Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2003-2004 | 29316 nr. 3 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2003-2004 | 29316 nr. 3 |
Wet dualisering provinciebestuur
Op 12 maart 2003 is de Wet dualisering provinciebestuur in werking getreden. Kern van deze wet is de ontvlechting – in samenstelling, posities en bevoegdheden – van provinciale staten en gedeputeerde staten. De positie van provinciale staten is toegespitst op de functies van vertegenwoordiging, kaderstelling en controle; die van gedeputeerde staten op de bestuurlijke rol. Ten behoeve van een adequate vervulling van die functies zijn in de Wet dualisering provinciebestuur aan de leden van provinciale staten nieuwe bevoegdheden toegekend. Dat betreft zowel de wettelijke verankering van instrumenten die de leden van provinciale staten in de praktijk in veel gevallen reeds hadden, als de toekenning aan provinciale staten van nieuwe instrumenten ten dienste van hun controlerende functie (rekenkamerfunctie, onderzoeksrecht).
Aanpassing van medebewindswetgeving
Onderhavig wetsvoorstel betreft in feite de tweede stap in het dualiseringsproces op provinciaal niveau. Het strekt er toe de bevoegdheidsverdeling in medebewindswetgeving in overeenstemming te brengen met de uitgangspunten van de Wet dualisering provinciebestuur. Doorgaans betreft het de overheveling van bestuursbevoegdheden van provinciale staten of het provinciebestuur naar gedeputeerde staten. De bestuurlijke functie van provinciale staten wordt in dit wetsvoorstel beperkt tot kader-stelling en besturen op hoofdlijnen, en de uitoefening van bestuursbevoegdheden waarbij het belang van een sterke democratische legitimatie groot is.
Het is voor het welslagen van de dualiseringsoperatie op provinciaal niveau van groot belang dat ook de bevoegdheidsverdeling in de medebewindswetgeving op dualistische leest wordt geschoeid. De institutionele veranderingen die met de Wet dualisering provinciebestuur zijn doorgevoerd krijgen hierdoor een volwaardig effect. Voor het bereiken van de met de dualisering beoogde effecten is het van grote betekenis dat provinciale staten worden ontlast van bestuurstaken die door een volksvertegenwoordigend lichaam niet goed vervulbaar zijn en bovendien niet goed te verenigen zijn met de controlerende taak van de provinciale staten. Doordat provinciale staten op grond van onderhavig wetsvoorstel niet langer een substantiële bestuurstaak blijven behouden, kan de met dualisering beoogde rolverduidelijking tussen provinciale staten en gedeputeerde staten in feite pas echt tot stand komen. Vindt deze overdracht niet plaats, dan bestaat het risico dat de vermenging van functies én verantwoordelijkheden tussen provinciale staten en gedeputeerde staten blijft bestaan, hetgeen afbreuk doet aan de slagvaardigheid en herkenbaarheid van het provinciebestuur. Zonder een herverdeling van de bestuursbevoegdheden in medebewindwetgeving is de dualisering van het provinciebestuur met andere woorden onvoltooid.
Het voorliggende wetsvoorstel betreft een aantal medebewindswetten. Alle medebewindswetten waarin bestuursbevoegdheden aan provinciale staten of het provinciebestuur zijn geatribueerd zijn geanalyseerd. Daarbij stond de vraag centraal of de bestuursbevoegdheden aan het – naar dualistische maatstaven gemeten – juiste orgaan waren toegekend. Daar waar dat niet het geval was, vindt door middel van dit wetsvoorstel een aanpassing plaats. Doorgaans betreft het zoals gezegd aan provinciale staten of het provinciebestuur toegekende bevoegdheden, die naar gedeputeerde staten worden overgeheveld.
Bij de beoordeling of een bevoegdheid op grond van een medebewindswet bij gedeputeerde staten of provinciale staten dient te berusten, heb ik gebruik gemaakt van het volgende toetsingskader:
1. Betreft de bevoegdheid het vaststellen van algemeen verbindenden voorschriften? In dat geval behoort de bevoegdheid bij provinciale staten te berusten. Zo blijft de bevoegdheid tot het vaststellen van verordeningen die algemeen verbindende voorschriften bevatten ingevolge dit wetsvoorstel bij provinciale staten berusten.
2. Is sprake van een bevoegdheid om (uitvoerende) regels vast te stellen die geen algemeen verbindende voorschriften inhouden, dan bestaat er aanleiding om deze bevoegdheid bij gedeputeerde staten neer te leggen.
3. Betreft het een bevoegdheid dat in hoge mate een kaderstellend karakter heeft of is er sprake van een (bestuurs)bevoegdheid op hoofdlijnen? Dan zijn provinciale staten het aangewezen orgaan om deze bevoegdheid uit te oefenen. Om deze reden blijft het vaststellen van onder andere het het provinciaal milieubeleidsplan (artikel 4.9, eerste lid, Wet milieubeheer) en het provinciaal verkeers- en vervoersplan (artikel 5, eerste lid, Planwet verkeer en vervoer) tot de bevoegdheid van provinciale staten behoren. Ook het vaststellen van het streekplan blijft om deze reden een bevoegdheid van provinciale staten.
4. Als het belang van een sterke democratische legitimatie van de uitoefening van een bepaalde bevoegdheid groot is, dan zijn provinciale staten eveneens het aangewezen orgaan. Hiervan zal met name sprake zijn bij bevoegdheden met een levensbeschouwlijk of principieel karakter. Een voorbeeld van een principiële bevoegdheid die bij provinciale staten blijft is het vaststellen van het plan voor nieuwe scholen (artikel 78, eerste lid, Wet op de expertisecentra).
5. Betreft de bevoegdheid hoofdzakelijk uitwerkingen van beleid of uitvoering? Dan zijn gedeputeerde staten het aangewezen orgaan om deze bevoegdheid uit te oefenen. Om deze reden gaat in dit wetsvoorstel – naast een groot aantal andere typische bestuurshandelingen – de bevoegdheid tot het vaststellen van het landinrichtingsprogramma (artikel 42, eerste lid, Landinrichtingswet) over van provinciale staten naar gedeputeerde staten.
Het spreekt voor zich dat ik, zoals toegezegd aan de Eerste Kamer tijdens het debat over het wetsvoorstel dualisering provinciebestuur1, rekening heb gehouden met de aarzelingen die daar leven ten aanzien van de overheveling van bestuursbevoegdheden. Enkele bevoegdheden waarvan het voornemen was die aan gedeputeerde staten toe te kennen, zijn daarom bij provinciale staten gebleven.
De Wet op de Ruimtelijke Ordening
Ik wil hier nog opmerken dat u in dit wetsvoorstel geen wijzigingen met betrekking tot de Wet op de Ruimtelijke Ordening zult aantreffen. De regering heeft onlangs een voorstel voor een nieuwe Wet op de Ruimtelijke Ordening bij de Tweede Kamer ingediend2. Bij het opstellen van het dit wetsvoorstel is ook bezien of bevoegdheden bij het in dualistisch oogpunt juiste orgaan berusten.
De term «de provincie» wordt in wetgeving meestal gebruikt als zijnde de provincie als fysiek gebied of als rechtspersoon. In een enkel geval is echter in de huidige wetgeving een bestuursbevoegdheid aan «de provincie» toegekend, terwijl dat «provinciale staten» of «gedeputeerde staten» behoort te zijn. Met dit wetsvoorstel wordt de termininologie waar nodig aangepast.
3. Reacties op het wetsvoorstel
Zowel het Interprovinciaal Overleg (hierna: IPO) als de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (hierna: VNG) is om een reactie op het conceptwetsvoorstel gevraagd. De reacties van het IPO en de VNG zijn als bijlage bij deze memorie van toelicht gevoegd.3 Ook is het conceptwetsvoorstel op de site www.vernieuwingsimpulsprovincies.nl geplaatst met een uitnodiging aan een ieder om te reageren. Dit heeft tot een reactie van het Landelijk Overleg van Provinciale Archiefinspecteurs (LOPAI) geleid. Ook deze reactie is als bijlage toegevoegd.3
De VNG had geen bezwaar tegen het concept-wetsvoorstel.
Het IPO had op een aantal punten commentaar op het conceptwetsvoorstel. De opmerkingen van het IPO en mijn commentaar daarop betreffen de volgende punten:
Opmerking IPO: | Reactie: |
---|---|
De bevoegdheid tot het voorbereiden van het provinciaal verkeers- en vervoersplan wordt bij provinciale staten neergelegd. Omdat het gaat om voorbereiding van het plan moet deze taak aan gedeputeerde staten worden toegedeeld. (Artikel 6 Planwet verkeer en vervoer). | Overgenomen |
Het overleg dat de Minister van Verkeer en Waterstaat met een provincie voert voorafgaande aan een eventuele aanwijzing omtrent de inhoud van een provinciaal verkeers- en vervoersplan moet plaatsvinden met gedeputeerde staten en niet met provinciale staten. (Artikel 7 Planwet verkeer en vervoer). | Zie reactie op commentaar wijziging artikel 6 Planwet verkeer en vervoer. |
Niet, zoals voorgesteld, gedeputeerde staten maar provinciale staten moeten advies geven over de representativiteit van de regionale omroep. Provinciale staten is hiertoe beter in staat omdat zij het representatief orgaan is van de provincie. (Artikel 43, eerste en tweede lid, Mediawet). | Overgenomen. |
Wet op de jeugdhulpverlening wordt per 1 januari 2004 vervangen door de Wet op de Jeugdzorg. Het is belangrijk dat deze wet ook dualistisch is. | In het voorstel van Wet op de jeugdzorg zijn door de regering de gevolgen van de dualisering meegenomen.1 |
De Landinrichtingswet wordt naar verwachting binnen afzienbare termijn vervangen door de Wet Inrichting Landelijk Gebied. Het is belangrijk dat deze wet ook dualistisch is. | De minister van LNV werkt inderdaad aan het Wetsvoorstel Inrichting Landelijk Gebied. Vanzelfsprekend zal met de nieuwe dualistische verhoudingen rekening worden gehouden. |
1 Kamerstukken II, 2002–2003, 28 168, nr. 10.
Het Landelijk Overleg van Provinciale Archiefinspecteurs (hierna: LOPAI) heeft in een reactie kenbaar gemaakt dat het bezwaren heeft tegen de voorgenomen bepaling waarin de bevoegdheid tot de benoeming van de provinciale archiefinspecteur (art. 28, tweede lid, Archiefwet) wordt overgeheveld van provinciale staten naar gedeputeerde staten. In de eerste plaats vanwege het feit dat de provinciale archiefinspecteur naast het toezicht op de archiefzorg (op de gemeenten en waterschappen) tevens het interne toezicht tot taak heeft, dat wil zeggen het toezicht op de naleving van de Archiefwet 1995 bij de provincie zelf. In de tweede plaats stelt het LOPAI dat in het duale stelsel de controlerende taak van provinciale staten groter is geworden. Zij geeft als voorbeeld de nieuwe rekenkamer, die gaat rapporteren aan provinciale staten. Als gevolg van de dualisering van het provinciaal bestuur kan naar de mening van het LOPAI ook de controlerende taak van de provinciale archiefinspectie versterkt worden. De inspecteur kan gelet hierop tevens verslag uitbrengen aan provinciale staten. De bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de archiefzorg blijft bij gedeputeerde staten, de beheersverantwoordelijkheid bij het ambtelijk apparaat. Het LOPAI stelt dat gelet op deze verdeling het in hun visie gewenst is de benoeming van de archiefinspecteur door provinciale staten, als symbool van zijn onafhankelijkheid als toezichthouder, te handhaven.
Met zijn eerste argument spreekt het LOPAI zijn vrees uit dat de archiefinspecteur afhankelijk wordt van gedeputeerde staten en mogelijkerwijs niet onafhankelijk van het provinciaalapparaat kan functioneren. Het LOPAI gaat er echter aan voorbij dat thans al in de Archiefwet is bepaald dat de archiefinspecteur werkt onder de bevelen van gedeputeerde staten (art. 28, eerste lid). Voorts bepaalt de Archiefwet dat provinciale staten met betrekking tot het toezicht door de archiefinspecteur een verordening vaststellen (art. 28, eerste lid). Deze verordenende bevoegdheid verandert niet. De feitelijke positie van provinciaal archiefinspecteur zal door de voorgestelde wijzigingen niet veranderen.
Ten aanzien van het tweede argument van het LOPAI merk ik het volgende op. De vergelijking met de rekenkamer, die door provinciale staten wordt ingesteld, gaat niet op. De rekenkamer onderzoekt de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het provinciebestuur gevoerde bestuur. Bij de rekenkamer gaat het bij de controle om een andere grootheid. Ik wijs er op dat provinciale staten van tientallen instanties en personen die niet door hen zijn ingesteld of benoemd, informatie aangeleverd krijgen die provinciale staten in staat stellen hun controlerende taak zo optimaal mogelijk uit te oefenen. Ik breng overigens in herinnering dat gedeputeerde staten verplicht zijn aan provinciale staten alle inlichtingen te verschaffen die provinciale staten voor de uitoefening van hun – ondermeer controlerende – taak nodig hebben (art. 167, tweede lid, Provinciewet). Hier kunnen ook de bevindingen van de provinciale inspecteur toe behoren.
Samenvattend, ik deel de bezwaren van het LOPAI tegen de benoeming van de provinciale archiefinspecteur door gedeputeerde staten niet.
Ten aanzien van het overgangsrecht merk ik in de eerste plaats op dat in geval van een overgang van een bevoegdheid van het ene naar het andere bestuursorgaan, dat andere bestuursorgaan alle rechten en verplichtingen van het eerstgenoemde bestuursorgaan overneemt. Hiervoor is geen aparte wettelijke voorziening nodig, omdat zulks volgt uit algemene regels van overgangsrecht.
In artikel XXXIV is het overgangsrecht van dit wetsvoorstel neergelegd. Algemeen uitgangspunt van het wettelijke overgangsregime is dat deze wet geen gevolgen heeft voor de rechtskracht van beslissingen die zijn genomen voor de inwerkingtreding van de wet (artikel XXXIV, eerste lid).
Het onderhavige wetsvoorstel bewerkstelligt dat veel bestuursbevoegdheden van provinciale staten overgaan naar gedeputeerde staten. De overgangsbepaling van artikel XXXIV, eerste lid, is opgenomen om buiten kijf te stellen dat de overgang van een bevoegdheid van het ene naar het andere orgaan geen gevolgen heeft voor de rechtskracht van de beslissingen die door het voorheen bevoegde orgaan zijn genomen. Het eerste lid heeft geen betrekking op algemeen verbindende voorschriften. De bevoegdheid om algemeen verbindende voorschriften vast te stellen blijft immers in alle gevallen bij provinciale staten berusten.
Voor alle duidelijkheid wordt erop gewezen dat de volgende leden van artikel XXXIV afwijkingen of nadere uitwerkingen van het eerste lid bevatten, en uit de aard der zaak derhalve alleen betrekking hebben op beslissingen in de zin van het eerste lid dan wel op de bevoegdheden op basis waarvan die beslissingen tot stand zijn gekomen.
In het tweede lid van artikel XXXIV is een afwijkende regel neergelegd voor besluiten tot delegatie van bevoegdheden van provinciale staten aan gedeputeerde staten en mandaatbesluiten, voor zover die besluiten althans betrekking hebben op bevoegdheden die overgaan naar een ander bestuursorgaan. Deze categorie delegatie- en mandaatbesluiten vervalt van rechtswege op het moment dat deze wet in werking treedt. In het geval het een delegatie betreft van provinciale staten aan gedeputeerde staten, ontvalt de betekenis van het besluit.
Besluiten tot delegatie anders dan een overdracht van een bevoegdheid van provinciale staten aan gedeputeerde staten zijn bewust niet uitgezonderd. Het betreft hier met name delegatiebesluiten aan bestuurscommissies. Op grond van artikel XII van de Wet dualisering provinciebestuur kunnen deze commissies hun bevoegdheden nog tot 12 maart 2005 blijven uitoefenen. Tegen die tijd zal niet alleen de samenstelling en inrichting van de commissies aan het duale bestel moeten zijn aangepast, maar zullen ook nieuwe delegatiebesluiten moeten zijn genomen.
Betreft het een mandaatbesluit, dan zal het nieuwe orgaan zelf moeten kunnen bepalen of, en zo ja aan wie gemandateerd wordt. Om die reden zijn ook alle mandaatbesluiten die betrekking hebben op beslissingen respectievelijk bevoegdheden als bedoeld in het eerste lid, van de werking van dat eerste lid uitgezonderd.
In het derde lid van het voorgestelde artikel XXXIV is voorts een afwijkende voorziening getroffen voor besluiten tot instelling van bestuurscommissies zoals bedoeld in artikel 81 van de Provinciewet en tot instelling van andere commissies in de zin van artikel 82 van de Provinciewet (nieuw).
Op grond van artikel 81 Provinciewet kunnen provinciale staten onderscheidenlijk gedeputeerde staten bestuurscommissies instellen die bevoegdheden uitoefenen die hun door provinciale staten, onderscheidenlijk gedeputeerde staten, zijn overgedragen. Op grond van artikel 81, tweede lid, Provinciewet zijn de commissaris en de gedeputeerden geen lid van een door provinciale staten ingestelde bestuurscommissies en voorts zijn de leden van provinciale staten geen lid van een door gedeputeerde staten ingestelde bestuurscommissie. Artikel XII van de Wet dualisering provinciebestuur bewerkstelligt dat deze inhoudelijke vereisten voor de bestuurscommissies pas op 12 maart 2005 gaan gelden. Met ingang van die datum dienen de instellingsbesluiten van bestuurscommissies die niet aan de nieuwe vereisten voldoen, tevens van rechtswege te vervallen, hetgeen de strekking is van het voorgestelde derde lid. Door het opnemen van deze bepaling wordt duidelijk wat de verhouding is tussen artikel XIII van de Wet dualisering provinciebestuur en artikel XXXIV, eerste lid, van het onderhavige wetsvoorstel.
Het zojuist gestelde, geldt ook voor wat betreft de andere commissies in de zin van artikel 82 Provinciewet. Daarom wordt in artikel XXXIV, derde lid van dit wetsvoorstel ook deze commissies uitdrukkelijk genoemd. Gedacht moet hier worden aan andere commissies die op grond van medebewindwetgeving moeten worden ingesteld dan bestuurscommissies, bijvoorbeeld de provinciale raad voor de volksgezondheid op grond van de Gezondheidswet. Het kan gaan om commissies die thans door provinciale staten ingesteld worden, terwijl die bevoegdheid na inwerkingtreding van het onderhavige wetsvoorstel bij gedeputeerde staten komt te liggen. Artikel 82, tweede lid, juncto artikel 81, tweede lid, Provinciewet verbiedt dat in een commissie die door gedeputeerde staten wordt ingesteld, leden van provinciale staten zitting hebben. Artikel XIII van de Wet dualisering provinciebestuur bewerkstelligt dat deze inhoudelijke vereisten voor de andere commissies pas op 12 maart 2005 gaan gelden. Met ingang van die datum dienen de instellingsbesluiten van andere commissies, zoals bedoeld in artikel 82 Provinciewet, die niet aan de nieuwe vereisten voldoen, tevens van rechtswege te vervallen, hetgeen de strekking is van het voorgestelde derde lid. Ook hier geldt dat door het opnemen van deze bepaling duidelijk wordt wat de verhouding is tussen artikel XIII van de Wet dualisering provinciebestuur en artikel XXXIV, eerste lid, van het onderhavige wetsvoorstel.
De vraag is gerezen of er een overgangsvoorziening zou moeten worden getroffen voor algemeen verbindende voorschriften die door provinciale staten zijn vastgesteld. Het is echter niet mogelijk hiervoor een algemene wettelijke voorziening te treffen, gelet op de diversiteit aan medebewindsverordeningen. Om die reden is ervoor gekozen op dit punt niets te regelen. Provincies zullen op zo kort mogelijke termijn hun medebewindsverordeningen aan de gewijzigde bevoegdheidsverdeling van dit wetsvoorstel moeten aanpassen.
Niet-aangepaste verordeningen zullen, omdat zij niet in overeenstemming met de wet zijn, in beginsel buiten toepassing moeten blijven. Het oordeel daarover berust bij de betrokkenen, in casu in laatste instantie de rechter. De rechter is in staat de vele aspecten die hier een rol spelen – zijn de gebreken van dien aard dat de verordening inderdaad buiten toepassing moet blijven, welke onderdelen van de verordening betreft het – in zijn afweging te betrekken. Voor de wetgever is het, gelet op de diversiteit aan verordeningen die hier aan de orde is, niet mogelijk hier een algemene regel te formuleren.
Het vierde lid voorziet erin dat bezwaar- en beroepschriften ter zake van beslissingen die zijn genomen vóór de inwerkingtreding van deze wet, worden behandeld door het nieuw bevoegde bestuursorgaan. Omdat bezwaar- en beroepsprocedures vele jaren in beslag kunnen nemen, is voor deze lijn gekozen. De bepaling ziet zowel op reeds aanhangige bezwaar- of beroepschriften als op nog niet ingediende bezwaar- en beroepschriften ter zake van besluiten die vóór de inwerkingtreding van de wet zijn genomen. Indien een bezwaar- of beroepschrift reeds in behandeling is genomen, zal het voorheen bevoegde orgaan aan het nieuw bevoegde orgaan de zaak moeten overdragen. Het nieuwe orgaan neemt de zaak over in de stand waarin de zaak zich bevindt. Indien reeds een hoorzitting heeft plaatsgevonden, zal er dus niet opnieuw gehoord hoeven te worden. De verwachting is dat de overdracht van zaken geen problemen zal opleveren, nu het per definitie gaat om overdracht van het ene provinciale orgaan naar het andere en de voorbereiding en ondersteuning derhalve veelal door dezelfde ambtenaren zal kunnen geschieden.
De regeling in het vierde lid heeft geen betrekking op klachtprocedures. Dit is een bewuste keuze geweest. Klachten hebben betrekking op gedragingen van bestuursorganen en onder hun verantwoordelijkheid werkzame personen, zonder dat er noodzakelijkerwijs sprake is van de uitoefening van een bestuursbevoegdheid. Er is dus ook geen bevoegdheid die overgaat naar een ander bestuursorgaan. Wel verdient het aanbeveling om, indien een klacht verband houdt met de uitoefening van een bevoegdheid die op grond van deze wet bij een ander bestuursorgaan komt te berusten, het ter zake genomen besluit aan dat andere bestuursorgaan te doen toekomen. De laatste kan zodoende bij de toekomstige uitoefening van de bevoegdheid hiermee zo nodig rekening houden.
Artikel XXXIV, vijfde lid, geldt specifiek voor gemeenschappelijke regelingen. Dit betekent dat gemeenschappelijke regelingen die voor de inwerkingtreding zijn aangegaan tussen provinciale staten van de deelnemende provincies, hun rechtskracht behouden, ook indien na de inwerkingtreding van deze wet een ander orgaan – te weten in veel gevallen gedeputeerde staten – (uitsluitend) bevoegd is tot het aangaan van de gemeenschappelijke regeling. Artikel XXXIV, vijfde lid, bevat een aanvullende bepaling in verband met de aanwijzing van bestuursleden van een openbaar lichaam ingesteld bij gemeenschappelijke regeling. Uit dit artikel volgt dat gemeenschappelijke regelingen waarvoor door de inwerkingtreding van deze wet een ander bestuursorgaan het competente bestuursorgaan is, met ingang van de inwerkingtreding van deze wet geacht worden te zijn aangegaan door dat andere orgaan. Een gemeenschappelijke regeling tussen provinciale staten van de deelnemende provincies, waarvoor na de inwerkingtreding van deze wet gedeputeerde staten van de deelnemende provincies bevoegd zijn, wordt derhalve met ingang van de inwerkingtreding van deze wet geacht te zijn aangegaan door gedeputeerde staten van de deelnemende provincies. Gevolg van deze wettelijke fictie is dat vaststaat dat bij tussentijdse vacatures in het algemeen bestuur van het samenwerkingsverband, gedeputeerde staten bevoegd zijn om nieuwe leden van dat bestuur aan te wijzen.
De dualisering van provinciale medebewindsbevoegdheden leidt niet tot extra kosten voor de provincie. Er worden geen nieuwe taken gecreëerd, terwijl ook de wijze waarop de bedoelde bestuursbevoegdheden worden uitgevoerd in beginsel ongewijzigd blijft. Slechts de formele verantwoordelijkheid voor de uitoefening van deze bevoegdheden verschuift in veel gevallen van provinciale staten naar gedeputeerde staten. Aan die verschuiving zijn geen kosten verbonden.
In navolgende toelichting wordt aangegeven welke bestuursbevoegdheden worden overgeheveld of gesplitst worden over gedeputeerde staten en provinciale staten. Niet ieder artikel wordt afzonderlijk toegelicht. Indien geen toelichting is gegeven, is de hoofdregel van toepassing dat het een bestuursbevoegdheid betreft die geen kaderstellend karakter heeft of geen bevoegdheid op hoofdlijnen, terwijl voorts geen sprake is van een bevoegdheid waarbij het belang van een sterke democratische legitimatie groot is. In dat geval zullen gedeputeerde staten in beginsel als het bevoegde orgaan zijn aangewezen. Provinciale staten zullen op deze bevoegdheden blijvend invloed kunnen uitoefenen in de controlerende, kaderstellende en budgettaire rol die provinciale staten behouden.
Wel zijn toegelicht de artikelen waarbij provinciale staten het bevoegde orgaan wordt. Ook de gevallen waarin het nodig wordt geacht de verschuiving van de bevoegdheid naar gedeputeerde staten te verduidelijken worden toegelicht.
Om een zo kompleet mogelijk beeld te geven van welke taken en bevoegdheden aan gedeputeerde staten worden toebedeeld en welke artikelen worden gesplitst in een bestuurs- en verordende bevoegdheid is een schema opgesteld. Dit schema is als bijlage bij de memorie van toelichting gevoegd.
Ik wijs u er overigens op dat in dit wetsvoorstel is uitgegaan van de tekst van artikelen in de verschillende medebewindswetten zoals die gaan luiden na de inwerkingtreding van de Wet dualisering gemeentelijke medebewindsbevoegdheden.
HOOFDSTUK 1 MINISTERIE VAN JUSTITIE
Artikel I: Algemene wet bestuursrecht (bijlage)
Volgens het huidige onderdeel C, onder 5, van de bijlage bij de Algemene wet bestuursrecht kan geen beroep worden ingesteld tegen besluiten op grond van artikel 6, derde lid, tweede volzin, van de Wet stedelijke vernieuwing, voorzover het betreft de aanwijzing van gemeenten waarvan «naar het oordeel van de provincie» gelet op de aard en de omvang van de stedelijke vernieuwingsopgave een ontwikkelingsprogramma in de zin van die wet wordt verlangd om in aanmerking te komen voor investeringsbudget op voet van die wet. Hier wordt weliswaar niet bepaald wie de bevoegde autoriteit is, maar uit de Wet stedelijke vernieuwing kan afgeleid worden dat het gedeputeerde staten betreft. Met deze wijziging wordt bij Wet stedelijke vernieuwing aangesloten.
HOOFDSTUK 2 MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Artikel 143 Provinciewet heeft betrekking op de interne bevoegdheidsverdeling tussen provinciale staten en gedeputeerde staten in algemene zin.
Artikel 143, eerste lid, van de Provinciewet ziet op de vaststelling van verordeningen in autonomie en medebewind. Zowel het eerste als het tweede lid van artikel 105 Provinciewet hebben hierop mede betrekking. Uitgangspunt blijft ook in het nieuwe stelsel dat provinciale staten de verordeningen vaststellen. De bevoegdheid tot regelgeving is immers een wezenlijke functie van de volksvertegenwoordiging. Dit uitgangspunt is ook in overeenstemming met artikel 127 Grondwet waarin de verordenende bevoegdheid eveneens in beginsel aan provinciale staten wordt toegekend. De verordenende bevoegdheid berust op grond van artikel 143, eerste lid, Provinciewet bij provinciale staten, tenzij de bevoegdheid bij wet of door provinciale staten krachtens de wet aan gedeputeerde staten of de commissaris is toegekend. Dit lid blijft ongewijzigd.
De overige bevoegdheden van artikel 105, eerste respectievelijk tweede lid, betreffen bestuursbevoegdheden in autonomie en medebewind. De autonome bestuursbevoegdheden berusten op grond van het voorgestelde tweede lid van artikel 143 bij provinciale staten. Het gaat hier om bevoegdheden die niet bij enig wettelijk voorschrift worden gevorderd van een provinciaal orgaan. De regering heeft zich op het standpunt gesteld dat de Grondwet eerst gewijzigd dient te worden, voordat ook de autonome bestuursbevoegdheid van provinciale staten aan gedeputeerde staten kan worden overgedragen. Ook voor wat de autonome bestuursbevoegdheid betreft blijft de bevoegdheidsverdeling tussen provinciale staten en gedeputeerde staten in algemene zin derhalve ongewijzigd: deze bevoegdheid blijft bij provinciale staten berusten.
Bestuursbevoegdheden in medebewind kunnen zowel bij provinciale staten, gedeputeerde staten als de commissaris berusten. Als uitgangspunt is in het derde lid echter gekozen dat deze bevoegdheden berusten bij gedeputeerde staten. Dit betreft een verandering ten opzichte van het huidige artikel 143 Provinciewet bepalende dat bestuursbevoegdheden op grond van medebewindwetgeving in eerste instantie bij provinciale staten berusten. Het voorgestelde derde lid maakt het wel mogelijk dat de bestuursbevoegdheden op grond van medebewindwetgeving ook bij of krachtens de wet aan de commissaris of provinciale staten kunnen worden toegekend. Indien echter een bestuursbevoegdheid in een medebewindwet niet aan een specifiek orgaan van de provincie is toegewezen, dan komt deze bevoegdheid toe aan gedeputeerde staten. Met andere woorden: is in een medebewindwet een bestuursbevoegdheid aan «het provinciebestuur» toegekend, dan komt deze bevoegdheid toe aan gedeputeerde staten. Onder het huidige artikel 143 van de Provinciewet komt bij de toekenning van een bestuursbevoegdheid aan het «provinciebestuur», deze bevoegdheid juist toe aan provinciale staten.
HOOFDSTUK 3 MINISTERIE VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAPPEN
Voor een toelichting op deze wijziging verwijs ik naar mijn reactie op het bezwaar van het Landelijk Overleg van Provinciale Archiefinspecteurs (LOPAI) tegen de overheveling van de bevoegdheid van de benoeming van de provinciale archiefinspecteur van provinciale staten naar gedeputeerde staten (paragraaf 3).
Zendtijd wordt niet langer toegewezen aan het provinciebestuur maar aan de provincie. De wijziging in de terminologie maakt duidelijk dat de zendtijd niet aan gedeputeerde staten maar aan de rechtspersoon de provincie wordt toegewezen.
B Artikel 43, eerste en tweede lid
In het wetsvoorstel dualisering gemeentelijke medebewindsbevoegdheden wordt de gemeenteraad, als het representatieve orgaan van de gemeente, bevoegd om te adviseren over de representativiteit van de omroepinstellingen. Deze lijn volgend, wordt ook provinciale staten bevoegd.
HOOFDSTUK 4 MINISTERIE VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER
Door de term «provinciaal bestuur» te vervangen door «provinciale staten en gedeputeerde staten» wordt de situatie dat beide organen hun maatregelen en plannen, die van betekenis zijn voor het provinciaal milieubeheer, aan de provinciale milieucommissie moeten voorleggen, in stand gehouden.
C Artikel 4.9, eerste en tweede lid, D Artikel 4.12, derde, vierde en vijfde lid
Het provinciaal milieubeleidsplan wordt ook in de dualistische verhoudingen vastgesteld door provinciale staten. Uitvoering zal echter geschieden door gedeputeerde staten. Met deze wijzing wordt vastgelegd dat het provinciale milieubeleidsplan zowel door provinciale staten als gedeputeerde staten in acht moet worden genomen.
Gedeputeerde staten blijven bevoegd tot het jaarlijks vaststellen van een provinciaal milieuprogramma. Door middel van het provinciaal milieuprogramma wordt immers invulling gegeven aan de kaders die provinciale staten middels het provinciale milieubeleidsplan hebben gesteld. Naast het feit dat het in het milieuprogramma gaat om uitvoeringsactiviteiten, spreekt het voor zich dat het door gedeputeerde staten vast te stellen milieuprogramma provinciale staten niet mag binden. Daarom wordt«provinciebestuur» vervangen door «gedeputeerde staten».
A Artikel 80, tweede en vijfde lid
Dit artikel gaat over de aanwijzingsbevoegdheid van de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. De aanwijzingsbevoegdheid reikt nu alleen tot provinciale staten. Gezien de zelfstandiger rol die gedeputeerde staten als gevolg van de dualisering van het provinciebestuur krijgen, is het wenselijk dat de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer ook aan gedeputeerde staten rechtstreeks een aanwijzing kan geven.
De wijziging van dit artikel vloeit voort uit de gewijzigde rollen van provinciale staten en gedeputeerde staten na dualisering van het provinciebestuur. Provinciale staten stellen regels omtrent het verstrekken van subsidie (kaderstellende functie van provinciale staten) en gedeputeerde staten verstrekken de subsidie (uitvoering).
HOOFDSTUK 5 MINISTERIE VAN VERKEER EN WATERSTAAT
A Artikel 10, vierde en negende lid B artikel 11, tweede lid
Het meedelen of een beoogde ontgronding in overeenstemming is met het geldende streekplan, een ter inzage gelegd ontwerp van een streekplan komt door deze wijziging aan gedeputeerde staten toe. Ook delen gedeputeerde staten mee of provinciale staten of gedeputeerde staten bereid zijn aan de ontgronding planologische medewerking te verlenen. De term provinciebestuur in artikel 10, vierde lid, wordt gesplitst, omdat de planologische medewerking zowel handelingen van gedeputeerde staten als van provinciale staten kan betreffen. Indien de planologische medewerking erin zal bestaan dat het streekplan wordt herzien – dit blijft een aangelegenheid van provinciale staten – dan zullen gedeputeerde staten de vraag aan provinciale staten moeten voorleggen alvorens gedeputeerde staten aan het voor de Ontgrondingenwet (vergunningverlening) bevoegde gezag zal meedelen of medewerking zal plaatsvinden.
Artikel XVII: Planwet verkeer en vervoer
B Artikel 5, eerste, vierde en vijfde lid
Het provinciaal verkeers- en vervoersplan is een planbevoegdheid met kaderstellend karakter. Om die reden dient het door provinciale staten te worden vastgesteld.
Artikel XXI: Wet bereikbaarheid en mobiliteit
Het aanwijzen van de plaats van een betaalpoort op een weg en het bepalen voor welk mobiliteitstarief en voor welke rijrichting de betaalpoort is bestemd wordt een bevoegdheid van provinciale staten. Dit is in overeenstemming met de situatie op gemeentelijk niveau waar de bevoegdheid bij de gemeenteraad ligt.
HOOFDSTUK 6 MINISTERIE VAN LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT
Artikel XXVI: Flora- en faunawet
Artikel 65, tiende lid, schrijft voor dat het provinciebestuur het Faunafonds in de gelegenheid moet stellen om een oordeel te geven over het ontwerp van een bepaalde provinciale verordening. Aangezien de verordenende bevoegdheid bij provinciale staten berust moet het provinciale staten zijn die het Faunafonds in de gelegenheid stelt om een oordeel te geven over de ontwerpverordening.
Artikel XXVII: Landinrichtingswet
Het verzoek tot landinrichting heeft grote samenhang met het streekplan, een bevoegdheid van provinciale staten. Vanwege die samenhang is het provinciale staten die bevoegd is het verzoek in te dienen.
HOOFDSTUK 8 SLOT- EN OVERGANGSBEPALINGEN
De inwerkingtreding van dit wetsvoorstel zal geschieden bij Koninklijk besluit. Gestreefd zal worden de inwerkingtreding 6 maanden na plaatsing van de wet in het Staatsblad te doen plaatsvinden. Provincies hebben zo voldoende tijd om de provinciale verordeningen aan te passen. Opgemerkt wordt nog dat, omdat deze wet uitgaat van de tekst van artikelen in de verschillende medebewindswetten zoals die gaan luiden na de inwerkingtreding van de Wet dualisering gemeentelijke medebewindsbevoegdheden, deze wet pas na de Wet dualisering gemeentelijke medebewindsbevoegdheden in werking kan treden.
Hoofdstuk 1 Ministerie van Justitie
Titel van de wet | artikel | lid | thans bevoegd | omschrijving taak/bevoegdheid | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Algemene wet bestuursrecht (bijlage) | Onderdeel C | 5 | N.v.t. (provincie = gedeputeerde staten) | Tekstuele aanpassing. Tekst wordt in overeenstemming gebracht met artikel 6, derde lid, tweede volzin van de Wet stedelijke vernieuwing. |
Hoofdstuk 2 Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | |||||
Titel van de wet | artikel | lid | thans bevoegd | omschrijving taak/bevoegdheid | |
1 | Wet algemene regels herindeling | 38 | 2 | Provinciale staten | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 4, eerst lid, Waterstaatswet 1900. |
2 | Provinciewet | 143 | 2 | Provinciale staten, tenzij bij wet aan gedeputeerde staten of de commissaris van de Koning toegekend | Huidige situatie: Autonome bestuursbevoegdheden en overige bestuursbevoegdheden in medebewind berusten bij provinciale staten tenzij anders bepaald. Voorgestelde situatie: Autonome bestuursbevoegdheden berusten bij PS. Overige bestuursbevoegdheden in medebewind berusten bij GS tenzij anders bepaald). |
Hoofdstuk 3 Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen | |||||
Titel van de wet | artikel | lid | thans bevoegd | omschrijving taak/bevoegdheid | |
1 | Archiefwet 1995 | 28 | 2 | Provinciale staten | Benoemen provinciaal inspecteur. |
2 | Mediawet | 42 | 3 | Provinciebestuur (wordt Provinciale Staten) | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 43, eerste lid. |
6 | Provinciebestuur | Aanvragen van zendtijd voor regionale omroepinstelling. | |||
8 | Provinciebestuur (wordt provincie) | Zendtijd wordt niet langer aan het provinciebestuur maar aan de provincie toegewezen. | |||
43 | 1,2 | Provincie (wordt Provinciale Staten) | Uitbrengen advies aan het Commissariaat voor de Media of een lokale omroepinstelling aan de wettelijke eisen voldoet (representativiteit). | ||
3 | Provinciebestuur (wordt Provinciale Staten) | Bereid verklaren voor de bekostiging van de regionale omroep zorg te dragen. | |||
107 | Provinciebestuur | Goedkeuren kosten van de omroepactiviteiten van regionale omroepinstellingen. | |||
107a | 1 | Provinciebestuur | Commissariaat voor de Media verzoeken een vergoeding geven aan de provincie voor de dekking van de kosten die rechtstreeks verband houden met het functioneren van één regionale omroepinstelling ten behoeve van haar radioprogramma. | ||
109e | 1 | Provinciebestuur | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 107a, eerste lid. | ||
3 | Monumentenwet 1988 | 34 | 3 | Provinciebestuur | Betrokken worden bij het verstrekken van de subsidie van de minister van OCW voor het herstel en de instandhouding van beschermde monumenten. |
4 | Wet op het onderwijstoezicht | 3 | 2b | Provinciebestuur | Overleg voeren met de onderwijsinspectie i.v.m. de beoordeling van de kwaliteit van het onderwijs door de inspectie. |
5 | Wet op het specifiek cultuurbeleid | 11a | Provinciebestuur | Besluiten dat voor het uitlenen van gedrukte werken in openbare bibliotheken aan personen jonger dan achttien jaar een contributie of andere geldelijke bijdrage wordt geheven. | |
6 | Wet op het Voortgezet Onderwijs | 10b | 9 | Provincie | Minister OCW adviseren over aanvraag om toestemming tot het verzorgen van intrasectorale programma's. |
10d | 9 | Provincie | Minister OCW adviseren over aanvraag om toestemming tot het verzorgen van intrasectorale programma's. | ||
65a | 2 | Provinciale staten | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 66, vijfde lid. | ||
66 | 5 | Provinciale staten | Advies aan minister OCW inzake verzoek van gemeenten etc. aan minister OCW tot opneming van een school in het jaarlijkse plan voor scholen. | ||
Hoofdstuk 4 Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer | |||||
Titel van de wet | artikel | lid | thans bevoegd | omschrijving taak/bevoegdheid | |
1 | Waterleidingwet | 53 | 3b | Provinciebestuur | Aanwijzen van personen of instellingen die overleg plegen met de organisatie die het plan voor de middellange termijn t.b.v. de verwachte waterbehoefte opstelt. |
2 | Wet bodembescherming | 52 | 2a | Provinciebestuur | Overleg plegen met B&W omtrent de uitvoering van onderzoek of de sanering van verontreiniging. |
3 | Wet milieubeheer | 1.2 | 2c | Provinciale staten (onderdeel vervalt) | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 2.41, eerste lid (GS stellen voortaan de provinciale milieucommissie in en worden daardoor verantwoordelijk voor de samenstelling en werkwijze van de commissie) |
2.41 | 1 | – Provinciale staten– Provinciebestuur (splitsing in PS en GS) | – Instellen provinciale milieucommissie. – Horen van een provinciale milieucommissie over maatregelen en plannen, die van betekenis zijn voor het provinciale milieubeheer. | ||
4.9 | 1 | Provinciebestuur (splitsing in PS en GS) | Gebonden zijn aan het provinciaal milieubeleidsplan. | ||
2 | Provinciebestuur (splitsing in PS en GS) | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 4.9, eerste lid. | |||
4.12 | 3, 4b, 5a | Provinciebestuur (splitsing in PS en GS) | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 4.9, eerste lid. | ||
4.14 | 2a | Provinciebestuur | Verrichten van activiteiten ter bescherming van het milieu. | ||
10.11 | 1 | Provincie | Vastgesteld afvalbeheersplan door minister VROM toegezonden krijgen. | ||
10.40 | 3 | Provincie | Aan een persoon aan wie bepaalde afvalstoffen worden afgegeven om gegevens m.b.t. die afvalstoffen verzoeken. | ||
10.47 | 2a | Provincie | Maatregelen treffen voor de inzameling van bedrijfsafvalstoffen. | ||
4 | Woningwet | 80 | 2 | N.v.t. (na PS wordt GS toegevoegd) | Treffen van voorzieningen in het belang van de volkshuisvesting. (Aanwijzingsbevoegdheid minister VROM wordt uitgebreid tot GS) |
5 | N.v.t. (na PS wordt GS toegevoegd) | Tekstuele aanpassing n.a.v. art. 80, tweede lid. | |||
81 | 4 | Provinciale staten | Verstrekken van subsidies (Verordenende bevoegdheid m.b.t. het geven van voorschriften omtrent verstrekken van de subsidies blijft bij PS). | ||
Hoofdstuk 5 Ministerie van Verkeer en Waterstaat | |||||
Titel van de wet | artikel | lid | thans bevoegd | omschrijving taak/bevoegdheid | |
1 | Belemmeringenwet Verordeningen | 6 | Provinciale staten | Ontheffingverlenen van bepalingen uit provinciale verordeningen t.b.v. openbare werken in provinciaal belang. | |
2 | Luchtvaartwet | 28 | 3 | Provinciebestuur | Overleg voeren met Minister V&W inzake taak en samenstelling van commissie t.b.v. overleg en voorlichting omtrent milieuhygiëne rond luchtvaartterreinen. |
3 | Ontgrondingenwet | 10 | 4 | – Provinciale staten – Provinciebestuur (splitsing in PS en GS) | Aan Minister V&W meedelen of beoogde ontgronding in overeenstemming is met het geldende streekplan, etc. en indien dit niet het geval is of het provinciebestuur (wordt PS onderscheidenlijk GS) bereid is om aan de ontgronding planologische medewerking te verlenen. |
9 | Provinciale staten | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 10, vierde lid. | |||
11 | 2 | N.v.t. (PS wordt aangevuld met GS) | Na beschikking Minister V&W aan ontgronding planologische medewerking verlenen. | ||
4 | Planwet verkeer en vervoer | 2 | 2 | Provinciebestuur | Overleg met Minister V&W i.k.v. nationaal verkeers- en vervoerplan. |
5 | 1 | –Provinciebestuur (wordt provinciale staten) –Provincie (splitsing in PS en GS) | –Vaststellen provinciaal verkeers- en vervoersplan – Verkeers- en vervoersplan geeft richting aan de (door PS onderscheidenlijk GS) te nemen beslissingen op het gebied van verkeer en vervoer. | ||
4,5 | Provinciebestuur (wordt provinciale staten) | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 5, eerste lid. | |||
6 | 1 | Provinciebestuur | Meest belanghebbende bestuursorganen betrekken bij de voorbereiding van het provinciale verkeers- en vervoerplan. | ||
7 | 1 | Provinciebestuur (wordt provinciale staten) | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 5, eerste lid. | ||
9 | 1 | Provinciebestuur | Gemeenteraad verplichten tot vaststelling van een gemeentelijk verkeers- en vervoersplan. | ||
3 | Provinciebestuur | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 9, eerste lid. | |||
10 | 1 | Provinciebestuur | Door het gemeentebestuur betrokken worden bij de voorbereiding van het gemeentelijke verkeers- en vervoersbeleid of gemeentelijk verkeers- en vervoersplan. | ||
11 | 1,2,3 | Provinciebestuur | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 9, eerste lid. | ||
13 | 2 | Provinciebestuur | Zorgdragen voor de organisatie van het verkeers- en vervoersberaad op provinciaal niveau. | ||
16 | e | Provinciebestuur (wordt provinciale staten) | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 7, eerste lid. | ||
5 | Verenwet | 9 | 2 | Provinciale staten | Vaststellen veergeld. |
3 | Provinciale staten | Den gerechtigde tot het veerrecht onder daarbij te stellen voorwaarden machtigen om voortdurend of voor een bepaalden tijd naar een daarbij vast te stellen hooger tarief te heffen. | |||
4 | Provinciale staten | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 9, tweede en derde lid. | |||
18 | Provinciale staten | Opheffen veerrecht. | |||
19 | 1,4 | Provinciale staten (vervalt) | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 18 | ||
23 | Provincie | Instellen rechtsvordering ter bepaling van de hoogte van de schadeloosstelling voor het opheffen van een veerrecht. | |||
6 | Waterstaatswet 1900 | 2 | 1 | Provinciale staten | Waterstaatswerken die niet in het beheer van het Rijk zijn in beheer en onderhoud van de provincie brengen. |
4 | 1 | Provinciebestuur | Met andere provincies tot overeenstemming komen over de regeling van belangen van waterstaat die hen gemeenschappelijk aangaan. | ||
7 | Wegenwet | 19 | 1 | Provinciale staten | Onderhoudskosten van een door de provincie onderhouden weg ten laste brengen van de gemeente waarin de weg is gelegen. |
8 | Wet bereikbaarheid en mobiliteit | 3 | 2 | Provinciaal bestuur (wordt provinciale staten) | Aanwijzen van de plaats van een betaalpoort op een weg en bepalen voor welk mobiliteitstarief en voor welke rijrichting de betaalpoort is bestemd. |
9 | Wet op de waterhuishouding | 8 | 2 | Provinciale staten | Tekstuele aanpassing i.v.m. voorschriften m.b.t. instelling en samenstelling van adviescommissies (artt. 82 jo. 81 Provinciewet). |
10 | Wet personenvervoer 2000 | 61 | 3 | Provinciale staten | Aan dagelijks bestuur van een openbaar regionaal lichaam of burgemeester en wethouders ontheffing verlenen van de wettelijke verplichting om minstens 35% procent van de concessies voor openbaar vervoer via aanbesteding te verlenen. |
11 | Wet verontreiniging oppervlaktewateren | 1 | 3 | N.v.t. | Begrip verordening in het artikel opgenomen ter verduidelijking van de kaderstelling door provinciale staten. |
9a | 1 | Provincie | Aanwijzen van instantie waaraan de houder van een lozingsvergunning moet melden dat bij hem gevaarlijke afvalstoffen zijn afgegeven. | ||
12 | Wet verontreiniging zeewater | 6a | 1 | Provincie | Aanwijzen van instantie waaraan degene aan wie gevaarlijke afvalstoffen zijn afgegeven met het oogmerk deze te lozen die afgifte moet melden. |
Hoofdstuk 6 Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | |||||
Titel van de wet | artikel | Lid | thans bevoegd | omschrijving taak/bevoegdheid | |
1 | Flora- en faunawet | 65 | 10 | Provinciebestuur (wordt provinciale staten) | Faunafonds in de gelegenheid stelllen om zijn oordeel te geven over de ontwerpverordening die het mogelijk maakt dat een grondgebruiker bepaalde handelingen verricht op de door hem gebruikte gronden of in of aan door hem gebruikte opstallen. |
2 | Landinrichtingswet | 2 | 1,2 | Provinciale staten (artikel vervalt a.g.v. dualisering van de wet) | Diverse procedurele bepalingen die verwijzen naar andere artikelen in de wet. |
3 | 2 | N.v.t. | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging artt. 42, 43, 46, 51. | ||
3 | N.v.t. | Tekstuele aanpassing n.a.v. vervallen art. 2, tweede lid. | |||
19 | 1 | Provinciale staten | Aan minister van LNV jaarlijks voorstellen doen toekomen ten behoeve van de vaststelling van het voorbereidingsschema landinrichting | ||
2 | Provinciale staten | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 19, eerste lid | |||
3 | Provinciale staten | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 19, eerste lid. | |||
20 | 3 | Provinciale staten | Met minister LNV overeenstemming bereiken over voorbereidingsschema landinrichting. | ||
23 | b | Provincie (wordt provinciale staten) | Indienen van een verzoek om landinrichting bij minister LNV. | ||
41 | 4 | n.v.t. | Lid vervalt n.a.v. wijziging art. 42, eerste lid. | ||
42 | 1 | Provinciale staten | Vaststellen landinrichtingsprogramma. | ||
2 | Provinciale staten | Tekstuele aanpassing n.a.v wijziging art. 42, eerste lid. | |||
43 | 1, 2, 7c | Provinciale staten | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 42, eerste lid. | ||
44 | Provinciale staten | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 42, tweede lid. | |||
45 | 1, 2 | Provinciale staten (artikel vervalt a.g.v. dualisering van de wet) | Delegatiebevoegdheid van PS m.b.t. artikelen 42, 43, 44, 46, 51 (deze bevoegdheden worden aan GS toegekend). | ||
46 | 1 | Provinciale staten | Nemen van besluit tot herinrichting. | ||
2 | Provinciale staten | Tekstuele aanpassing n.a.v wijziging art. 42, eerste lid. | |||
51 | 1 | Provinciale staten | Besluiten dat een stemming wordt gehouden ter verkrijging van de beslissing of ruilverkaveling zal plaatsvinden. | ||
3 | Wet op de openluchtrecreatie | 14 | Provinciale staten | Gebieden aanwijzen waar in belang van de natuur- en landschapsbescherming geen ontheffing mogelijk is van verbod op het plaatsen van kampeermiddelen. | |
16 | Provinciale staten | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 14. | |||
Hoofdstuk 7 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | |||||
Titel van de wet | artikel | lid | thans bevoegd | omschrijving taak/bevoegdheid | |
1 | Gezondheidswet | 45 | 1 | Provinciale staten | Instellen Provinciale Raad voor de Volksgezondheid. |
3 | N.v.t. | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 45, eerste lid. | |||
52 | 3 | Provinciale staten | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 45, eerste lid. | ||
2 | Tijdelijke Verstrekkingenwet maatschappelijke dienstverlening | 5 | 1 | Provinciale staten | Aan minister VWS voor een categorie inrichtingen en instellingen een provinciaal plan voorleggen waarin is aangeven op welke wijze in de behoefte aan inrichtingen en instellingen in de provincie kan worden voorzien. |
4 | Provinciale staten | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 5, eerste lid. | |||
6 | 1 | Provinciale staten | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 5, eerste lid. | ||
7 | 1 | Provinciale staten | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 5, eerste lid. | ||
8 | Provinciale staten | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 5, eerste lid. | |||
12 | 2 | Provinciale staten | Toelaten van een inrichting of instelling voor maatschappelijke dienstverlening. | ||
15 | 2 | Provinciale staten | Tot stand brengen van een instelling voor maatschappelijke dienstverlening. | ||
3 | Welzijnswet 1994 | 11 | Provinciaal bestuur | Verstrekken van subsidie voor activiteiten t.b.v. welzijnsbeleid. | |
4 | Wet ambulancevervoer | 4 | 1 | Provinciale staten | Aanwijzen gebieden waarvoor centrale posten voor het ambulance vervoer werkzaam zijn. |
5 | Wet ziekenhuis-voorzieningen | 4 | 1 | Provinciale staten | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 4, tweede lid. |
2 | Provinciale staten | Ontwerp-plan voor ziekenhuisvoorzieningen vaststellen. | |||
3 | N.v.t. | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijziging art. 4, tweede lid. | |||
4 | Provinciale staten | Lid vervalt a.g.v. aanpassing art. 4, tweede lid. | |||
5 | N.v.t. | Tekstuele aanpassing n.a.v. vervallen art. 4, vierde lid. | |||
6 | Provinciale staten | Tekstuele aanpassing n.a.v. wijzing art. 4, tweede lid. | |||
5a | Provinciebestuur | Met de minister van VWS overleg plegen i.v.m. het door deze minister periodiek aan de Tweede Kamer te presenteren overzicht van beleidsvoornemens met betrekking tot functies, etc. van de voorzieningen in academische ziekenhuizen. |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29316-3.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.