Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2003-2004 | 29321 nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2003-2004 | 29321 nr. 2 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die deel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2003 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Defensie (X).
De in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Uit de hiervoor vermelde samenvattende begrotingsstaten blijkt dat ten opzichte van de eerste suppletore begroting 2003 een bedrag van € 243,816 miljoen aan de begroting van de uitgaven voor 2003 wordt onttrokken en dat het begrotingsbedrag van de ontvangsten voor 2003 met een bedrag van € 64,876 miljoen wordt verlaagd. Met de mutaties uit de eerste suppletore wet 2003 leidt dit tot een uitgavenbudget van € 7 385,937 miljoen en een ontvangstenbudget van € 212,258 miljoen. Het bedrag voor de in 2003 aan te gane verplichtingen wordt verlaagd met € 162,004 miljoen tot € 7 454,584 miljoen.
De invulling van de intertemporele compensatie (€ 134,0 miljoen) is gevonden in het niet doorgaan van het project HAWK en een herschikking van EVDB-projecten. Daarnaast diende er een aanpassing in de niet-relevante reeks pensioenen te worden verwerkt (€ 56,0 miljoen), is het budget verhoogd als gevolg van het afstoten van objecten DGW&T (€ 15,4 miljoen) waarmee de bijbehorende leningen bij Financiën worden afgelost en zijn fondsen tussen de defensieonderdelen herschikt. Hierbij is rekening gehouden met de vrijval van niet-relevante BTW-ontvangsten.
Met betrekking tot het uitvoeren van crisisbeheersingsoperaties is in verband met de inzet in Irak een bijdrage van € 16,5 miljoen aan Defensie toegekend. Op grond van het verloop van crisisbeheersingsoperaties in dit jaar wordt op de post «Voorziening vredesoperaties» een vrijval voorzien van € 33,9 miljoen.
In eerste instantie zijn de taakstellingen uit de Voorjaarsnota geparkeerd op het niet-beleidsartikel Nominaal en onvoorzien. In overleg met het ministerie van Financiën is bepaald dat deze taakstellingen eerst bij tweede suppletore begroting, binnen het totaalbeeld van de begrotingsrealisatie, zouden worden belegd.
De bij Voorjaarsnota ontvangen en tijdelijk op Nominaal en onvoorzien geparkeerde loonbijstelling wordt in deze suppletore begroting over de daartoe in aanmerking komende artikelen verdeeld.
Naar het zich laat aanzien vallen de verwachte opbrengsten uit verkopen via de Dienst der Domeinen van het ministerie van Financiën ongeveer € 39 miljoen lager uit.
Overhevelingen tussen defensieonderdelen
Naast bijstelling van de budgetten voor onderlinge dienstverlening betreft deze mutatie voornamelijk het vanuit de krijgsmachtdelen naar het Defensie Interservice Commando overbrengen van budget in verband met het centraliseren van de uitgaven voor defensiebrede IV.
De herschikkingen tussen de defensieonderdelen zijn noodzakelijk om de bedrijfsvoering voor 2003 te continueren en om een «nieuw evenwicht» in 2004 en verder te bereiken zodat dergelijke mutaties niet meer nodig zullen zijn. Deze herschikkingen zijn het gevolg van het actualiseren van betalingsmomenten van met name investeringsprojecten, waarvan een deel is aangewend om de verhoogde uitgaven van de exploitatie (bedrijfsvoering) te compenseren.
Bij de baten- en lastendiensten DTO en DGW&T worden geen technische of beleidsmatige wijzigingen voorzien die aanleiding geven tot het opstellen van een tweede suppletore begroting.
De mutaties van deze tweede suppletore begroting 2003 hebben grotendeels een technisch karakter en zijn noodzakelijk omwille van de bedrijfsvoering veilig te stellen en om de inzetbaarheid van de krijgsmacht te garanderen. Daarnaast zijn bij de Najaarsnota enkele mutaties gesteld, die beleidsmatig van aard zijn.
Conform de vigerende regelgeving worden in deze suppletore begroting bij de artikelen alleen de beleidsmatige mutaties toegelicht.
In aansluiting op de eerste suppletore begroting 2003 (vastgesteld bij de wet van 6 oktober 2003, Stb. 133) wordt door middel van het onderhavige wetsvoorstel voorgesteld de uitgaven van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2003 met € 243,816 miljoen te verlagen en de ontvangsten met € 64,876 miljoen.
De mutaties die tot deze bijstellingen leiden, zijn gedeeltelijk opgenomen in de mutaties zoals die voorkomen in de Miljoenennota 2004 (Kamerstukken II, 2003–2004, 28 600, nr. 2, bijlage 6) en betreffen verder nadere wijzigingen die nu in de Najaarsnota 2003 zijn verwerkt.
Stand begroting in de Voorjaarsnota 2003 | € 7 629,753 miljoen |
1. Totaal mutaties na Voorjaarsnota, opgenomen in de Miljoenennota 2004 | – € 190,860 miljoen |
2. Nadere wijzigingsvoorstellen 2003 | – € 52,956 miljoen |
Stand begroting in de Najaarsnota 2003 | € 7 385,937 miljoen |
Stand begroting in de Voorjaarsnota 2003 | € 277,134 miljoen |
1. Totaal mutaties na Voorjaarsnota, opgenomen in de Miljoenennota 2004 | – € 7,220 miljoen |
2. Nadere wijzigingsvoorstellen 2003 | – € 57,656 miljoen |
Stand begroting in de Najaarsnota 2003 | € 212,258 miljoen |
2.1. Overzichten uitgaven en ontvangsten
Het aantal beleidsmatige mutaties in deze suppletore begroting is beperkt. In de hierna opgenomen tabel met de stand van deze tweede suppletore begroting, zijn mutaties als beleidsmatig aangemerkt. Uit de toelichting blijkt evenwel dat aan de mutaties geen nieuw beleid ten grondslag ligt, maar dat deze samenhangen met beleidsmatige reacties op (onvoorziene) omstandigheden. De overige mutaties zijn technisch van aard.
In onderstaande overzichten zijn de mutaties op de uitgaven en de ontvangsten voor de onderscheiden (beleids)artikelen gespecificeerd (x € 1 miljoen):
Omschrijving | KM | KL | Klu | KMar | Vrops | Civiel | IS | OK | Geheim | Nom. | Alg. | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2003 (incl. NVW) | 1 403,4 | 2 209,7 | 1 349,4 | 335,6 | 178,4 | 33,0 | 140,6 | 230,8 | 0,9 | 65,8 | 1 360,3 | 7 307,9 |
Wijzigingen in samenhang met de Voorjaarsnota 2003 | 34,9 | 43,6 | 35,2 | 8,4 | 56,4 | 10,3 | 57,8 | – 4,2 | 126,0 | – 46,5 | 321,9 | |
Niveau Voorjaarsnota 2003 tevens Eerste suppletoor 2003 | 1 438,3 | 2 253,3 | 1 384,6 | 344,0 | 234,8 | 43,3 | 198,4 | 226,6 | 0,9 | 191,8 | 1 313,8 | 7 629,8 |
Wijzigingen opgenomen in de Miljoenennota 2004: | ||||||||||||
A. Technische mutaties: | ||||||||||||
1. Uitdeling loonbijstelling 2003 | 24,3 | 40,2 | 17,7 | 7,8 | 0,5 | 0,7 | 4,1 | – 147,3 | 52,0 | 0,0 | ||
2. Bijstelling ontvangsten | – 3,0 | – 4,2 | – 7,2 | |||||||||
3. Budgetoverhevelingen tussen defensieonderdelen | – 2,6 | – 2,7 | – 0,2 | – 0,3 | 0,4 | 10,9 | – 5,5 | 0,0 | ||||
4. Toevoeging Van Haak-gelden | 0,6 | 0,6 | ||||||||||
5. Bijdrage Crisisbeheersingsoperaties ivm Irak | 16,5 | 16,5 | ||||||||||
6. Overheveling van en naar andere departementen | – 10,9 | – 10,9 | ||||||||||
7. Prijsbijstelling Attaches | 0,2 | 0,2 | ||||||||||
8. Aanpassing niet-relevante reeks Pensioenen | – 56,0 | – 56,0 | ||||||||||
B. Beleidsmatige mutaties: | ||||||||||||
9. Intertemporele compensatie | – 59,0 | – 75,0 | – 134,0 | |||||||||
Afrondingsverschillen | 0,0 | 0,0 | – 0,1 | |||||||||
Stand Miljoenennota 2004 | 1 457,0 | 2 290,8 | 1 343,1 | 352,0 | 251,3 | 29,0 | 124,4 | 241,6 | 0,9 | 44,4 | 1 304,3 | 7 438,9 |
Nadere wijzigingen: | ||||||||||||
A. Technische mutaties: | ||||||||||||
10. Budgetoverhevelingen tussen defensieonderdelen | – 3,4 | – 8,7 | – 3,4 | – 1,1 | 17,0 | – 0,4 | 0,0 | |||||
11. Bijstelling ontvangsten | 0,1 | – 2,9 | 2,4 | – 2,3 | – 2,7 | |||||||
12. Overheveling van en naar andere departementen | 0,3 | 10,7 | 11,1 | |||||||||
13. Bijstelling tegenvallende verkoopopbrengsten | – 39,0 | – 39,0 | ||||||||||
14. Afstoten objecten DGW&T | 15,4 | 15,4 | ||||||||||
14a. Vermogensconversie incl. rentelasten | – 0,7 | – 0,7 | ||||||||||
15. Vrijgave budget exploitatie project SIGINT | – 3,2 | – 3,2 | ||||||||||
B. Beleidsmatige mutaties: | ||||||||||||
16. Herschikking tussen defensieonderdelen | 99,4 | – 62,8 | – 12,0 | 2,5 | 0,0 | 13,0 | – 1,4 | 0,2 | – 39,1 | 0,3 | 0,0 | |
17. Vrijval voorziening Crisisbeheersingsoperaties | – 33,9 | – 33,9 | ||||||||||
Stand tweede suppletore Begroting 2003 / Najaarsnota 2003 | 1 514,4 | 2 219,3 | 1 327,7 | 353,4 | 217,4 | 29,0 | 134,4 | 259,6 | 1,1 | 27,5 | 1 301,9 | 7 385,9 |
Omschrijving | KM | KL | Klu | KMar | Vrops | Civiel | IS | OK | Geheim | Nom. | Alg. | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2003 (incl. NVW) | 115,9 | 59,5 | 39,1 | 5,2 | 1,4 | 5,3 | 14,4 | 22,5 | 9,3 | 272,6 | ||
Wijzigingen in samenhang met de Voorjaarsnota 2003 | 1,8 | 2,7 | 4,5 | |||||||||
Niveau Voorjaarsnota 2003 tevens Eerste suppletoor 2003 | 115,9 | 59,5 | 39,1 | 7,0 | 1,4 | 5,3 | 14,4 | 25,2 | 0,0 | 0,0 | 9,3 | 277,1 |
1. Bijstelling ontvangsten | – 3,0 | – 4,2 | – 7,2 | |||||||||
Stand Miljoenennota 2003 | 112,9 | 59,5 | 39,1 | 7,0 | 1,4 | 1,1 | 14,4 | 25,2 | 0,0 | 0,0 | 9,3 | 269,9 |
Nadere wijzigingen: | ||||||||||||
2. Bijstelling ontvangsten | – 54,9 | – 2,9 | 2,4 | – 2,3 | – 57,7 | |||||||
Afrondingsverschillen | 0,0 | 0,0 | ||||||||||
Stand tweede suppletore Begroting 2003 / Najaarsnota 2003 | 58,0 | 59,5 | 39,1 | 7,0 | 1,4 | 1,1 | 11,5 | 27,7 | 0,0 | 0,0 | 7,0 | 212,3 |
De genoemde wijzigingsvoorstellen kunnen als volgt nader worden toegelicht.
Wijzigingen opgenomen in de Miljoenennota 2004
Toelichting technische mutaties
1. Toedeling loonbijstelling 2003
Het bij de Voorjaarsnota 2003 aan de Defensiebegroting toegevoegde bedrag voor loonbijstelling over 2003 is bij het opstellen van de begroting 2004 aan de daarvoor in aanmerking komende artikelen toegedeeld.
De verlaging met per saldo € 7,2 miljoen betreft een bijstelling bij het artikel Koninklijke marine en het artikel Civiele Taken. Voor een specificatie van de mutaties per (beleids)artikel wordt verwezen naar de toelichting bij de ontvangstenartikelen.
3. Overhevelingen tussen defensieonderdelen
Deze mutatie betreft vooral de verwerking van de overhevelingen voor 2003 zoals opgenomen in de ontwerpbegroting 2004.
Tevens is sprake van overhevelingen tussen de (beleids)artikelen vanwege het bij anderen onderbrengen van bepaalde uitgaven. Opvallend is vooral de toevoeging op het beleidsartikel Ondersteuning krijgsmacht in verband met het centraal stellen van uitgaven voor defensiebrede IV.
Ten behoeve van het versterken van de beveiliging door de BSB en het RBB zijn extra fondsen beschikbaar gesteld (Van Haak-gelden).
5. Bijdrage Crisisbeheersingsoperaties Irak
Het betreft hier een aanvullende bijdrage in verband met de uitvoering van crisisbeheersingsoperaties in Irak.
6. Overheveling van en naar departementen
Als gevolg van de besluitvorming in de Rijksministerraad over de verantwoordelijkheden ten aanzien van de Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba zijn de budgetten terzake overgeheveld naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het ministerie van Defensie zal ook geen ontvangsten meer realiseren, waardoor ook het ontvangstenbudget is aangepast.
Het betreft hier de toegekende prijsbijstelling voor de uitgaven aan attachés.
8. Aanpassing niet-relevante reeks Pensioenen
Het betreft hier een aanpassing, een verschuiving in de tijd, van de uitgaven voor pensioenen.
Toelichting beleidsmatige mutaties
De intertemporele compensatie (€ 134,0 miljoen) is een gevolg van het niet doorgaan van het project HAWK en een herschikking van EVDB-projecten die noodzakelijk was bij het uitvoeren van de maatregelen om nieuw evenwicht te bereiken.
Mutaties na de Miljoenennota 2004
Toelichting technische mutaties
10. Budgetoverhevelingen tussen defensieonderdelen
Op grond van de actuele inzichten inzake de voor elkaar te verrichten diensten zijn overhevelingen tussen de artikelen uitgevoerd. Een opvallende mutatie betreft de overheveling van het project MULAN dat door het Dico centraal wordt uitgevoerd.
11. Bijstelling verrekenbare ontvangsten
Overeenkomstig de regels van de budgetdiscipline wordt het uitgavenbudget bij de (niet-)beleidsartikelen neerwaarts bijgesteld met totaal per saldo € 2,7 miljoen als gevolg van lagere ontvangsten. Voor een specificatie van de mutaties wordt verwezen naar de toelichting bij de ontvangstenartikelen.
12. Overheveling van en naar departementen
Het bedrag van € 11,1 miljoen bestaat uit een bijdrage (€ 0,3 miljoen) van het ministerie van Economische Zaken voor de uitvoering van het project SEAPARE. Daarnaast worden, als gevolg van de late besluitvorming omtrent de overheveling van de budgettaire verantwoordelijkheid voor de Kustwacht NA&A naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de complexe, langdurige verwervingstrajecten, de in 2003 geplande investeringen niet gerealiseerd. De in eerdere instantie hiervoor overgehevelde gelden vloeien derhalve weer terug naar Defensie.
13. Bijstelling tegenvallende verkoopopbrengsten
Op grond van het verwachte resultaat van de verkoop van overtollige defensiegoederen wordt thans het budget neerwaarts bijgesteld met een bedrag van € 39,0 miljoen.
Betreft hier de boeking van de afstoting van gebouwen DGW&T, inclusief de hierbij behorende rentelasten, waarmee de bijbehorende leningen bij Financiën kunnen worden afgelost.
15. Vrijgave budget exploitatie project SIGINT
Vertraging in de uitvoering van dit project leidt tot het gedeeltelijk vrijgeven van het niet benodigde exploitatiedeel van dit budget.
Toelichting beleidsmatige mutaties
16. Herschikking tussen defensieonderdelen
Hierbij is sprake van overhevelingen tussen de (beleids)artikelen vanwege het actualiseren van de betalingsmomenten van vooral investeringsprojecten bij de defensieonderdelen, om de realisatie binnen de vastgestelde kaders te laten verlopen.
17. Vrijval voorziening crisisbeheersingsoperaties
Op grond van het verloop van crisisbeheersings-operaties in 2003 wordt verwacht dat er een vrijval ontstaat waardoor de uitgaven op dit artikel neerwaarts worden bijgesteld.
Aansluitend op de bijlage bij de eerste suppletore begroting 2003 over de informatie omtrent de wijze en mate van inzet bij de verschillende vredesoperaties, is bij deze tweede suppletore begroting 2003 een geactualiseerde versie als bijlage opgenomen.
Beleidsartikel 01. Koninklijke marine
De financiële middelen van de Koninklijke marine ten tijde van de tweede suppletore begroting 2003 zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het beleidsartikel 01 Koninklijke marine (x € 1 000)
Stand * ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 201 975 | 1 241 727 | 122 022 | 1 363 749 |
Uitgaven | ||||
Programma-uitgaven | ||||
Commandant der Zeemacht in Nederland | 309 089 | 341 739 | 2 045 | 343 784 |
Commandant der Zeemacht in het Caribisch Gebied | 70 458 | 70 458 | – 5 810 | 64 648 |
Commandant van het Korps Mariniers | 121 887 | 118 286 | 12 610 | 130 896 |
Ondersteunende eenheden | 283 017 | 284 058 | 16 191 | 300 249 |
Subsidies | 149 | 125 | 125 | |
Investeringen | 411 534 | 404 518 | 23 357 | 427 875 |
Totaal programma-uitgaven | 1 196 134 | 1 219 184 | 48 393 | 1 267 577 |
Apparaatsuitgaven | ||||
Admiraliteit | 195 099 | 206 927 | 24 365 | 231 292 |
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 12 186 | 12 186 | 3 368 | 15 554 |
Totaal apparaatsuitgaven | 207 285 | 219 113 | 27 733 | 246 846 |
Totale uitgaven | 1 403 419 | 1 438 297 | 76 126 | 1 514 423 |
Ontvangsten | 115 920 | 115 920 | – 57 900 | 58 020 |
* Stand ontwerpbegroting inclusief Nota van Wijziging.
De budgetmutaties die geleid hebben tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003 zijn in onderstaande tabel weergegeven:
Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Investeringen | Subsidies | Totaal | |
---|---|---|---|---|---|
Technische mutaties: | |||||
Toedeling loonbijstelling | 15 020 | 9 239 | 24 259 | ||
Verdeling prijsbijstelling | 6 537 | – 16 406 | 9 869 | 0 | |
Extra benodigde prijsbijstelling | 14 856 | 14 856 | |||
Ramingsbijstelling ontvangsten | – 2 900 | – 2 900 | |||
Munitie | 14 600 | – 14 600 | 0 | ||
Overheveling MULAN naar Dico | – 3 600 | – 3 600 | |||
Overhevelingen tussen defensieonderdelen | – 700 | – 29 | – 729 | ||
Bijdrage SEAPAR door het ministerie van Verkeer en Waterstaat | 333 | 333 | |||
Kasritme overeenkomst KSG | – 10 000 | – 10 000 | |||
Aanpassing kasritme investeringsprojecten | 2 831 | 2 831 | |||
Subtotaal technische mutaties | 18 657 | 6 733 | – 340 | 0 | 25 050 |
Beleidsmatige mutaties: | |||||
Overhevelingen tussen defensieonderdelen | – 266 | – 1 373 | – 1 639 | ||
Brandstoffen | 8 159 | 8 159 | |||
Luchtvaartmaterieel | 4 061 | 4 061 | |||
Upgrade Koninklijke marine netwerk | 3 000 | 3 000 | |||
ESSM | 30 000 | 30 000 | |||
MSKBV | – 6 303 | – 6 303 | |||
Wachtgelden | 3 368 | 3 368 | |||
Overige mutaties | 6 645 | 3 785 | 10 430 | ||
Subtotaal beleidsmatige mutaties | 6 379 | 21 000 | 23 697 | 0 | 51 076 |
Totaal | 25 036 | 27 733 | 23 357 | 0 | 76 126 |
Toelichting beleidsmatige mutaties:
Overhevelingen tussen defensieonderdelen
De diverse budgetoverhevelingen leiden per saldo tot een lager budget. Het betreft de volgende overhevelingen:
– als gevolg van minder werkzaamheden door het Marinebedrijf in opdracht van de Koninklijke landmacht wordt een deel van het daarvoor beschikbaar gestelde budget aan dit defensieonderdeel teruggegeven;
– als gevolg van het uitvoeren van meer werkzaamheden door het Divisie Logistiek Commando ten behoeven van het marinebedrijf wordt budget overgeheveld naar de Koninklijke landmacht;
– sinds 1 augustus van dit jaar worden de periodieken door de defensieonderdelen zelf uitgegeven en niet meer door de Centrale organisatie, het bijbehorende budget is derhalve overgeheveld door de Centrale organisatie.
– in verband met de oprichting van het bureau Financiële Administratie Buitenland Betalingen (FABB) is budget overgeheveld ter financiering van 0,6 vte'n;
– als gevolg van de gestegen behoefte aan transport zijn aanvullende gelden overgeheveld naar de Defensie Verkeers- en Vervoersorganisatie (DVVO);
– in verband met de oprichting van de Defensie ICT Uitvoeringsorganisatie (DICTU) is budget overgeheveld.
Gedurende de afgelopen periode is sterk ingeteerd op de voorraad brandstoffen. Deze zal nog dit jaar weer worden aangevuld.
Als gevolg van de herfasering van het onderhoud is het budget voor 2003 naar boven bijgesteld.
Naar verwachting zal nog in 2003 met de noodzakelijke verbetering van het Koninklijke marine netwerk worden aangevangen. Het hiervoor benodigde budget is nu in de begroting opgenomen.
Evolved Seasparrow Missiles (ESSM)
De aanschaf van de vierde batch Evolved Seasparrow Missiles ten behoeve van de LCF'en wordt vervroegd, zodat de fregatten bij indienststelling met deze raketten zijn uitgerust.
De behoefte aan de Marinierskazerne Buitenveld (MSKBV) is als gevolg van het niet meer volledig paraatstellen van het derde mariniersbataljon vervallen.
Als gevolg van een stijging van het aantal personen die onder de wachtgeldregeling vallen, is het budget naar boven bijgesteld.
Diverse kleine ramingsbijstellingen leiden per saldo tot een verhoging van het budget. Het betreft onder meer de kosten voor het verkoopgereedmaken van schepen en een verhoging van het budget voor inhuur bij het Marinebedrijf om piekbelasting op te vangen.
De ontvangsten zijn als gevolg van het in 2003 niet doorgaan van de stelselherziening BTW (betreffende de herbevoorrading van reservedelen voor schepen) met € 55,0 miljoen naar beneden bijgesteld. Daarnaast vallen de ontvangsten op diverse posten naar verwachting per saldo € 2,9 miljoen lager uit.
Beleidsartikel 02. Koninklijke landmacht
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2003 van het beleidsartikel Koninklijke landmacht zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het beleidsartikel 02 Koninklijke landmacht (x € 1 000)
Stand * ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 210 911 | 2 262 701 | 113 508 | 2 376 209 |
Uitgaven | ||||
Programma-uitgaven | ||||
1 Divisie < 7 December > | 554 662 | 597 574 | 1 342 | 598 916 |
Nationaal Commando, exclusief Civiele Taken | 631 655 | 538 776 | 16 883 | 555 659 |
Opleidings- en trainingscommando KL | 236 031 | 228 071 | 5 118 | 233 189 |
Subsidies en bijdragen | 949 | 749 | 200 | 949 |
Investeringen | 388 260 | 364 299 | – 72 512 | 291 787 |
Totaal programma-uitgaven | 1 811 557 | 1 729 469 | – 48 969 | 1 680 500 |
Apparaatsuitgaven | ||||
Landmachtstaf | 111 136 | 167 543 | – 654 | 166 889 |
Overige eenheden BLS | 251 483 | 320 735 | 13 623 | 334 358 |
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 35 521 | 35 521 | 2 000 | 37 521 |
Totaal apparaatsuitgaven | 398 140 | 523 799 | 14 969 | 538 768 |
Totale uitgaven | 2 209 697 | 2 253 268 | – 34 000 | 2 219 268 |
Ontvangsten | 59 493 | 59 493 | 0 | 59 493 |
* Stand ontwerpbegroting inclusief Nota van Wijziging.
De budgetmutaties die hebben geleid tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003 zijn in onderstaande tabel weergegeven.
Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Investeringen | Subsidies | Totaal | |
---|---|---|---|---|---|
Technische mutaties: | |||||
Uitdeling loonbijstelling | 30 507 | 9 695 | 40 202 | ||
Overhevelingen tussen defensieonderdelen | 513 | – 1 899 | – 10 012 | – 11 398 | |
Herschikking tussen defensieonderdelen | – 29 000 | – 29 000 | |||
Sub-totaal technische mutaties | 31 020 | 7 796 | – 39 012 | 0 | – 196 |
Beleidsmatige mutaties: | |||||
Herschikking tussen defensieonderdelen | – 7 677 | 7 173 | – 33 500 | 200 | – 33 804 |
Sub-totaal beleidsmatige mutaties | – 7 677 | 7 173 | – 33 500 | 200 | – 33 804 |
Totaal | 23 343 | 14 969 | – 72 512 | 200 | – 34 000 |
Toelichting beleidsmatige mutaties:
Naast de mutaties bij de uitgaven wordt de bijstelling veroorzaakt door het project «Wissellaadsysteem». Vanwege vertragingen van diverse investeringsprojecten, waardoor budgetruimte is ontstaan binnen de uitgaven voor investeringen, is het technisch en financieel mogelijk het verplichtingenmoment van het project «Wissellaadsysteem te verschuiven van 2005 naar 2003 (€ 165 miljoen).
De herschikking van fondsen tussen de defensieonderdelen is zowel verwerkt op de exploitatie als op de investeringen en wordt hieronder toegelicht.
De belangrijkste neerwaartse bijstellingen betreffen lagere uitgaven ten behoeve van oefeningen, groot onderhoud aan infrastructurele middelen, bedrijfsbenodigde uitgaven, de inhuur van tijdelijke krachten en de opleg van reservedelen. Daartegenover staan als belangrijkste stijgingen een verhoging van het budget voor huisvestingskosten en meer klein onderhoud aan infrastructurele voorzieningen vanwege het uitstel van groot onderhoud. Ook zijn de begrotingssterkten per ressort herzien, wat heeft geleid tot een daling bij de programmauitgaven en een stijging bij de apparaatsuitgaven. In het totaal wordt voorgesteld de begrotingssterkte van het burgerpersoneel en van het beroepspersoneel onbepaalde tijd te verhogen met respectievelijk 51 en 144 vte'n en de begrotingssterkte van het beroepspersoneel bepaalde tijd met 90 vte'n te verlagen. De financiële effecten kunnen grotendeels binnen het beschikbare budget worden gecompenseerd.
De uitgavenmutatie wordt verklaard bij de hierna vermelde onderdelen.
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand 1e suppletore begroting
1e suppletore 2003 | 2e suppletore 2003 | Verschil | ||
---|---|---|---|---|
Verplichtingen ( x € 1 000 ) | 345 500 | 521 400 | 175 900 | 51 % |
Artikelonderdeel ( x € 1 000 ) | 1e suppletore 2003 | 2e suppletore 2003 | Verschil | |
Automatisering | 14 855 | 14 660 | – 195 | – 1% |
Logistiek | 36 083 | 45 140 | 9 057 | 25% |
Commandovoering, verbindingen en gevechtsinlichtingen | 25 629 | 21 360 | – 4 269 | – 17% |
Elektronisch materieel | 9 825 | 6 200 | – 3 625 | – 37% |
Nucleair, biologisch en chemisch materieel | 5 844 | 4 940 | – 904 | – 15% |
Luchtverdediging | 12 683 | 6 860 | – 5 823 | – 46% |
Manoeuvre | 177 499 | 129 308 | – 48 191 | – 27% |
Vuursteun | 4 022 | 1 930 | – 2 092 | – 52% |
Gevechtssteun | 1 894 | 1 350 | – 544 | – 29% |
Infrastructuur | 75 965 | 60 039 | – 15 926 | – 21% |
Totaal | 364 299 | 291 787 | – 72 512 | – 20% |
De stijging van de uitgaven is het gevolg van de verschuiving van het project Wissellaadsysteem van 2005 naar 2003.
Commandovoering, verbindingen en gevechtsinlichtingen
De uitgavendaling treedt voornamelijk op doordat geen uitgaven worden geraamd voor het project Battlefield management systeem als gevolg van vertraagde besluitvorming. In het project TITAAN is een vertraging in de behoeftestelling ontstaan vanwege de complexheid van dit project. Tevens dalen de uitgaven doordat een deel van het project Vervanging tactische telecommunicatie is vertraagd omdat niet alle geplande leveringen in 2003 worden gerealiseerd.
De daling van de uitgaven wordt vooral veroorzaakt door het project FGBADS (Future Ground Based Air Defence system). Door late besluitvorming treedt er vertraging op in het aangaan van de verplichting van dit project en worden geen uitgaven meer voorzien in 2003.
Bij het onderdeel manoeuvre is het budget (€ 29 miljoen) bestemd voor de terugbetaling van de lening van de Koninklijke marechaussee die nodig was vanwege de algemene defensieproblematiek. De uitgaven dalen vooral doordat er voor het project TACTIS (Tactische indoor simulator) minder geld nodig is omdat het contract later is gesloten dan was voorzien. Bovendien zijn er vertragingen in leveringen opgetreden waardoor voor de projecten Licht Verkennings- en Bewakingsvoertuig (LVB), Vervanging Pantservoertuigen (Boxer) en Antitank middelbare dracht (GILL) nu minder uitgaven worden voorzien in 2003 en deze uitgaven doorschuiven naar 2004 en later.
In afwachting van de uitkomsten van de maatregelen als gevolg van onder meer het Hoofdlijnenakkoord en vanwege een langere behandelings- en voorbereidingstijd, zijn diverse infrastructurele projecten later gestart dan gepland. Dit betreft onder andere het lesgebouw OTCLOG, Compagnieburelen Stroe en de Legering Schoolbataljon Schaarsbergen.
03. Beleidsartikel Koninklijke luchtmacht
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2003 van het beleidsartikel Koninklijke luchtmacht zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het beleidsartikel 03 Koninklijke luchtmacht (x € 1 000)
Stand * ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 419 497 | 1 454 632 | – 194 211 | 1 260 421 |
Uitgaven | ||||
Programma-uitgaven | ||||
Tactische luchtmacht | 366 339 | 436 968 | 28 135 | 465 103 |
Logistiek Centrum Koninklijke Luchtmacht (LCKLu) | 111 823 | 99 704 | 43 534 | 143 238 |
Koninklijke Militaire School Luchtmacht (KMSL) | 87 646 | 87 017 | – 3 791 | 83 226 |
Investeringen | 425 269 | 416 067 | – 133 900 | 282 167 |
Subsidies | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal programma-uitgaven | 991 077 | 1 039 756 | – 66 022 | 973 734 |
Apparaatsuitgaven | ||||
Staf Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten (Staf BDL) | 351 191 | 337 327 | 9 189 | 346 516 |
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 7 176 | 7 496 | – 52 | 7 444 |
Totaal apparaatsuitgaven | 358 367 | 344 823 | 9 137 | 353 960 |
Totale uitgaven | 1 349 444 | 1 384 579 | – 56 885 | 1 327 694 |
Ontvangsten | 39 097 | 39 097 | 0 | 39 097 |
* Stand ontwerpbegroting inclusief Nota van Wijziging.
De mutaties die hebben geleid tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003 zijn in onderstaande tabel weergegeven.
Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Investeringen | Totaal | |
---|---|---|---|---|
Technische mutaties: | ||||
Toedeling loonbijstelling | 13 748 | 4 000 | 17 748 | |
Overhevelingen tussen defensieonderdelen | – 733 | – 2 900 | – 3 633 | |
Compensatiemutaties | 60 140 | – 60 140 | 0 | |
Sub-totaal technische mutaties | 73 888 | – 56 873 | – 2 900 | 14 115 |
Beleidsmatige mutaties: | ||||
Herschikking tussen defensieonderdelen | – 6 010 | 21 010 | – 27 000 | – 12 000 |
Compensatie structureel exploitatietekort | 45 000 | – 45 000 | ||
Intertemporele compensatie EVDB en HAWK/PIP | – 59 000 | – 59 000 | ||
Luchtmobiele brigade | – 13 955 | – 13 955 | ||
Infrastructuur | – 2 677 | – 2 677 | ||
Decemberbetaling JSF SDD-fase | 27 000 | 27 000 | ||
Vertraging diverse projecten | – 10 368 | – 10 368 | ||
Sub-totaal beleidsmatige mutaties | – 6 010 | 66 010 | – 131 000 | – 71 000 |
Totaal | 67 878 | 9 137 | – 133 900 | – 56 885 |
Toelichting beleidsmatige mutaties:
Herschikking tussen defensieonderdelen
Hierbij is sprake van budgetoverhevelingen tussen de defensieonderdelen vanwege het actualiseren van betalingsmomenten van vooral investeringsprojecten, om de realisatie binnen de vastgestelde kaders te laten verlopen. Voor de Koninklijke luchtmacht geldt in zijn algemeenheid dat het budget, voornamelijk in samenhang met onderstaande oorzaken, met € 12 miljoen wordt verlaagd.
Compensatie structureel exploitatietekort
Evenals bij de opstelling van de begroting 2004 is het budget op het noodzakelijke niveau gebracht om de bedrijfsvoering te garanderen. Daarnaast wordt het exploitatiebudget beïnvloed door bovenmatige prijsstijgingen in de luchtvaartsector, een veranderend beleid ten aanzien van belasting van het budget vredesoperaties voor de meerkosten van vlieguren bij uitzending en door fiscale ontwikkelingen.
Als gevolg van het niet doorgaan van de vervanging van de HAWK is zowel de verplichtingenstand als het investeringsbudget verlaagd.
Vertragingen bij de uitvoering van het project Lumob (dat nog bestaat uit investeringen voor de bewapende helikopter, zoals Self protection ASE, de aanschaf van de ATEC-6 testbank en de Blade Repair Shop) en bij de aanschaf van nieuwe Chinooks, hebben geleid tot een verschuiving van budget naar latere jaren.
In afwachting van de uitkomsten van de maatregelen als gevolg van onder meer het Hoofdlijnenakkoord en de daarmee gepaard gaande grote terughoudendheid bij het verlenen van toestemming om grotere infrastructurele projecten uit te voeren zijn diverse projecten later begonnen dan gepland, wat heeft geleid tot vertragingen in de realisatie.
Ter compensatie van de diverse kasgeldvertragingen van 2003 naar 2004 wordt 50% van de januaribetaling 2004 van de SDD-fase, conform de mogelijkheden in het MOU, al op 15 december 2003 betaald.
Vertraging diverse investeringsprojecten
Door verschillende oorzaken, zoals de besluitvorming over de aanschaf, contract-onderhandelingen, vertragingen in uitvoering van de projecten, zijn er wijzigingen opgetreden in de fasering van de diverse projecten. Dit heeft een verlaging van het investeringsbudget voor 2003 tot gevolg. Het betreft in het bijzonder de projecten zelfbescherming transporthelikopters (€ 7,4 miljoen), UAV (€ 3,6 miljoen), Link 16 (€ 8,4 miljoen) Actieve en passieve grondverdediging (€ 2,0 miljoen), MCC-7000 computer (€ 2,4 miljoen), aanschaf crashtrucks-vliegtuigbrandbestrijdingsvoertuigen (€ 4,5 miljoen), ERP (€ 1,7 miljoen), BEVO (€ 2,7 miljoen) en de projecten ILS, Titaan en Gronduitrusting (totaal € 4,7 miljoen).
Beleidsartikel 04. Koninklijke marechaussee
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2003 van het beleidsartikel Koninklijke marechaussee zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het beleidsartikel 04 Koninklijke Marechaussee (x € 1 000)
Stand * ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 339 289 | 348 656 | 7 828 | 356 484 |
Uitgaven | ||||
Programma-uitgaven | ||||
Operationele taakvelden | ||||
– Beveiliging | 44 085 | 43 696 | 4 756 | 48 452 |
– Handhaven vreemdelingenwet | 91 687 | 96 684 | 5 284 | 101 968 |
– Politietaken Defensie (excl. Internationale en vredesoperaties) | 53 510 | 54 002 | 3 279 | 57 281 |
– Politietaken burgerluchtvaartterreinen | 8 209 | 8 287 | 547 | 8 834 |
– Assistentieverlening, samenwerking en bijstand | 4 561 | 4 602 | 308 | 4 910 |
Investeringen | 36 064 | 35 998 | – 10 944 | 25 054 |
Totaal programma-uitgaven | 238 116 | 243 269 | 3 230 | 246 499 |
Apparaatsuitgaven | ||||
– Staven Koninklijke marechaussee | 38 309 | 41 070 | 3 482 | 44 552 |
– Opleidingscentrum | 58 375 | 58 898 | 2 689 | 61 587 |
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 753 | 753 | 0 | 753 |
Totaal apparaatsuitgaven | 97 437 | 100 721 | 6 171 | 106 892 |
Totale uitgaven | 335 553 | 343 990 | 9 401 | 353 391 |
Ontvangsten | 5 200 | 7 000 | 0 | 7 000 |
* Stand ontwerpbegroting inclusief Nota van Wijziging.
De mutaties die hebben geleid tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003 zijn in onderstaande tabel weergegeven:
Programma- uitgaven | Apparaats- uitgaven | Investeringen | Subsidies | Totaal | |
---|---|---|---|---|---|
Technische mutaties: | |||||
Toedeling loonbijstelling | 5 766 | 2 000 | 7 766 | ||
Overhevelingen tussen defensieonderdelen | – 76 | – 36 | – 112 | ||
Overige mutaties | 13 | 146 | – 1 450 | – 1 291 | |
Sub-totaal technische mutaties | 5 703 | 2 110 | – 1 450 | 0 | 6 363 |
Beleidsmatige mutaties: | |||||
Uitdeling Van Haak-gelden | 385 | 185 | 570 | ||
Herschikking tussen defensieonderdelen | 8 086 | 3 876 | – 9 494 | 2 468 | |
Sub-totaal beleidsmatige mutaties | 8 471 | 4 061 | – 9 494 | 0 | 3 038 |
Totaal | 14 174 | 6 171 | – 10 944 | 0 | 9 401 |
Toelichting beleidsmatige mutaties:
Ten behoeve van het versterken van de beveiliging BSB en het RBB zijn extra fondsen beschikbaar gesteld (Van Haak-gelden).
Herschikking tussen defensieonderdelen
Hierbij is sprake van budgetoverhevelingen tussen de defensieonderdelen vanwege het actualiseren van betalingsmomenten van vooral investeringsprojecten, om de realisatie binnen de vastgestelde kaders te laten verlopen. Voor de Koninklijke marechaussee geldt dat het budget voor investeringen lager uitvalt, als gevolg van de vertraging van aan het project C2000 gerelateerde uitgaven en vertragingen bij diverse kleinere projecten. Daarnaast dienen de uitgaven voor personeel op grond van de gemiddelde werkelijke sterkte te worden verhoogd. In overeenstemming hiermee worden tevens hogere uitgaven voor personele en materiële zaken voorzien.
Beleidsartikel 09. Vredesoperaties
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2003 van het beleidsartikel Vredesoperaties zijn als volgt te specificeren.
Budgettaire gevolgen van het beleidsartikel 09 Vredesoperaties (x €1 000)
Stand * ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 178 401 | 234 788 | – 17 378 | 217 410 |
Uitgaven | ||||
VN-contributies | 59 445 | 49 500 | – 4 500 | 45 000 |
SFOR | 75 000 | 65 875 | – 10 575 | 55 300 |
KFOR | 0 | 0 | ||
Enduring Freedom | 13 800 | 35 300 | – 6 800 | 28 500 |
Display Deterrence | 6 000 | 800 | 6 800 | |
ISAF | 10 000 | 36 115 | – 115 | 36 000 |
UNFICYP | 0 | 0 | ||
EUPM | 2 015 | – 655 | 1 360 | |
Task Force Fox | 5 000 | 2 000 | – 250 | 1 750 |
UNMEE | 0 | 0 | ||
Overige operaties | 5 900 | – 2 800 | 3 100 | |
PSO | 1 815 | 2 131 | 169 | 2 300 |
Restant Voorziening Vredesoperaties | 13 341 | 29 952 | – 29 952 | |
Stabilisatiemacht IRAK | 37 300 | 37 300 | ||
Totale uitgaven | 178 401 | 234 788 | – 17 378 | 217 410 |
Ontvangsten | 1 407 | 1 407 | 1 407 |
* Stand ontwerpbegroting inclusief Nota van Wijziging.
In bijlage 1 is een overzicht opgenomen van de personele en materiële inzet bij de huidige vredesoperaties
De mutaties die geleid hebben tot de stand van de tweede suppletore begroting zijn onderstaand weergegeven.
Bedrag mutatie | |
---|---|
Technische mutaties | |
Aanvulling ivm stabilisatiemacht IRAK | 16 500 |
Totaal technische mutaties | 16 500 |
Beleidsmatige mutaties | |
Bijstelling bestaande operaties en contributies | – 33 878 |
Totaal beleidsmatige mutaties | – 33 878 |
Totaal | – 17 378 |
Toelichting beleidsmatige mutaties:
De begroting voor VN-contributies is naar aanleiding van informatie van de Verenigde Naties verder omlaag gebracht van € 49,5 miljoen naar € 45 miljoen. Voor de budgetstanden in de tweede suppletore begroting 2003 wordt ervan uitgegaan dat het gehele bedrag van € 45 miljoen tot realisatie komt.
Algemeen (toelichting op raming vredesoperaties)
Bij de besluitvorming om deel te nemen aan een operatie wordt tevens een totaalbudget vastgesteld. De financiering geschiedt vanuit het «Restant Voorziening Vredesoperaties», al dan niet aangevuld met een bijdrage van het kabinet. De verdeling van het beschikbare budget over de jaren is afhankelijk van het realisatiebeeld.
De begroting voor SFOR wordt met de tweede suppletore begroting 2003 verder verlaagd naar ruim € 55 miljoen. Belangrijkste oorzaak hiervan is dat er zich minder personeel in het operatiegebied bevindt dan waarmee initieel in de begroting rekening is gehouden. Hierdoor vindt op vrijwel alle uitgavencategorieën een onderrealisatie plaats. In de ontwerpbegroting werd nog rekening gehouden met gemiddeld 1 300 personeelsleden in Bosnië. Halverwege dit jaar is dit reeds verlaagd bijgesteld naar 1 150 personeelsleden en thans zijn er gemiddeld nog 1 050 personeelsleden. Een andere oorzaak van de onderrealisatie bij de transport- en telecommunicatie-uitgaven is de lagere behoefte aan de inhuur van luchttransport, doordat er voldoende eigen defensiecapaciteit beschikbaar was. Bezien moet nog worden of dit tot een verhoging van de inhuur voor reguliere operaties heeft geleid. Bij de telecommunicatie zijn de uitgaven vooral gedaald door het onder gunstigere voorwaarden verlengen van de contracttermijn V-sat voor de Koninklijke landmacht.
Het vermoedelijk beloop voor Enduring Freedom wordt geraamd op € 28,5 miljoen, waarvan reeds € 26 miljoen is gerealiseerd. De deelname van het F-16 detachement aan de operatie is per 3 oktober jl. beëindigd.
International Security Assistance Force/ HQ ISAF II
De totale additionele uitgaven voor de Nederlandse bijdrage in Afghanistan worden nu begroot op € 40 miljoen, waarvan € 36 miljoen voor het begrotingsjaar 2003. De naijlende uitgaven voor onder meer herstel van het materiaal zijn voorzien voor 2004. In totaal is tot op heden ruim € 27 miljoen additioneel voor ISAF in 2003 uitgegeven. Hoewel de omvang van de begroting van het HQ ISAF reeds eerder is teruggebracht, blijft het nog steeds onzeker of dit budget volledig wordt uitgeput. Nog steeds bestaat onzekerheid over de tijdigheid en de omvang van de transportkosten die Duitsland bij Nederland in rekening gaat brengen. Bovendien sluiten de reeds gefactureerde vluchten onvoldoende aan op de in de Nederland bijgehouden administratie. Over beide tekortkomingen vindt in oktober en november overleg plaats met het Duitse MOD.
Stabilisation Force Irak (SFIR)
Voor de bijdrage aan de Stabilisatiemacht Irak is initieel ongeveer € 65 miljoen euro voor een half jaar uitzending begroot. Dit bedrag zal slechts gedeeltelijk in 2003 tot realisatie komen. Op basis van de huidige verwachtingen is er geen bijstelling nodig. Verwacht wordt dat ruim € 37 miljoen van dit bedrag in 2003 tot realisatie komt. Dit is een neerwaartse bijstelling in de kasgeldreeks voor 2003 ten opzichte van de initiële raming in de ontwerpbegroting 2004. De reden hiervan is onder andere de vertraging in de facturering door de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk voor geleverde diensten ter plaatse. Thans is nog slechts€ 12 miljoen op SFIR gerealiseerd. De komende maanden wordt echter nog een aanzienlijke inhaalslag verwacht.
Het budget «Restant Voorziening Vredesoperaties» is voor een groot deel aangewend ter financiering van de Stabilisatiemacht Irak (€ 21,3 miljoen); het resterende deel wordt toegevoegd aan de eindejaarsmarge HGIS.
Beleidsartikel 10. Civiele taken
De financiële middelen in de tweede suppletore begroting 2003, ten behoeve van de uitvoering van de civiele taken zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het beleidsartikel 10. Civiele Taken (x € 1 000)
Stand * ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 33 026 | 43 259 | – 14 495 | 28 764 |
Uitgaven | ||||
Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba | 19 004 | 26 266 | – 14 787 | 11 479 |
Kustwacht Nederland | 5 764 | 6 773 | 71 | 6 844 |
Explosievenopruiming | 8 258 | 9 948 | – 481 | 9 467 |
Hulp aan civiele overheden | 272 | 1 000 | 1 272 | |
Totaal uitgaven | 33 026 | 43 259 | – 14 197 | 29 062 |
Ontvangsten | 5 292 | 5 292 | – 4 220 | 1 072 |
De mutaties die geleid hebben tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003 zijn in onderstaande tabel weergegeven:
Bedrag mutatie | |
---|---|
Technische mutaties: | |
Toedeling loonbijstelling 2003 | 538 |
Bijstelling ontvangsten | – 4 220 |
Overheveling van KM naar EOD KM | 398 |
Herschikking tussen defensieonderdelen | 28 |
Sub-totaal technische mutaties | – 3 256 |
Beleidsmatige mutaties: | |
Overheveling naar BZK | – 10 941 |
Sub-totaal beleidsmatige mutaties | – 10 941 |
Totaal | – 14 197 |
Toelichting beleidsmatige mutaties:
Als gevolg van besluitvorming in de Rijksministerraad over de verantwoordelijkheden ten aanzien van de Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba zijn de budgetten terzake overgeheveld naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Door bovenstaande besluitvorming zal Defensie ook geen ontvangsten meer worden realiseren, waardoor zowel het ontvangstenbudget als het uitgavenbudget is aangepast.
Beleidsartikel 11. Internationale Samenwerking
Stand * ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 302 505 | 305 200 | – 90 750 | 214 450 |
Uitgaven | ||||
Bijdrage aan de Navo | ||||
Navo Veiligheidsprojecten in Nederland | 17 470 | 18 326 | – 898 | 17 428 |
Bijdrage aan het Navo Veiligheids Investeringsprogramma | 29 204 | 21 426 | 3 074 | 24 500 |
Investeringen AWACS | 3 083 | 3 083 | 2 481 | 5 564 |
Exploitatie AWACS | 7 389 | 7 389 | 1 721 | 9 110 |
Bijdrage aan de militaire begroting van de Navo | 13 595 | 13 595 | 3 920 | 17 515 |
Overige bijdragen | 2 111 | 2 111 | 213 | 2 324 |
Totaal bijdrage aan Navo | 72 852 | 65 930 | 10 511 | 76 441 |
EVDB | 44 034 | 108 127 | – 75 000 | 33 127 |
Attaches | 22 279 | 22 803 | 897 | 23 700 |
Overige internationale samenwerking | 1 420 | 1 553 | – 371 | 1 182 |
Subtotaal | 67 733 | 132 483 | – 74 474 | 58 009 |
Totale uitgaven | 140 585 | 198 413 | – 63 963 | 134 450 |
Ontvangsten | 14 430 | 14 430 | – 2 900 | 11 530 |
* Stand ontwerpbegroting inclusief Nota van Wijziging.
Toelichting (technische)-en beleidsmatige mutaties:
De mutaties die geleid hebben tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003 zijn onderstaand weergegeven.
Bedrag mutatie | |
---|---|
Beleidsmatige mutaties: | |
Overige mutaties | 7 611 |
Minder ontvangsten NAVO | 2 900 |
Totaal beleidsmatige mutaties | 10 511 |
Navo Veiligheidsprojecten in Nederland
In Nederland zijn nu ongeveer 60 door de Navo geautoriseerde projecten in uitvoering. Op basis van de onlangs ingediende «forecast» zal in 2003 naar verwachting € 17,4 miljoen aan uitgaven worden gerealiseerd. Voor de hieraan gerelateerde ontvangsten geldt dat deze in 2003 zullen uitkomen op € 11,5 miljoen (begroot: € 14,4 miljoen).
Bijdrage aan het Navo veiligheidsinvesteringsprogramma (NVIP)
Op basis van de onlangs door de bondgenoten ingediende «forecasts» zal het budgetplafond nagenoeg worden bereikt. De Nederlandse bijdrage zal dan uitkomen op € 24,5 miljoen.
Het investeringsprogramma voor de modificatie van de AWACS-vliegtuigen is vervat in het «Global Solution» programma. Nederland draagt bij aan de kosten op basis van een vast percentage (3,6%). De Nederlandse bijdrage in 2003 bedraagt € 5,6 miljoen.
De verwachting is dat als gevolg van binnen de Navo vastgestelde, verhoogde bijdrage (met € 1,7 miljoen) de voor 2003 geraamde fondsen van in totaal € 9,1 miljoen zal worden gerealiseerd.
Bijdrage Militaire begroting van Navo
Als gevolg van binnen de Navo vastgestelde, gewijzigde kostenverdeelsleutel voor de bijdrage aan de militaire begroting is dit budget verhoogd naar een totaal van € 17,5 miljoen.
Onderstaand de mutatie die heeft geleid tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003.
Bedrag mutatie | |
---|---|
Beleidsmatige mutaties; | |
Herschikking ivm nieuw evenwicht (intertemporele compensatie) | – 75 000 |
Totaal | – 75 000 |
In het kader van het nieuwe evenwicht zijn EVDB-projecten enigszins vertraagd. Zo is onder meer de voorgenomen verwerving van transporthelikopters doorgeschoven naar 2007.
Bedrag mutatie | |
---|---|
Technische mutaties: | |
Toedeling loonbijstelling | 718 |
Uitdeling prijsbijstelling | 238 |
Overige mutaties | – 59 |
Totaal | 897 |
De mutaties die geleid hebben tot de stand van de tweede suppletore begroting zijn hieronder weergegeven.
Bedrag mutatie | |
---|---|
Beleidsmatige mutaties: | |
Overige mutaties | – 371 |
Totaal beleidsmatige mutaties | – 371 |
De redenen voor de onderrealisatie zijn:
– een kritische analyse van het MOE-programma waardoor financieel te ruim opgezette programmaonderdelen werden bijgesteld;
– het uitstel van diverse programmaonderdelen als gevolg van de Nederlandse deelname aan de missies in Afghanistan en Irak;.
– de lager uitgevallen kosten van werkelijk uitgevoerde programmapunten;
– neerwaartse bijstelling van de uitgaven voor het WEU-satelliet project.
Beleidsartikel 60. Ondersteuning krijgsmacht (Dico)
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2003 zijn als volgt te specificeren: \ {tab1Budgettaire gevolgen van het niet-beleidsartikel 60 Ondersteuning krijgsmacht (x € 1 000)}
Stand * ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 225 338 | 221 114 | 57 239 | 278 353 |
Uitgaven | ||||
Programma-uitgaven | ||||
Defensie Verkeers- en Vervoersorganisatie | 54 085 | 44 396 | 785 | 45 181 |
Instituut Keuring en Selectie Defensie | 15 860 | 15 950 | – 1 088 | 14 862 |
Militair Geneeskundig Facilitair Bedrijf | 57 132 | 57 376 | 2 031 | 59 407 |
Instituut Defensie Leergangen | 10 788 | 10 890 | 391 | 11 281 |
Defensie ICT-organisatie | 0 | 0 | 2 722 | 2 722 |
Overige Interservice Diensten | 49 377 | 50 443 | 655 | 51 098 |
Investeringen | 23 441 | 26 611 | 2 284 | 28 895 |
Centrale Defensiebrede IV investeringen | 0 | 0 | 20 944 | 20 944 |
Totaal programma-uitgaven | 210 683 | 205 666 | 28 724 | 234 390 |
Apparaatsuitgaven | ||||
Staf Defensie Interservice Commando | 15 492 | 16310 | 3 174 | 19 484 |
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 4 661 | 4636 | 1 122 | 5 758 |
Totaal apparaatsuitgaven | 20 153 | 20 946 | 4 296 | 25 242 |
Totale uitgaven | 230 836 | 226 612 | 33 020 | 259 632 |
Ontvangsten | 22 501 | 25 212 | 2 444 | 27 656 |
* Stand ontwerpbegroting inclusief Nota van Wijziging.
Mutaties die geleid hebben tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003 zijn als volgt te specificeren:
Programma-uitgaven | Apparaatsuitgaven | Investeringen | Totaal | |
---|---|---|---|---|
Technische mutaties: | ||||
Uitdeling loonbijstelling | 3 458 | 652 | 4 110 | |
Overhevelingen tussen defensieonderdelen | 4 200 | 1 554 | 23 156 | 28 910 |
Overige mutaties | – 716 | 2 090 | 72 | 1 446 |
Sub-totaal technische mutaties | 6 942 | 4 296 | 23 228 | 34 466 |
Beleidsmatige mutaties: | ||||
Herschrikking tussen defensieonderdelen | – 1 446 | – 1 446 | ||
Sub-totaal beleidsmatige mutaties | – 1 446 | 0 | 0 | – 1 446 |
Totaal | 5 496 | 4 296 | 23 228 | 33 020 |
Toelichting beleidsmatige mutaties:
Overhevelingen tussen defensieonderdelen
De mutatie op de investeringen is vooral het gevolg van de start van het centraal beheren van de defensiebrede IV-investeringen. In de mutatie is onder andere opgenomen de budgetoverheveling van € 14,5 miljoen voor het MULAN-project.
Daarnaast is voor de oprichting Dictu, onder te brengen bij Dico, een bedrag van € 2,8 miljoen voor 2003 overgeheveld. Meerjarig is ten tijde van de ontwerpbegroting 2004 het benodigde budget overgeheveld.
Herschikking tussen defensieonderdelen
Hierbij is sprake van budgetoverhevelingen tussen de defensieonderdelen vanwege het actualiseren van betalingsmomenten van vooral investeringsprojecten om de realisatie binnen de vastgestelde kaders te laten verlopen. Voor Dico betreft het bijstellingen voor de IKS apparaatuitgaven om het vereiste peil van de sectie Kwantiteit en Kwaliteit te kunnen waarborgen. De programmabudgetten voor keuringen en vervoersproducten worden respectievelijk in verband met een vacaturestop en in verband met de trekkingsrechtensystematiek neerwaarts bijgesteld.
Niet-beleidsartikel 70. Geheime uitgaven
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2003 van het niet-beleidsartikel Geheime uitgaven zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van niet-beleidsartikel 70. Geheime uitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand * ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 918 | 942 | 220 | 1 162 |
Programma-uitgaven | ||||
Geheime uitgaven | 918 | 942 | 220 | 1 162 |
Totale programma-uitgaven | 918 | 942 | 220 | 1 162 |
Totale uitgaven | 918 | 942 | 220 | 1 162 |
Technische mutaties: | |
---|---|
Ramingsbijstelling | 220 |
Totaal mutaties | 220 |
Niet-beleidsartikel 80. Nominaal en onvoorzien
De verplichtingen en uitgaven op dit niet-beleidsartikel worden ten opzichte van de eerste suppletore begroting 2003 verlaagd met € 164,3 miljoen. Dit is als volgt per artikelonderdeel te specificeren:
Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand ontwerpbegroting (x € 1000)
Nominaal en onvoorzien | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting (incl. NvW) | 65 824 | 65 824 |
Stand 1e suppletore begroting | 191 759 | 191 759 |
Mutatie loonbijstelling | – 256 460 | – 256 460 |
Mutatie prijsbijstelling | 92 195 | 92 195 |
Stand 2e suppletore begroting | 27 494 | 27 494 |
Het met de Voorjaarsnota 2003 voor loonbijstelling ontvangen bedrag is met de tweede suppletore begroting verdeeld over de daarvoor in aanmerking komende (niet-) beleidsartikelen. Hiermee is een bedrag van € 147,3 miljoen gemoeid. Daarnaast is het resterende arbeidsvoorwaardengeld van € 111,0 miljoen, bestemd voor de financiering van de arbeidsvoorwaarden in latere jaren, tijdelijk aangewend ter dekking van de overschrijdingen bij de (niet-)beleidsartikelen. Compensatie zal in latere jaren geschieden ten laste van de betrokken artikelen.
Onderstaand is aangegeven hoe de loonbijstelling is verdeeld over de (niet-)beleidsartikelen (bedragen x € 1 000,–):
Artnr | Omschrijving | Verplichtingen 2003 | Uitgaven 2003 |
---|---|---|---|
80 | Loonbijstelling | 147 335 | 147 335 |
Verdeeld over de volgende artikelen: | |||
1 | Koninklijke marine | 24 259 | 24 259 |
2 | Koninklijke landmacht | 40 202 | 40 202 |
3 | Koninklijke luchtmacht | 17 748 | 17 748 |
4 | Koninklijke marechaussee | 7 766 | 7 766 |
5 | Defensie Interservice Commando | 4 110 | 4 110 |
6 | Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst | 1 394 | 1 394 |
7 | Pensioenen, uitkeringen en wachtgelden | 44 206 | 44 206 |
10 | Civiele taken | 538 | 538 |
11 | Internationale verplichtingen | 718 | 718 |
12 | Wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling | 3 935 | 3 935 |
90 | Algemeen | 2 459 | 2 459 |
Totaal van de verdeling | 147 335 | 147 335 | |
Nog niet verdeeld | 17 219 | 17 219 |
De op het artikelonderdeel Prijsbijstelling geparkeerde taakstellingen uit de Voorjaarsnota 2003 zijn nu met deze tweede suppletore begroting binnen het totaal van de begrotings-realisatie verwerkt. Voorts hebben de mutaties op dit artikel betrekking op de afstoting van objecten door DGW&T, inclusief rentelasten, en is er sprake van een terugboeking van de begroting van Koninkrijksrelaties vanwege de Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba. Door de late besluitvorming over de overdracht van de budgettaire verantwoordelijkheid en door de complexe en langdurige verwervingstrajecten, kunnen geplande investeringen niet meer geheel worden gerealiseerd 2003.
Daarnaast had de Koninklijke marine rekening gehouden met het in dit begrotingsjaar niet realiseren van een van de belastingsdienst terug te ontvangen BTW-bedrag van € 55 miljoen. Bij de bepaling van het defensiebrede realisatiebeeld was rekening gehouden met een hiermee verband houdende verlaging van het uitgavenbudget. Achteraf bleek echter dat het een voor het budgettair kader Rijksbegroting niet-relevante ontvangstenraming betreft die derhalve geen invloed op de uitgaven heeft. De eerdere verlaging van het uitgavenbudget is teruggeboekt en ten gunste van dit artikel gebracht.
Door de Dienst der Domeinen is aangegeven dat de verwachte verkoopopbrengsten van overtollig defensiematerieel met ca € 39 miljoen tegenvallen. De hieraan verbonden verlaging van het defensiebudget is ten laste van dit artikel gebracht.
Niet-beleidsartikel 90. Algemeen
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2003 van het niet-beleidsartikel Algemeen zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het niet-beleidsartikel 90. Algemeen Bedragen x € 1 000
Stand * ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 354 124 | 1 311 810 | 18 278 | 1 330 088 |
Uitgaven | ||||
Kerndepartement incl. wachtgelden | 101 646 | 105 597 | 1 707 | 107 304 |
Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst | 50 685 | 51 317 | – 1 233 | 50 084 |
Totaal Apparaatsuitgaven | 152 331 | 156 914 | 474 | 157 388 |
Programma-uitgaven | ||||
Investeringen | 21 884 | 48 039 | – 17 230 | 30 809 |
Departementsbrede uitgaven | ||||
– Milieu-uitgaven | 5 629 | 4 023 | 1 853 | 5 876 |
– Pensioen en uitkeringen | 979 150 | 957 277 | – 14 889 | 942 388 |
– Wetenschappelijk onderzoek | 60 902 | 58 807 | 2 174 | 60 981 |
– Ziektekostenvoorziening | 24 852 | 25 457 | 4 623 | 30 080 |
– Subsidies en bijdragen | 12 374 | 12 249 | 401 | 12 650 |
– Overige uitgaven | 103 163 | 51 080 | 10 699 | 61 779 |
Totaal programma-uitgaven | 1 207 954 | 1 156 932 | – 12 369 | 1 144 563 |
Totale uitgaven | 1 360 285 | 1 313 846 | – 11 895 | 1 301 951 |
Ontvangsten | 9 283 | 9 283 | – 2 300 | 6 983 |
* Stand ontwerpbegroting inclusief Nota van Wijziging.
De budgetmutaties die hebben geleid tot de stand van de tweede suppletore begroting 2003 zijn in onderstaande tabel weergegeven:
Programma- uitgaven | Apparaats- uitgaven | Investeringen | Subsidies | Totaal | |
---|---|---|---|---|---|
Technische mutaties: | |||||
Toedeling loonbijstelling 2003 | 20 193 | 3 477 | 376 | 24 046 | |
Uitdeling niet AV-relevante loonbijstelling | 27 948 | 27 948 | |||
Overhevelingen tussen defensieonderdelen | – 12 | – 1 334 | – 4 708 | – 6 054 | |
Aanpassing niet relevante reeks pensioenen | – 56 007 | – 56 007 | |||
Bijstelling ontvangsten | – 2 300 | – 2 300 | |||
Overige mutaties | 382 | 119 | – 320 | 25 | 206 |
Sub-totaal technische mutaties | – 7 496 | – 38 | – 5 028 | 401 | – 12 161 |
Beleidsmatige mutaties: | |||||
Herschikking tussen defensieonderdelen | 11 956 | 512 | – 12 202 | 266 | |
Sub-totaal beleidsmatige mutaties | 11 956 | 512 | – 12 202 | 266 | |
Totaal | 4 460 | 474 | – 17 230 | 401 | – 11 895 |
Toelichting beleidsmatige mutaties:
Herschikking tussen defensieonderdelen
Hierbij is sprake van budgetoverhevelingen tussen de defensieonderdelen vanwege het actualiseren van betalingsmomenten van vooral investeringsprojecten om de realisatie binnen de vastgestelde kaders te laten verlopen. Voor Algemeen betekent het dat een aantal posten zowel opwaarts al neerwaarts wordt bijgesteld:
– een herschikking binnen het Co-budget ten behoeve van de vergoeding aan DGW&T in het contract Beleidsvoorbereiding, Specialistisch Onderzoek en Advies (BSOA, – € 2,1 miljoen);
– een vertraging in de verwachte uitstroom van personeel (€ 1,3 miljoen);
– compensatie minder ontvangsten (€ 2,5 miljoen).
– een correctie op een reductie uit het Strategisch Akkoord van de inhuur van externen Co vanwege een aangepaste grondslag (€ 0,9 miljoen);
– vertraging (exploitatiekosten en investeringen) in de oprichting van de Nationale Sigint Organisatie (NSO) vanwege onvoorziene problemen met bestemmingsplannen (– € 17,2 miljoen);
– in 2003 deels niet voorziene uitgaven betreffende het Deltaplan Documentaire informatievoorziening en archiefbeheer (€ 2,5 miljoen);
– de oprichting van het Defensie Operatiën Centrum (DOC, € 1,0 mln);
– achterblijvende uitgaven voor invaliditeitspensioen < 65 jaar (€ 3,1 miljoen);
– door sterk toenemende uitgaven voor ziektekosten en daardoor meer declaraties van defensiepersoneel voor een tegemoetkoming in de gemaakte kosten (€ 4,6 miljoen);
– een claim van TNO inzake wachtgelden vanwege in 2001 opgelegde kortingen die TNO niet (volledig) heeft kunnen effectueren (€ 7,2 mln).
Het budget van de ontvangsten wordt bijgesteld met -€ 2,3 miljoen. Het betreft hier, op grond van het realisatiebeeld 2003, het achterblijven van diverse, relatief kleinere ontvangsten (€2,5 miljoen).
Daarnaast worden op het artikelonderdeel MIVD extra ontvangsten geraamd die betrekking op te verrekenen BPM in verband met ingeruilde auto's.
De aanpassing van het verplichtingenniveau is voor een deel gelijk aan de genoemde mutaties bij de uitgaven. Daarnaast worden meer verplichtingen aangegaan in het kader van technologie en wetenschappelijk onderzoek. Het betreft hier een groot aantal kleine projecten die in 2003 worden aangegaan en waarvan het kasritme over meer jaren is verspreid.
Overzicht van de personele en materiele inzet bij de huidige vredesoperaties
MISSIE | Periode | Bijdrage | Meeteenheid | Ontwerp- begroting 2003 | Realisatie t/m aug 2003 | Vermoedelijke uitkomsten 2003 |
---|---|---|---|---|---|---|
SFOR | Vanaf 1995 | Gemiddelde bezetting | Aantal | 1 150 | 1 035 | 1 035 |
Transporthelikopters | Vlieguren | 720 | 548 | 650 | ||
KFOR/Kosovo | Gemiddelde bezetting | Aantal personeel | 8 | 5 | 5 | |
Enduring Freedom | Dec 01-sept 03 | Totale cumulatieve inzet | Aantal personeel | 174 | 407 | 407 |
T/m juni 2003 | Fregat (1) | Vaardagen | 171 | 171 | ||
Aantal personeel | 155 | 155 | ||||
T/m april 2003 | Onderzeeboot (1) | Vaardagen | 97 | 97 | ||
Aantal personeel | 55 | 55 | ||||
T/m juni 2003 | Maritieme helikopters (2) | Vlieguren | 335 | 335 | ||
Aantal personeel | 6 | 6 | ||||
T/m juni 2003 | MPA (Orion) | Vlieguren | 713 | 713 | ||
Aantal personeel | 17 | 17 | ||||
T/m sept 2003 | Transportvliegtuigen (KDC 10/ C-130 / Gulfstream IV en F50 /F60 ) | Vlieguren | 1 836 (1) | 750 | 1 000 | |
T/m sept 2003 | Jachtvliegtuigen (6x F16) | Vlieguren | 1 363 | 2 753 | 3 000 | |
Aantal personeel | 174 | 174 | 174 | |||
ISAF | Jan 02-aug 03 | Gemiddelde bezetting | Aantal personeel | 230 | 240 | 240 |
ISAF HQ | feb 03-aug 03 | Gemiddelde bezetting | Aantal personeel | 0 | 372 | 372 |
ISAF IV | Aug 03 | Gemiddelde bezetting | Aantal personeel | 35 | 35 | |
T/m aug 03 | Transportvliegtuigen (KDC10/C130/F60) | Vlieguren | 135 | 500 | ||
Stabilisatie-macht IRAK | 10 juli-31 dec 03 | Gemiddelde bezetting | Aantal personeel | 1 050 | 1 050 | |
Transporthelikopters | Vlieguren | 148 | 500 | |||
Display Deterrence | Feb 03-16 apr 2003 | Gemiddelde bezetting | Aantal personeel | 0 | 362 | 362 |
BKAC | Gemiddelde bezetting HQ | Aantal personeel | 8 | 2 | 2 | |
MPA (Orion) | Vlieguren | 245 | 100 | |||
FEDMAC | Vanaf juni 1998 | Gemiddelde bezetting | Aantal personeel | 1 | 1 | 1 |
EUMM | Vanaf 1996 | Gemiddelde bezetting | Aantal personeel | 3 | 3 | 3 |
EUPM | 1 jan-03 tot eind 2005 | Gemiddelde bezetting | Aantal personeel | 1 | 21 | 21 |
EUFOR | Juni 03-sept 03 | Gemiddelde bezetting | Aantal personeel | 1 | 1 | |
OVSE Macedonië | Okt 2001-dec 2003 | Gemiddelde bezetting | Aantal personeel | 1 | 1 | 1 |
OVSE-Moldavië | Vanaf 1993 | Gemiddelde bezetting | Aantal personeel | 1 | 1 | 1 |
UNTSO | Vanaf 1956 | Gemiddelde bezetting | Aantal personeel | 12 | 12 | 12 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29321-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.