nr. 6
VERSLAG
Vastgesteld 4 december 2003
De vaste commissie voor Financiën, belast met het voorbereidend onderzoek
van bovenstaand wetsvoorstel, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen
van haar bevindingen.
Onder het voorbehoud dat de regering de vragen en opmerkingen in dit verslag
afdoende zal beantwoorden, acht de commissie hiermee de openbare behandeling
van het voorstel van wet voldoende voorbereid.
Inhoudsopgave Blz.
Aanhef 1
Inleiding 1
Pensioen- en Verzekeringskamer 2
Overig 2
Aanhef
De leden van de CDA fractie hebben met genoegen kennis genomen van het
voorstel tot wetswijziging.
De leden van de PvdA-fractie hebben met belangstelling kennis genomen
van het wetsvoorstel. Zij hebben nog enkele nadere vragen.
De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling kennis genomen van
bovenvermeld wetsvoorstel dat strekt tot uitvoering van de richtlijn uit 2001
betreffende de liquidatie van verzekeringsondernemingen met bijkantoren in
verschillende lidstaten.
Inleiding
De uitgangspunten van de richtlijn die als basis dient voor de dubbele
wetswijziging kunnen de leden van de CDA-fractie onderschrijven. Deze leden
kunnen zich goed vinden in de versterking van de positie van de schuldeisers
uit hoofde van een verzekering in de Europese, grens-1
overschrijdende dimensie. Per saldo hopen deze leden dat deze aanvullende
garanties de stabiliteit van de verzekeringsmarkt ten goede zal komen en de
rechtspositie en het gevoel van zekerheid bij de verzekeringsnemer zal bevorderen.
Loopt Nederland met betrekking tot de uitvoering van de richtlijn in de pas
met andere staten?
De leden van de PvdA-fractie vragen waarom de nodige wettelijke bepalingen
zoals voorzien in de richtlijn niet uiterlijk op 20 april 2003 in werking
zijn getreden. Waarom heeft de regering een jaar meer de tijd nodig, bovenop
de twee jaren die de richtlijn reeds bood voor de implementatie?
Deze leden vragen zich af wat er anders zou zijn gegaan bij het verzekeringsbedrijf
Vie d'Or, als deze wet destijds al had bestaan? Kan de regering hierop ingaan?
Hoe vaak komt het in de praktijk voor dat mensen uit een ander land een verzekering
in Nederland nemen en hoe vaak komt het voor dat Nederlanders een verzekering
afsluiten bij een buitenlandse verzekeraar? Hoe vaak is in Nederland een insolventieprocedure
gestart?
De leden van de CDA-fractie merken nog op dat het verzekeringsbedrijf,
als andere financiële instellingen, een bijzondere plek in de economie
kent. In hoeverre is een dergelijke «uitzonderingspositie» op
de insolventieregeling en faillissementswetgeving ook geregeld voor andere
financiële instellingen?
Implementatie van deze richtlijn diende uiterlijk op 20 april 2003
plaats te vinden. De leden van de VVD-fractie vragen zich af waarom gelet
op het feit dat de richtlijn reeds dateert uit maart 2001 er eerst nu maatregelen
worden getroffen om de richtlijn te implementeren. Zijn er gevallen bekend
van verzekeraars die door deze overschrijding van de omzettingstermijn hinder
hebben ondervonden?
Voorts vragen de leden van de VVD-fractie zich af hoe de samenwerking
tussen de Europese toezichthouders verloopt in de fase voor een eventueel
faillissement? Bestaan er bijvoorbeeld overlegstructuren?
Pensioen- en Verzekeringskamer
Heeft het aangekondigde voorstel tot wetswijziging ook betrekking op pensioenverzekeraars,
zo vragen de leden van de fractie van het CDA? In dit geval: hoe verhoudt
de wetswijziging zich tot de pensioen- en spaarfondswet?
Kan de regering de leden van de fractie van de PvdA aangeven hoe de beïnvloeding
van de bevoegdheden van de Pensioen- en Verzekeringskamer bij of krachtens
algemene maatregel van bestuur, zoals genoemd in artikel 156, lid 9, samenloopt
met het wetsvoorstel waarin de fusie tussen De Nederlandsche Bank en de Pensioen-
en Verzekeringskamer (PVK) geregeld wordt?
De leden van de fractie van de VVD vragen waarom herverzekeraars niet
onder het toezicht van de PVK vallen. In de krantenberichten over het meest
recente faillissement in de verzekeringsbranche (SGWN) werd immers wel degelijk
gesproken over de rol van de herverzekeraars. Tot slot vragen deze leden wie
er toezicht houdt op de bewindvoerder van de PVK.
Overig
De leden van de fracties van het CDA en de PvdA vragen in hoeverre met
dit implementatievoorstel gevolg wordt gegeven aan de motie van het lid van
Vroonhoven-Kok cs., waarin wordt aangegeven dat het onwenselijk is dat
de regering Europese richtlijnen breder implementeert dan Europa voorschrijft
en de regering verzocht wordt fiscale implementatiewetten niet meer regelgeving
te laten omvatten dan waartoe EU-richtlijnen noodzaken?
Daarnaast vragen de leden van de fractie van de PvdA wanneer het implementatiewetsvoorstel
met betrekking tot de kredietinstellingen verwacht kan worden?
Tenslotte vragen de leden van de fractie van het CDA of de regering meent
dat extra waarborgen nodig zijn ten aanzien van herverzekeraars? Hoe is de
coördinatie van regelgeving van liquidatie en sanering in relatie tot
de Verenigde Staten geregeld?
De voorzitter van de commissie,
Tichelaar
De adjunct-griffier van de commissie,
Vente
XNoot
1Samenstelling:
Leden: Van der Vlies (SGP), Giskes (D66), Crone (PvdA), De Grave (VVD),
Hofstra (VVD), De Haan (CDA), Bussemaker (PvdA), Vendrik (GL), Halsema (GL),
Kant (SP), Eurlings (CDA), Blok (VVD), Ten Hoopen (CDA), Ondervoorzitter,
Smits (PvdA), De Pater-van der Meer (CDA), Van As (LPF), Tichelaar (PvdA),
Voorzitter, Gerkens (SP), Van Vroonhoven-Kok (CDA), Varela (LPF), De Nerée
tot Babberich (CDA), Van Loon-Koomen (CDA), Fierens (PvdA), Aptroot (VVD),
Blom (PvdA), Heemskerk (PvdA) en Dezentjé Hamming-Bluemink (VVD).
Plv. leden: Rouvoet (CU), Bakker (D66), Koenders (PvdA), Van Beek (VVD),
Balemans (VVD), Kortenhorst (CDA), Van Nieuwenhoven (PvdA), Duyvendak (GL),
Van Gent (GL), De Ruiter (SP), Mosterd (CDA), Snijder-Hazelhoff (VVD), Atsma
(CDA), Dijsselbloem (PvdA), Omtzigt (CDA), Eerdmans (LPF), Noorman-den Uyl
(PvdA), Van Bommel (SP), De Vries (CDA), Hermans (LPF), Mastwijk (CDA), Rambocus
(CDA), Samsom (PvdA), Luchtenveld (VVD), Smeets (PvdA), Douma (PvdA) en De
Vries (VVD).