter van de commissie,

Albayrak

De adjunct-griffier van de commissie,

Kok

1

Uit de matrix met het totaaloverzicht van alle artikelen blijkt dat de technische mutaties bij de Koninklijke Marine (KM) – € 23,3 miljoen belopen en de beleidsmatige mutaties € 99,4 miljoen. In de artikelsgewijze toelichting van de budgettaire gevolgen van beleid voor de KM blijkt dat de technische mutaties € 25,1 miljoen bedragen en de beleidsmatige mutaties € 51,1 miljoen. Wat is de meerwaarde van de matrix met het totaaloverzicht van alle artikelen ten opzichte van de uitsplitsing in de artikelsgewijze toelichting, aangezien de bedragen tussen de overzichten niet overeenkomen?

Het totaaloverzicht van alle artikelen is bedoeld om een duidelijk beeld te geven van de mutaties die in de suppletore begroting zijn opgenomen, met een verdeling naar herkomst, soort en het artikel waarop de mutatie is verwerkt. Abusievelijk is de aansluiting voor wat betreft het onderscheid in technische en beleidsmatige mutaties in de volledige suppletore begroting niet consistent verwerkt. Deze omissie zal in de toekomst worden voorkomen.

2

Terwijl de tabellen van het totaaloverzicht van alle artikelen zijn gesplitst naar organisatieonderdelen, betreft de toelichting alleen de beleidsmatige mutaties die meerdere organisatieonderdelen (kunnen) betreffen. Een relatie tussen beide indelingen binnen één artikel ontbreekt. Kan de regering voor ieder artikel een overzicht verstrekken met daarin de koppeling tussen technisch en beleidsmatig enerzijds en de verschillende onderdelen in de tabel «budgettaire gevolgen» anderzijds?

Per artikel volgt hierna een overzicht met daarin de koppeling tussen enerzijds technische en beleidsmatige mutaties en anderzijds de onderdelen van deze artikelen.

Beleidsartikel 01. Koninklijke marine

De technische en beleidsmatige mutaties die geleid hebben tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003 zijn als volgt over de verschillende onderdelen van de Koninklijke marine verdeeld:

(Bedragen x € 1000)

 ProgrammauitgavenApparaatsuitgavenInvesteringenTotaalWaarvan CZMNEDWaarvan CZMCARIBWaarvan CKMARNSWaarvan Ov. Eenh.Waarvan Invester. Waarvan Admiral. Waarvan wachtgeld
Technische mutaties           
Toedeling loonbijstelling15 0209 239 24 2596 7141 2092 6034 494 9 239 
Verdeling prijsbijstelling6 537– 16 4069 86902 1305707303 1079 869– 16 406 
Extra benodigde prijsbijstelling  14 85614 856    14 856  
Ramingsbijstelling ontvangsten– 2 900  – 2 900– 1 000  – 1 900   
Munitie 14 600– 14 6000    – 14 60014 600 
Overheveling MULAN naar Dico  – 3 600– 3 600    – 3 600  
Overhevelingen tussen do'n – 700– 29– 729    – 29– 700 
Bijdrage SEAPAR door het min. VenW  333333    333  
Kasritme overeenkomst KSG  – 10 000– 10 000    – 10 000  
Aanpassing kasritme investeringsprojecten  2 8312 831    2 831  
Subtotaal technische mutaties18 6576 733– 34025 0507 8441 7793 3335 701– 3406 733 
Beleidsmatige mutaties           
Overhevelingen tussen defensieonderdelen– 266– 1 373 – 1 639   – 266 – 1 373 
Brandstoffen 8 159 8 159     8 159 
Luchtvaartmaterieel 4 061 4 061     4 061 
Upgrade Koninklijke marine netwerk 3 000 3 000     3 000 
ESSM  30 00030 000    30 000  
MSKBV  – 6 303– 6 303    – 6 303  
Wachtgelden 3 368 3 368      3 368
Overige mutaties6 6453 785 10 430– 5 799– 7 5899 27710 756 3 785 
Sub-totaal beleidsmatige mutaties6 37921 00023 69751 076– 5 799– 7 5899 27710 49023 69717 6323 368
Totaal25 03627 73323 35776 1262 045– 5 81012 61016 19123 35724 3653 368

Beleidsartikel 02. Koninklijke landmacht

De technische en beleidsmatige mutaties die geleid hebben tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003 zijn als volgt over de verschillende onderdelen van de Koninklijke landmacht verdeeld:

(Bedragen x € 1000)

 ProgrammauitgavenApparaatsuitgavenInvesteringenSubsidiesTotaalWaarvan 1e DIVWaarvan NatcoWaarvan OTCOWaarvan LASWaarvan OVBLSWaarvan InvesternWaarvan subsidiesWaarvan wachtgeld
Technische mutaties             
Toedeling loonbijstelling30 5079 695  40 20216 1597 8626 4861 0348 661   
Overhevelingen tussen defensieonderdelen513– 1 899– 10 012 – 11 39800513– 200– 1 699– 10 012  
Herschikking tussen defensieonderdelen  – 29 000 – 29 000     – 29 000  
Subtotaal technische mutaties31 0207 796– 39 0120– 19616 1597 8626 9998346 962– 39 01200
Beleidsmatige mutaties    0        
Herschikking tussen defensieonderdelen– 7 6777 173– 33 500200– 33 804– 14 8179 022– 1 882– 1 4876 660– 33 5002002000
Sub-totaal beleidsmatige mutaties– 7 6777 173– 33 500200– 33 804– 14 8179 022– 1 882– 1 4876 660– 33 5002002 000
Totaal23 34314 969– 72 512200– 34 0001 34216 8845 117– 65313 622– 72 5122002 000

Beleidsartikel 03. Koninklijke luchtmacht

De technische en beleidsmatige mutaties die geleid hebben tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003 zijn als volgt over de verschillende onderdelen van de Koninklijke luchtmacht verdeeld:

(Bedragen x € 1000)

 ProgrammauitgavenApparaatsuitgavenInvesteringenTotaalWaarvan TLWaarvan LCKLuWaarvan KMSLWaarvan Staf BDLWaarvan Invester. Waarvan wachtgeld
Technische mutaties          
Toedeling loonbijstelling13 7484 000 17 74810 5191 4251 8044 000  
Overhevelingen tussen defensieonderdelen – 733– 2 900– 3 633   – 733– 2 900 
Compensatiemutaties60 140– 60 140 017 61642 109415– 60 140  
Subtotaal technische mutaties73 888– 56 873– 2 90014 11528 13543 5342 219– 56 873– 2 9000
Beleidsmatige mutaties          
Herschikking tussen defensieonderdelen– 6 01021 010– 27 000– 12 000  – 6 01021 010– 27 000 
Compensatie structureel exploitatietekort 45 000– 45 0000   45 000– 45 000 
Intertemporele compensatie EVDB en HAWK/PIP  – 59 000– 59 000    – 59 000 
Luchtmobiele brigade  – 13 955– 13 955    – 13 955 
Infrastructuur  – 2 677– 2 677    – 2 677 
Decemberbetaling JSF SDD-fase  27 00027 000    27 000 
Vertraging diverse projecten  – 10 368– 10 368    – 10 368 
Sub-totaal beleidsmatige mutaties– 6 01066 010– 131 000– 71 00000– 6 01066 010– 131 0000
Totaal67 8789 137– 133 900– 56 88528 13543 534– 3 7919 137– 133 9000

Beleidsartikel 04. Koninklijke marechaussee

De technische en beleidsmatige mutaties die geleid hebben tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003 zijn als volgt over de verschillende onderdelen van de Koninklijke marechaussee verdeeld:

(Bedragen x € 1000)

 ProgrammauitgavenApparaatsuitgaven Investeringen Totaal Waarvan BeveiligingWaarvan Hh Vrmdlw. Waarvan Pol DefWaarvan Pol burgerWaarvan Ass verlWaarvan InvesternWaarvan Staf KMarWaarvan OCKMar
Technische mutaties            
Toedeling loonbijstelling5 7662 000 7 7661 1502 4151 35921011601 0561 460
Overhevelingen tussen defensieonderdelen– 76– 36 – 112– 17– 35– 20– 3– 20– 15– 20
Overige mutaties13146– 1 450– 1 29124492842– 1 4502230
Subtotaal technische mutaties5 7032 110– 1 4506 3631 1572 4291 367211116– 1 4501 0631 470
Beleidsmatige mutaties   000000000
Uitdeling Van Haak gelden385185 57084177100159078107
Herschikking tussen defensieonderdelen8 0863 876– 9 4942 4681 7703 7202 093323180– 9 4941 6272 249
Sub-totaal beleidsmatige mutaties8 4714 061– 9 4943 0381 8543 8972 193338189– 9 4941 7052 356
Totaal14 1746 171– 10 9449 4013 0116 3263 560549305– 10 9442 7683 826

Beleidsartikel 10. Civiele taken

De technische en beleidsmatige mutaties die geleid hebben tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003 zijn als volgt over de verschillende onderdelen van dit artikel verdeeld:

(Bedragen x € 1000)

 TotaalWaarvan KWNA&A Waarvan KWNEDWaarvan EODWaarvan Hulp Civiel
Technische mutaties     
Toedeling loonbijstelling53831094134 
Bijstelling ontvangsten– 4 220– 4 220   
Overheveling van KM naar EOD KM39864– 23357 
Herschikking tussen defensieonderdelen28  28 
Subtotaal technische mutaties– 3 256– 3 846715190
Beleidsmatige mutaties     
Overheveling naar BZK– 10 941– 10 941   
Sub-totaal beleidsmatige mutaties– 10 941– 10 941000
Totaal– 14 197– 14 787715190

Niet-beleidsartikel 60. Dico

De technische en beleidsmatige mutaties die geleid hebben tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003 zijn als volgt over de verschillende onderdelen van dit artikel verdeeld:

(Bedragen x € 1000)

 ProgrammauitgavenApparaatsuitgavenInvesteringenTotaal Waarvan DVVOWaarvan IKSWaarvan MGFBWaarvan IDLWaarvan DICTUWaarvan OIDWaarvan InvesternWaarvan StafWaarvan Wachtg.
Technische mutaties             
Toedeling loonbijstelling3 458652 4 1101 0562671 008178 949 533119
Overhevelingen tussen defensieonderdelen4 2001 55423 15628 910740 601 2 8154423 1561 554 
Overige mutaties– 7162 090721 446 – 716    721 0871 003
Subtotaal technische mutaties6 9424 29623 22834 4661 796– 4491 6091782 81599323 2283 1741 122
Beleidsmatige mutaties   0         
Herschikking tussen defensieonderdelen– 1 446  – 1 446– 1 011– 639422213– 93– 338   
Sub-totaal beleidsmatige mutaties– 1 44600– 1 446– 1 011– 639422213– 93– 338000
Totaal5 4964 29623 22833 020785– 1 0882 0313912 72265523 2283 1741 122

Niet-beleidsartikel 90. Algemeen

De technische en beleidsmatige mutaties die geleid hebben tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003 zijn als volgt over de verschillende onderdelen van dit artikel verdeeld:

(Bedragen x € 1000)

 ProgrammauitgavenApparaatsuitgavenInvesteringenSubsidiesTotaalWaarvan KerndepWaarvan MIVDWaarvan InvestWaarvan MilieuWaarvan Pens en UWaarvan W OWaarvan ZVDWaarvan subsidiesWaarvan Ov uitg
Technische mutaties              
Toedeling loonbijstelling20 1933 477 37624 0462 0831 394  17 4342 759 376 
Uitdeling niet-AV-relevante loonbijstelling27 948   27 948    26 7691 179   
Overhevelingen tussen defensieonderdelen– 12– 1 334– 4 708 – 6 054– 1 42692– 5 028  834  – 526
Aanpassing niet-relevante reeks pensioenen– 56 007   – 56 007    – 56 007    
Bijstelling ontvangsten – 2 300  – 2 300– 2 500200       
Overige mutaties382119– 32025206119 – 320    25382
Subtotaal technische mutaties– 7 496– 38– 5 028401– 12 161– 1 7241 686– 5 3480– 11 8044 7720401– 144
Beleidsmatige mutaties    0         
Herschikking tussen defensieonderdelen11 956512– 12 202 2662 600 – 13 1102 100– 3 085 4 561 7 200
Sub-totaal beleidsmatige mutaties11 956512– 12 20202662 6000– 13 1102 100– 3 08504 56107 200
Totaal4 460474– 17 230401– 11 8958761 686– 18 4582 100– 14 8894 7724 5614017 056

Met betrekking tot beleidsartikel 09. Vredesoperaties wordt opgemerkt dat de technische mutatie van € 16,5 miljoen betrekking heeft op de stabilisatiemacht IRAK. De beleidsmatige bijstelling van – € 33,878 miljoen is terug te vinden in de mutaties bij de vermelde operaties.

Inzake beleidsartikel 11. Internationale samenwerking zijn de opgenomen suppletore mutaties van de verschillende bijdragen aan de Navo opgebouwd uit enerzijds de doorwerking van ontvangstenbijstelling en anderzijds een ramingsaanpassing voor een totaalbedrag van € 10,511 miljoen.

3

Kan de regering aangeven wat zij bedoelt met de term «aanpassing in de niet-relevante reeks pensioenen» (pagina 2) respectievelijk met de term «een aanpassing, een verschuiving in de tijd, van de uitgaven voor pensioenen» (pagina 6)?

Het betreft de consequenties voor 2003 van een intertemporele aanpassing van het niet-relevante deel van de uitgaven voor het militair prepensioen. Deze intertemporele aanpassing houdt verband met een wijziging van de voorziene introductiedatum van dit prepensioen. Door deze wijziging van de voorziene introductiedatum wijzigen zowel de hoogte van de te betalen bedragen als de fasering in de tijd.

4

Waarom vallen de verwachte opbrengsten uit verkopen zoveel lager uit? Om welk(e) object(en) gaat het hier? Verwacht de regering op dit gebied nog verdere tegenvallers? Zo ja, hoe zullen deze worden opgevangen binnen de Defensiebegroting?

De mogelijkheid om overtollige defensiematerieel en -goederen te verkopen is afhankelijk van de omstandigheden op de markt. Dat maakt het buitengewoon moeilijk een nauwkeurige raming van de verkoopopbrengsten te maken. Het is bijvoorbeeld niet exact te voorspellen wanneer overtollig materieel kan worden verkocht, voor welke prijs en met welke opbrengst. Ook is het moment waarop het verkoopbedrag wordt ontvangen in de regel een onzekere factor. Ten aanzien van strategische roerende zaken gelden daarnaast de regels van het wapenexportbeleid. Bij onroerende zaken spelen bijvoorbeeld ook de onzekerheid over de toekomstige bestemming van het object een rol, of een eventuele langdurige (bodem)sanering.

Als in toekomst duidelijk blijkt dat geraamde verkoopopbrengsten kunnen gaan tegenvallen, zullen bij de opstelling van de begrotingen maatregelen worden genomen dit te accomoderen.

5

Is het bedrag van € 39 miljoen waarmee het budget neerwaarts wordt bijgesteld op grond van het verwachte resultaat van de verkoop van overtollige defensiegoederen inclusief of exclusief het bedrag van € 13,6 miljoen dat het ministerie van Financiën toevalt?

In de neerwaartse bijstelling van € 39 miljoen van de opbrengst van verkoop van overtollige defensiegoederen is het bedrag van € 13,6 miljoen dat toevalt aan het ministerie van Financiën niet inbegrepen. Door het budget van Defensie enkele jaren geleden al te verlagen met dit bedrag, is dit bedrag structureel aan het ministerie van Financiën ter beschikking gesteld. Het betreft de franchise die op de opbrengsten in mindering worden gebracht.

6

Kan de regering de aanpassingen van EVDB-projecten in één tabel gepresenteren? Wat verstaat de regering onder »intertemporele compensatie»? Wordt met de neerwaartse bijstelling van de uitgaven voor EVDB-projecten niet gehandeld in strijd met de afspraken in het Hoofdlijnenakkoord respectievelijk het Strategisch Akkoord voor zover dat in het Hoofdlijnenakkoord was verwerkt?

Onder intertemporele compensaties wordt verstaan dat een budget dat in enig jaar geraamd is over meerdere jaren wordt verdeeld, in overeenstemming met de feitelijke behoefte. Dit kan door hiervoor binnen het totale budget compensatie te vinden, dan wel door medewerking van het Ministerie van Financiën.

In 2002 werd een bedrag van € 70 miljoen niet bestede EVDB-gelden doorgeschoven naar 2003. Hierdoor ontstond een «boeggolf» op het budget 2003. Als gevolg van de maatregelen die genomen zijn om de financiële toestand van het ministerie te verbeteren is er een herschikking geweest van de beschikbare EVDB-gelden. De neerwaartse bijstelling in 2003 heeft een bijstelling in positieve zin tot gevolg in de jaren 2004 en 2005. De beschikbare budgetten voor de EVDB-projecten zijn nu over de periode voor de verwachte uitvoering van de projecten verdeeld. Omdat een aantal EVDB-projecten zich in een ontwerp- en ontwikkelingsfase bevinden, is ook in de komende jaren een eventuele herschikking van de EVDB-gelden nodig.

De muaties in projecten ten opzichte van de stand van de eerste suppletore begroting zijn als volgt (bedragen in € milj.):

Omschrijving projectBedrag
Commandofaciliteiten LPD-2– 4,4
Disease Surveillance Team– 0,4
Krijgsmachtbrede NBC– 1,9
NBC verkenning– 0,5
NBC verkenning (ombouw Fuchs)– 3,7
Onderzoek B-verkenningsmiddel– 0,5
Satellietwaarneming– 1,5
Tenten en wasbakken Role 3– 2,0
TITAAN fase 1– 0,3
TITAAN fase 2/31,9
Totaal– 13,3

Het verschil met de in de tweede suppletore begroting aangegeven mutatie van € 75 miljoen heeft betrekking op de bovengenoemde boeggolf van budget dat nu over de juiste begrotingsjaren is verdeeld door middel van intertemporele compensatie.

7 en 8

Hoe verhoudt de verhoging met € 4,1 miljoen voor het onderhoud van het luchtmachtmaterieel van de KM zich tot de voortgaande afstoting van materieel?

Hoe verhoudt de herfasering van het onderhoud bij de KM, en daarmee de intensivering in 2003, zich tot de beleidslijn dat overtollig materieel wordt afgestoten en wordt geïnvesteerd in nieuw materieel?

De verhoging van € 4,1 miljoen heeft voor een belangrijk deel te maken met een eerdere levering dan verwacht van sonoboeien voor de maritieme patrouillevliegtuigen. De herfasering van het onderhoud heeft een directe relatie met het onderhoud van in de in gebruik zijnde Lynx maritieme helikopters. Door de herfasering worden de benodigde budgetten in lijn gebracht met de uit het onderhoud voortvloeiende behoeften.

9 en 10

Bij de KM, de Koninklijke Landmacht (KL) en de Koninklijke Luchtmacht (KLu) blijkt sprake te zijn van meerkosten voor de wachtgelden ten opzichte van de ontwerpbegroting 2003 (respectievelijk € 3,4 miljoen, € 2 miljoen en € 0,3 miljoen)? Moet hieruit worden geconcludeerd dat nog onvoldoende militairen die overtollig zijn geworden, op voortvarende wijze aan ander werk worden geholpen?

Het budget voor wachtgelden bij de KM wordt verhoogd met ongeveer € 3,4 miljoen. Is deze extra uitstroom een gevolg van de bezuinigingen die voortvloeien uit het Hoofdlijnenakkoord?

De meerlasten voor wachtgelden in 2003 houden onder andere verband met de na het indienen van de ontwerp-Defensiebegroting 2003 tot stand gebrachte tijdelijke vervroegde uitstroommaatregel voor oudere militairen. Deze regeling voorziet in een kortdurend wachtgeld (maximaal twee jaar), dat voorafgaat aan het leeftijdsontslag van de betrokken militairen in 2004 of 2005. Het gaat om een maatregel met een vrijwillig karakter die is aangekondigd in de Personeelsbrief. Deze voorziening is getroffen om gedwongen ontslagen, als gevolg van de reeks maatregelen die bij Defensie in deze kabinetsperiode worden genomen, zo veel mogelijk te voorkomen. Er is geen verband met de maatregelen die gericht zijn op het bemiddelen van overtollig geworden defensiepersoneel naar een andere werkkring.

11

In welke zin is het beleid met betrekking tot meerkosten van vlieguren bij uitzending veranderd? Welke fiscale ontwikkelingen worden in de toelichting op de beleidsmatige mutatie «compensatie structureel exploitatietekort» bedoeld?

Het materieel dat in militaire operaties wordt ingezet, wordt na terugkeer in Nederland teruggebracht naar het onderhoudsniveau dat het voorafgaand aan de operatie had. Afhankelijk van de capaciteit van de onderhoudswerkplaatsen of bij derde partijen kan het onderhoud aan het gebruikte materieel, alsmede de financiële doorbelasting daarvan, nog enige tijd op zich laten wachten.

De Koninklijke luchtmacht heeft een nieuw verrekensysteem in gebruik genomen, voor het herstel van de extra slijtage aan haar gevechtsvliegtuigen en -helikopters door de inzet ervan. Met behulp van deze verrekensystematiek kunnen de kosten voor herstel en noodzakelijk onderhoud sneller worden doorbelast. Hierdoor is er tevens eerder inzicht in de totale kosten van een operationele inzet. De prestatie-indicator voor de verrekening van deze kosten is het aantal gerealiseerde vlieguren in het uitzendgebied. Het vliegtarief is vastgesteld per soort wapensysteem, op basis van de kosten van benodigde reparaties en extra onderhoud na terugkeer uit operaties in het recente verleden.

Door aanpassing van de regelgeving op het vlak van de BTW-heffing is de vrijstelling voor invoerrechten van F-16 materieel ingetrokken en is BTW verschuldigd over diensten die via FMS-contracten worden aangekocht.

12

Met welke periode is de uitvoering van het project Luchtmobiele Brigade vertraagd? Wat is hiervan de oorzaak?

De uitvoering van het project Luchtmobiele brigade is vertraagd met naar verwachting één jaar omdat als gevolg van de internationale ontwikkelingen, sinds 11 september, de productiecapaciteit in de VS in eerste instantie wordt aangewend voor de eigen krijgsmacht. De productie voor andere landen komt als gevolg van dit beleid op de tweede plaats.

13 en 14

Er wordt in december € 27 miljoen voor de JSF betaald ter compensatie van diverse kasgeldvertragingen van 2003 naar 2004. Is Nederland verplicht om diverse kasgeldvertragingen gecompenseerd? Wat is het belang van Nederland bij deze versnelde betaling? Loopt Nederland hierdoor een rentevoordeel mis omdat een maand eerder moet worden geleend door de minister van Financiën en zo ja, hoeveel rente betaalt Nederland nu extra?

Wat is het belang voor Nederland bij de versnelde betaling van de januari-bijdrage aan de SDD-fase?

Deze betaling valt binnen de met de leverancier overeengekomen betalingstermijn, die loopt van medio december 2003 tot medio januari 2004. Ramingstechnisch was de betaling opgenomen in de Defensiebegroting 2004. Met het oog op de betalingsvertraging bij andere projecten is besloten de betaling in 2003 uit te voeren, binnen de hiertoe bestaande wettelijke mogelijkheden en binnen de overeengekomen betalingstermijn. Omdat er geen extra uitgaven worden voorzien, hoeft de minister van Financiën geen extra geld te lenen.

15

Wat betekent de stijging van 22 procent van het budget voor vredesoperaties van € 178,4 miljoen naar € 217,4 miljoen voor de druk op het totale Defensiebudget? Op welke wijze wordt deze stijging elders gecompenseerd?

De additionele uitgaven voor crisisbeheersingsoperaties komen ten laste van de structurele voorziening voor crisisbeheersingsoperaties en VN-contributies van de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS). De stijging van de uitgaven beïnvloeden het reguliere Defensiebudget niet.

16 en 17

Op grond van welke elementen moet Nederland als gevolg van de nieuwe kostenverdeelsleutel meer bijdragen aan de militaire begroting van de NAVO? Zijn de inspanningen van Nederland in NAVO-verband ook verdisconteerd in deze nieuwe kostenverdeelsleutel?

Kan de regering een nadere toelichting geven op de door bondgenoten ingediende «forecasts» die ertoe leiden dat de Nederlandse bijdrage aan het NAVO Veiligheidsinvesteringsprogramma is verhoogd? Heeft Nederland zelf ook forecasts ingediend?

Tot 1 januari 2003 golden voor de Navo-landen verschillende bijdragepercentages voor het Navo Veiligheids- en Investeringsprogramma (NVIP) en «Military Budget». Op verzoek van de bondgenoten zijn deze percentages gelijk getrokken. Ook werd de bijdrage van drie nieuwe lidstaten verdisconteerd. Bij het vaststelling van de hoogte van de Nederlandse bijdrage is geen rekening gehouden met de inspanningen van Nederland in Navo-verband. Het betreft immers kosten die ten goede komen aan de gezamenlijke middelen van het bondgenootschap.

Vanaf 1 januari 2003 geldt dat het bijdragepercentage van Nederland aan het «Military Budget» is verhoogd (van gemiddeld 3% naar gemiddeld 3,8%). Dit leidt tot een additionele (structurele) verhoging van de kosten ten opzichte van de raming in de Defensiebegroting 2003.

Het Nederlands aandeel aan het Navo Veiligheids- en Investeringsprogramma is feitelijk niet verhoogd. De Nederlandse bijdrage, die onafhankelijk is van de door andere Navo-landen ingediende forecasts, is neerwaarts bijgesteld van 4,5% naar gemiddeld 3,8% van het door de Navo vastgestelde (maximum)budget van € 640 miljoen. Als gevolg van deze aanpassing van het percentage was in de eerste suppletore begroting een neerwaartse bijstelling van het geraamde bedrag opgenomen. Omdat de feitelijke betaling echter nog is gebaseerd op de oude «forecasts», heeft de daling van de uitgavenraming zich in mindere mate voorgedaan dan in eerste instantie verwacht. Een nadere bijstelling bleek noodzakelijk. Nederland heeft zelf ook een «forecast» ingediend.


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: De Vries (PvdA), Bakker (D66), Koenders (PvdA), van Beek (VVD), Karimi (GL), Timmermans (PvdA), van Bommel (SP), Vendrik (GL), Albayrak (PvdA), voorzitter, Wilders (VVD), Balemans (VVD), van Baalen (VVD), Snijder-Hazelhoff (VVD), van Winsen (CDA), van den Brink (LPF), Mastwijk (CDA), Kortenhorst (CDA), Huizinga-Heringa (CU), van Velzen (SP), Algra (CDA), Haverkamp (CDA), Aasted-Madsen-van Stiphout (CDA), Straub (PvdA), Blom (PvdA), Eijsink (PvdA), Brinkel (CDA), Vacature (algemeen), ondervoorzitter.

Plv. leden: Van Dam (PvdA), Lambrechts (D66), Waalkens (PvdA), Cornielje (VVD), Halsema (GL), Fierens (PvdA), De Ruiter (SP), Van den Brand (GL), Adelmund (PvdA), Hofstra (VVD), Van Miltenburg (VVD), Visser (VVD), Oplaat (VVD), De Haan (CDA), Vacature (algemeen), Smilde (CDA), Bruls (CDA), Van der Staaij (SGP), De Wit (SP), De Vries (CDA), Ormel (CDA), Ferrier (CDA), Van Heemst (PvdA), Tichelaar (PvdA), Noorman-den Uyl (PvdA), Van Dijk (CDA), Hermans (LPF).

Naar boven